Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Sebastian_Sandberg skrev:Jag är nu ägare till en komplett pocketsamling i dagsläge (1-431). Dock är det inte alla förstaupplagor, så jag anser det inte som en seriös samling. Tycker bara det är roligt att se bokhyllan bångna och kunna plocka en pocket på måfå när man behöver fördriva lite tid.
Det är ju imponerande! Själv satsar jag på att samla alla nummer mellan 1 och 140, dvs. de pocketar som trycktes i Italien. Därefter blir de märkbart sämre, av någon anledning.
Sebastian_Sandberg
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 21:54

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Sebastian_Sandberg »

Äsch, det som är mest imponerande är ju den snälla damen från Halmstad som jag köpte nummer 1-325 från som kompletterade de jag saknade och ersatt de lite slitnare som jag redan ägde. Innan dess så var min samling bara komplett från dryga 275 och framåt, med några loppisfynd av tidigare nummer här och där.

Funderade faktiskt på att starta en blogg eller något liknande där jag kunde recensera varje pocket (även de efter 140), plocka ut den för dagen bästa serien/serierna (Smaken är som baken) och samtidigt bjuda in till diskussion. Låter det som ett hobbyprojekt man kunde komma sig in i? Tror inte jag sett något liknande på webben. Inducks är ju så klart den bästa källan för att identifiera serieskaparna till de tidigaste numren. Säga vad man vill om kvalitén på de nyare pocketarna, men jag tycker att det känns mer rättvist att serieskaparna får sina creds listade direkt nu för tiden.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Sebastian_Sandberg skrev:Äsch, det som är mest imponerande är ju den snälla damen från Halmstad som jag köpte nummer 1-325 från som kompletterade de jag saknade och ersatt de lite slitnare som jag redan ägde.
Det var som själva sjuttsingen! Hur mycket fick du ge för den samlingen?

Sebastian_Sandberg skrev:Funderade faktiskt på att starta en blogg eller något liknande där jag kunde recensera varje pocket (även de efter 140), plocka ut den för dagen bästa serien/serierna (Smaken är som baken) och samtidigt bjuda in till diskussion. Låter det som ett hobbyprojekt man kunde komma sig in i?
Det tycker jag absolut! Jag längtar efter nåt sånt!
Sebastian_Sandberg
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 21:54

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Sebastian_Sandberg »

1100 kr plus frakt vilket blev drygt 1800 kr avrundat. Då ingick 1-325, enstaka senare nummer och några Kalle Anka Pocket Special. Jag skänkte alla dubletter och specialpocketar till min yngre bror, som var den som tidigare prenumererade på pocketen i hushållet innan jag tog över.

Nu låter det som om jag måste göra det. Och då kommer jag naturligtvis posta en länk här när det blir av. :)
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Jag är lycklig, för just i dag har jag kommit över ett exemplar av Kalle Ankas Pocket nr 11 (Fiffige Musse). Den har jag hört mycket gott om, i synnerhet Scarpas Musse Pigg och mannen från Sing-Song. Ser fram emot mycket god läsning.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Rufus »

Ankist89 skrev:Jag är lycklig, för just i dag har jag kommit över ett exemplar av Kalle Ankas Pocket nr 11 (Fiffige Musse). Den har jag hört mycket gott om, i synnerhet Scarpas Musse Pigg och mannen från Sing-Song. Ser fram emot mycket god läsning.


Japp, det där är en av de allra bästa pocketarna och absolut den allra bästa Musse-pocketen. En klassiker!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Grumme »

En fråga gällande de tidiga Kalle Anka-pocketarna:

Min erfarenhet av de tidiga pocketarna är att limmet ofta torkat, och att det väldigt lätt blir lös rygg, och/eller lösbladssystem i dem.
Om man köper en av de.. säg 30 första Kalle Anka-pocketarna, hur stor är sannolikheten att man kan läsa den utan att man har sönder den?
Är det mer eller mindre sannolikt att den går sönder om man köper en pocket i bättre/sämre skick? [?]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Lårbenshals
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 jul 2015, 16:43

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Lårbenshals »

Grumme skrev:En fråga gällande de tidiga Kalle Anka-pocketarna:

Min erfarenhet av de tidiga pocketarna är att limmet ofta torkat, och att det väldigt lätt blir lös rygg, och/eller lösbladssystem i dem.
Om man köper en av de.. säg 30 första Kalle Anka-pocketarna, hur stor är sannolikheten att man kan läsa den utan att man har sönder den?
Är det mer eller mindre sannolikt att den går sönder om man köper en pocket i bättre/sämre skick? [?]


