Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Serieguden »

Är det en avslutad miniserie efter dessa tre nummer, eller fortsätter den?
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Nej den är inte avslutad än, tror det är typ 7 delar. Tanken var att de skulle göra 3 nummer och sen ha en paus på några månader, men tanke på de som är inblandade så har de nog ätit upp det där förspårnget redan.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Serieguden »

Då får vi hoppas att de resterande delarna också blir lika bra [:)]
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

super85 skrev:Jag skulle kunna skriva i Frank Miller tråden, men gör det här. Så tråden får lite fart kanske och vi slipper snacket om att skända folks gravar som allmänt var ett bottenapp.


Jag har läst #1-3 av "Dark Night III". Det här är en bra serie. Det är ju uppenbart att Brian Azzarello har huvudansvaret för den här "Master Race" storyn och gör det bra. Storyn känns allmänt lite "säkrare" hittils än vad Millers sista bidrag till Batmans värld varit. Tonen är betydligt mer seriös än i DK2 men det är inte så att man ignorerar den storyn , man nämner händelser i DKIII flera gånger.

Teckningarna (som jag nämt tidigare) är av Andy Kubert och Klaus Janson och de håller hög klass. Sen håller det en gammal god DC Miller/Kubert standard att tidningen blev schysst försenad redan efter två nummer. Titeln "Master Race" handlar ju mest om elaka Kryptonier från "the bottled city of argo" och inget för elakt. Var ju vissa nät-alkisar som trodde att DC skulle ha Miller göra något utspårat men som så väntat så är det inte så.

Det här en välgjort Batman serie där kvinnliga karaktärer som Carrie Kelley, Lara (berättar inte vilken Lara om ni inte läst DK2) , och Wonder Woman är med på ett stort sätt. Sen känns det som en "Dark Knight" serie på samma sätt som "The Dark Knight Returns". Azzarellos stora inblanding har ju givetvis gjot storyn mer "normal"

Sen bör nämnas att även Frank Miller troligtvis har en betydlig tmindre roll här så har han redan vid de 3 första numren bidragit rätt mycket. I varje tidning medföljer en extra serietidning i mindre storlek (vilket DC kommer givetvis casha in på senare) på 16 sidor, och i #1 så är det en serie med The Atom som Miller tecknat med Klaus Janson på tusch. Ser väldigt bra ut. Och i #3 så är den där 16 långa serien med breakdowns av Romita JR och Finishes av Miller. Resultatet där är betydligt närmre DK2 än vad kombon Miller/Janson är.

I alla fall, efter 3 nummer så tycker jag att det här en helt klart läsvard Batman serie.


Intressant att höra. Jag ser fram emot att läsa den, men jag väntar tills jag har alla åtta nummer så att man slipper vänta så länge mellan numren.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Sen borde jag ju ha skrivit "Bottled City of Kandor"...Argo City är väl där inne haha :). Jag glömde bort.

Jag gillar att läsa den här som en (nästan ) monthly och en vanlig serietidning. Lite som när jag läste "Hush" för ett antal år sedan, var jättekul att vänta på nästa nummer och läsa det "klassiskt".
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av tfels »

Någon som läser Batman numera? Jag menar alltså Rebirth-serierna? Jag tycker de är riktigt bra! De liksom djupdyker utan att dra ut det för mycket. Och så dyker det upp många intressanta bifigurer.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av BoJustBo »

tfels skrev:Någon som läser Batman numera? Jag menar alltså Rebirth-serierna? Jag tycker de är riktigt bra! De liksom djupdyker utan att dra ut det för mycket. Och så dyker det upp många intressanta bifigurer.

Slutade läsa efter Death of the Family för jag tyckte alla crossovers som dök upp vartannat nummer (ok kanske inte riktigt så ofta men ofta iallafall.) verkligen drog ner kvaliteten. Jag gillade annars Snyder och Capullo i deras roller, men DC riktigt mördade allt flow.
Har detta förändrats sedan dess?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av tfels »

Jag hade lite dålig koll där, på avsnitten före Rebirth. Men nu är det Tom King som skriver, med en riktigt personlig prägel tycker jag. Och det är bra flyt får man väl säga.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av trimble »

Absolute Batman: The court of owls, en fantastisk bra serie, bra story av Snyder och suveränt illustrerad av Capullo, attans vad han kan teckna superhjältar.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av tfels »

Läste pyttelite av de här uggleserierna. Bra grejer verkar det som. Men tycker att de nya är bättre. Tom King är riktigt vass! Och mycket bra ritat är det också!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det är nästan så jag överväger att börja läsa Batman med nummer 33 efter att ha sett detta smakprov på Joëlle Jones' tecknarkonst:

Bild

(Trevligt påskägg, förresten)

Jag har dock ingen aning om Tom Kings skriverier är något att ha, så jag avvaktar.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av tfels »

Tom King är allmänt hyllad. Det fanns en anledning att hans trade med Omega Men sålde i topp tio, trots att det är en obskyr titel som det inte görs någon särskild reklam för.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av trimble »

Själv tycker jag att "The Sheriff of Babylon" är en alldeles lysande serie.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av tfels »

Måste ju kolla in Sheriff of Babylon förstås! Och ja, Joelle Jones sida ser alldeles lysande ut.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Klaatu »

Bild
Jag såg just trailern till den animerade filmen Gotham by Gaslight.
Är seriealbumet något man bör investera i?
Inga spoilers tack!
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Det är ju en klassisk elseworld Batman iaf, lite kort tycker jag, och stilen käns 80tal.
Jag gillar den iaf, det är ju heller inga stora pengar för stt få ha i hyllan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Det finns både bra och dåligt med den. som sagt lite väl kort, kunde behövt mer sidor att bygga världen med. Tidig Mignola (men inte så tidig att det är dålig Mignola).
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag har inte läst den, men P. Craig Russell brukar ju vara bra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Jag har inte läst den, men P. Craig Russell brukar ju vara bra...

Bara tuschare här, och det ser identiskt ut som när Al Williamson tuschade tidig Mignola så han la inte ner mycket av sig själv i det.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Ala »

tfels skrev:Någon som läser Batman numera? Jag menar alltså Rebirth-serierna? Jag tycker de är riktigt bra! De liksom djupdyker utan att dra ut det för mycket. Och så dyker det upp många intressanta bifigurer.


Ja, jag läser det. Har följt serien nu sedan New 52 drog igång. Rebirth-grejerna är riktigt bra tycker jag, finns mycket gött där.
Skriv svar