Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
QwilleR
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 22:59

Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av QwilleR »

Hej!
När jag var barn slutet av 80-talet början av 90 -talet, så brukade jag låna några seriealbum på bibblan som jag inte kommer ihåg vad de heter.
Serien var i seriealbum format typ Tintin. Det fanns ett antal olika böcker i samma serie.
Den var väldigt speciell då de serien utspelade sig i en surrealistisk värld där bland annat människohänder gick om kring som "kentaurer" där långfingret var deras överkropp.
Minns tyvärr inte så mycket mer om den.
Är det någon som har en susning vad det kan tänkas vara för serie?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av Grumme »

Det måste vara Filemon du menar, av "Fred", eller Fred Othon Artistidès som han hette egentigen.

Jag minns att jag som liten läste den med blandade känslor.
Å ena sidan var den ingenting i stil med de andra serierna jag brukade låna på biblioteket (Tintin, Asterix, Lucky Luke, Starke Staffan, Johan & Pellevin m. fl.), och ganska svårbegriplig.
Å andra sidan så var det ju ett seriealbum, och det var lite kul med alla absurda bilder och idéer. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
QwilleR
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 22:59

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av QwilleR »

Tusen tack!! det var rätt serie. Detta har jag grubblat på i många år.. Nu ska jag bara försöka få tag i dem och läsa igen..
Jag håller med dig att det var rätt absurba bilder som inte liknade något annat. Jag vill minnas att bibliotekarien tyckte att jag borde läsa andra böcker i stället ;-)
För ni som undrar vad det är för serie kan titta här:
http://m.bedetheque.com/BD-Philemon-Tome-6-L-ile-des-brigadiers-19636.html
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju bara tre album på svenska, och de brukar dessutom ofta vara rätt dyra.

På franska finns det många fler, det sista tror jag tecknaren Fred gjorde medan han i princip var döende för att få ett avslut på historien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
QwilleR
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 22:59

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av QwilleR »

Jepp de är väldigt dyra på svenska ser jag,och tyvärr så är jag kass på Franska.. Men jag ser att de har börjat översätta dem till engelska! Första boken kom september 2014 och nästa kommer nu i maj!
Har nu beställt den engelska versionen Cast away on the letter A, 139:- dessutom hade jag en rabatt kod så det blev 39:- med fri frakt! Väntar med spänning på leverans.
Hoppas de fortsätter med att översätta resten.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av germund »

Jag är nästan barnsligt förtjust i Filemon och skulle faktiskt vilja ha de franska samlingsutgåvorna trots att jag inte kan franska. Hela iden med underliga världar där allt kan hända på "kart-bokstäverna" i oceanen är härligt galen.
QwilleR
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 22:59

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av QwilleR »

Man får väll gå en kvällskurs i Franska så man kan läsa böckerna ;-)
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av Kattmannen »

Den här serien känner jag också igen

Jag känner igen detta med ”kentaurer” som var som händer. Även detta med kartbokstäverna kände jag igen. Någon gång var det om att huvudpersonen skulle duellera mot ett vilt piano, som en slag tjurfäktning. En annan gång var det några som vandrade på vattnet och tältade där. En gång påpekade en av seriefigurerna (någon slags grönklädd tomte tror jag) argt om vilket håll man skulle läsa serierutorna åt.

Men jag kom inte ihåg detta med namnet Filemon. Jag har för mig att jag minns att någon av karaktärerna hette Anatol.

En annorlunda men helt okej serie.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av Grumme »

Två av de tre albumen finns i.a.f. på stadsbiblioteket i Uppsala, så du QwilleR, kan ju höra med ditt lokala bibliotek om de kanske finns där. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
QwilleR
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 22:59

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av QwilleR »

Får nog besöka bibblan på måndag :-)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av Wakuran »

QwilleR skrev:Man får väll gå en kvällskurs i Franska så man kan läsa böckerna ;-)

Lär vara en rätt stor mängd ordvitsande, har jag hört. Förhoppningsvis funkar det ändå även om man inte begriper allt, ungefär som Asterix.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
morpa
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 21:46

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av morpa »

Kan nämna att Toon books har börjat ge ut Filemon på engelska i fina utgåvor, finns t.ex. att köpa på amazon.
3 stycken har kommit hittils.
På svenska lär de väl inte komma igen, så det är ett alternativ.

Se t.ex. http://www.toon-books.com/cast-away-on- ... nture.html
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av germund »

morpa skrev:Kan nämna att Toon books har börjat ge ut Filemon på engelska i fina utgåvor
Wow! Underbart! Hur missade jag detta? Philemon & Fred är favoriter - fast jag önskar att någon hade kunnat ge ut de fina franska Intregrale-volymerna på svenska (fast kanske med lite mer säljande omslag).
QwilleR
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 22:59

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av QwilleR »

Har beställt de två första böckerna i nytrycket. de finns bla på CDON
http://cdon.se/b%c3%b6cker/fred/cast_away_on_the_letter_a%3a_a_philemon_adventure_(a_toon_graphic)-26568516
morpa
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 21:46

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av morpa »

Missade att den tredje (suspended castle) släpps först i oktober!
morpa
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 21:46

Re: Namn på en Surrealistiskt seriealbum

Inlägg av morpa »

Bokus hade dom också btw.
Skriv svar