Englands uttåg ur EU? Internationell frakt?

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Englands uttåg ur EU? Internationell frakt?

Inlägg av Agentum »

Jag brukar ju köpa på Amazon.uk, men nu när England lämnade EU skickar de inte hit från värst många anslutna längre.


Nån mer sk drabbad? Och vad har ni för alternativ som funkar?

För Amazon.com ger väldigt mycket högre fraktpriser än här i Europa för samma böcker.

Det här kom rätt nyligen om ni inte sett det.

Jösses vilken förlust annars, jag köpte massar med böcker från andra där och begagnat, ni vet de man ofta kan välja bland på titlarna.

/Tydligare rubrik. Admin.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Englands ur EU?

Inlägg av BoJustBo »

Aj då, har inte tänkt på detta då jag inte beställt från utomlands sedan Brexit hände.
Jo jag föredrog alltid Amazon Uk, inte för att jag märkte så stor skillnad i priset men för att post i almänhet behandlas uruselt i USA så man får räkna med att 90% av paketen är åtminstånne lite smashade.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Englands ur EU?

Inlägg av Rufus »

Det här låter konstigt. Storbritannien är ju fortfarande i EU än så länge och det borde funka som vanligt att beställa från Amazon.uk. I annat fall finns ju alltid Amazon.de.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Englands ur EU?

Inlägg av Agentum »

DEt går iaf inte längre, inget jag hittar på alltså.

Just ej från Amazon.uk, visst från Amazon grund kan du beställa men inte från deras anslutna handlare som jag ofta använde många av pga lägre priser och stort urval av baegagnat.

Ändringen har bara varit kanske nån vecka dock.

Kollade ett exempel idag, en viss bok från .uk skulle då kostar 50spänn (den var i USA och då skulle ändå sänts därifrån), frakt 70 spänn.
Samma bokfan på .com siten samma pris givet men 180 kronor i frakt, detta är mycket vanligt hela tiden och gör att man ej kan använda .com så som man kör .uk. (dock gick den inte att köpa via .uk pga vad jag tror utträdet ur EU)

.de är en tanke jag ska prova gå med där och köra engelska böcker så får vi se.

Tittar ni på "new and used" eller vad det står får ni upp handlarna som har boken sorterade efter pris, nu har ingen längre international shipping utan det är inom UK, det vill säga med etn svensk adress är du körd, förr hade väldigt många av dessa international shipping, allt försvann plötsligt bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Englands ur EU?

Inlägg av K-E Lindkvist »

En snabbkoll visar att Agentum har rätt - men det verkar inte konsekvent genomfört. Vissa titlar går fortfarande att beställa och jag kan inte se något "system" i det hela. Förhoppningsvis är det ett fel i orderprocessen som kommer att rättas till. Jag har för det mesta använt mig av Book Depository genom Amazon.co.uk partners eftersom priset för det mesta blir lägre då än att köpa av dem direkt... Skulle det här oskicket bli permanent kommer jag antagligen att anlita Bokus och Adlibris oftare för nya böcker.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Englands ur EU?

Inlägg av BoJustBo »

K-E Lindkvist skrev:En snabbkoll visar att Agentum har rätt - men det verkar inte konsekvent genomfört. Vissa titlar går fortfarande att beställa och jag kan inte se något "system" i det hela. Förhoppningsvis är det ett fel i orderprocessen som kommer att rättas till. Jag har för det mesta använt mig av Book Depository genom Amazon.co.uk partners eftersom priset för det mesta blir lägre då än att köpa av dem direkt... Skulle det här oskicket bli permanent kommer jag antagligen att anlita Bokus och Adlibris oftare för nya böcker.

Ja bookdepository är ju gratis worldwide skickande så den lär nog inte ha någon effekt av brexit.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Englands ur EU?

Inlägg av Agentum »

Jo, det är så, men alltså massor har bara försvunnit som möjliga att köpa, jag köper inte enbart serier utan faktaböcker i saker jag är intresserad av med, inte sällan är de utgångna men många har dem ändå i olika skick tidigare för mig att handla.

Är det Amazon som gjort detta? eller är det just EU utträdet?

Jag hittar ingen info om varför detta införts heller tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Englands ur EU?

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Är det Amazon som gjort detta? eller är det just EU utträdet?


Jag tror att det handlar om oro för förändringar inför EU-utträdet (vilket ju dock kommer att dröja många år). En oro för portohöjningar och tullavgifter m.m.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Englands uttåg ur EU? Internationell frakt?

Inlägg av smorkin »

Jag kan också rekommendera Bookdepository som alternativ; beställer i princip aldrig från Amazon UK eftersom det aldrig blir billigare än från Bookdepository alternativ Amazon USA.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Englands uttåg ur EU? Internationell frakt?

Inlägg av Agentum »

jo jag vet, men de har inte allt tyvärr, trist detta.

och iaf för mig är USA asdyrt i frakt för samma böcker, dvs mycket dyrare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Englands uttåg ur EU? Internationell frakt?

Inlägg av Dude »

smorkin skrev:Jag kan också rekommendera Bookdepository som alternativ; beställer i princip aldrig från Amazon UK eftersom det aldrig blir billigare än från Bookdepository alternativ Amazon USA.


Tack för tipset! Hade aldrig hört om bookdepository innan jag läste ditt inlägg för en månad sedan, har nu beställt därifrån två ggr och det är ju billigare och utbudet känns bra. Ända negativa är att det tog två veckor innan serierna kom, men med fri frakt och bra pris får man ha överseende med det
Skriv svar