Linda och Valentin

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är i Sthlm även dag 2, på Serieakademins 50-årsjubileum.

https://www.facebook.com/events/815960985190601/
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Agentum »

De två första om elementen i den här fjärde boken är visserligen bra tecknade men inte värst intressant skrivna.

Upplösningen var löjligt antiklimax och ja vi förstår hur dum Valentin är det räcker med det skrivet på näsan hela tiden, gå vidare.
Åka hit och dit och prata med okänd gubbe, bla bla, sjuk och trött och bla bla bla typ.

De klarar sig bara på teckningarna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:De två första om elementen i den här fjärde boken är visserligen bra tecknade men inte värst intressant skrivna.

Upplösningen var löjligt antiklimax och ja vi förstår hur dum Valentin är det räcker med det skrivet på näsan hela tiden, gå vidare.
Åka hit och dit och prata med okänd gubbe, bla bla, sjuk och trött och bla bla bla typ.

De klarar sig bara på teckningarna.


Indeed, tyckte det andra dubbelalbumet i samlinger var mycket starkare skrivet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Agentum »

Ja det var klart mer av en mening bakom allt de gjorde i den andra berättelsen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Konstigt dock att Linda gick från att vara en mega-bitch i det första dubbelalbumet till att vara helt go å glad i det andra. Som att dom två sidorna av hennes personlighet helt sträcktes åt olika håll.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Agentum »

Jo jag märkte det, kanske fick de en del funderingar om var allt skulle leda då det var några år mellan albumen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Rosen »

De har sagt i någon intervju att de hade jobbat på att inte göra Valentin till en stereotyp hjältefigur utan visa upp hans svaga mänskliga sidor, men efterhand började tycka att de hade gått lite för långt. Gissningsvis såg de över skildringen av Linda i samma veva. I något av de lite senare albumen som jag skumläste (Ultralum?) tyckte jag att hon snarare var märkligt passiv genom hela historien.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Agentum »

Läste 5e samlingen idag och serien börjar bli lite spretig, nu finns ingen direkt grund längre för figurerna.

Sen kan jag tycka att inte ens nämna Inkalen som inspiration för Maktens Cirklar var lite konstigt, utan de menar att den har kopplats till femte elementet.
imo är den klart inspirerad av Inkalen.

Det är dock inget fel på serien den är bara inte så underbygd utan tidsresenärgrunden.

Sen så har jag inte förstått Lindas skriva på näsan attityd som här kommer tillbaka igen efter att de avbröt den kraftigt i förra boken, ok det är inte lika som då men att ännu inte lita på Valentin käns underligt efter allt de varit med om.

Och ja hon är skriven som mer intellektuellt fritänkande men JA vi förstår det nu, det räcker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Tråkigt att höra. Men även sämre L&V är ju ganska bra.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av larsa66 »

Nu har även jag läst det femte cobolt-albumet Linda och Valentin.
Detta är det första där jag inte läst någon av serierna tidigare och jag är väldigt nöjd.
Jag tycker om att dom luffar omkring i Rymden. Gillar stämningen. Budskapen gillar jag också.
Det första, Bortom okända gränser var riktigt stämningsfullt och vackert. Jag förstår inte riktigt hur den här historien ska pussla ihop berättelsen med katastrofen i det stigande vattnets stad, den duger gott som den är.
De andra två, De levande vapnen och Maktens cirklar är rena komedier och de bästa av den sorten i serien.Flera gånger skrattade jag högt. Till exempel
när de driver med superhjältar och då Valentin blir svartsjuk på S'traks och de båda försöker imponera på Linda.
Jag har inga som helst problem med att hon är kaxig och lite taskig mot Valentin. De är ju universums par nummer ett, och lite gnabb förhöjer värdet. Hon påminner om en tjej jag växte upp med både till sättet och utseendet. Det är sant att hon är den intelligenta men Valentin är mer handlingskraftig och utan honom hade allt varit kört många gånger. Man måste se dem som en enhet till skillnad från Modesty och Willie som lika gärna skulle klara sig lika bra utan varandra.
betyg 4 av 5
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av smorkin »

larsa66 skrev:Nu har även jag läst det femte cobolt-albumet Linda och Valentin.
Detta är det första där jag inte läst någon av serierna tidigare och jag är väldigt nöjd.
Jag tycker om att dom luffar omkring i Rymden. Gillar stämningen. Budskapen gillar jag också.
Det första, Bortom okända gränser var riktigt stämningsfullt och vackert. Jag förstår inte riktigt hur den här historien ska pussla ihop berättelsen med katastrofen i det stigande vattnets stad, den duger gott som den är.
De andra två, De levande vapnen och Maktens cirklar är rena komedier och de bästa av den sorten i serien.Flera gånger skrattade jag högt. Till exempel
när de driver med superhjältar och då Valentin blir svartsjuk på S'traks och de båda försöker imponera på Linda.
Jag har inga som helst problem med att hon är kaxig och lite taskig mot Valentin. De är ju universums par nummer ett, och lite gnabb förhöjer värdet. Hon påminner om en tjej jag växte upp med både till sättet och utseendet. Det är sant att hon är den intelligenta men Valentin är mer handlingskraftig och utan honom hade allt varit kört många gånger. Man måste se dem som en enhet till skillnad från Modesty och Willie som lika gärna skulle klara sig lika bra utan varandra.
betyg 4 av 5

Nä hallå här; Modesty & Willie klara sig lika bra utan varandra?!? Modesty, sure, med tanke på hennes liv innan Willie och hur hon reagerat när hon varit säker på att han dött ("Den omöjlig jungfrun"), men Willie klappar ju ihop totalt utan henne (drar iväg på självmordsuppdrag både i första romanen och "Fallet Gabriel"). Så länge Modesty fortfarande lever och är med i bilden klarar sig Willie finfint på egen hand, men om hon inte är med i bilden, kaputt!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av larsa66 »

smorkin skrev:
larsa66 skrev:Nu har även jag läst det femte cobolt-albumet Linda och Valentin.
Detta är det första där jag inte läst någon av serierna tidigare och jag är väldigt nöjd.
Jag tycker om att dom luffar omkring i Rymden. Gillar stämningen. Budskapen gillar jag också.
Det första, Bortom okända gränser var riktigt stämningsfullt och vackert. Jag förstår inte riktigt hur den här historien ska pussla ihop berättelsen med katastrofen i det stigande vattnets stad, den duger gott som den är.
De andra två, De levande vapnen och Maktens cirklar är rena komedier och de bästa av den sorten i serien.Flera gånger skrattade jag högt. Till exempel
när de driver med superhjältar och då Valentin blir svartsjuk på S'traks och de båda försöker imponera på Linda.
Jag har inga som helst problem med att hon är kaxig och lite taskig mot Valentin. De är ju universums par nummer ett, och lite gnabb förhöjer värdet. Hon påminner om en tjej jag växte upp med både till sättet och utseendet. Det är sant att hon är den intelligenta men Valentin är mer handlingskraftig och utan honom hade allt varit kört många gånger. Man måste se dem som en enhet till skillnad från Modesty och Willie som lika gärna skulle klara sig lika bra utan varandra.
betyg 4 av 5

Nä hallå här; Modesty & Willie klara sig lika bra utan varandra?!? Modesty, sure, med tanke på hennes liv innan Willie och hur hon reagerat när hon varit säker på att han dött ("Den omöjlig jungfrun"), men Willie klappar ju ihop totalt utan henne (drar iväg på självmordsuppdrag både i första romanen och "Fallet Gabriel"). Så länge Modesty fortfarande lever och är med i bilden klarar sig Willie finfint på egen hand, men om hon inte är med i bilden, kaputt!

okey då, dåligt av mig att ta exempel ur en serie jag inte läst så mycket av [V] .
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Cadial »

Har inte alla last minst 3 repriser av Modesty?! Och dessutom sa drog Modesty upp Wille ur trasket; han forsorjde sig som thai-boxare med dalig lon fore de traffades. Willie ar vardelos utan M.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Sandblaster »

Inte helt såld på skådisarna men vi hoppas väl på det bästa? https://www.youtube.com/watch?v=NNrK7xVG3PM
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Luc Bessons Adèle-film var ju inte särskilt lik originalserien, men både den och Det Femte Elementet var ju åtminstone ganska underhållande...

Man kanske ska gå in med utgångspunkten att det är ett rymdoperaspektakel, mer än att det just handlar om Linda och Valentin...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Såg skoj ut och det är ju vad som egentligen spelar roll.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Göran Semb »

Slår mig att jag gärna (hellre) hade sett Terry Gilliam regissera en L&V-film.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Linda och Valentin

Inlägg av RioGrande »

Ja, Gilliam från Brazil och Timebandits... hade gjort en betydligt intressantare version ... tror jag. Även första Stjärnornas krig-filmen var mer i den ursprungliga Linda och Valentin-andan från 70-talet.
En SF-film där de målade upp en värld som var lite sådär "skitig" och ofullkomlig var även Johnny Mnemonic. Minns inte så många detaljer i och för sig, men vissa scenbyggen var snygga utan att vara så släta och strömlinjeformade och nytvättade.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Johnny Mnemonic var ju iofs cyberpunk... Så'n där post-The Long Tomorrow-Blade Runner-Noir är ju närmast skitig per definition... Gräll och skränig, men nästan alltid skitigare än säg, Star Trek...

Johnny Mnemonic har förresten med Syd Mead i teamet, samma konceptartist som i Blade Runner och Tron...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Ok, så filmens trailer har nu kommit svensk textad innan youtube klipp trotts att det är 8+ månader kvar att vänta. Det jag reagerar på är att dom har original namnen Valerian & Laureline. Detta kan ju bli lite komplicerat om filmen är en hit i sverige så blir det helt plötsligt mycket svårare för folk att fatta att det är samma sak, det är ju inte bra för serien. Cobolt kommer få klura ut något smart inför detta.

PS: Valerian är en tusen gånger bättre titel. Fattar inte varför alla svenska översättningar av fransk-belgiska serier har så fruktansvärt tråkiga titlar.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar