Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Appropå Blueberry hur känner ni för young Bluberry som ju inte gjordes av Giraud?

Jag tycker de jag läst höll bra kvalitet.

Jag har de tre albumen på franska. Det är väl egentligen en spinoff-serie från den riktiga serien som ursprungligen gjordes för pocketformat i Super Pocket Pilote. Och det känns litet som ett rutinarbete som inte riktigt håller för att förstoras upp, men det är ju ändå Charlier och Giraud...

Man får iaf veta var namnet "Blueberry" (som skaparna vid det här laget börja tycka var ett väl töntigt skämt) kommer ifrån.

I verkligheten tror jag Charlier plockade upp namnet från någon amerikansk kompis som älskade blåbärspaj, och senare visade det sig att den amoraliska karaktären Blueberry blev stormpopulär bland läsarna och tog över hela serien, men då var det för sent att ändra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Jo vad jag förstår var tanken att fler personer skulle följas i Blueberry men att han blev favorit rätt snart.

För en engelsk marknad är väl namnet konstigt men jaja det är en förbaskat bra serie oavsett.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Serieguden »

Har snart läst ut samlingsvolymen nu, och fan vilken bra serie. Dock har inte Giraud blivit så bra på ansikten än, men i övrigt är det väldigt bra.
Kom ihåg att jag inte gillade den när den började i Fantomen -82. Litet format och svartvit gör inte Blueberry rättvisa.
Det matta papperet passar mycket bättre än blankt som man får vinkla emellanåt för att slippa ljusreflexer.
Jag föredrar 3 album i varje volym. Är det 4 blir boken för tung att läsa (formatet är större än t.ex. Linda & Valentin). CBSV hade ju ett skitjobbigt format, där även många sidor var reproducerade från dåliga förlagor. Det verkar inte vara ett problem med Blueberry.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Blueberry

Inlägg av BoJustBo »

Serieguden skrev:CBSV

?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Looding »

BoJustBo skrev:
Serieguden skrev:CBSV

?

Carl Barks Samlade Verk.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

Jag har bara läst första albumet i boken men jag kan inte säga annat än att detta var genialiskt och stiligt av den franska förläggaren och kobolt att presentera Blueberry på detta sätt. Det blir en magisk känsla över sidorna när man tänker att det var ungefär såhär det såg ut 1963. Giraud (eller Jije) är inte riktigt varma i kläderna, det stämmer men man ser att det glänser till ibland. Och med samtida mått måste de ändå ha stått ganska bra i konkurrensen. Jag önskade dock att Giraud stannat upp i tecknarstilen han hade i albumen Järnhästen-spökskytten med guldkulorna. Album 1-6 i Carlsens utgiving. Från och med Chihuahua girl blev stilen alltför detaljerad. Nästan som att Charlier varje gång Giraud lämnade över en sida skulle sagt: "Bra tecknat, men... kan du inte göra fler detaljer?"

Bra förord var det också. Även berättelserna runtomkring ger mer djup till serien.

Jag hoppas verkligen att serien inte bara lockar nostalgiköparna utan att även den yngre generationen tar till sig detta mästerverk.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

Problemet är ju att de ofta är fortsättningsberättelser, det vet VI redan och kör på men rätt många köper bara fristående albumformat.

Det är väl tex därför vi bara hade en tryckning av det som vi nu fick i Sverige.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Men Larsa66... då gillar du nog de sista fem delarna, de s k MISTER BLUEBERRY-albumen.... där bytte Giraud stil igen. Lite mer avslappnat komiskt och lite mer fantasifullt åt Moebiushållet...

Jag är i och för sig svag även för några av albumen är i mitten också. Tacoma, Angel Face, Spräckta näsan, Arizona Love.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Jag är i och för sig svag även för några av albumen är i mitten också. Tacoma, Angel Face, Spräckta näsan, Arizona Love.


Just dom där blev man så less på stilen. Angel face var det sista albumet jag köpte. Samtidigt var det fascinerande också...Att han kunde teckna så.
Ja...det blir kul att se vad som bjuds på. Hoppas den går hem och är tillräckligt inkomstgivande för att köra hela racet.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Blueberry

Inlägg av jedi tomas »

Läste det första Blueberry samlande äventyr nr 1 med 3 st album i bla Fort Navajo.
Härlig triologi.
Inbunden och fin med mycket fakta.
Såg det fanns några ute på Tradera.
Hoppas dom ger ut samtliga album i denna inbundna serie, Speciellt dom serier som inte kommit ut här innan.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Allan Kämpe »

jedi tomas skrev:Läste det första Blueberry samlande äventyr nr 1 med 3 st album i bla Fort Navajo.
Härlig triologi.
Inbunden och fin med mycket fakta.
Såg det fanns några ute på Tradera.
Hoppas dom ger ut samtliga album i denna inbundna serie, Speciellt dom serier som inte kommit ut här innan.


Har också precis läst första samlingsvolymen. Kul att se Charliers och Girauds utveckling av serien! Det är ganska rak enkel äventyshandling och den hejdlösa humorn har ännu inte riktigt utvecklats till fullo. Men i stort sett alla grundläggande delar till serien finns där från början - mycket tack vare att Charlier redan vid starten av Blueberry var en erfaren och kompetent manusförfattare.
Girauds teckningar är kompetenta och glimrar till här och var med den där extra briljansen som senare skall blomstra ut till fullo. Speciellt när han får breda ut sig på större panoramarutor över landskapet och liknande. Färgläggningen är betydligt mörkare och murrigare än vad som senare skall komma...
Men jag är fångad av serien redan från början och vill veta fortsättningen på Blueberrys öden och äventyr... [^]
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av captainknut »

Köpte precis del 3. Vad *är* det för rövhattar på Cobolt som inte kan korrekturläsa bilden på ryggen innan boken går i tryck? Bilden har ju större förstoringsgrad än de två första albumen, så den passar inte ihop med de andra. Vad är det för mening med att först planera för att det ska bli en snygg bild på alla ryggar tillsammans när böckerna står i bokhyllan, och sen klanta till det så katastrofalt? Jag blir så trött...
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Blueberry

Inlägg av zlv »

captainknut skrev:Köpte precis del 3. Vad *är* det för rövhattar på Cobolt som inte kan korrekturläsa bilden på ryggen innan boken går i tryck? Bilden har ju större förstoringsgrad än de två första albumen, så den passar inte ihop med de andra. Vad är det för mening med att först planera för att det ska bli en snygg bild på alla ryggar tillsammans när böckerna står i bokhyllan, och sen klanta till det så katastrofalt? Jag blir så trött...

Undrade just det samma, någon postade denna bild på Cobolts facebook: http://imgur.com/a/7Kta0
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Blueberry

Inlägg av Sandblaster »

Har rotat fram min läsex av Buddy Longway och noterar att en boskapshandlare i snickarbrallor och rutig skjorta vid namn Jean Giraud dyker upp i senare album. "Säga vad man vill om Giraud men kritter förstår han sig på" :)

Skämtsam drift med Giraud eller fanns det någon mer allvarlig 'beef' mellan honom och Derib, någon som vet mer?
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Sandblaster skrev:Har rotat fram min läsex av Buddy Longway och noterar att en boskapshandlare i snickarbrallor och rutig skjorta vid namn Jean Giraud dyker upp i senare album. "Säga vad man vill om Giraud men kritter förstår han sig på" :)

Skämtsam drift med Giraud eller fanns det någon mer allvarlig 'beef' mellan honom och Derib, någon som vet mer?

Jag tror de kände varandra genom Jijé, McClure var väl med i något tidigare album, t.ex...

Det låter mer som en kärleksfull drift med Girauds allmänna rykte som original och knäppgök...

Vilket album var det? Kan det ha något att göra med hans död?


Edit. Nej, det var tydligen flera år senare som han dog, ser jag nu...

Annars så såg jag en cowboy som var rätt lik en äldre och tanigare Blueberry i Linda och Valentin-albumet "Det stigande vattnets stad", det är framför allt näsan som ser väldigt Blueberrysk ut, och Mezieres och Giraud var ju polare som båda arbetade för Pilote...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Finns ju mycket sånt. Derib är med i ett av Jijés Jerry Spring-album och det är f.ö. även en ung Giraud (ett ANNAT album dock).
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Blueberry

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:
Sandblaster skrev:Har rotat fram min läsex av Buddy Longway och noterar att en boskapshandlare i snickarbrallor och rutig skjorta vid namn Jean Giraud dyker upp i senare album. "Säga vad man vill om Giraud men kritter förstår han sig på" :)

Skämtsam drift med Giraud eller fanns det någon mer allvarlig 'beef' mellan honom och Derib, någon som vet mer?

Jag tror de kände varandra genom Jijé, McClure var väl med i något tidigare album, t.ex...

Det låter mer som en kärleksfull drift med Girauds allmänna rykte som original och knäppgök...

Vilket album var det?

Buddy Longway nr 8; Eldvattnet. Utgiven i Sverige 1980.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Blueberry

Inlägg av jedi tomas »

3 st inbunda som kommit ut.
Var är billigast att köpa dom?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Blueberry

Inlägg av burnout »

jedi tomas skrev:3 st inbunda som kommit ut.
Var är billigast att köpa dom?



Det är 5 st som kommit
Bokus är lite billigare än adlibris. sen vet jag inte vad handlarna tar som har dom i sitt sortiment. sen är det väl portot och det höjs väl nu den 1/1
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Blueberry

Inlägg av zlv »

jedi tomas skrev:3 st inbunda som kommit ut.
Var är billigast att köpa dom?

Rekomenderar Cobolts egna webshop, eller att du köper av dpm på någon mässa/popup som jag själv gjort.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Skriv svar