Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Konstigt den är ju inte just billigare, jag har inte skaffat den ännu
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

Jaha, här tänkte man slänga in en beställning innan jul, men nu blev jag skeptisk. Kollade in Cobolts FB-sida men där är det bara hyllningar och jubel...än så länge. Jag avvaktar nog till att jag får bläddra i den eller tills andra röster också hörts.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Blueberry

Inlägg av burnout »

Jag hämta mitt ex idag och jag säger det så här. Gillar man Blueberry KÖP DEN. Perfekt sista året inköp som julklapp åt sig själv eller åt någon som gillar Blueberry. Dåligt papper?? läs champion och buster från 60-70 tal det är dåligt papper. Jag har köpt det mesta i album/böcker som Cobolt gett ut och jag har inget problem med papperet, det är inte därför jag köper dom . Jag köper för läsvärdet. Dom kommer att hålla många gånger att bläddra i.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Blueberry

Inlägg av BoJustBo »

larsa66 skrev:Jaha, här tänkte man slänga in en beställning innan jul, men nu blev jag skeptisk. Kollade in Cobolts FB-sida men där är det bara hyllningar och jubel...än så länge. Jag avvaktar nog till att jag får bläddra i den eller tills andra röster också hörts.


Det är ju likadant med böcker som verkligen har dålig produktion på recensions sidor. Vilket nog inte denna boken har.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

burnout skrev:Jag hämta mitt ex idag och jag säger det så här. Gillar man Blueberry KÖP DEN. Perfekt sista året inköp som julklapp åt sig själv eller åt någon som gillar Blueberry. Dåligt papper?? läs champion och buster från 60-70 tal det är dåligt papper. Jag har köpt det mesta i album/böcker som Cobolt gett ut och jag har inget problem med papperet, det är inte därför jag köper dom . Jag köper för läsvärdet. Dom kommer att hålla många gånger att bläddra i.


Det var just sånt där Champion-papper jag såg framför mig när Trimble beskrev.

Dina ord väger lika tungt så nu balanserade vågen över ;)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Är det ett mattare mer serietidningsliknande papper?

Ibland ser ju sånt bättre ut än glossigt papper särskilt på äldre material.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Blueberry

Inlägg av trimble »

Har också köpt det mesta som Cobolt har gett ut och har aldrig haft någon anledning till klagomål för det tekniska utförande, men Blueberry boken tycker jag inte alls håller måttet på den fronten, betalar man nästan 300:- så förväntar man sig att utgåvan ska hålla lika hög kvalitet som övriga böcker från förlaget, punkt slut
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Jag håller med om att jag köper för läsningen, men om det ska vara inbundna finupplagor ska det ju just vara det med och inte billigt.

Det skadar unte att kvaliteten är hög och tålig, en dag har jag väl läst mig halvblind och då är de väl värda nåt iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Blueberry

Inlägg av BoJustBo »

Bläddrade just i den i butik och visst är det annan typ av papper men jag gillar mattheten. Så länge det är syrafritt papper (vilket vi får anta) så är jag fullt nöjd med det nya pappret.

Gillar även dom röda sidorna och man ser direkt att det inte är ett tryck fel utan som det var planerat. Varför man planerat det så är ju dock en bra fråga.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

ok

Såhär skriver Peter Sparring på Facebook om papperet och trycket, efter en diskussion som jag jag är rädd för att jag drog igång.

"Kul diskussion runt pappersvalet. Som jag förstår saken, så har ansvarig redaktör för samlingsutgåvan på Dargaud velat gå "back to basics", med originalfärgläggningen och ett papper anpassat till denna. I detta fall obestruket och antagligen med liknande känsla som i Pilote anno 1960-tal. Take it or leave it, men det var nog ungefär så här det såg ut när det först begav sig, innan man förstod att Giraud var en konstnär..."

samt:

"produktionen går via Dargaud och den svenska utgåvan är tryckt på samma papper som den franska."

Innan någon kommenterar vill jag bara säga, att jag tror, att han menar "likadant" [;)]
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av smorkin »

Jag tyckte pappret kändes bra och passande; Blueberry känns inte som en serie jag vill läsa på glatt papper, vore det aldrig så tjockt :-)

Men visst, ett tjockt, slätt men matt papper hade också kunnat fungera.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Blueberry

Inlägg av germund »

Nu har jag inte sett Blueberry-boken - ÄN!!!! - men Peters och den franska redaktörens argument köper jag. Jag gillar själv oftast mattare papper, med djupare mustiga färger och gärna originalfärgläggning även i återutgivningar, men framför allt uppskattar jag människor som kan motivera och har en tanke bakom sina val av t.ex. papper. Cred!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Blueberry

Inlägg av BoJustBo »

Matt papper 4 ever ma 1337 d00ds, homies and broskis. Men hoppas det endå är bra kvalitet. Pilote anno 1960 lär ju varit på papper som blev till sågspån om man kollade på det fel.

Tycker personligen att hel-blankt papper som Darkhorse använder till allting dom ger ut är unket värre och får saker att se sämre ut än dom är (så bra att två av mina favorit tecknare jobbar på Darkhorse och väger upp det.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

germund skrev:Nu har jag inte sett Blueberry-boken - ÄN!!!! - men Peters och den franska redaktörens argument köper jag. Jag gillar själv oftast mattare papper, med djupare mustiga färger och gärna originalfärgläggning även i återutgivningar, men framför allt uppskattar jag människor som kan motivera och har en tanke bakom sina val av t.ex. papper. Cred!


Ja, det var så jag också tänkte. Om det var ett val för att pressa kostnaderna, vilket man också kanske måste acceptera när seriemarknaden ser ut som den gör, hade jag tvekat. Men när han svarar sådär blir papperet bara en större anledning att köpa den. Tänk att få säga till sina barbarn "Det var ungefär såhär det såg ut när Blueberry publicerades första gången på 60-talet"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Jag har fått för mig att papper och färgtryck i franska och belgiska serietidningar från 50-60-talet generellt var bättre än i svenska och amerikanska tidningar vid samma tidpunkt... Dock äger jag inga fransk-belgiska serietidningar som är äldre än 70-talet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Detta vet jag förstås inte.... Men jag tänker mig att en tidning som Pilote eller Tintin såg ut ungefär som Bangg/Fart og Tempo...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

Jag har tänkt mig som 70-talets Champion, jag. Har heller aldrig sett nån.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Och det var ju också samma tidning! I Danmark hette den Fart og Tempo hela tiden (tills den bytte till bara Tempo mot slutet av sjuttiotalet). I Sverige hette den Banggg 66-67. Champion 73. (Och Super-Tempo i början av åttiotalet, med annorlunda upplägg....)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

De ser ut ungefär som albumpapper kan man säga, matta och pappiga.
Få seriesidor var isf sämre för pengarna imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

Skriv svar