Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av MrKumquack »

KVACK! KVACK! Jag vaggar stolt vidare, men lämnar gärna över stafettpinnen åt någon annan hugad forumist. Har en idé om "Fyra bilder", men måste få grepp på hur jag går tillväga med uppläggning av tänkta rutor först. Inget jag fixar på en kafferast. Ännu...
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av MrKumquack »

Kom hem tidigare från Uppsala än beräknat. Borde lära mig bildbehandling i framtiden, men OK: here goes nothing: Tre hör ihop, en ska bort-vilken? Lätt eller svårt? Det får framtiden utvisa.

1. Bild
2. Bild
3. Bild
4. Bild
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

Hmmm...

Den första bilden ser ju Hergéartad ut, men jag kan inte placera den på rak arm, så jag chansar på att det är en bluff...

Den andra är från Yanns och Schwarz Spirouserie, "Operation Fladdermus" hette den väl på svneska?

Sen Charlie Christensens Arne Anka...

Och slutligen en Don Rosa-serie...

Jag chansar på att den sista rutan är från hans Kalevala-serie, och då är min gissning att 2-4 föreställer europeiska huvudserier (Bryssel, Stockholm och Helsingfors respektive), medan 1:an föreställer en afrikansk, Kairo. 1:an ska bort...

(Kan det förresten vara "Professor Palmboom", kom jag på nu medan jag skrev...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Grumme »

Är inte tvåan från Hergès "Smecken och Sulan"?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av MrKumquack »

Wakurans chansningar gick ju hem på första försöket. Grattis!! Då blev det lätt m.a.o. Första bilden är från Svarta Guldet och fiktivstaden Khemkhân. Bild två (med Smecken och Sulan som en blinkning åt Hergé) är hämtad från Spirou - Porträtt av hjälten som oskuldsfull man, och staden är Bryssel. Trean är så klart Arne Anka i Stockholm. Till sist fyran med Don Rosas Kalevala-historia som bl.a. utspelar sig i Helsingfors. Rätt svar är alltså tre huvudstäder och en fiktiv (huvud?)stad.
Åter till dig Wakuran! Eller någon annan.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

Ah, det var riktiga Hergé, alltså... Där ser man...

Men "Porträtt av hjälten som oskuldsfull ung man" är ett annat album, av Emile Bravo ...

Aajaa, bortsett från petimeteri, jag lämnar gärna över igen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:Aajaa, bortsett från petimeteri, jag lämnar gärna över igen...


Du knäckte ju alla tre huvudstäder, och det var ju de jag var ute efter. Ok, fel Spirou-album och fel på Khemkhân. Men, so what? Rätt till dig! Jag har inget på gång just nu. Någon annan?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av larsa66 »

Med risk för att det blir lite OT, men när det gäller Don Rosas Kalevala-tolkning blir jag lite nyfiken. Jag bildgooglade lite och det verkar som att Kalle och co är med. Tycker ni att den är bra?
Jag försökte en gång se en film som byggde på Kalevala men jag fattade ingenting. Tror till och med att jag somnade. Det var minst 20 år sedan.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av rkaj »

Don Rosas Kallevala är ju främst ett äventyr med Kalle, Knattarna och Farbror Joakim. De Finska mytena fungerar mer som bakgrund än att de faktiskt återberättas. Vill man ha Kalevala som serie "på riktigt" så har Kristian Huitula gjort en seriebearbetning som kom på på finska 2000 och på engelska 2005. Fantastisk vacker och seriös bearbetning, men kanske lite tung. Men då är det nationaleposet på riktigt.

Tillägg / förtydligande: Med det menar jag inte att dissa Don Rosas historia, som jag gillar skarpt.

Tillägg 2: Här är omslaget på Huitulas tolkning:
Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av larsa66 »

Den såg intressant ut. Synd att den inte finns på svenska.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av MAD »

För att fortsätta väldigt OT kan jag rekommendera filmen Jade warrior, http://www.imdb.com/title/tt0416871/reference. Det är en finsk/kinesisk samproduktion som delvis bygger på Kalevala och kinesisk mytologi.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av MrKumquack »

larsa66 skrev:Med risk för att det blir lite OT, men när det gäller Don Rosas Kalevala-tolkning blir jag lite nyfiken. Jag bildgooglade lite och det verkar som att Kalle och co är med. Tycker ni att den är bra?
Jag försökte en gång se en film som byggde på Kalevala men jag fattade ingenting. Tror till och med att jag somnade. Det var minst 20 år sedan.


Mera OT: Nu var det ett tag sen jag läste Don Rosas Kalevala, men den kommer inte bland topp tio på min lista. Minns att jag tyckte den kändes lång och lite småkonstig emellanåt. Det är nog en stor fördel om man har läst/tagit del av originalet för att få så stort utbyte av den här historien gissar jag. Det som talar emot att jag gissar rätt, är att vi finner den på plats sju över de populäraste/bästa Don Rosa historierna på NAFS(k)'s hemsida... För övrigt fanns det halvt seriösa förslag på att göra Don Rosa till president i Finland efter att de finska fansen läst historien!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av BoJustBo »

MrKumquack skrev:
larsa66 skrev:Med risk för att det blir lite OT, men när det gäller Don Rosas Kalevala-tolkning blir jag lite nyfiken. Jag bildgooglade lite och det verkar som att Kalle och co är med. Tycker ni att den är bra?
Jag försökte en gång se en film som byggde på Kalevala men jag fattade ingenting. Tror till och med att jag somnade. Det var minst 20 år sedan.


Mera OT: Nu var det ett tag sen jag läste Don Rosas Kalevala, men den kommer inte bland topp tio på min lista. Minns att jag tyckte den kändes lång och lite småkonstig emellanåt. Det är nog en stor fördel om man har läst/tagit del av originalet för att få så stort utbyte av den här historien gissar jag. Det som talar emot att jag gissar rätt, är att vi finner den på plats sju över de populäraste/bästa Don Rosa historierna på NAFS(k)'s hemsida... För övrigt fanns det halvt seriösa förslag på att göra Don Rosa till president i Finland efter att de finska fansen läst historien!

Jo men många av dom lär ju också ha läst Kalevala innan serien.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av larsa66 »

Lite sommarpyssel enbart för er.
Tre hör ihop en ska bort. Jag kan avslöja att det har med tecknarna att göra.
Bild
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av MrKumquack »

Har klurat ut att Tarzan-tecknaren är Russ Manning, och Batmanbilden är illustrerad av Neal Adams. Men sen tar det tvärstopp! Är helt lost på de två andra, som jag inte ens kan identifiera vilka serier de är hämtade ifrån.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Sir-L »

1:an är ju Secret Agent Corrigan av Al Williamson, 2:an och 3:an är ju signerade så det är ju inga hemligheter. Chansar på att 4:an möjligen kan vara Kubert. Och i så fall ska 3:an, Neal Adams bort, för de andra är väl döa (tror jag).

[Edit]Alternativt ska Adams bort för att de andra tecknat Tarzan, och inte han.

[Edit2] Alternativt kan 4:an vara Hogart (Kubert och han har väl ungefär samma "crazy-eyes" på gubbarna)
Men svaren på vem som ska bort blir de samma.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av BoJustBo »

Personligen tycker jag att 4an ser ut som Alfredo Alcala's tusch stil.
Alcala har också tecknat Tarzan.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Wakuran »

4:an är väl Ka-Zar? Marvels egen variant på djungelhjältetemat, eller har jag fel? Det ser litet för smooth ut för att vara Kubert, mer som Alcala, men det kan ju som sagt bero på tuscharen...

Annars säger jag att 4:an ska bort för att Corrigan, Tarzan och Batman alla slutar på -n, medan Ka-Zar slutar på -r ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av Göran Semb »

Alcalas bidrag är väl Kong, tror jag den hette. Gissar att han ska bort som icke-amerikan.

(Adams har åtminstone gjort omslag till Tarzan-böcker, så kanske Sir-L har rätt i att han ska bort men då för att han målat omslag i st f att teckna serien, men min gissning är alltså på fyran.)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tre hör ihop en ska bort-vilken?

Inlägg av larsa66 »

Ni har klurat ut vilka tecknarna är, det var bra.
1. Al Williamson
2. Russ Manning
3. Neal Adams
4. Alfredo Alcala (helt riktigt är det Kong som Göran skrev)

Tre av dessa tecknare har gemensamt en speciell serie (inte Tarzan).
När ni vet vilken serie det är vet ni också vem som ska bort.

Ingen har haft rätt än så länge. Tja, vem som ska bort kanske. Men inte av samma anledning som jag har tänkt.
Skriv svar