Har upplevt samma problem med en del äldre pockets, dock har jag inte så många förstautgåvor. Utöver att limmet torkat och hela omslaget släpper så har jag märkt att vissa äldre pockets tappar enstaka eller ibland flera sidor. Detta är nog en kombination av torkat lim och att pappret blivit skört pga ålder.

Ska sägas att det inte är många exemplar jag haft dessa problem med så du kan nog med gott samvete chansa på några pockets förutsatt att du inte ger hutlösa summor för dem.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Simpukka »

Grumme skrev:En fråga gällande de tidiga Kalle Anka-pocketarna:

Min erfarenhet av de tidiga pocketarna är att limmet ofta torkat, och att det väldigt lätt blir lös rygg, och/eller lösbladssystem i dem.
Om man köper en av de.. säg 30 första Kalle Anka-pocketarna, hur stor är sannolikheten att man kan läsa den utan att man har sönder den?
Är det mer eller mindre sannolikt att den går sönder om man köper en pocket i bättre/sämre skick? [?]


Gick igenom min originalutgåva av pocket 19 (från 1973) och ja det är väll som du säger - häften av sidorna har lossnat från ryggen pga tort lim även om den bunten sidor sitter ihop tillsammans. Det verkar ifs vara lite bättre ställt med mina andra tidiga nummer men då handlar det om nyutgåvorna från 1990/91. Ofta är det de första innesidorna som sitter lite löst men övriga helt ok.
Lårbenshals
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 jul 2015, 16:43

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Lårbenshals »

Sitter och klurar på vad som utgetts under Kalle Ankas Pocket-fanan under årens lopp.
Vad jag har kommit fram till efter lite googlande är följande:

Kalle Ankas Pocket (1968- / 452+ nr)

Kalle Ankas Pocket Special (1997- / 84+ nr )

Kalle Ankas Minipocket (2005-2009 / 29 nr)

Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul (1995-2014 / 20 nr)

Kalle Ankas Pocket Magins Mästare (2013 / 3 nr) av vad jag förstått så är dessa 3 pocketar en fortsättning av historier som började i KAP Special: Magins Mästare från 2007

Magins Mästare Fantasy (2014? /6 nr?) här är jag osäker på utgivningsår och antal.

Historiens Mästare (2015 / 6 nr)

Stål-Kalle Pocket (2015-2016 / 4+ nr)
Är detta nyproducerade serier eller är det en nyutgåva av Stål-Kalle serietidningarna som utgavs 1997-2006?


Har jag missat något som utkommit eller är detta en komplett sammanställning?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Erik S »

Jag vet inte vilken definition du vill sätta upp för listan, men de så kallade pockettidningarna hör ju hemma i samma sfär, format- och innehållsmässigt, det vill säga Farbror Joakim och Björnligan i första hand och även de mer kortlivade titlarna Gröngölingspatrullen, Äventyrsserier och Musses mysterier
Lårbenshals
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 jul 2015, 16:43

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Lårbenshals »

Erik S skrev:Jag vet inte vilken definition du vill sätta upp för listan, men de så kallade pockettidningarna hör ju hemma i samma sfär, format- och innehållsmässigt, det vill säga Farbror Joakim och Björnligan i första hand och även de mer kortlivade titlarna Gröngölingspatrullen, Äventyrsserier och Musses mysterier


Oh, där väckte du lite minnen till liv minst sagt [:)]

Fanns ju

"Joakim"
"Björnligan"
"Äventyrs-serier"
"Musses Mysterier"

Men Gröngölingspatrullen har jag inte hört talas om. Är det samma sak som Gröngölingsboken som verkar ha utgetts i olika skepnader genom åren?
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Ankist89 »

Lårbenshals
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 jul 2015, 16:43

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Lårbenshals »

Är det någon som sitter på originalutgåvan av KAP nr 2?

Jag har den som nyutgåva (tryckt 1991) och den slutar väldigt konstigt.
Sidan 253 visar vad som borde vara slutet på historien "I oljigaste laget" bara det att det inte står "Slut" någonstans och det känns inte som att historien verkligen slutar där.

