De skrev fred med vårt blod

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

De skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Hej hoppsan. Tänkte det var dags att starta min första tråd nu. Jobbar på en serie om mexikanska revolutionen tillsammans med en kompis från mexico (han skriver, jag ska teckna) och han har precis blivit färdig med storyn så jag har börjat med lite karaktärs skisser. Sidor får vänta tills storyn blivit ovandlad till manus form.

Här har vi lite porträtt av viktiga personer i revolutionen som kommer dyka upp, även om huvudpersonen inte är en riktig person.
En studie så jag ska kunna teckna dom flera gånger och hålla liknelsen. Kan ju vara lite svårt när nästan alla har super mario mustacher.
Bild
Väldigt svårt att hidda profil vinkel foton av folk från 10-talet. Zapata hittade jag inte en ända som var helt i profil. Men jag tror nog det blev ganska likt. Ska fortsätta leta tills jag faktiskt börjar med serie sidorna såklart.

Tecknar stilen som ska användas för serien är inte helt spikad än men det kommer nog att innehålla mer svarta fält och mindre linjer för skuggningen än vad dessa skisser har.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av Sir-L »

Alright! Verkar lovande. Jag gillar historia och västern (och detta utspelar ju sig åtminstone i perferin, även om det är lite mer i "modern" tid.). Gillar också din stil. Ser fram emot detta.

(Provade också att googla på Zapata och han verkar onekligen varit en linslus av rang. Närmaste jag kommit var bilden på honom och Villa framför en hög med folk, där tittar han iaf hyfsat åt sidan.)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Jo, den bilden när Villa sitter på en tron. Den visade åtminstånne vilken form Zapatas näsa hade så jag fick spekulera från där. Klurigt men ganska roligt.

Många anser mexikanska revolutionen som slutet på wild west eran. Skull nog själv påstå att den eran aldrig helt slutat i mexiko (tyvärr).
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av Wakuran »

Påminner litet om Gusta-Pärsa av Lars Andersson. (Finns på forumet.)

Har ju sett en del westernfilmer från Mexiko som utspelar sig några decennier senare än sin amerikanska motsvarighet, men ändå känns rätt vild... (T.ex. Leones märkliga "Duck, you sucker!")

Och Rodriguez "Once Upon a Time in Mexico" är ju i princip en spaghettivästern i det moderna Mexiko...

Apropå serier verkar den inhemska mexikanska marknaden mer eller mindre vara översvämmad av kommersiellt skräp, vilket iofs också ibland kan bli intressant på sitt sätt, t.ex. de helt utflippade blodsdrypande omslagen till "Ghetto Librettos" som t.ex. "Relatos del Presidio". (Googling NSFW.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Har inte än läst Gustapärsa (utom några sidor postade här på forumet) men kan nog påstå att denna serien inte kommer påminna så mycket om den. Den kommer som namnet kanske antyder vara ganska mörk (Men med lite humor också, det är ju inte 90talet längre.)

Jo jag kan ju inte påstå att jag läst mycket mexikanska serier men roliga omslag har dom ju ofta. Författaren av denna historia är inte häller ett fan av mexikanska serier så oavsett hur denna serie ter sig i slutändan så kommer det inte vara i den skolan.

Duck you sucker/Fistful of Dynamite är en underbar film. Vändningen i mitten tar stämningen från ena till andra sidan av western spektrumet.

Här har vi nu första skisserna av huvudpersonen. I början son till en bonde som vill ut och få lite action, sedan som soldat.
Bild

Edit: En lite hafsig skiss till innan man skaffar sig lite sömn.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av RioGrande »

I tredje generationens Yxa & Klinga kommer handlingen att utspela sig i Mexiko (sägs det.... var jag nu kan ha uposnappat det ryktet???). Den tuffe och cyniske Axe-Blade, vars ena arm är en protes gjord av en skarpslipad yxa.... //// F.ö. har Peckinpah gjort flera feta filmer som utspelar sig i Mexiko. Varav Jakten på Alfredo Garcias huvud nog är FETAST.
///
Tommy Lee Jones gjorde en liknande film (fast mindre våldsam) 2005: The theee burials....
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Serien kommer vara i svartvitt men fick för mig att färglägga layout skissen till sida ett bara för att hitta rätt stämning.
Bild
Eller mer ett omslag som kommer ha lite berättar röst över. sida två kommer ju inte följa på denna överdrivna grej riktigt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Hmm kan inte göra någon ändring på tidigare inlägg av någon anledning men här har vi en uppdaterad version av layouten. Tänkte att det kanske var lite för tomt för när den ska tecknas i stort format. Rundade även bottnen av sidan lite för att göra den mer organisk.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Dags för ännu en sida, denna gång gjorde jag skissen i ett mer liknande utseende till vad den färdiga serien kommer att ha.
Bild

Första panelen baserad på, vad författaren kallade "That french painting with the flag".
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Okej, en sista full-side skiss. Efter detta så kommer det ju bli för enkelt att förstå vad som händer även utan text =P (och 3 av 11 sidor är ju en okej preview.)
Bild

Har bestämt mig att göra serien helt på datorn, har inget bra bord för att täckna stort just nu och dessutom är mitt pensel tushande inte så super skarpt än så lika bra att göra det digitalt där jag vet vad jag gör.

Var inte blyga med kommentarerna nu, tar lika gärna kritik som komplimanger. :)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Dags för ännu en sida, denna gång gjorde jag skissen i ett mer liknande utseende till vad den färdiga serien kommer att ha.
Bild

Första panelen baserad på, vad författaren kallade "That french painting with the flag".

Den där målningen är också med i Nicke Roder/ Ville Vasco-albumet Operation Odjur/ Monstret i Kilmorack...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av larsa66 »

Det här ser snyggt ut. Mexikanska revolutionen känner jag inte till så mycket om, men presenterad såhär väcker den mitt intresse.
Lycka till!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Tackar.
Just det ja, kanske borde uppdatera den här tråden lite grann. Här är några slumpmässiga paneler som inte kan spoila något.
Bild
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av Allan Kämpe »

Väldigt snygg skuggning och svärta på de där senaste bildrutorna! [^]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av Wakuran »

Jo, rutor brukar det kallas på svenska...

Jag undrar förresten om inte den där kvinnans huvud är litet hoptryckt... Bakhuvudet kan nog åka snäppet bakåt och ansiktet något framåt och uppåt...

Nåjaa, kanske beror på perspektivet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Just det ja, rutor inte paneler, det är så sällan man kan snacka om serier på svenska [:p]
Wakuran skrev:Jag undrar förresten om inte den där kvinnans huvud är litet hoptryckt... Bakhuvudet kan nog åka snäppet bakåt och ansiktet något framåt och uppåt...


Hmm det tåls kollas upp lite, jag påstår mig inte vara en expert på profil vyer.

Allan Kämpe skrev:Väldigt snygg skuggning och svärta på de där senaste bildrutorna! [^]


Och detta är ändast skisserna så man kan ju hoppas det bara blir bättre ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

En till liten skiss preview för att fira att hela serien nu är uppskissad. Det blev 17 sidor totalt.
Med tanke på att det var min första serie längre än ett par sidor som jag gjort på flera år så gick det förvånansvärt snabbt. Tror dock det gått snabbare om jag gjort det på papper istället för digitalt.
Bild

Det grå är partier som kommer ha ett svartvit prickigt raster i den tuschade versionen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Wow, man märker verkligen sina svagheter när man tecknar serier som man inte alls märker av när man bara gör illustrationer.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

BoJustBo skrev:Bild

Uppdatering Bild

Studerade inte bara upp på ansikten i profil vy utan även specifikt mexikanska kvinnors ansikten för att göra det lite mer autentiskt. Det är ju smärtsamt uppenbart att det var ögat som fick den gamla versionen att se lite konstig ut.

Håller för tillfället på med att uppdatera dom lite mer slarviga skisserna (ofta av folkmassor och/eller hästar) till ett läge där dom kan tuschas. Har hela nästa vecka ledigt från dagjobbet och då ska det tuschas som bara den.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Dom skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Buuhuu, inga kommentarer =P Nåja, får la visa det första exemplet av en tuschad ruta då.
Bild

Jag hoppas inte att ni ville ha en gravallvarlig serie ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar