Stora MAD tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Rufus »

Jag samlar på MAD-pockets fast bara vissa av dom. De som enligt min mening är de bästa, och det är dels de som innehåller serier med manus av Kurtzman och är tecknade av Elder, Davis och Wood, dvs de första pocketarna som t.ex. Mera MAD och Ännu mera MAD. Och dels de av Don Martin. Nu har jag dock inte superbra koll på exakt vilka som innehåller serier av Kurtzman & Co. Men följande har jag och som uppfyller dessa krav:

Mera Mad
Ännu mera MAD
MAD alltså
Ytterligare MAD
Bröderna MAD

Jag vet att även En liten MAD innehåller Kurtzman & Co, men hur är det t.ex. med Voodoo MAD, Leve MAD, MAD liksom och Typiskt MAD? Jag tror att dom innehåller andra grejer, men vet inte säkert.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Wakuran »

Jag tror de svenska utgåvorna i princip är raka översättningar av de amerikanska.

Här är en genomgång av de amerikanska originalen, men jag vet inte vilken svensk utgivning det motsvarar.

http://madcoversite.com/pbthumbs.html

"Voodoo Mad" verkar alltså inte innehålla Kurtzman, men "Mad, Liksom" innehåller några utdrag.

Edit. "Leve Mad" verkar enbart innehålla Aragones, jag antar att "Typiskt Mad" motsvarar "The Ides of Mad" (omslaget är omtecknat, men snarlikt) , och då innehåller den inget Kurtzman.

Sådär. Det är det jag kan fixa i nuläget.

Edit 2. Hittade svenska omslag här.

http://www.madtrash.com/mad-magazine-in-sweden/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

MAD årssamlingar i nytryck

Inlägg av Labrador Road 26 »

Infogat från annan tråd, eftersom diskussionen om nyutgivningen redan hade påbörjats i denna tråd.

Anders1
moderator


Fick just reda på att årsböckerna med Svenska MAD har nytryckts och finns på bland annat Pressbyrån. Enligt uppgift från Egmont så det är lite konstigt att de själva inte presenterat detta. Känner inte till hur många av dessa årssamlingar som finns i nytryck eller hur många som planeras. Men det kan nog Germund eller någon annan på Egmont svara på.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: MAD årssamlingar i nytryck

Inlägg av K-E Lindkvist »

Boken släpptes i god tid inför bokmässan i Göteborg, 2013-09-10. [:)]
Pressrelease gick ut 2013-10-04. Jag antar att den har pluggats flitigt i förlagets egna tidningar (även veckotidningar och fackpress) inför julhandeln. I de Pressbyråbutiker jag besökt har den haft en framskjuten plats på hyllan. Finns med i Fem Förlags jultidningskatalog. Så nog har Egmont presenterat den så det borde räcka. Dessutom har Germund varit helt öppen med att den varit på gång här på serieforum: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.p ... 20#p166266

Bild

Germund diskuterar den samlade MAD-utgåvan med Rolf Classon på årets bokmässa.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: MAD årssamlingar i nytryck

Inlägg av Labrador Road 26 »

Se där, mindes inte att jag läst det i MAD-tråden. Jag tittade efter tråd i avdelningen "Info från seriebranschen" men där fanns ingen vad jag kunde se. De övriga ställen du nämner frekventerar jag inte.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: MAD årssamlingar i nytryck

Inlägg av germund »

Labrador Road 26 skrev:Känner inte till hur många av dessa årssamlingar som finns i nytryck eller hur många som planeras.
En volym är ute; det blir minst två och de kommer att täcka åren 1960-61 (MAD 1+2/1960 samt 1+2/1961 i del 1, MAD 3-6/1961 i del 2). Det innebär 144 sidor "serier" samt 16 sidor annat i varje bok. Hur långt bokserien går hänger helt på hur de säljer, så vi är bara lovade två volymer, men vi/jag hoppas så klart att den ska funka. Tanken är att det ska vara billiga böcker med fylligt extramaterial, och de är i mjukpärm helt enkelt för att hålla priset nere – ingen ska behöva fundera så länge på om de har råd att köpa böckerna eller inte, och man ska kunna köpa dem för att LÄSA dem, inte bara för att ställa snygga hårdinbundna böcker i bokhyllan.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: MAD årssamlingar i nytryck

Inlägg av Labrador Road 26 »

Låter som förnuftiga och genomtänkta idéer. Det går säkert bra, om nu inte omorganisationen/nedskärningarna på företaget drabbar den.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: MAD årssamlingar i nytryck

Inlägg av germund »

Labrador Road 26 skrev:Låter som förnuftiga och genomtänkta idéer. Det går säkert bra, om nu inte omorganisationen/nedskärningarna på företaget drabbar den.
Den sammanslagning som precis skett av Egmont Tidskrifter och Egmont Kids påverkar i dagsläget inte det dagliga jobbet med serietidningarna. Sen vet vi aldrig vad som händer framöver, men det känns inte osäkrare idag än det gjorde för en vecka sedan.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: MAD årssamlingar i nytryck

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det låter också bra. Artikeln i Resumé gav mig intrycket att storsläggan var på gång. Jag har varit med om minst fem biografnedläggningar, vissa just på grund av sammanslagningar inom företaget så mina erfarenheter är inte helt goda när det gäller sådant. Hoppas det går bra, med MAD och övrig utgivning.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av AndreasEriksson »

Måste bara få säga att första samlingsalbumet var fenomenalt bra! Jag har inte själv några nostalgiska minnen av 60-talet, och det mesta av innehållet har jag redan läst. Trots det är boken väl värd att investera i. Intressant bonusmaterial, väl tillvarataget från Svenskt seriearkiv, och riktigt bra kvalitet på reproduktionen. Kan inte nog rekommenderas!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

AndreasEriksson skrev:Intressant bonusmaterial, väl tillvarataget från Svenskt seriearkiv,
Tack för de lovorden, men jag kan inte nog tacka Thomas Storn, som i sin roll för Svenskt Seriearkiv tillhandahöll så otroligt mycket kul material. Utan honom hade boken blivit BETYDLIGT torftigare.
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: Svenska MAD

Inlägg av Kapten Amerika »

germund skrev:Som en del vet jobbar vi just nu på en faksimilutgåva i mjukpärm av de första numren av Svenska MAD 1960-61. Förhoppningsvis är det första volymen i en serie böcker, men det återstår att se hur det blir med den saken. För denna bokserie söker jag samlare som har större samlingar av amerikanska MAD från 50-/60-talen, för inscanning av utvalda sidor för böckerna. Känner du dig träffad så hör av dig! Till första boken söker jag framför allt MAD 41,43,45-47,55,57 (även om jag troligen redan har lokaliserat MAD 45,47,55,57).

Det behöver väl knappt ens skrivas ut, men dessutom söker vi så klart samlare med udda MAD-prylar från 60-talet.


Aftonbladet har en trevlig recension här http://www.aftonbladet.se/kultur/serier ... 8064095.ab
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av Nitro74 »

Jag bumpar den här tråden, dels för att tacka Germund och kompani för två mycket roliga och intressanta album, dels fråga om hur det ser ut med planerna på fler böcker? Drömmen vore ju att hela utgivningen samlas i bokform, men de senare årgångarna är ju ganska lätta att få tag på begagnat. Men hur har försäljningen gått? Över, i paritet med, eller under förväntan?

EDIT: Jag passar på att även här fråga om MAD-seminariet från Bok- och Biblioteksmässan finns inspelat?
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Nitro74 skrev:Jag bumpar den här tråden ... dels fråga om hur det ser ut med planerna på fler böcker?
Försäljningen av första boken var väl okej, men tvåan vet jag faktiskt inte riktigt. Bok 1 sålde säkert en hel del på att det var just första volymen och det klassiska omslaget får väldigt många att hajja till med ett nostalgiskt leende. Skulle jag döma av responsen på Bokmässan, där var och varannan besökare står och fnissar med en MAD-bok i handen och alla våra medtagna exemplar säljer slut innan mässan är över, borde de vara storsäljare, men några kioskvältare är de väl knappast. Jag ser dem nästan som hobbyprojekt; böcker jag själv tycker är kul och känner mig hedrad över att få jobba med (ungefär som att få vara med och förvalta Spirou och Asterix i Sverige) och som ger mig möjlighet att samarbeta med kunniga och skickliga personer som jag lär mig massor av. Bok 3 är inplanerad för hösten, så planen med en bok om året håller än så länge; personligen hade jag gärna sett en frekvensökning till två volymer per år, men det är inte troligt och hänger i vilket fall på försäljningen.
Nitro74 skrev:Jag passar på att även här fråga om MAD-seminariet från Bok- och Biblioteksmässan finns inspelat?
Jag tror Seriefrämjandet spelar in alla samtalen på Seriescenen, så det är dem man får vända sig till. Den första mikrofonen jag använde sprakade dock något fruktansvärt, så jag vet inte hur bra ljudet är under första delen – fast i det här fallet är det knappast mig utan de tre paneldeltagarna man vill höra.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska MAD

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
Nitro74 skrev:Jag bumpar den här tråden ... dels fråga om hur det ser ut med planerna på fler böcker?
Försäljningen av första boken var väl okej, men tvåan vet jag faktiskt inte riktigt. Bok 1 sålde säkert en hel del på att det var just första volymen och det klassiska omslaget får väldigt många att hajja till med ett nostalgiskt leende. Skulle jag döma av responsen på Bokmässan, där var och varannan besökare står och fnissar med en MAD-bok i handen och alla våra medtagna exemplar säljer slut innan mässan är över, borde de vara storsäljare, men några kioskvältare är de väl knappast. Jag ser dem nästan som hobbyprojekt; böcker jag själv tycker är kul och känner mig hedrad över att få jobba med (ungefär som att få vara med och förvalta Spirou och Asterix i Sverige) och som ger mig möjlighet att samarbeta med kunniga och skickliga personer som jag lär mig massor av. Bok 3 är inplanerad för hösten, så planen med en bok om året håller än så länge; personligen hade jag gärna sett en frekvensökning till två volymer per år, men det är inte troligt och hänger i vilket fall på försäljningen.

Jag ser iallafall en ganska stadig ström av träffar på min recension av nr 1 som kommer från Adlibris/Bokus; inga mängder men det ramlar in en då och då, i ungefär samma takt som när recensionen var ny. Så från den mycket lilla data-punkten ser det åtminstone ut som om ettan inte var en sån där bok som bara sålde när den kom ut och sen stendog :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
wombat1000
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 14:41

Re: Svenska MAD

Inlägg av wombat1000 »

germund skrev:Försäljningen av första boken var väl okej, men tvåan vet jag faktiskt inte riktigt. Bok 1 sålde säkert en hel del på att det var just första volymen och det klassiska omslaget får väldigt många att hajja till med ett nostalgiskt leende. Skulle jag döma av responsen på Bokmässan, där var och varannan besökare står och fnissar med en MAD-bok i handen och alla våra medtagna exemplar säljer slut innan mässan är över, borde de vara storsäljare, men några kioskvältare är de väl knappast. Jag ser dem nästan som hobbyprojekt; böcker jag själv tycker är kul och känner mig hedrad över att få jobba med (ungefär som att få vara med och förvalta Spirou och Asterix i Sverige) och som ger mig möjlighet att samarbeta med kunniga och skickliga personer som jag lär mig massor av. Bok 3 är inplanerad för hösten, så planen med en bok om året håller än så länge; personligen hade jag gärna sett en frekvensökning till två volymer per år, men det är inte troligt och hänger i vilket fall på försäljningen.

Finns det någon chans att ni kommer att ge ut MAD About Star Wars i år, med tanke på att den nya filmen ska gå upp under julhelgen?
Det hade också varit kul att se de nya samlingsutgåvorna i färg som MAD har börjat ge ut (Totally Awesome MAD, Epic MAD och de andra). Har gett några av dem till min 14-årige lillebror i ett par år, och han har uppskattat dem. Med tanke på att de är på 128 sidor borde priset förhoppningsvis bli tillräckligt överkomligt. Den nya MAD Spoofs the 90s skulle också vara intressant, kanske med en mindre omredigering för att ersätta de serier som känns för amerikanska med material från den svenska tidningen de år på 90-talet tidningen gavs ut här.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Rufus »

Årgångsutgivningen av Knasen och Kalle Anka & Co, har gått i graven. Men hur ser det ut med MAD? Samma öde, eller kommer detta fortsätta?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Anders1 skrev:Årgångsutgivningen av Knasen och Kalle Anka & Co, har gått i graven. Men hur ser det ut med MAD? Samma öde, eller kommer detta fortsätta?
Samlade MAD del 3, som repriserar hela årgång 1962 med en gedigen bio över Torvald Sundbaum och ett intro av Lasse Åberg, är godkänd för tryck och kommer att finnas till Bokmässan. Sedan är jag garanterad en del 4 (med årgång 1963) till nästa år, men efter det finns inga garantier - allt hänger på försäljning och att böckerna täcker sina kostnader. MAD-böckerna är något av ett hjärtprojekt och jag hade så väldigt gärna gett ut två volymer per år, men det är tyvärr inget jag fått gehör för än.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

Är det inte lite udda detta?
Egmont la ju faktiskt ned svenska MAD när de köpt den, varför ska man nu tjäna pengar på nåt man kastat bort?

Det luktar åter illa om det där imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Är det inte lite udda detta?
Egmont la ju faktiskt ned svenska MAD när de köpt den, varför ska man nu tjäna pengar på nåt man kastat bort?
Äh, bryt samman! Tidningen Svenska MAD lades ner första gången 1993, och varje försök att återuppliva den, sista gången 2001/02, klappade igenom pga dålig försäljning, så det är verkligen inte bara Egmont som lagt ner MAD. Däremot har vi gett ut MAD-böcker nästan varje år sedan dess - MADs toaspolare, Peter Sparrings jubilumsbok 2010, nu de samlade årgångarna - vilket faktiskt tycks vara format som säljer tillräckligt bra för att inte kasta pengar i sjön.

Agentum skrev:Det luktar åter illa om det där imo.
Jag håller med, men jag är alldeles för entusiastisk över MAD-böckerna för att tryckas ned av gnälliga foruminlägg. Världen är inte perfekt, Egmonts utgivning och utgivningspolitik är inte perfekt och jag bankar konstant huvudet i väggen över kul saker jag/vi inte kan eller får (eller ekonomiskt sett ens bör) ge ut. Men mitt glas är åtminstone halvfullt, och då är det ändå jag - tillsammans med inspirerande kollegor, kreatörer, skribenter etc - som gör jobbet.
Skriv svar