Stora Tråden Om M O E B I U S.

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Frank »

Läste i tråden att Moebius inte getts ut på svenska i eget album. Jag har dock ett bestämt minne av att jag köpt ett svenskt album med bl a Arzach i, den serien när Arzach flyger över ett hav av köttätande växter och mellanlandar på en kolonn där det står en apa. Det fanns också en serie med en kvinna som möter en man som reciterar Baudelaire i en djungel, de blir båda skjutna på ett fält på slutet. Eller så minns jag fel och det inte var på svenska? Om det inte var svenska så var det engelska. Omslaget var ljusgrönt, gissar att det var ca 1990-1991.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Var antagligen på engelska, eller så var det någon tidning.

Ser det här bekant ut?

http://comicwiki.dk/wiki/Fil:Moebius_2_Arzach.jpg

Den andra serien verkar vara den här, men det ser ut som det var Rimbaud... [;)]

http://therainer.blogspot.se/2008/04/ba ... ebius.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Frank »

Wakuran skrev:Var antagligen på engelska, eller så var det någon tidning.

Ser det här bekant ut?

http://comicwiki.dk/wiki/Fil:Moebius_2_Arzach.jpg

Jo, det ser bekant ut, fast det var ljusgrönt. Då var det väl på engelska i alla fall.

Den andra serien verkar vara den här, men det ser ut som det var Rimbaud... [;)]

http://therainer.blogspot.se/2008/04/ba ... ebius.html

Äsch, Rimbaud var det förstås, är inget bra på franska poeter. :oops:

Apropå den sista serien så har jag läst att Moebius ångrade slutet och att han tänkt göra om den. Fast det är ju försent nu.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

Två Moebius-album FINNS ju på svenska! Dels "Inkalen" 2009 och "Arzak---övervakaren" 2012.

Men just de två exemplen ni diskuterade har bara varit med i serietidningar på svenska. Antar både Pulserande Metal och Tung Metall?
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Frank »

Kan tipsa om den här dokumentären, som jag hittade genom Youtubes rekommendation, den handlar om Moebius medverkan i Femte Elementet, https://www.youtube.com/watch?v=BcEQzsO959Y Dokumentären är på engelska och undertexterna på spanska men det går att ställa in engelska undertexter också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Agentum »

Jag har läst nästan allt översatt till engelska nu, men det är ju långt från allt som finns.

I varje fall så är favoriten Aedena cycle, en ganska samanhängande historia om två figurer Stel och Atan i nån sci-fi betonad och klart udda värld.

Tyvärr slutar det bara då han inte verkar ha gjort ett slut på engelska i utgivning, Stel gav Epic ut. annars hade det varit en höjdare att ha i en bok.

Den börjar med Upon a star som tydligen gjordes åt Citroen, troligen ramlade han bara vidare sen när han hade tid, som med flera andra typ Airtight Garage så är inget så planerat att fortsätta si eller så, verkar som atthan gjorde mycket såntunder denna psuedonymnen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av BoJustBo »

Är inte det den moebius serien Placebo Press ska ge ut? (hittar inget online men dom hade en broschyr över kommande titlar på bokmässan i höstas.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

Le monde d'Edena finns komplett i en läcker box på danska. Tror det är fem eller sex inbundna böcker. //// Möjligen lade Placebo ner Edena-projektet när Faraos Cigarer fick höra att de höll på med titeln? De funderade nämligen OCKSÅ på att ge ut den! (Och de har ju redan givit ut två (rentav tre?) Moebiusböcker på svenska.... (Hur går det med Änglaklorna?))
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Le monde d'Edena finns komplett i en läcker box på danska. Tror det är fem eller sex inbundna böcker. //// Möjligen lade Placebo ner Edena-projektet när Faraos Cigarer fick höra att de höll på med titeln? De funderade nämligen OCKSÅ på att ge ut den! (Och de har ju redan givit ut två (rentav tre?) Moebiusböcker på svenska.... (Hur går det med Änglaklorna?))


Extra materialet på Faraos Cigarer's Inkalen var jätte bra men usch och fy för den versionen av serien den inehöll. Ner med omfärgade serier (iallafall när omfärgningen är bajs som i detta fallet.)
Om FC släpper den lär vi ju dock få den i en enda volym vilket ju skulle vara trevligt, Placebo tänkte ju släppa den i det gamla vanliga 50 sidors formatet.

Men Placebo Press känns det har problem överhuvud taget tycker jag. Dom hade ett par böcker listade som sista kvartalet 2015 men tror ingen av dom släpptes då. Det inkluderar sista delen av Tardi's Folkets Röst som jag såg fram emot.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av KRax »

RioGrande skrev: (Hur går det med Änglaklorna?))


Den står som slutsåld i deras webbshop... Begränsad upplaga, jag vet inte hur det var tänkt att säljandet skulle gå till, om det var/är någon speciallösning på gång.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

Men visst är du KLAR med den?
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av KRax »

Jaja! Min del var klar i våras, korrekturen var klar i somras och den presenterades som utgiven på hemsidan i oktober och jag är en rätt tålmodig person, som väntar och ser snarare än frågar, så mer vet jag inte eftersom jag inte bett om mitt ex än (spar till ett rejält paket).
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Wakuran »

Jag vet ju inte riktigt hur det gick med min korrektur, men jag har inte hört något, jag heller...

Jag har iaf inte hört något mer från förlagets sida, så jag räknar mig också som jag är klar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Agentum »

Synd jag gillar den sviten, den är iofs klart vriden och udda som Moebius är men den ger en hel den intressanta saker att fundera över utan att man måste vara ett stort fan eller nåt sånt.

Men det har ju de seaste åren börjat komma ut sånt hår på engelska, det finns ju en större marknad där idag och de flesta har inte läst detta och fö är mycket oöversatt iaf officiellt, fanöversättningar finns ibland, men ofta undrar man över språkförmågan på översättaren då.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av RioGrande »

Garaget är på gång från svenska Cobolt också.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av smorkin »

Det hermetiska garaget ser fin ut; har den hemma men har inte hunnit läsa den ännu. Men snart så!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av BoJustBo »

Läste lite av den serien i Marvel Epic's tidning "Moebius comics" och jäklar vad förvirrad jag blev, såg inget samanhang mellan kapitlen. det ska ju dock sägas att första delen inte var i moebius comics utan hade publicerats som album, vilket jag såklart inte hade läst.
Vackert var det iallafall.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Agentum »

Edena är på g på engelska iaf, det kommer snart, och jag fick det jag ville isf, det är allt i en samling.

https://www.amazon.co.uk/Moebius-Librar ... 1506702163

Mycket bra imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av BoJustBo »

Jupp, jag har för mig att Darkhorse har rättigheterna att ge ut allt Moebius på engelska förrutom det han tecknade åt Jodorowsky (men det finns redan på engelska i flera utgåvor från Humanoids) samt hans serie han gjorde för Marvel.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Tråden Om M O E B I U S.

Inlägg av Agentum »

Jag har läst alla utom den avslutande delen som inte verkar finnas på engelska.

Iaf är de alla samlade i den här så den kommer jag köpa.

Finns väl några på svenska med har jag för mig, albumformat.

Airtight Garage kommer säkert med en dag, samlat.

Marvel ja det var främst Silver Surfer det ja.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar