Terry och piraterna

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Terry och piraterna

Inlägg av germund »

Jag har läst för lite av Wunders Terry för att uttala mig om berättelserna, men många gamla samlare jag känner i USA håller hans berättelser högt, en del av dem t.o.m. högre än Caniffs senare Steve Canyon. Däremot har jag sett mänder av original och de första åren i slutet av 40-talet är teckningarna riktigt snygga, men de stelnar snabbt till; en bit in på 60-talet är de riktigt träiga och 70-talsstripparna tråkar ut mig bara jag tittar på dem.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Sir-L »

Kollade just och det var Wunders Terry och piraterna som gick i Seriemagasinet på 1950-talet. Vilket inte var konstigt eftersom de oftast inte låg så långt efter USA i publiceringen och dagspresserier.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Allan Kämpe »

En kort video om Milton Caniff...
https://www.youtube.com/watch?v=tsqBHvKxFWk
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Terry och piraterna

Inlägg av DarkPaladin300 »

Vore schysst att läsa om serien igen, har inte läst det sen när den kom ut på DN flera år sen...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Terry och piraterna

Inlägg av Peral »

Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Terry och piraterna

Inlägg av germund »

Hermes Press meddelade precis att de ger ut en tredje volym av George Wunders Terry and the Pirates under 2016, samt återtrycker volym 1. Det var på tiden - även om jag var en av de lyckliga son lyckades köpa vol 1 när den kom. Dock - återtrycket av ettan begränsat till 750 exemplar, så det är troligen först till kvarn som gäller...
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Terry och piraterna

Inlägg av BoJustBo »

Holy shit, trodde aldrig det skulle hända. Den blev slutsåld på den vecka jag väntade på lönen vilket var riktigt deprimerande. Denna gången ska jag hoppa direkt, får komma ur sparkassan.

Edit: frågan är bara, varför köra så limiterat på en första volym i en serie, del ett är ju alltid den man kan håva in pengar på.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Terry och piraterna

Inlägg av burnout »

Man får vara nöjd med dom volymer man har. 1-12 svarta utgåvan nr:ad (som kommer från Germund för många år sen Tack för det) synd att man inte fick ihop den 2:a komplett som är riktiga biblar där 4-5 fattas, Man får söka dom på nätet.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Terry och piraterna

Inlägg av germund »

burnout skrev:Man får vara nöjd med dom volymer man har. 1-12 svarta utgåvan nr:ad (som kommer från Germund för många år sen Tack för det)
Fast de tidiga åren av Wunders Terry är riktigt läsvärda och - skulle jag säga - lika intressanta som Caniffs sista år, men det är så klart en smaksak.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Terry och piraterna

Inlägg av BoJustBo »

Vart hittade du att dom kommer återtrycka volym 1? såg bara snack om vol 3 på deras blog. Finns det ett spikat datum då man ska gå in i panik rush för att beställa ett ex?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Terry och piraterna

Inlägg av germund »

BoJustBo skrev:Vart hittade du att dom kommer återtrycka volym 1? såg bara snack om vol 3 på deras blog. Finns det ett spikat datum då man ska gå in i panik rush för att beställa ett ex?
Inget spikat datum vad jag sett. Jag fick deras reklam-mail igår, men infon ligger även ute på deras facebook-sida.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Terry och piraterna

Inlägg av burnout »

Kan det vara denna ni talar om?

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... +1946-1948

Eller är det ytterligare en utgåva?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Terry och piraterna

Inlägg av BoJustBo »

burnout skrev:Kan det vara denna ni talar om?

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se ... +1946-1948

Eller är det ytterligare en utgåva?

Jo det är den första tryckningen som är slutsåld nu. Kostar otroliga 1500 dollar på amazon.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Terry och piraterna

Inlägg av germund »

BoJustBo skrev:Kostar otroliga 1500 dollar på amazon.
Jo, visserligen, men det betyder inte att någon köper den. Ett realistiskt värde ligger garanterat långt under $1500, men böcker till rimliga priser säljs, övervärderade böcker ligger kvar och skvalpar till salu. Dock tror jag boken hade sprungit iväg på åtskilliga hundra dollar på t ex eBay, för bara någon månad sedan; en konsekvens av att förlag inte vill sitta fast med lager och därmed tvinga folk att köpa böckerna när de släpps.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Terry och piraterna

Inlägg av smorkin »

Mm, det är lätt absurt med en del av de där böckerna som springer iväg, typ första Don Rosa-boxen i Fantagraphics nya utgåva: Första & andra boken finns fortfarande att beställa separat à $30, men om du vill ha dem i boxen (dvs en hårdkartong-låda som man kunde köpa för $5 fristående) så får du punga ut med liiite mera. Just nu har priset sjunkit till dryga $700, men förra veckan låg den billigaste på $4500 [|)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Terry och piraterna

Inlägg av BoJustBo »

germund skrev:
BoJustBo skrev:Kostar otroliga 1500 dollar på amazon.
Jo, visserligen, men det betyder inte att någon köper den. Ett realistiskt värde ligger garanterat långt under $1500

Nja, för ett par månader sedan fanns det två olika säljare med boken för 1000$ på amazon, nu finns det bara en säljare så även om den säljaren är en av dom tidigare så köpte iallafall någon den för 1000 dollar.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Terry och piraterna

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:
germund skrev:
BoJustBo skrev:Kostar otroliga 1500 dollar på amazon.
Jo, visserligen, men det betyder inte att någon köper den. Ett realistiskt värde ligger garanterat långt under $1500

Nja, för ett par månader sedan fanns det två olika säljare med boken för 1000$ på amazon, nu finns det bara en säljare så även om den säljaren är en av dom tidigare så köpte iallafall någon den för 1000 dollar.

Det är inte säkert; återförsäljare på Amazon fungerar inte så enkelt. Ta Don Rosa-boxen jag nämnde: Priset fluktuerar över tid, och när någon sänker priset följer de andra efter. Om priset faller snabbt tar några helt enkelt bort sitt erbjudande för att inte se för giriga ut, och inväntar högre priser igen.

Det finns också gott om rena bluffar. Böcker som ännu inte kommit ut, alternativt vars utgivning inte längre är säker (typ att utgivningsdag sedan länge passerat och förlaget inte har sagt något) finns ofta listade av försäljare, alltid till löjligt höga priser à la $1000. Och de säger att de har den i lager :-/ Det är inte ren bluff, men om du nappar kommer de ta dina pengar och hålla dem, i förhoppning att du antingen glömmer bort det hela, inte orkar klaga, eller att förlaget faktiskt ger ut boken till sist!

Man ska vara lite försiktig med höga priser på Amazon. Kolla andra ställen också; Terry-boken finns t ex på Abebooks för en tredjedel av priset på Amazon. Eftersom så många bara shoppar via Amazon kan återförsäljare där chansa med att sätta höga priser när det är svårt få tag på objekten (och av samma anledning är lätta objekt snorbilliga där, eftersom så många återförsäljare konkurrerar med varandra).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Terry och piraterna

Inlägg av BoJustBo »

Hmm jo, låter ganska logiskt i det lurendrejeri samhälle som existerar online.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar