Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Rumba
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 05 jan 2016, 13:44

Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av Rumba »

Jag är chefredaktör på tidningen RUM´ba (upplaga 45 000 ex, 4 nr/år) , som ges ut av Riksförbundet Unga Musikanter. Läsarna är musicerande barn och ungdomar mellan 10 och 25 år.

Organisationen har en maskot, en liten tecknad figur som ser ut som en utter och spelar klarinett.

Vi skulle vilja ha en serie i tidningen med utgångspunkt från den här figuren. En sida i tidningen per nummer (A4 format). Gärna med början så snart som möjligt.

Serien ska ha anknytning till musik.

Skriv några rader till bertil@rum.se så kan vi fortsätta diskussionen där.

mvh
Bertil Håkansso070-2158790
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av BoJustBo »

Ni skulle nog få mer svar om ni uppgav ifall det fanns pengar i det eller inte utan att folk ska skicka mail.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av RioGrande »

Klart det är pengar. Med en upplaga på 45000! Det är skitmycket. Dock blir det iinte så mycket med fyra nummer per år... Antag att de betalar 2000 per sida. Då får du ihop 8000 pix på ett år.
/
Men 45000 läsare ska inte föraktas! Några av dem hittar kanske vidare till ens övriga serier!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av Grumme »

Varför inte lägga upp en liten bild på den klarinettspelande uttern, så kan hugade tecknare se på ett ungefär hur Bertil har tänkt sig honom, och börja skissa lite innan de eventuellt tar kontakt? [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av Looding »

Bild
Här verkar vara en bild på'na!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Klart det är pengar.

Lever vi i samma värld? När multimiljon företag och världs kändisar vill att kreativa människor ska jobba gratis är det verkligen inte självklart.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av RioGrande »

Vet bara att det är större än Fantomen. Än X9. Än Kristianstadsbladet. Vet också att tidningar med mindre upplagor betalar ut arvoden.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av KRax »

RUM är en ungdomsorganisation med ungefär 40 000 anslutna ungdomar, föreningen får alltså statsbidrag och det bekostar några anställda, tidningen RUM'ba och en rejäl lägerverksamhet, om jag nu minns rätt från den tid jag var medlem och drev en lokalavdelning.

Det finns mängder med musikskämt på nätet, som man kan smyga in i en serie, i stil med de på den här sidan:
http://www.osbornmusic.com/jokes.html

Man får förstås göra ett urval och anpassa sig efter läsarna, men med fyra helsidor per år bör det räcka ett tag. Fokus gissar jag önskas ligga på orkesterrelaterade serier, dvs. blås- och stråkorkestrar eftersom det är RUM:s verksamhet. Lätt att tänka sig uttern på rep, på läger, på tävling osv. Konkurrenter är viktiga!

Jag vet inte om jag skulle klara att skriva manus till detta (tid + ovana...), men om någon tecknare behöver lite hjälp ibland med manus kan jag säkert bistå lite.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av Wakuran »

Trumvirvlar kan man ju alltid flika in...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Rumba
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 05 jan 2016, 13:44

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av Rumba »

Hej allihopa,

Självfallet betalar vi den som får uppdraget att göra en originalserie för RUM´ba. Exakt hur mycket är en förhandlingsfråga. Det finns pengar men inte jättemycket. Vi hade tänkt oss en sida i varje nummer (A4-format).
Trots det höga upplagan är tidningen en förlustaffär. Det kostar mer att göra den än vad vi får in på annonser.
Bilden som Looding lagt upp är korrekt. Nu gäller det att få liv i den lilla uttern. De flesta av våra medlemmar spelar i någon orkester med anknytning till Musik och kulturskolan. Jag skulle tro att Rummie, som han heter, gör det också.
Rummie är en anspelning på RUM, som organisationen som ger ut RUM´ba heter. RUM står för Riksförbundet Unga Musikanter. Medlemmarna är mellan 9 och 25 år.

Vänliga hälsningar
Bertil Håkansson
Chefredaktör
RUM´ba
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av Cadial »

Jag skrev nagra rader till chefsredaktoren och fick ett lite lirkande svar, typ: -Vad ar ditt pris?
Sedan kan ju alla bjuda under varandra...Backade ur.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av Cadial »

Dubbelpost.
Rumba
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 05 jan 2016, 13:44

Re: Tidningen RUM´ba behöver en originalserie

Inlägg av Rumba »

Hej igen,

Bra att det uppstått en diskussion om vår önskade serie.

Vad det gäller pengar så kan vi betala 2 000 kr per sida. Förutsatt att vi får en serie som kan funka i tidningen.

Du som har idéer får gärna kontakta mig på bertil@rum.se

Ursprungsidén kommer från Riksförbundet Unga Musikanters styrelse. Jag bad ordförande Anna Edlund berätta lite mer vad de har tänkt sig:


” Skapelsen i sig är bara en maskot som inte har jättemycket historia runt sig just nu. En tecknare kommer kunna få relativt fria händer bara det är inom ramen för RUMs verksamhet och en story vi tycker är bra och kanske lite utbildande, innehåller fakta på samma gång.

Det jag ser det är att det ska vara lättläst, kul men gärna lite utbildande på samma sätt, eller kanske mer som en igenkänningsfaktor för läsarna. Sen vill vi ju att allt vi gör ska främja föreningslivet i RUM, därav att jag skriver att det ska ha en koppling.

Rummie är inte en "han", det är väldigt viktigt! Rummie är inte könsbestämd, en "hen" om det nu måste skrivas ut. Det bör också nämnas att våra medlemmar är 6-25 men att det också är en del musikpedagoger/lärare som läser tidningen. "

hälsningar
Bertil Håkansson
Chefredaktör
RUM´ba
Skriv svar