Vad är Steve Ditkos bästa?

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av larsa66 »

Idag var jag inne på fantasia i Umeå där dom hade en Steve Ditko Omnibus. Utgiven av DC!?
Egentligen fick man inte bläddra i dem men jag fick det ändå.
Jag blev sugen att köpa då jag jag är full av beundran för det han gjorde av spindelmannen, men jag tänkte att det är bäst jag kollar upp det lite.
Den här boken verkar ha fått bra betyg av läsare men då började jag kolla efter vad som utgivits av honom och det var ju en massa böcker.
Dom skräckserier han gjorde på 50-talet fanns samlade, Dr Strange. Jag antar det mesta han gjort fanns där i olika utgåvor.

Då vänder jag mig till er.

Har ni något tips om vilken jag ska börja med?

http://www.goodreads.com/author/list/10298?page=3&per_page=30&title=Steve_Ditko
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av larsa66 »

Detta inlägg till exempel gör att jag blir nyfiken på vilka skräckhistorier han kunde göra:

http://goodcomics.comicbookresources.com/2014/01/09/year-of-the-artist-day-9-steve-ditko-part-4-creepy-11/

Det är som seriens svar på Hitchcock [:)] .

Jag har någon gammal Fantomen (sent 60-tal kanske) där det finns en Ditko tecknat sf-historia. Varifrån denna kom vet jag ej. Inte heller om det blev många.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av Göran Semb »

Jag skulle säga Doctor Strange, som många håller väldigt högt, och som är tillkommen på 60-talet medan han fortfarande tyckte att han var skyldigt Marvel Comics att göra sitt allra bästa. Det är dessutom Lee som skrivit, och även om hans prosa har sina… egenheter är den bättre än Ditkos egen IMO. Det vore nog bra om du kunde få den i bättre tryck än den Essential jag har; det känns som om en del av hans linjer försvinner eller flyter ihop på sidorna (fast senare upplagor kan förstås ha bättre tryck, det vet jag inte).

Därefter skulle jag föreslå hans "Mr. A", som visserligen är starkt och störande influerad av Ayn Rands filosofi, men som åtminstone representerar hans djupt kända övertygelse och som man kan reagera på och argumentera mot medan man läser den, men som är det av Ditko som jag själv skulle vara närmast att läsa om -- just för att det känns som att den, trots en rejäl dos träighet om man läser den som spänningsserie i stället för försök att illustrera en filosofisk övertygelse, innehåller väldigt mycket av Ditko själv.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av larsa66 »

Tack Göran.

Jag har varit intresserad av att läsa Dr Strange länge. Jag har faktiskt bara läst några sidor av ett äventyr (som 14-åring) som kändes som att det var inkastat i en spindelman-tidning som utfyllnad.
Man kastades in i hetluften direkt och den och avslutades med en cliffhanger. Till min stora besvikelse fanns det ingen fortsättning i det efterföljande numret heller.

Den där Mr A har jag också varit nyfiken på. Jag vet att Ditko har någon filosofisk övertygelse som jag inte fördjupat mig i. Vet inte om jag vill det då jag hörde att Milton Friedman inspirerats av den.
Jag läser mycket av författare som jag inte heller skulle komma överens med om vi diskuterade politik eller annat. Även filmskapare och musiker.

Jag är inte rädd för att lyssna på andras idéer och budskap. Ofta finns det en kärna som kan vara bra och åsikter som kan få en att se på saker från ett annat perspektiv är också nyttigt.
Bara man har öppet från båda sidor blir det bra.

Om jag läser lite Ditko får jag varva det med att läsa Proletären som min kusin säljer ;)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju några serietecknare som är vänster, också... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Det finns ju några serietecknare som är vänster, också... [;)]


Det är sant...

Det är lätt att säga att politik och serier inte ska blandas men det beror ju på vad man själv anser ÄR politik.
Jag gillar att det finns någon form av budskap i serierna. Det behöver inte vara stort och lösa världsproblem, det är kul är om det överraskar.
Fast jag är ateist gillar jag mycket av det kristna budskapet om alla människors lika värde mm.

Det får inte vara övertydligt och för fånigt självklart.

Det senaste jag gillade var J Jonah Jamesons försvarstal varför han hatade spindelmannen:

Bild

Det har väl aldrig varit något jag funderat över... hans hat har ju alltid funnits i historierna. Lika självklart som att Lex Luthor hatar Stålmannen och Dogai Singh fantomen. Fast mer som ett skämtinslag.
Nu blev det lite småklurigt djupt, och överraskande, för mig i varje fall.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Det senaste jag gillade var J Jonah Jamesons försvarstal varför han hatade spindelmannen:

https://41.media.tumblr.com/b4ac699b45c ... o1_540.jpg

Det har väl aldrig varit något jag funderat över... hans hat har ju alltid funnits i historierna. Lika självklart som att Lex Luthor hatar Stålmannen och Dogai Singh fantomen. Fast mer som ett skämtinslag.
Nu blev det lite småklurigt djupt, och överraskande, för mig i varje fall.

Det passar ju egentligen också in rätt bra i Ayn Rands filosofi; den bittre och inskränkte mannens djupa avund gentemot den som besannat sin fulla potential...

(Iofs, hela sidan innefattar ju också dimensionen över tre olika människors osäkerhet bakom lyckta dörrar... Ingen är lika lycklig/ lyckad som hen verkar...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:Det senaste jag gillade var J Jonah Jamesons försvarstal varför han hatade spindelmannen:

https://41.media.tumblr.com/b4ac699b45c ... o1_540.jpg

Det har väl aldrig varit något jag funderat över... hans hat har ju alltid funnits i historierna. Lika självklart som att Lex Luthor hatar Stålmannen och Dogai Singh fantomen. Fast mer som ett skämtinslag.
Nu blev det lite småklurigt djupt, och överraskande, för mig i varje fall.

Det passar ju egentligen också in rätt bra i Ayn Rands filosofi; den bittre och inskränkte mannens djupa avund gentemot den som besannat sin fulla potential...


Fast om man tolkar det från ett annat perspektiv är det en sorglig skepnad som plötsligt, i ett ögonblick, inser att jakten på pengar och makt kanske inte är det viktigaste i livet.
Att ALLT han levt för, det hela marknadsekonomin lever för, saknar någon som helst mening egentligen.

Och till slut är det bara den syndfulla avundsjukan som driver honom.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:(Iofs, hela sidan innefattar ju också dimensionen över tre olika människors osäkerhet bakom lyckta dörrar... Ingen är lika lycklig/ lyckad som hen verkar...)


Det har du rätt i, det tänkte jag faktiskt inte på. Hur den enes tankar om den andre binder ihop det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av Agentum »

Bäst tecknat absolut en del han gjorde åt Warren i svartvitt, knäppast hans egna serier bygda på objectivism.

Roliga figurer är tex. Squirrel Girl.

Jag har gillat karln just för att han dels tecknade rätt speciellt med sina ganska få linjer och de spretande fingrarna på figurerna, sen att jag inte alls föstod han idiologi är skitsamma.
Att han hållit sig utan bild och intevjuer så länge har ju bygt på myten.

Men visst hoppas man att han har nåt sista han faktiskt berättat ska komma fram efter hans död.

Sen visst nämna dr. Strange innehåller mycket nästan drogliknande i form av andra parralella världar.

Själv kännee jag att han trots det lilla som sagts om S-M lyser igenom fast han inte skrev manuset, jag menar han ligger i vattnet underbråten och väntar på att dö, men får sig själv att inte ge upp och resa sig.
Eller när han låter tjuven dra utan åtgärd för att senare få betala för det, rätt typiska Ditko tankar.

En till som nämndes att mediadrev och allmänt skvaller styr världens tyckande, men det ska du stå emot genom att veta att du gör det rätta själv, det är lön nog [8D]

Ditko skrev inte scripten men då han ju tuschade tex.visste han visst vad som var skrivet iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av larsa66 »

Fast jag tycker nog att han tillskrivs lite av äran till berättelserna också i den här boken.
Tydligen var visst Stan Lees manus mer som en manusskiss. Sen fick tecknarna fixa resten.
Den här episoden tycker jag är den roligaste:
Bild

Det står att historien skall ha varit en dröm av Ditko och den liknar inget annat jag läst i denna genre :)

Även en historia där Dr Strange medverkar ska visst vara en dröm av samme Ditko.

Skumma drömmar han hade :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av Agentum »

http://www.amazon.co.uk/Creepy-Presents ... Y0WKV3H1H7

Den här bör väl ha det han gjorde åt Warren iaf i Creepy.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad är Steve Ditkos bästa?

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Den här bör väl ha det han gjorde åt Warren iaf i Creepy.


beställd :)

Jag var lite sugen på den tidigare. Har varit nyfiken hur Ditkos teckningar gör sig i svartvitt. Din rekommendation avgjorde saken.
Skriv svar