Mer skimrande än guld

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Utöver den infon så kan jag ju säga att jag jobbar i takten 3 sidor på 2 veckor, skulle nog kunna göra 4 utan större problem men varför stressa? Det kommer alltså ta ca en månad att färdigställa serien (i och för sig är det två ganska enkla sidor kvar men det är också två sidor som ska tecknas i annorlunda stil och dom vet jag inte om dom går i annan fart, snabbare eller långsammare.)
Jobbar ca 4 timmar om dagen upp till fem dagar i veckan (men har flera gånger blivit fyra då jag blivit färdig med veckans utsatta arbete och velat lata mig lite ;) )


En serietecknare som vill lata sig...nämen fy Bo! Har du inte sett bilden på Hergé där han kedjats fast med släpkula vid ritbordet samtidigt som hans seriefigurer piskade på för mer tecknade sidor! [:o)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Utöver den infon så kan jag ju säga att jag jobbar i takten 3 sidor på 2 veckor, skulle nog kunna göra 4 utan större problem men varför stressa? Det kommer alltså ta ca en månad att färdigställa serien (i och för sig är det två ganska enkla sidor kvar men det är också två sidor som ska tecknas i annorlunda stil och dom vet jag inte om dom går i annan fart, snabbare eller långsammare.)
Jobbar ca 4 timmar om dagen upp till fem dagar i veckan (men har flera gånger blivit fyra då jag blivit färdig med veckans utsatta arbete och velat lata mig lite ;) )


En serietecknare som vill lata sig...nämen fy Bo! Har du inte sett bilden på Hergé där han kedjats fast med släpkula vid ritbordet samtidigt som hans seriefigurer piskade på för mer tecknade sidor! [:o)]

Mm, jag tvivlar ju lite på att tecknare med assistenter inte tar semester mest hela tiden =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:
Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Utöver den infon så kan jag ju säga att jag jobbar i takten 3 sidor på 2 veckor, skulle nog kunna göra 4 utan större problem men varför stressa? Det kommer alltså ta ca en månad att färdigställa serien (i och för sig är det två ganska enkla sidor kvar men det är också två sidor som ska tecknas i annorlunda stil och dom vet jag inte om dom går i annan fart, snabbare eller långsammare.)
Jobbar ca 4 timmar om dagen upp till fem dagar i veckan (men har flera gånger blivit fyra då jag blivit färdig med veckans utsatta arbete och velat lata mig lite ;) )


En serietecknare som vill lata sig...nämen fy Bo! Har du inte sett bilden på Hergé där han kedjats fast med släpkula vid ritbordet samtidigt som hans seriefigurer piskade på för mer tecknade sidor! [:o)]

Mm, jag tvivlar ju lite på att tecknare med assistenter inte tar semester mest hela tiden =P


Precis! Jag tror att det överorganiserade studioarbetet med massor av folk inblandade blev dödsstöten för Hergés kreativitet som serieskapare.Han blev mer en organisatör/administratör än manusförfattare och tecknare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Agentum »

Vissa hade ju bara assistenter typ Bob Kane, så nog finns alla sorter från de som verklingen gjorde allt själva till det med semester.

I Sverige är det väl iofs knappast många då team serier nästan helt saknas.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:Vissa hade ju bara assistenter typ Bob Kane, så nog finns alla sorter från de som verklingen gjorde allt själva till det med semester.

I Sverige är det väl iofs knappast många då team serier nästan helt saknas.

Känner bara till en modern svensk serie gjord av ett assistent team och det är Sword Princess Amaltea.
Sedan hade väl Helge också ett team innan huvudskaparen dog.

Men eftersom det finns så lite pengar inom svenska serie branschen så är det ju inte konstigt att folk inte har betalda assistenter. Till och med dedikerade tuschare är ganska ovanligt här.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Agentum »

Tja Fantomen har iofs gjorts i team med men annars som sagt är det inte vanligt ändå är det väldigt vanligt både i Europa och USA.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Känner bara till en modern svensk serie gjord av ett assistent team och det är Sword Princess Amaltea.

Sword Princess Amaltea? Har den assistenter? Det är ju bara Natalia Batista som anges som författare och illustratör/ tecknare. Vilka i så fall? Nosebleed?

Yokaj Studio arbetade ju också på ett liknande sätt, men de verkar ha varit rätt inaktiva på sistone...

En liknande uppdelning är ju den att det är en person som gör en serie i taget, och så sätts allt ihop till ett nummer senare, ungefär som Bamse, 91:an och Fantomen...

Sen antar jag att det även kan vara rätt vanligt att studios är rätt inofficiella, och att tecknarna aldrig krediteras när de rycker in för att hålla en deadline och liknande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av RioGrande »

Catarina Batista (som i och för sig även är Nosebleedare). Men det stod väl i B&B-artikeln om Natalia Batista? Tror även det står i slutet av åtminstone en av Amaltea-volymerna. Nu minns jag inte exakt vilken del av jobbet Catarina Batista hjälpte till med...
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Cadial »

Forutom sjalva rullandebandprincipens eventuella fordelar; vem vill fa sina snygga blyertsteckningar forstorda av nagon annans tusch? Nu vet jag att manga tuschare i USA har "raddat" manga pencillers nar de klottrat ihop sina forsta sidor for Marvel eller DC, men nar man tecknar serier for sitt eget hoga nojes skull, da vill i alla fall jag gora ALLT sjalv. Det kan till och med bli roligt ibland att tuscha...
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Känner bara till en modern svensk serie gjord av ett assistent team och det är Sword Princess Amaltea.

Sword Princess Amaltea? Har den assistenter? Det är ju bara Natalia Batista som anges som författare och illustratör/ tecknare. Vilka i så fall? Nosebleed?

I volym ett så har fyra eller fem assistenter en liten biografi, så alla är listade även om inte på omslagen. Har inte volymen kvar dock då jag inte var ett fan av serien så jag kan inte kolla upp det specifika.

Cadial skrev:vem vill fa sina snygga blyertsteckningar forstorda av nagon annans tusch?

Ehum... (Jag är tuschare på en serie.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Sitter nu och tuschar på sista sidan av serien. Kommer sedan göra två logotyper, en svensk och en engelsk på separat papper då det är lite svårt att teckna två varianter av hela första sidan ;)
Sen blir det nog till att köpa lite vitt tusch för lite små ändringar, men overall blev det väldigt lite fel i bilderna vilket jag är glad över.

Här har vi lite aztek inspirerade rutor. Den första är en ganska rak kopia av en detalj från en original bild (fast gjord utan färg såklart, så den är ganska annorlunda gjord teknikmässigt), dom andra två var mer bara inspirerade.
Bild
Bild
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Allan Kämpe »

Många snygga detaljer på de där senaste bilderna!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

If at first you don't succeed!
Jag var så missnöjd med min textning att jag läste en massa guider hur man skulle göra och gjorde om det. Visar hur viktigt det är att läsa på sig innan man börjar med saker.

Version 1
Bild
Version 2
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av larsa66 »

Väldigt bra exempel hur bubblornas utformning påverkar läsandet. Version 2 var otroligt mer inbjudande att läsa. Att dela upp texten mellan bubblor anger ju också en rytm. Hm... snart slutar jag kolla den här tråden. Man blir bara mer sugen att läsa det färdiga resultatet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av RioGrande »

Fast ÄNNU hellre hade man väl velat se handritade bubblor? (Men jag håller med om att de förändrade bubblorna innebar en förbättring.)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Cadial »

Haller med; andra versionen inbjuder till lasning. Dock; texten i tankebubblan ar fortfarande liten och lite svarlast; beror det pa en medveten stilistisk finess, eller handlar det bara om bristen pa utrymme?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Fast ÄNNU hellre hade man väl velat se handritade bubblor?

Maybe in the future ;) Planerar försöka lära mig handtexta.
Handtextning hade ju helt klart förbättrat layouterna samt sparat tid så jag inte tecknar en massa detaljer som sedan bara täcks över.

Cadial skrev:Dock; texten i tankebubblan ar fortfarande liten och lite svarlast; beror det pa en medveten stilistisk finess, eller handlar det bara om bristen pa utrymme?

Brist på utrymme. Texten lär ju bli rejält mycket mer lättläst i tryckt version, men när jag textat färdigt resten ska jag klura på ifall den där bubblan går att göra bättre.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Wakuran »

Fast handtextning och... handbubbling... är ju två olika uppgifter.

Men handbubbling och... handeffektning... ger ju klart mer liv i serien...


Klassiskt textningsproblem att hålla texten kort och koncis, annars... Eventuellt kan det bli litet fyndiga formuleringar som får stryka på foten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Agentum »

Tankebubblor är öht inget bra då de oftast innehåller vad man ju redan ska se i bilden, likaså tredjepersons textrutor imo.

Men det klart man kan väl få en retrostil med det.

Just dessa tankebubblor är bättre som berättarrutor.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Wakuran »

Det beror litet på vad man vill berätta... Tankebubblor gör det ju tydligare 'vilken' person det är som tänker om det finns fler än en i bilden, och är oftast effektivare om man vill få in mer liv och rörelse i serien... Berättarrutor/ textplattor skapar lätt en starkare distans berättarmässigt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar