Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Wakuran skrev:Kan du franska?

Nej, det vill jag knappast påstå. Jag arbetade dock tills ganska nyligen åt ett bolag med franska huvudägare. Bara helt apropå så ledde det till att man i vissa fall blev tvungen att kika lite på franska sidor för mera information. I bästa fall kan man väl då säga att jag ytterst nödtorftigt kan staka mig igenom en del enklare franska.

Som jag skrev ovan så är jag dock inte så stor serievän att jag orkar satsa för mycket på det. Har inte heller direktbeställt franska album, men ett å annat Asterix-album mm. har det blivit i flygplatsshoppar osv. Åtta timmar över Atlanten på ett seriealbum är egentligen en mycket hygglig valuta för pengarna… [;)]


Peral skrev:Coppas du verkar väldigt nära min seriesmak!

Jo, det är väl inte utan att man ofta har lite gemensamma beröringspunkter samtidigt som det säkert spretar en hel del. För mig handlar det annars främst om att få en stunds verklighetsflykt och att bli road. Det är då man uppskattar Linda och Valentins sci-fi, de smått absurda spetsfundigheterna i tidiga Rick O’Shay eller de rena äventyren som återfinns i många alster från Belgien etc.

Visst fungerar det sedan medan en viss realism i sig (just Blueberry är då ett bra exempel) medan alltför svarta, tunga och djupa alster däremot mest gör mig deprimerad eller får mig att tröttna på en serie. Sedan har jag dock kanske inte världens mest sofistikerade smak. Är t.ex. visserligen en stor fan av Franquin, men uppskattade även Fourniers Spirou, uppskattar Knasen osv.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Agentum skrev:Tråkigt, de är värda all uppmärksamhet.
Lite som vanligt kommer en bra västern från Europa, jag tror det är som med filmerna att man hittar på ett vilt västern och inte försöker göra det som det förmodligen var.
Det underhåller klart mer.

Det amerikanska som är nåt idag är gjort på samma sätt.

Ok älskar man tex John Wayne och vad jag brukar kalla pratwesterns så är det givetvis inte särskilt bra.

Det är inte alltid Hollywood komit upp med arketyper även om de tror det.

Nu menar jag inte att Blueberry är det, men vusst är det mer eurowestern än nåt annat ofta även om han inte är the man without name som figur.

Tror det ligger en hel del i detta med skillnader. Kan inte svara för synen i sig i USA, men visst ligger det mycket i det teatraliska och ofta storvulna. Väldigt sällan har det varit särskilt realistiskt. Allt som oftast så har man ju blåst upp saker till att vara något det inte är och det gäller väl westerngenren som helhet i USA, men även flera andra.

Även äldre westernserier led väl tidvis av detta förhållande fram tills dess att serier som Blueberry dök upp. Alltså mera realistiska och nedtonande serier där hjälten och skurkarna inte alltid är svarta eller vita. Utan intention att peta någon på tårna så var inte t.ex. Hopalong Cassidy så realistisk på det viset och en hel del av det som rann iväg från Italien på 1960-talet är väl också lite så att man höjer på ögonbrynen idag...
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Det bör väl ligga en hel del nationalism i grunden. Den egentliga western-eran varade inte särskilt länge, men man behövde en myt att bygga upp nationen kring.

Senare kom regissörer som Sam Peckinpah med ett mer kritiskt förhållnngssätt till myten, och europeer som Sergio Leone som kunde se den utifrån på ett annat sätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Allan Kämpe »

Det gjordes ju en filmadaption av Blueberry år 2004 som var en ganska så stor besvikelse. Mycket flummigt och Blueberry gick inte att känna igen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blueberry_%28film%29

En film som jag däremot diggar är "Mackennas Gold" med Gregory Peck som påminner en del om ett av mina favoritalbum med Blueberry: "Spökskytten med guldkulorna".

Länk till Mackennas Gold:

http://www.putlocker.com/file/A6B0A7E20DC1015E#
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Adaption av europeiska serier till film har väl sällan hört till det mera lyckade. Tänker med en rysning på Modesty Blaise, Tintin mm. Amerikanska serier har nog fungerat bättre, men det kan nog även ha att göra med det faktum att det helt enkelt finns en större mängd lekmannakritiker där.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Agentum skrev:Nu menar jag inte att Blueberry är det, men visst är det mer eurowestern än nåt annat ofta även om han inte är the man without name som figur.

Vill du ha nåt med genuin spaghettikänsla (mer Franco Nero dock, än Eastwood) ska du kika på Durango (av Swolfs (och Girod) ! Bild
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

När det gäller Blueberrys utseende och var Giraud hittade sina "källor".... Här är ett forum med jättemånga bildexempel! Bläddra framåt och bakåt! //// http://www.texbr.com/forum/viewtopic.ph ... &start=150
/////

http://www.texbr.com/forum/viewtopic.ph ... 5&start=30
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Cool han har en Mauser automatpistol haha.

Finns den på svenska eller engelska?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Finns på danska. Och tyska. (Och franska förstås).
Men det är inte så mycket text, så man hänger nog med rätt bra även om man "läser" på fel språk! Ba ba ba ba ba ba bam är liksom universellt... (Ja, det är en och annan Gatling med också!)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Jo men gatligen är man ju van med agt den kan dyka upp då den var ett amrikasnkt påfund, lite ovanligt ändå med Mausern, men skrämmande för skurkarna som kanske har Colt SAA eler nåt haha.

Men som sagt inget språk jag fattar.

W3esternserier är så hejdlöst underskattade.........
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

I mangan Kingyo Used Books är det med ett kapitel där en japan läser Blueberry. Ban ban ban! som sagt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Blueberry

Inlägg av GuestOnQuest »

Här är bilden:

Bild
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Hahha, på sitt sätt är den sann, mycket manga är så snabbtillverkat av hela team så det liknar ingenting.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Även Blueberry LÄR vara på gång, från Cobolt...
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Looding »

Första delen har legat med preliminärt datum ett tag på bl.a. Adlibris, så ja, den är på g. :-)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Med tanke på att de fem första och sex senaste albumen aldrig samlats på svenska tidigare så låter det bra.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Blueberry lovar gott och förutom den så har ju Cobolt onekligen en hel del andra godbitar till att vänta in. Kikade in på Bokus hemsida och lade bevakning på en hel del. [:p] :mrgreen:
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Jo det ska man väl försöka köpa av, orkar inte sitta o gnälla 20 år till på hur jobbiga och eller dyra de som finns är att få tag på. :-)

Såg ut som september då, hoppas det just är från nr1
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Allan Kämpe »

Blueberry samlade äventyr nr 1 går nu att beställa [:)] på t.ex. bokus http://www.bokus.com/bok/9789187861185/ ... t_20151118
och adlibris: https://www.adlibris.com/se/bok/blueber ... 9187861185
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Blueberry samlade äventyr nr 1 går nu att beställa [:)] på t.ex. bokus http://www.bokus.com/bok/9789187861185/ ... t_20151118
och adlibris: https://www.adlibris.com/se/bok/blueber ... 9187861185

Och inget av de här äventyren har samlats i album på svenska tidigare, bara svartvitt i gamla Fantomentidningar... För bok 2 är det i princip samma sak, bara det sista albumet som samlats på svenska, dock i ett tidigare album utanför reguljära Blueberryserien... (Dock finns alla sex album på danska och norska...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar