Serierelaterade Alga-spel

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
binde
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:34

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av binde »

Kul grej.
Då är det först och främst ett spel för tyska marknaden som nån här i Svedala tagit hem o fixat svenska regler o sen sålt.
Blev lite fundersam när det var tysk text på lådan och regler på svenska.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Rufus »

binde skrev:Kul grej.
Då är det först och främst ett spel för tyska marknaden som nån här i Svedala tagit hem o fixat svenska regler o sen sålt.
Blev lite fundersam när det var tysk text på lådan och regler på svenska.


Nej, lägg märke till texten längst ner på regelbladet: "Nr: 2267/I schwed." Det anser jag tyder på att det är det tyska förlaget som har ordnat med detta regelblad på svenska och förmodligen har de även gjort på andra språk också.
binde
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:34

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av binde »

Missade jag helt. Kanske dags att skaffa glasögon.
Ska testa att spela det i helgen o se om det är nåt att ha.

Tusen tack
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Sir-L »

Hopalong Cassidy spelet, vet ej vilket årtionde det kom.

Ligger några på tradera, med bilder.
http://www.tradera.com/search?q=Hopalong%20cassidy%20spelet
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Hopalong Cassidy spelet, vet ej vilket årtionde det kom.

Ligger några på tradera, med bilder.
http://www.tradera.com/search?q=Hopalong%20cassidy%20spelet

Det ser ju urtråkigt ut rent speltekniskt, men i alla fall...

Hittade några HC-spel på Boardgame Geek, men inget som påminde...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Kung Orne I »

Dom flesta spel från den tiden är tämligen tråkiga - oftast är det prickar man går på och så händer det lite saker på vägen som "stå över ett kast eftersom det sker ett stenras" eller nåt annat spännande.

deru har för övrigt många spel ute till fantasipriser, och tittar man på hans sålda är det en meningslös strategi.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Wakuran »

Licensierade brädspel känns ju också litet som 50-talets variant på licensierade TV-spel... Fantasilösa derivat och ett snabbt sätt att casha in enkla stålar...

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/M ... ensedGames
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av MrKumquack »

Nu har jag inte lusläst hela denna tråd, men hur ska jag tolka "Serierelaterade Alga-spel". Räcker det med en tecknad film för att det ska räknas som serierelaterat, eller är det i album/tidningsform/stripp som gäller? Tänker t.ex. på Pippi Långstrump som finns som tecknad film, men ej som seriefigur (vad jag vet). Har Pippis Sakletarspel från Alga hemma. Köpt någon gång på 80-talet och väldigt uppskattat då!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Sir-L »

MrKumquack skrev:Nu har jag inte lusläst hela denna tråd, men hur ska jag tolka "Serierelaterade Alga-spel". Räcker det med en tecknad film för att det ska räknas som serierelaterat, eller är det i album/tidningsform/stripp som gäller? Tänker t.ex. på Pippi Långstrump som finns som tecknad film, men ej som seriefigur (vad jag vet). Har Pippis Sakletarspel från Alga hemma. Köpt någon gång på 80-talet och väldigt uppskattat då!

Pippi debuterade tidigt i serieform, se Pippi Långstrump
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Wakuran »

Det var väl Ingrid Vang Nyman som tecknade både serien och böckerna, dessutom...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av MrKumquack »

Där ser man! Då fick jag lära mig något nytt idag oxå!! [:)] Visste inte att Pippi förekom som seriefigur. Då platsar ju absolut Sakletarspelet i denna tråd. Men min fråga kvarstår; vad räknas i denna tråd som serierelaterat?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:Där ser man! Då fick jag lära mig något nytt idag oxå!! [:)] Visste inte att Pippi förekom som seriefigur. Då platsar ju absolut Sakletarspelet i denna tråd. Men min fråga kvarstår; vad räknas i denna tråd som serierelaterat?


Har du läst de första inläggen i tråden? Räcker inte exemplen där för att förklara begreppet?
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av MrKumquack »

Ja, jag läste de första inläggen, men tydligen inte tillräckligt noggrant... Eller så var det ordet serieadaptioner som jag inte fick något begrepp om. Inbillar mig att jag har fått det nu.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Rufus »

Här är förövrigt ett serierelaterat Alga-spel av det lite mer udda slaget. Ett spel helt utan välkända seriefigurer, men där spelet förklaras i serieform på boxen.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Här är förövrigt ett serierelaterat Alga-spel av det lite mer udda slaget. Ett spel helt utan välkända seriefigurer, men där spelet förklaras i serieform på boxen.

http://www.forumbilder.se/F9H1V/225551885-cd2dd907-640a-40ab-a0ff-f0dd31966cfe.jpg

Det där minns jag från fritids... Som man ser på bilden ska man samla ihop riktiga små träplankor...

Är det Ola Ericson som tecknat?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av mib »

Algas utgivning av Svenska MAD's spel för dåliga förlorare började 1979. Ett evighetsspel enligt min egen mening
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Gory-Glory
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 feb 2016, 09:28

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Gory-Glory »

Hej

Jag har dessa brädspel av dom som finns uppräknade i tråden

Djungelboken
Karl-Alfreds skattsökarspel
Scooby Doo och monstret
MAD-spelet
MADs kortlek
Joakim von Ankas fantastiska affärer
Fantomen 1984
Hagbards plundringsresa 1990
Yabba-Dabba-Doo (Familjen Flinta)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Agentum »

Jo MAD mins jag att man spelade, tror det fanns några varianter på svenska, jag mins även Fantomen som ju var stort för alla som figur förr.

Gammal tråd men Jo vissa mins man verkligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Jo MAD mins jag att man spelade, tror det fanns några varianter på svenska


MAD - spelet för dåliga förlorare (brädspel)
MADs kortspel
Don Martins kortspel med ljudeffekter

Dessa tre var de som Alga gav ut. Förutom dessa finns även Götebörsen, som var inhäftad i MAD-tidningen.

I Tyskland har jag även sett ett X & Y-spel, och det finns förmodligen även fler MAD-spel som aldrig kom till Sverige.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterade Alga-spel

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:I Tyskland har jag även sett ett X & Y-spel, och det finns förmodligen även fler MAD-spel som aldrig kom till Sverige.

Hittar tre X&Y-spel på Boardgamegeek. Amerikanska Milton Bradley och tyska Milton Bradley gav ut varsitt spel med korta mellanrum, som inte verkar ha någon koppling förutom licensen. Sen fanns det även något enkelt stick-kortspel som ser ut att ha varit en bilaga i amerikanska Mad-tidningen(?...)

https://boardgamegeek.com/boardgame/1686/spy-vs-spy

https://boardgamegeek.com/boardgame/26204/spion-spion

https://boardgamegeek.com/boardgame/263 ... -card-game
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar