Seriepodden

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Seriepodden

Inlägg av Göran Semb »

Jag funderar starkt på att starta en podd och/eller en YouTube-kanal för att diskutera serier med kunniga serieläsare. Upplägg: båda väljer varsin favoritserie som den andre läser; sedan diskuterar man de båda serierna i ett program med fritt utrymme för anekdoter och utvikningar.

Dock behöver jag lista ut vad jag behöver för utrustning i form av mikrofoner och kamera, och var jag kan lägga upp en podd utan att det kostar pengar, Den som har tips om detta är välkommen att inkomma med sådana; kommer det inga tips så kommer det väl så småningom ett tillkännagivande om var man kan hitta podd/YouTubeprogram. (Eller att jag snöpligen gett upp, men så illa ska det väl inte behöva gå.)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av K-E Lindkvist »

Staffan spelade in Geeksnack på sin telefon, så den delen av utrustningen är inte speciellt komplicerad. Sen behöver du någon sorts konverterings/redigeringsprogram för filbehandling och där tror jag VLC media player räcker långt (med det finns säkert andra alternativ). I sin enklaste form kan podcasten bestå av en hemsida med en länk till ljudfilen och där skulle du kunna använda dig av din blogg?

Fillagringen vet jag dock inte hur man löser enkelt och kostnadsfritt (själv har jag en egen ftp-server men det är inget jag meckat ihop på egen hand). Det kanske finns billiga molntjänster du kan utnyttja?

Upplägget låter som om det skulle kunna bli både intressant och underhållande så jag hoppas du går vidare men idén! [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

Tack, bara jag vet att jag har pengar över till de tekniska hjälpmedlen så tänker jag göra slag i saken. Det är ju så kul att diskutera serier med folk på mässor eller i deras seriebutiker, så varför skulle det inte vara det i en podd? (Gillade Geeksnack, för övrigt.)

Jag tror att jag klarar mig med iMovie eller Quicktime för redigeringen; största frågan är om jag kan spela in till min MacBook Air direkt, och hur pass bra mikrofoner och kamera jag behöver -- de som kommenterat på Facebook har framhållit att den tekniken måste hålla en viss minimistandard, och har dessutom till stor del dissat att bara ha två typer som snackar framför en kamera utan någon vidare redigering. (Det senare känner jag att jag egentligen kan strunta i; gör man ändå en inspelning kan man lika gärna lägga upp det både på YouTube och som podd, så kan folk gott välja själva vad de föredrar.)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av K-E Lindkvist »

Numera använder riktiga produktionsbolag i TV-branschen systemkameror med videoinspelningsfunktion till sina talande huvud-intervjuer (så kallade "synkar") för att spara rygg och knän på sina filmfotografer så med en dylik får du en mer än tillräcklig bild- och ljudkvalitet. Jag är själv fruktansvärt imponerad av vad min egen Canon Rebel T3i (EOS 600) är kapabel att prestera under rätt omständigheter, så det är kanske en EOS 100D eller liknande du skall skaffa dig? Tillsammans med din MacBook Air som tar kontinuerlig översiktsbild av de medverkande kan du sen relativt enkelt klippa ihop en något mer varierad video som inte blir "filmad radio".
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

Nja, jag har redan en Nikon D2, men den är litet för gammal för ljudingång om jag förstått saken rätt, och jag är för snål för att köpa ett systemkamerahus till. Finns det inget sätt att koppla den till datorn och köra video in från den får det nog bli en annan lösning för bild. Bra tips om klippa mellan extern kamera och datorkameran dock.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av K-E Lindkvist »

Du skulle ju kunna ha "innehav av mobiltelefon med bättre videoinspelningsfunktion" som ett oeftergivligt krav för medverkande och på så sätt försäkra dig om att det blir förevigat på bästa sätt... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

Jag har ju en gammal digital videokamera, men var sjutton jag har tillbehören till den...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Du skulle ju kunna ha "innehav av mobiltelefon med bättre videoinspelningsfunktion" som ett oeftergivligt krav för medverkande och på så sätt försäkra dig om att det blir förevigat på bästa sätt... [;)]

Är inte det ett krav som sållar bort många intressanta samtalspartner?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag trodde det framgick av [;)] att inlägget var ironiskt menat.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

De nyare smileysarna är otillräckligt cartoony/ikoniska.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Peral »

Jag skulle nog ta del av detta lycka till!
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

Tack! Hinner jag få undan dagens deadlines i tid ska jag faktiskt ner på stan och titta på mikrofoner i dag.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

Mikrofon införskaffad; första riktiga provsändningen genomförd och det var inte mikrofonen som skötte sig sämst, kan man säga.

Litet tafflig provrecension upplagd här: https://www.facebook.com/goran.semb/posts/1063537857060146?comment_id=1067946726619259&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D

Kommentera gärna i den FB-tråden eller här om ni har synpunkter att dela med er av (dock är jag redan medveten om att det finns utrymme för förbättring av ljussättningen).
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

Jaha, då har första "riktiga" avsnittet av Seriepodden laddats upp på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=8O8tbCJT45A

Vi inleder med att diskutera den relativt nyligen utkomna "Batman: Antologi" och lite annat om Batman-serien.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

(Not: Det är verkligen "no frills"; bara två medelålders skalliga typer som sitter och pratar serier i en timme. Jag har full förståelse för att det nog inte är allas definition av bra underhållning, men vi hade i alla fall trevligt när vi spelade in.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Wakuran »

Vilka är "vi"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Göran Semb »

De två medelålders typerna, förstås.

Den andre av oss heter Christer Larsson, antagligen mest känd här som medarrangör av Uppsala Comix.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Sir-L »

Har en liten fråga. Var det inte Bill Finger som blev blåst på medskapandet av Batman, inte Jerry Robinson, eller minns jag fel? Vet att uttrycket "to get fingered" ska syfta till just att Bill blev blåst.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Har en liten fråga. Var det inte Bill Finger som blev blåst på medskapandet av Batman, inte Jerry Robinson, eller minns jag fel? Vet att uttrycket "to get fingered" ska syfta till just att Bill blev blåst.

Jo, så var det väl... Men Jerry Robinson tror jag var medskapare på Robin och Joker annars...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: YouTube-kanal alt. podd

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Har en liten fråga. Var det inte Bill Finger som blev blåst på medskapandet av Batman, inte Jerry Robinson, eller minns jag fel? Vet att uttrycket "to get fingered" ska syfta till just att Bill blev blåst.

Jo, så var det väl... Men Jerry Robinson tror jag var medskapare på Robin och Joker annars...

Ahh, just ja. Så var det också ja.
Skriv svar