Good Girl Art - Utgivning

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Malmö Comic Con är förresten eventuellt i september och Stockholm Comic Con 4-6 november.

Malmö Comic Con flyttar till Köpenhamn och samma helg som Bokmässan [:p]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:
Wakuran skrev:Malmö Comic Con är förresten eventuellt i september och Stockholm Comic Con 4-6 november.

Malmö Comic Con flyttar till Köpenhamn och samma helg som Bokmässan [:p]

Jag kollade upp det efter att jag skrivit in det... :oops:

Annars kan nog klientelet där funka...

Och i Stockholm ska man tydligen flytta tillbaka till ett mindre och kvavare utrymme, så frågan är hur mycket serier det kommer finnas plats för...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Ray »

Cadial.
Det är inte så konstigt, vi är ett mycket litet förlag ( Vi som i jag och min fru) har det på hobbybasis och lär oss under tiden. Att köpa rättigheterna för titeln var faktiskt inte så dyrt som jag trott, men ändock en hel del pengar, därav måste man spara lite på annat och tryck och dylikt kostar också. Skulle man kunna samarbeta med någon på bokmässan så vore det givetvis en bra grej för oss. Sedan vet jag inte exakt vad en monter kostar på bokmässan.
AndreasEriksson:
Hur mycket kostar en monter där ungefär mellan tummen och pekfingret?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ray skrev:Hur mycket kostar en monter där ungefär mellan tummen och pekfingret?

Jag tar mig friheten att försöka svara fast jag inte är utställare. 2015 berättade Johan Andreasson när jag besökte honom i montern att man planerat att dela på en monter för att sälja James Fjong, men så hade det blivit ett återbud så man fick en egen. Denna vill jag minnas kostade någonstans i storleksordningen 15000:- (kanske ett bättre pris pga återbudet?). Den var heller inte placerad i närheten av övriga seriemontrar, så man hyste inga illusioner att tjäna in på försäljningen vad den kostat att hyra, utan man räknade det på PR-kontot för man tyckte det var viktigt att visa upp sig och visa att man fanns. Sen kanske det finns ett visst motstånd att köpa James Fjong när andra ser på... [8)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Ray »

Hej K-E Lindkvist.
Tack för ditt svar, ja om det stämmer att priserna ligger däromkring så var det i dyraste laget må jag säga. Man får sälja en helskotta massa böcker för att det skall löna sig :)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är ungefär vad en liten monter kostar, ja. Bokmässan är inget som små förlag går med vinst på, utan ett tillfälle att börja synas. Det är en fördel om man tycker att mässan är kul att besöka rent allmänt och räknar med att man skulle ha betalat resa/boende i alla fall. Bättre chans till förtjänst finns på Uppsala Comix, SIS, möjligen SF-mässorna (där har jag aldrig ställt ut) och Comic-Con OM det är gratis/billig monter (som i fjol). Men om CC återvänder till Kistamässan och tar samma priser som de gjorde där för två år sen så är den också nästan garanterat en förlustaffär.
Senast redigerad av 1 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av BoJustBo »

AndreasEriksson skrev:
Wakuran skrev:Malmö Comic Con är förresten eventuellt i september och Stockholm Comic Con 4-6 november.

Malmö Comic Con flyttar till Köpenhamn och samma helg som Bokmässan [:p]

Den låter ju extremt Malmö om den är i Köpenhamn =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av RioGrande »

[^] De ska ju döpa om Köpenhamn till STORMALMÖ nu, så det är väl inget konstigt.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Cadial »

Ray skrev:Cadial.
Det är inte så konstigt, vi är ett mycket litet förlag ( Vi som i jag och min fru) har det på hobbybasis och lär oss under tiden. Att köpa rättigheterna för titeln var faktiskt inte så dyrt som jag trott, men ändock en hel del pengar, därav måste man spara lite på annat och tryck och dylikt kostar också.

Ja, jag vet att ni ar ett litet forlag. Det som var mest forvanade for mig var att rattigheterna for en "stor" serie kan betalas av en vanlig dodlig. Jag trodde att det rorde sig om miljoner! Vid narmare eftertanke finns ju flera mindre aktorer pa forumet och alla aker val inte omkring i en rod Porsche!?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Cadial skrev:
Ray skrev:Cadial.
Det är inte så konstigt, vi är ett mycket litet förlag ( Vi som i jag och min fru) har det på hobbybasis och lär oss under tiden. Att köpa rättigheterna för titeln var faktiskt inte så dyrt som jag trott, men ändock en hel del pengar, därav måste man spara lite på annat och tryck och dylikt kostar också.

Ja, jag vet att ni ar ett litet forlag. Det som var mest forvanade for mig var att rattigheterna for en "stor" serie kan betalas av en vanlig dodlig. Jag trodde att det rorde sig om miljoner! Vid narmare eftertanke finns ju flera mindre aktorer pa forumet och alla aker val inte omkring i en rod Porsche!?

Serier har inte hög budget och blir därför antagligen ofta förvånansvärt billiga att licensiera.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Ray »

Men jag har faktiskt åkt i en porsche en gång, fast det var INNAN jag var förläggare :) Hmm, undrar om det har ett samband ;)
Nej några miljoner kostade det inte för då hade det inte blivit någon mer titel än Isfolket
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av AndreasEriksson »

Nu vet jag inte vilken serie det rör sig om i det här fallet, men i många fall är licenskostnader baserade på royalty, och då är det ju försäljningen i Sverige som avgör hur mycket man betalar – inte hur stor serien är utomlands.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Och så ska det ju vara, annars skulle inget bli översatt till småspråk som svenska.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Cadial »

AndreasEriksson skrev:Nu vet jag inte vilken serie det rör sig om i det här fallet, men i många fall är licenskostnader baserade på royalty, och då är det ju försäljningen i Sverige som avgör hur mycket man betalar – inte hur stor serien är utomlands.

Ah, da fattar jag! Volvo med stort bagage for pappkartonger forst, sedan Porsche!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:[^] De ska ju döpa om Köpenhamn till STORMALMÖ nu, så det är väl inget konstigt.

Stormalmø borde det väl vara åtminstone?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av tfels »

Peral och jag har ju pratat så smått om att på något sätt delta i en monter på Bokmässan i Göteborg. Problemet är ju förstås kostnaden. Man får alltså dela monter med andra. Vad säger Ray om det? Kanske läge för en egen tråd om det.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av RioGrande »

Dags att starta en ALTERNATIV bokmässa i Göteborg, en billigare. En för serier. I en trevligare och billigare lokal. (Där man slipper alla idioter som håller på med vanliga textböcker!)
Vi kunde kalla den för "Göteborgs seriemässa".
[;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Wakuran »

Såg att i Leipzig hade de två externa extramässor i anknytning till bokmässan; dels den mainstreamorienterade Manga-Comic-Con, dels den alternativa The Millionaires CLub.

http://www.manga-comic-con.com/

http://themillionairesclub.tumblr.com/


P.S. När den är i Göteborg borde man ju ha en vitsig titel som "Bra rutigt!" eller "Byk- och Bubbelitokmässan"... [:p]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Ray »

Bild

Sagan om Isfolket bok 2 är på gång. släpps om 14 dagar. Går att förhandsboka redan nu.
http://www.saganomisfolket.com
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Good Girl Art - Utgivning

Inlägg av Allan Kämpe »

Ser mycket tjusigt ut! Snygga flygande män (fladdermus-människor?) också! [^]
Skriv svar