Ännu konstigare blir det när man kommer till nästa sida, 254, där det är en helt intetsägande helbild av Farbror Joakim och Kalle som krockar. För att sedan på den sista sidan gå över till den allra sista historien i pocketen "Den kloka papegojan"


Jag undrar helt enkelt om pocketen ska vara såhär eller om det har skett någon miss i nyutgåvan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

Det behöver ju inte vara nytrycket som är problemet... De italienska originalen var ju samlingar av tidigare serier, vad jag minns, och i Sverige var det tydligen ibland censur av våldsamheter, alkohol och liknande...

Serien ska iaf vara 33 sidor i trestrippsformat, enligt Inducks... Det kan man ju räkna om det stämmer...

https://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++382-A
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Rufus »

Lårbenshals skrev:Är det någon som sitter på originalutgåvan av KAP nr 2?

Jag har den som nyutgåva (tryckt 1991) och den slutar väldigt konstigt.
Sidan 253 visar vad som borde vara slutet på historien "I oljigaste laget" bara det att det inte står "Slut" någonstans och det känns inte som att historien verkligen slutar där.

Ännu konstigare blir det när man kommer till nästa sida, 254, där det är en helt intetsägande helbild av Farbror Joakim och Kalle som krockar. För att sedan på den sista sidan gå över till den allra sista historien i pocketen "Den kloka papegojan"


Jag undrar helt enkelt om pocketen ska vara såhär eller om det har skett någon miss i nyutgåvan.


Jag har köpt en del tyska Kalle Anka pocketar och i vissa fall är serierna i dom längre än i de svenska versionerna, där det förekommer att förlaget har klippt i serierna när dom har tyckt att det har varit lite våldsamt eller av annat skäl. Nu har jag inte motsvarigheten till KAP 2 dock, men det kan alltså mycket väl vara klippt i den.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Lårbenshals skrev:Sidan 253 visar vad som borde vara slutet på historien "I oljigaste laget" bara det att det inte står "Slut" någonstans och det känns inte som att historien verkligen slutar där.


Kollade i både den tyska och franska utgåvan. Båda slutar med en bred ruta där ankorna tittar ned på en massa olja som kommer ur två rör. Är det så serien slutar i pocketen från 1991 så bör det vara det riktiga slutet.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av smorkin »

Joakim Gunnarsson skrev:
Lårbenshals skrev:Sidan 253 visar vad som borde vara slutet på historien "I oljigaste laget" bara det att det inte står "Slut" någonstans och det känns inte som att historien verkligen slutar där.


Kollade i både den tyska och franska utgåvan. Båda slutar med en bred ruta där ankorna tittar ned på en massa olja som kommer ur två rör. Är det så serien slutar i pocketen från 1991 så bör det vara det riktiga slutet.

Är det den där historien där Joakim slåss om att utvinna olja mot någon, med stora cylindriska tankar där oljan förvaras? I så fall slutar den mycket riktigt med en bild där Joakim och konkurrenten med tungan upphetsat slängande i mungipan ser hur oljan flödar ur två rör i den svenska originalutgåvan. Obs att jag inte läst den på, well, herregud, åtminstone 40 år, men den slutrutan sitter i minnet [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Lårbenshals
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 25 jul 2015, 16:43

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Lårbenshals »

smorkin skrev:
Joakim Gunnarsson skrev:
Lårbenshals skrev:Sidan 253 visar vad som borde vara slutet på historien "I oljigaste laget" bara det att det inte står "Slut" någonstans och det känns inte som att historien verkligen slutar där.


Kollade i både den tyska och franska utgåvan. Båda slutar med en bred ruta där ankorna tittar ned på en massa olja som kommer ur två rör. Är det så serien slutar i pocketen från 1991 så bör det vara det riktiga slutet.

Är det den där historien där Joakim slåss om att utvinna olja mot någon, med stora cylindriska tankar där oljan förvaras? I så fall slutar den mycket riktigt med en bild där Joakim och konkurrenten med tungan upphetsat slängande i mungipan ser hur oljan flödar ur två rör i den svenska originalutgåvan. Obs att jag inte läst den på, well, herregud, åtminstone 40 år, men den slutrutan sitter i minnet [:)]


Ja, precis så slutar även min nyutgåva. Tack för klargörandet, har stört mig på detta länge och övertygat mig själv om att nyutgåvan på något sätt är defekt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Inlägg av Wakuran »

Det är nog mest så att en del italienska serier har litet konstiga slut... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar