Mild & Fromm

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:
Göran Semb skrev:
Cadial skrev:-Halt or I'll shoot!?? Vagar inte diskutera med oversattare...

Om det är problematiskt på något vis har jag inget emot att få det påtalat; även om det bara är en översättning för att Carlos ska veta vad som sägs kan man alltid lära sig något på feedback.

Jag har antagligen sett for manga daliga polisfilmer dar Freeze! later tuffare an Halt! (som ger svenska 91:an vibbar, lumpen nar en skytteslusk star pa vakt under en gran.). Aven om det alltsa inte ar fraga om svengelska till 100 %, sa kanske det ar det till 50?

Både svenska och engelska har ju lånat in begreppet från tyskan, men det används nog inte precis likadant. Ska tydligen användas militärt på engelska också, om inte Norstedts har helt fel. Fast "Stop or I'll shoot!" kanske egentligen låter bättre och enklare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Ja, jag anade att det var just "halt" som sågs som problemet men var inte helt säker. Jag tror att det är ett ganska väletablerat uttryck för myndighetsutövande (Cagney & Lacey verkar t ex använda det, enl. Google), och eftersom Monica -- åtminstone i nuläget -- inte direkt är någon frifräsande actiontyp utan har en militär utbildning så vill jag markera det genom att låta henne agera rätt så korrekt om än kanske en smula stelt.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Bild

Så var det färdigtextat och upplagt på server. Nu är det definitivt out of my hands; och förhoppningsvis i ett relativt stort antal förhoppningsvis relativt nöjda läsares händer under sommaren. Inget egentligt nytt jämfört med de tidigare bilderna, bara att Monicas replik är textad, men det är så skönt att ha det gjort att jag inte kan motstå frestelsen.

Jag är glad över att Carlos har gett Monica lite muskler och muskeltonus (som i bilden ovan). Hon ska föreställas vara väldigt vältränad, så hon bör inte vara alltför finlemmad. Tanken är ju att hon ska behöva både jobba hårt och dessutom ta emot en visst mått av stryk under seriens gång, så det tål nog att hon har fysik för jobbet.

Jag håller koll både här och i Fantomentråden, så har man synpunkter på serien när den väl publicerats så kan jag svara antingen här eller där -- fast Fantomentråden kanske är bättre att spara till just Fantomenserien.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Den har fanarten till SIS 2015 gjorde jag faktiskt själv, vilket i och för sig syns på den crappiga kvaliteten (trots att jag plankade Monicas huvud från en av Carlos' teckningar). Den är litet för dålig och blodig för att jag ska utsätta SIS' fanartsida för den, men den som klickar in på den här har ju gjort det frivilligt och får därför skylla sig själv.
Bild
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Ray »

Tycker faktiskt din version är bättre , riktigt snygg
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Tack så mycket, Ray -- men det som är bra i den är swipat från Carlos' teckningar plus från en fotoförlaga jag gjorde för ändamålet. De som skickat in har ju skapat själva, och det är mycket värt i sig.

(Jag kan tillägga att det märktes hur länge sen det var som jag faktiskt ritade; rejält stelt kändes det när småstrecken skulle på plats...)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

Jag tyckte också den var snygg. Tycker absolut att du borde skickat in den. Det blir ju som dubbel fanart både till tecknaren och festivalen. Dessutom tyckte jag att händerna och armarna ser bra och realistiska ut. Jag visste inte att du var en så skicklig på att teckna.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Tack så mycket, Lars, men återigen: swipat huvud; fotoförlaga för resten.

Och så känns det ju som fel sorts blod för att riktigt platsa på den svenska seriescenen…
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av larsa66 »

Spänningen stiger efter dom två första delarna.
Visste du om att den skulle bli uppdelad i fyra delar och kunde anpassa med cliffhangers. Det känns nästan som att du gjort det i varje fall.
Väldigt bra!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Sir-L »

Bra andra del. Ska bli spännande att läsa resten.

Appropå detta med cliffhangers, som Larsa tar upp ovan, så fick jag känslan av att det inte riktigt var menat att den skulle delas upp där den gjorde. Anledningen till detta var första rutan av del 2. Då del ett slutade med en kommentar från Erik som Mats svarar på i början av del 2 hade ju varit på sin plats att upprepa Eriks del av samtalet. Eller åtminstone låta Mats upprepa påståendet, som en del av svaret. Som det var nu så tog det ett tag innan jag fattade vad Mats snackade om och det gav ett rumphugget intryck.

Men som sagt jag gillar serien skarpt, och tycker fortfarande det är en av de bästa biserierna på länge.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Tack, hörni;
och nej, jag skriver ruta efter ruta tills jag har gjort slut på intrigen, så får det bli det antal sidor det blir. Uppdelningen på fyra delar är gjord av redaktionen.

Nu tror jag det på ett sätt funkar i och med att det nog blir en actionscen i varje avsnitt om jag inte minns fel, men det hade nog varit bra med en resumé för att undvika det där rumphuggna intrycket. (I och med att det börjar med en helsida utan någon speciell splash panel blev det till och med litet "oj hoppsan, här börjar det ju en serie" för mig när jag bläddrade igenom tidningen.) Sedan försöker jag väl rent allmänt att få ett slags "driv" i berättandet som gör att man som läsare så ofta som möjligt hamnar i en "men vad kommer att hända nu?"-situation.

Men som sagt, roligt att ni gillar den hittills, och jag hoppas att vi lyckas hålla det goda intrycket ända till slutet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mild & Fromm

Inlägg av RioGrande »

Bara hunnit läsa första delen, som var bra.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Tack RioG!

(Not: Inte för att ni behöver ogilla något i serien om ni inte vill, men när ni läst hela tar jag gärna emot påtalanden även av saker som ni tyckt mindre bra om. Det betyder inte nödvändigtvis att jag kommer att hålla med, eller att jag inte kommer att tycka att det åtminstone var ett nödvändigt ont att göra som gjordes, men alltid lär man sig något på kuppen.)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av tfels »

Vill bara säga att jag gläds åt att serien publiceras och att det är den som gjort att jag köpt några nummer av Fantis. Kanske återkommer med ett sorts omdöme.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Tack Tomas, vad roligt att höra!
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Edit: Thomas. Damn. Sorry.

Eftersom jag såg min felstavning för sent för att redigera inlägget utan fick skriva ett nytt kan jag väl lika gärna säga något om var serien står i nuläget. Det är fortfarande en del kvar att publiceras av episod 2, "Duellen", och när den har kommit ut ska jag höra mig för med Egmont om de a) fått någon läsarrespons på episod 2, b) vill publicera episod 3, arbetsnamn "Måltavlor", c) vill publicera episod 1+2 i samlad form.

Jag har 6 episoder till intrigmässigt klara, och episod 3 klar i manusform. Jag är dock litet fundersam på om ett par av episoderna är tillräckligt starka för att kunna stå för sig själva. Ett annat problem är att episod 6 och 8 är mina favoriter men ligger så ofattbart långt fram i tiden att jag inte riktigt kan rättfärdiga att sätta mig ner och jobba fram dem i detalj -- med påföljd att jag i stället går och funderar på dem när jag är ute och går och då egentligen borde finputsa intrigen till episod 4 så jag kan sätta mig ner och skriva den.

I alla fall, serien har ett liv i åtminstone några år till om den bara har någonstans att publiceras som kan ge tillräcklig ersättning för att Carlos ska få betalt för tecknarjobbet.
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Mild & Fromm

Inlägg av MetaLarsson »

Sålunda tycker jag om Duellen:

I förhållande till första äventyret Uppdraget, så tycker jag att Duellen som helhet är sämre. Om man som Semb bygger ett en serie kring ett radarpar, som dessutom utgör seriens namn, så förväntar jag mig ett större fokus och större utveckling i relationen mellan de båda huvudkaraktärerna. Här i Duellen händer nästan ingenting med den. Monika och Erik munhuggs lite med varandra vilket är lite roligt. Men vad de egentligen tycker om varandra har jag svårt att läsa in. Det här äventyret lägger enligt mitt tycke för mycket krut på den raka och enkla hämnd-genom-kidnappnings-plotten och för lite vikt på att göra huvudpersonerna levande och intressanta. Än så länge är både Monika Mildh och Erik Fromm ganska platta som karaktärer.

Pedrazzinis illustrationer är som helhet godkänt snyggt men en del rutor här och där ser lätt misslyckade ut. Om det beror på stress eller slarv vet jag inte men det drar ytterligare ner mitt helhetsintryck av serien, vilket är synd.

Trots de negativa sidorna av serien som jag tagit upp så är Mildh & Fromm ändå Duellen ett rätt spännande äventyr med både fart och fläkt. Jag tycker att den (om den bara höjer sig ett litet snäpp) är en värdig biserie i Fantomen och ett friskt alternativ till de franskbelgiska albumserierna som de senaste åren dominerat som tidningen andraserier.

Nu låter jag kanske negativ men det är väl helt enkelt så att alla serier har toppar och bottnar. Jag är ändå förhoppningsfull. Om det blir ett tredje äventyr så blir det säkerligen en förbättring. Vet att du kan skriva bra, Göran. Medicinmannens dotter tidigare i år var ju jättebra [:)]
You don't remember Danny Mirror.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Tack för feedbacken, MetaLarsson, det uppskattas!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mild & Fromm

Inlägg av BoJustBo »

Hur fick du kontakt med din tecknare? Det låter ju som att ni inte talar med varandra alls.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mild & Fromm

Inlägg av Göran Semb »

Jodå, vi hörs över mejl och Facebook. När jag sökte tecknare fick jag tips på en kontakt i Mexiko, som sedan förmedlade den första kontakten med Carlos.
Skriv svar