Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ofta ger kanske intervjuer med folk som INTE chefade mer... Mer perspektiv? Tänker på folk som satt och fyllde i svart, svarade i telefon, kokade kaffe, bar travar med tidningar och så?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Ofta ger kanske intervjuer med folk som INTE chefade mer... Mer perspektiv? Tänker på folk som satt och fyllde i svart, svarade i telefon, kokade kaffe, bar travar med tidningar och så?

Martin Kellerman tror jag var typ prao / pryo på Galago...


Hmmm, Svenska Serier kom ju ut också, och där var Ulf Granberg redaktör... (Åtminstone första inkarnationen...) Annars känns det ju inte som det kom så mycket nytt och intressant från Semic... Comet var något slickat försök att vara Epix Light, men fick ju läggas ner i förtid efter Fågelön-skandalen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av trimble »

Självklart så finns det andra serieskapare, redaktörer, serieprojekt osv som kan lyftas, fram men jag anser att det inte finns någon annan som kan matcha Horst`s inverkan på seriesverige under 80- och 90-tal, så jag skulle mer än gärna se en fullödig artikel likt den som publicerades om Rolf Gohs i nästa "Svensk Seriehistoria".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

hittade en gammal pocket på ett vandrarhem i Järvsö som jag funderar på att sno. "döden på dig väntar" av Mickey Spillane. Kunde inte slita mig och läste de 4 första kapitlena i sträck. gosse vilken skön gangsterstämning.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

Läser Randy Duncan & Matthew J Smith: The Power of Comics. Helt OK historik + teoretisk översikt över amerikanska serietidningar och vad därtill hör.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:hittade en gammal pocket på ett vandrarhem i Järvsö som jag funderar på att sno. "döden på dig väntar" av Mickey Spillane. Kunde inte slita mig och läste de 4 första kapitlena i sträck. gosse vilken skön gangsterstämning.

"The Deep" i original, ser jag. Från 1961. Tydligen den första Hammer-boken efter ett 9 år långt uppehåll, då Spillane konverterat till Jehovas Vittne ...

Eftersom den amerikanska noir-vågen mer eller mindre var över då verkar den enda filmatiseringen vara gjord i Turkiet...

Ser också att Mickey Spillane tydligen började sin karriär som manusförfattare på ostiga serier under Golden Age-eran ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

Fast det är inte Mike Hammer det handlar om. Utan en snubbe som heter Deep och är lika hård.
Får lite vibbar av "Once upon a time in america" . Två rännstensungar som blir blodsbröder och startar ett gangsterimperium.
Om den ena blir mördad ärver den andra allt, imperiet, makten och härligheten.

Det är där boken börjar, och Deep är den som ska ärva.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Furienna »

Skönlitterär bok: "Gudar, trollkarlar och vidunder, andra boken" av Maj Samzelius.

Bild

Facklitteratur: "Jag, Gustav den andre Adolf" av Hans Peterson.

Bild
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Dude »

Har snart läst ut Dvärgen (1944) av Pär Lagerkvist. Den utspelar sig under medeltiden i Italien, Dvärgen är en tjänare till fursten som han beskriver som mycket falsk och att han är den enda personen han inte föraktar. Dvärgen är en riktigt sadistisk person som endast känner lycka när de drar ut i krig. Han lever ensam i dvärgvåningen i slottet efter att han strypt den andre dvärgen som bodde där. Boken som är skriven under andra världskriget handlar egentligen om människans ondska och vad hen är kapabel till. Boken har en viss humor i hur dvärgen beskriver personer och händelser och utifrån det gör sina egna tolkningar och slutsatser. Dock är vissa partier ganska obehagliga, bland annat när pesten slår till. En klassiker hur som, rekommenderas
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av spindelmannenelektra »

A Game of Thrones
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

Dude skrev:Har snart läst ut Dvärgen (1944) av Pär Lagerkvist. Den utspelar sig under medeltiden i Italien, Dvärgen är en tjänare till fursten som han beskriver som mycket falsk och att han är den enda personen han inte föraktar. Dvärgen är en riktigt sadistisk person som endast känner lycka när de drar ut i krig. Han lever ensam i dvärgvåningen i slottet efter att han strypt den andre dvärgen som bodde där. Boken som är skriven under andra världskriget handlar egentligen om människans ondska och vad hen är kapabel till. Boken har en viss humor i hur dvärgen beskriver personer och händelser och utifrån det gör sina egna tolkningar och slutsatser. Dock är vissa partier ganska obehagliga, bland annat när pesten slår till. En klassiker hur som, rekommenderas


Instämmer i rekommendationen.

Jag läste den för några år sedan då min dotter fick den som uppgift i skolan. Hon började berätta och fråga så att det väckte min nyfikenhet till att läsa.
Den måste jag nog läsa om någon gång nu när det blivit lugnare och ungarna flyttat ut.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Furienna »

Roman: "Kungens barn" av Sonya Hartnett.

Bild

Seriealbum: "FoxTrot" av Bill Amend.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Furienna skrev:Seriealbum: "FoxTrot" av Bill Amend.

https://furienna.files.wordpress.com/20 ... oxtrot.png

Det där ska vara det enda samlingsalbumet som finns på svenska, men det har kommit ut ett flertal i USA.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Grisham: De utvalda.
Grisham är bra.
(VÄRDERAS inte särskilt högt. På Bokbörsen kan man få den som pocket för 7 och inbunden för 10 (sen tillkommer förstås frakt... men ÄNDÅ!)) [:D]
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

Simcha Weinstein: "Up, Up, and Oy Vey: How Jewish History, Culture, and Values Shaped the Comic Book Superhero".

Tittar på ett antal superhjältar som skapats av judiska serieskapare -- Superman, Batman, Captain America etc -- och försöker koppla dem till olika delar av judisk kultur, tradition och religiösa föreställningar. Tyvärr görs detta enligt den rudbeckiska metoden, dvs att alla möjliga större eller mindre aspekter av judisk kultur och historia tas upp, bara de på något (ofta konstlat) sätt kan kopplas till seriefiguren i fråga.

Tunn, men inte värd tiden det tar att läsa den.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Nej sånt är dessutom struntsnack, visst var de judar men de ville ha käk på bordet och pengar på banken först och främst som alla andra.
9mm, i'm never further away than that.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Göran Semb »

Sean Howe: "Marvel Comics – the Untold Story".

Utmärkt och lättläst historik som bland annat reder ut varför Marvel periodvis fungerade så illa -- typ till exempel hela 90-talet. Var det inte för svaga redaktörer så var det för starka redaktörer som fick storhetsvansinne, eller giriga ägare som försökte klämma ur serierna kortsiktiga vinster utan att bry sig om vilken skada det orsakade förlaget på längre sikt. Rekommenderas.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Furienna »

"Nära ögat" av Ted Bell
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av zlv »

Ska precis starta med sista delen av Stephen King's "Det Mörka Tornet", har även hans senaste "Sista Vakten" på tur.

På fakta sidan: Robert Bartlett "Naturligt och övernaturligt under medeltiden".
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

"Löparglädje : från motion till ultradistans" av Rune Larsson
Ett tips till alla som är det minsta intresserade av löpning :-)
Skriv svar