Snabbfrågor

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kan någon identifiera en serie?

Inlägg av Wakuran »

Adalin skrev:Serien var inte en dagstrip utan gav intryck att vara album. Kändes rätt modern när jag läste den. Tiden är ju dock osäker och jag kan ha köpt tidningen på loppis.


rkaj skrev:Låter som en ganska långsökt story med övernaturliga inslag och en tydlig hjälte? Var hjälten möjligen ett muskelberg som omotiverat ofta hade bar överkropp? Och var det gott om snygga och mer eller mindra nakna tjejjer i serien? I så fall kan det ha varit Garth?


Njaa....
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Kan någon identifiera en serie?

Inlägg av KRax »

Adalin skrev:
Jag tror att jag läste serien i Agent X9. Det bör ha varit under senare delen av 90-talet eller tidigt 00-tal. En grupp personer var av någon anledning isolerade i ett rum i en spansk (?) stad. En mördare jagade dem och hjälten (som jag alltså inte minns) försökte lösa mysteriet. Mördaren var en prickskytt från spanska inbördeskriget som "någon" kallat till vår tid för att utföra uppdraget. Jag minns en stark scen där hjälten skuggade mördaren in i en kyrka där han sökte kontakt (oklart om det var med Gud eller sin uppdragsgivare) och bad om att få komma till de sina (=sin sedan länge döda familj).

Serien hade alltså ett visst övernaturligt inslag och det var väl knappast typiskt för X9 vad jag minns. Har funderat på om det var i SM och att det möjligen kan ha varit ett avsnitt av Dylan Dog. Eller om det var X9 men när jag googlar biserierna där är Niklos Koda den enda som inte känns omöjlig. Serien var inte en dagstrip utan gav intryck att vara album. Kändes rätt modern när jag läste den. Tiden är ju dock osäker och jag kan ha köpt tidningen på loppis.

Hjäääääälp! Jag har tänkt på det här i två dygn! Sen jag såg en dokumentär om okända gravar från spanska inbördeskriget på Youtube!


Minns detta. Japp, Niklos Koda. Personlig X9-favorit!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Är albumen med "Mickes äventyr" av Franquin "ensidor" typ Gaston eller är det albumlånga serier typ Spirou?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Göran Semb »

En- och halvsidor.

Edit: Misremembered. Bara helsidor, tycks det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Tack, då var det såsom jag misstänkte.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Serieguden »

Rufus skrev:Är albumen med "Mickes äventyr" av Franquin "ensidor" typ Gaston eller är det albumlånga serier typ Spirou?


Om jag inte minns fel var Goshinny inblandad i några av de där serierna. Franquin och Goshinny i samma serie, resultatet borde blivit fantastiskt. Tyvärr så blev det väl inte så.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:
Rufus skrev:Är albumen med "Mickes äventyr" av Franquin "ensidor" typ Gaston eller är det albumlånga serier typ Spirou?


Om jag inte minns fel var Goshinny inblandad i några av de där serierna. Franquin och Goshinny i samma serie, resultatet borde blivit fantastiskt. Tyvärr så blev det väl inte så.

Det var ju närmast regel på den tiden att man tog den manusförfattaren som för tillfället kom på en ny idé... Jag tror Greg och Will och Gos m.fl. också bidragit till manusidéer...

Ett annat havererat Dream Team-samarbete på den fransk-belgiska marknaden är Jijé och Goscinnys samarbete på Jerry Spring ...

http://comicwiki.dk/wiki/Gamle_Lenders_guld
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Serieguden skrev:
Rufus skrev:Är albumen med "Mickes äventyr" av Franquin "ensidor" typ Gaston eller är det albumlånga serier typ Spirou?


Om jag inte minns fel var Goshinny inblandad i några av de där serierna. Franquin och Goshinny i samma serie, resultatet borde blivit fantastiskt. Tyvärr så blev det väl inte så.


OK, men bara ensidor och inga längre serier eller?
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Serieguden »

Rufus skrev:
Serieguden skrev:
Rufus skrev:Är albumen med "Mickes äventyr" av Franquin "ensidor" typ Gaston eller är det albumlånga serier typ Spirou?


Om jag inte minns fel var Goshinny inblandad i några av de där serierna. Franquin och Goshinny i samma serie, resultatet borde blivit fantastiskt. Tyvärr så blev det väl inte så.


OK, men bara ensidor och inga längre serier eller?


Jag har bara sett de fyra albumen som finns på svenska, och där är det inga långa serier (hel eller halvsidor som nämns tidigare). Om det finns mer material vet jag inte.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Under Franquins tid verkar det inte ha varit någon serie som är längre än 2 sidor... Däremot tror jag det var enstaka inslag av såpahandling, med historier som fortsatte över flera sidor...

Senare, under andra tecknare, verkar serien ha fått en del längre avsnitt på 7-14 sidor, men jag tror aldrig det kommit några längre avsnitt som i Spirou...


Däremot är ju bakgrunden till serien rätt intressant... Franquin var 1955 en av Spirou-tidningens verkliga fixstjärnor, men hamnade i ett kontraktbråk och sökte då lyckan på konkurrenten Tintin.... Spirouredaktionen löste dock snabbt problemet och återanställde Franquin, men då hade Franquin redan skrivit på ett femårigt kontrakt och blev den enda (?) tecknaren som samtidigt arbetade för de båda belgiska giganterna... Franquin fick aldrig några starkare känslor för serien och slutade med den så fort hans kontrakt gick ut...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Dude »

Jag söker ett album som jag glömt namnet på. En sida ur albumet publicerades som reklam i svenska serier under 80-talet, senare delen gissar jag på. Serien handlade om en pojke som hittade/hade en handske (som det var något speciellt med). Ni som vet vilket album det rör sig om kanske känner igen detta. Jag kommer ihåg att jag läste reklamen och tänkte att albumet verkade intressant, men namnet har flytt mitt minne.
Användarvisningsbild
Julian999
Very Good
Inlägg: 132
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 20:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Julian999 »

Sagan om Grimion 1: Läderhandsken (Semic 1987) av P. Makyo?
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Serieguden »

Sagan om Grimion - Läderhandsken från 1987?
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Serieguden »

Jag var ungefär en 10 sekunder för sen där [:D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Wakuran »

Finns bara ett album på svenska, men tre (av fyra) på danska, tydligen.

http://comicwiki.dk/wiki/Grimion_L%C3%A6derluffe
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Dude »

Tack alla för snabb återkoppling, bara att träna upp danskan då med andra ord. Är det någon som har läst albumet/albumen och kan bekräfta om det är läsvärt?
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Mu-Bai »

Kan någon upplysa mig om vem/vilka som producerade omslagen till Stålmannen under år 1979?
Länken går till nr 1/1979 och sen kan man klicka sig vidare till övriga nr för 1979.
http://www.comics.org/issue/109952/cover/4/
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Rufus »

Jag blev förkyld och hemma från jobbet i veckan, och då blev det en del tid över, vilket alltid brukar lämpa sig bra till att läsa om lite gamla serier ur samlingen. Valet blev den här gången Egmonts lyxutgåva med de non-Disneyserier som Carl Barks gjorde, dvs "Bruno Björn och vänner". Trevlig bok med trevlig läsning, men problemet med denna är ju att Andy Panda saknas. Och nu till min fråga: Kan man lätt och hyffsat billigt få tag på Andy Panda-serien på nåt sätt? Och nu vill jag alltså bara ha den serien och inte någon annan mer eller mindre komplett samling.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Rufus skrev: Kan man lätt och hyffsat billigt få tag på Andy Panda-serien på nåt sätt? Och nu vill jag alltså bara ha den serien och inte någon annan mer eller mindre komplett samling.


Den serien finns inte utgiven separat. Finns vad jag vet bara tillgänglig på tre ställen: I "New Funnies" #76, i "The Barks Bear Book" (i svartvitt) och i "The Unavailable Carl Barks". Den sistnämnda finns att beställa här till exempel: https://www.amazon.co.uk/Unavailable-Ca ... carl+barks
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Mu-Bai skrev:Kan någon upplysa mig om vem/vilka som producerade omslagen till Stålmannen under år 1979?

Omslaget till 6/79 ser ut att vara av Rolf Gohs.
Vem som gjort de övriga vet jag tyvärr inte, men samma tecknare verkar ha producerat omslag regelbundet fram till 1981.
Skriv svar