De skrev fred med vårt blod

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: De skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

TimmyZillen skrev:Fräna explosioner!! Och är fägeln högre upp baserad på den här?
http://www.lo-fi-merchandise.com/shop/i ... ,l-en.html

Likheten i poseringen slog mig direkt, trots den helt annorlunda skuggningen.


Nä, den är bara baserad på studier av kråkor. Bilden du länkade ser ju däremot ut att vara inspirerad av logon till gamla tv serien Thundercats.

Hoppas du gillar serien och hör gärna av dig med vad du tycker om den, än så länge har jag inte fått höra något om vad läsare tyckt förrutom lite från redaktörerna på tidningen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: De skrev fred med vårt blod

Inlägg av TimmyZillen »

BoJustBo skrev:
TimmyZillen skrev:Fräna explosioner!! Och är fägeln högre upp baserad på den här?
http://www.lo-fi-merchandise.com/shop/i ... ,l-en.html

Likheten i poseringen slog mig direkt, trots den helt annorlunda skuggningen.


Nä, den är bara baserad på studier av kråkor. Bilden du länkade ser ju däremot ut att vara inspirerad av logon till gamla tv serien Thundercats.

Hoppas du gillar serien och hör gärna av dig med vad du tycker om den, än så länge har jag inte fått höra något om vad läsare tyckt förrutom lite från redaktörerna på tidningen.


Nu har jag äntligen läst den! Överlag riktigt bra, och jämnt hög nivå på tecknandet. Kul att se någon med bra grepp om svärta!

Det märks att manusförfattaren tycker om att noga välja sina ord och använda liknelser, det saktade ner tempot och tog mig tyvärr lite ur historien ibland. Det kanske säger mer om mig än om honom, men ändå.

Som sagt, överlag riktigt bra! Kul att läsa om en del historia som jag inte hade någon koll på alls!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: De skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

TimmyZillen skrev:Det märks att manusförfattaren tycker om att noga välja sina ord och använda liknelser, det saktade ner tempot och tog mig tyvärr lite ur historien ibland. Det kanske säger mer om mig än om honom, men ändå.

En del av serien är komiken i överanvändandet av snobbiga liknelser och komplicerade ord (och detta är ännu värre i det engelska original manuset då det ibland blir en extrem snobbighet i språket), om man missar att det är ett skämt läses det såklart istället som överpretentiöst 90-tals Vertigo.
All den skrivna humorn i serien är väldigt subtil jämfört med den visuella.

Vår nästa serie använder inte samma sorts språk, mest dialog.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
TimmyZillen
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 07:30
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: De skrev fred med vårt blod

Inlägg av TimmyZillen »

BoJustBo skrev:
TimmyZillen skrev:Det märks att manusförfattaren tycker om att noga välja sina ord och använda liknelser, det saktade ner tempot och tog mig tyvärr lite ur historien ibland. Det kanske säger mer om mig än om honom, men ändå.

En del av serien är komiken i överanvändandet av snobbiga liknelser och komplicerade ord (och detta är ännu värre i det engelska original manuset då det ibland blir en extrem snobbighet i språket), om man missar att det är ett skämt läses det såklart istället som överpretentiöst 90-tals Vertigo.
All den skrivna humorn i serien är väldigt subtil jämfört med den visuella.

Vår nästa serie använder inte samma sorts språk, mest dialog.


Ah, då sa det alltså mer om mig..

Men då blev jag laddad att läsa den igen!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: De skrev fred med vårt blod

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
TimmyZillen skrev:Det märks att manusförfattaren tycker om att noga välja sina ord och använda liknelser, det saktade ner tempot och tog mig tyvärr lite ur historien ibland. Det kanske säger mer om mig än om honom, men ändå.

En del av serien är komiken i överanvändandet av snobbiga liknelser och komplicerade ord (och detta är ännu värre i det engelska original manuset då det ibland blir en extrem snobbighet i språket), om man missar att det är ett skämt läses det såklart istället som överpretentiöst 90-tals Vertigo.
All den skrivna humorn i serien är väldigt subtil jämfört med den visuella.

Vår nästa serie använder inte samma sorts språk, mest dialog.

Typ som ironin i Tom Puss där den pompösa långrandiga texten kontrasterar mot de mer vardagliga bilderna? Även om det antagligen är ännu smutsigare här då det handlar om ett riktigt krig där folk dör...

(Jag har ju tidningen nu, men har inte hunnit läsa den än...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: De skrev fred med vårt blod

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:
TimmyZillen skrev:Det märks att manusförfattaren tycker om att noga välja sina ord och använda liknelser, det saktade ner tempot och tog mig tyvärr lite ur historien ibland. Det kanske säger mer om mig än om honom, men ändå.

En del av serien är komiken i överanvändandet av snobbiga liknelser och komplicerade ord (och detta är ännu värre i det engelska original manuset då det ibland blir en extrem snobbighet i språket), om man missar att det är ett skämt läses det såklart istället som överpretentiöst 90-tals Vertigo.
All den skrivna humorn i serien är väldigt subtil jämfört med den visuella.

Vår nästa serie använder inte samma sorts språk, mest dialog.

Typ som ironin i Tom Puss där den pompösa långrandiga texten kontrasterar mot de mer vardagliga bilderna? Även om det antagligen är ännu smutsigare här då det handlar om ett riktigt krig där folk dör...

(Jag har ju tidningen nu, men har inte hunnit läsa den än...)

Och jag har tyvärr inte läst Tom Puss så jag kan inte jämföra. Säg gärna om liknelsen stämde när du läst serien :)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: De skrev fred med vårt blod

Inlägg av Cadial »

Tom Puss; varldens trakigaste serie! Inget NAGON vill bli jamford med!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: De skrev fred med vårt blod

Inlägg av RioGrande »

Man kan rentav hävda att den (och Prins Valiant) rör sig i utkanterna av definitionerna för en serie. Det är egentligen mer som illustrerade textböcker. Men KAN alltså. (Jag accepterar dem till fullo som serier, de är ju dessutom viktiga milstolpar i seriernas historia!)
Skriv svar