Märkligheter på Tradera

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Märkligheter på Tradera

Inlägg av Izzie »

Det är två konstigheter jag lagt märke till på tradera. Det ena är en person som har tre alias. Det andra är en person som säljer nya olästa serietidningar för 5 kr, som knappt har hunnit ut till kiosken.
I det senare fallet tänker jag att det är någon som har tillgång till brevbärarens exemplar som ska delas ut men som försvinner hos posten. I det första fallet vette attan, slippa traderas avgifter när antalet tidningar överstiger ett visst antal under viss tidsperiod?
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Wakuran »

Brevbäraren? Posten?

Det låter troligare att det är någon som har tillgång till exemplar från Egmont eller Tidsam, och att säkerheten där har brustit på något sätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Izzie »

Wakuran skrev:Brevbäraren? Posten?

Det låter troligare att det är någon som har tillgång till exemplar från Egmont eller Tidsam, och att säkerheten där har brustit på något sätt...


Ok. Och detta tror du av erfarenhet?
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte mest att det lät rimligare. En brevbärare tycker jag inte borde få tillräckligt med tidningar för att kunna sätta det i system, och dessutom borde tidningarna bli svårare att sälja om de är stämplade med namn på baksidan... (...vilket man iofs inte behöver se i annonsen...)

Tänkte också på Lego-gubbar som slunkit ut från fabrikerna i förtid och kommit ut på eBay och sånt... (Specifikt det jag känner till...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Izzie »

Det är anmält till Tradera.
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Serieguden »

En anledning till att ha flera alias kan ju vara att själv trissa upp buden på sina egna annonser.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Grumme »

Kan det inte vara så att den som säljer alldeles nya tidningar själv prenumererar, och sätter sluttiden så att han hinner få hem och läsa tidningen innan han postar den till köparen?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Kan det inte vara så att den som säljer alldeles nya tidningar själv prenumererar, och sätter sluttiden så att han hinner få hem och läsa tidningen innan han postar den till köparen?

Det är väl iofs möjligt... Det känns bara som en komplicerad förlustaffär...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Erik S »

Det är inte Postnord som delar ut Egmonts serietidningar (eller i varje fall inte här i Uppsala, där jag jobbat en del på Postnord, och jag har svårt att se varför det skulle variera regionalt i någon högre utsträckning).
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Grumme »

Wakuran skrev:
Grumme skrev:Kan det inte vara så att den som säljer alldeles nya tidningar själv prenumererar, och sätter sluttiden så att han hinner få hem och läsa tidningen innan han postar den till köparen?

Det är väl iofs möjligt... Det känns bara som en komplicerad förlustaffär...


Nja, förlust och förlust...
Visst får han med största säkerhet mindre än han gav för den (det är väl utropspris 5:-, och inget fast pris?), men om han inte samlar utan bara vill läsa, så får han ju sannolikt bättre betalt för tidningen ju nyare den är.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Agentum »

Jag tror med att nån helt enkelt har tillgång till nytryckta tidningar, men isf är det dumt att röja sig så då jag kan tänka mig att en sån läcka kan hittas.

Men det är kanske en yngre förmåga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:
Wakuran skrev:
Grumme skrev:Kan det inte vara så att den som säljer alldeles nya tidningar själv prenumererar, och sätter sluttiden så att han hinner få hem och läsa tidningen innan han postar den till köparen?

Det är väl iofs möjligt... Det känns bara som en komplicerad förlustaffär...


Nja, förlust och förlust...
Visst får han med största säkerhet mindre än han gav för den (det är väl utropspris 5:-, och inget fast pris?), men om han inte samlar utan bara vill läsa, så får han ju sannolikt bättre betalt för tidningen ju nyare den är.

Enligt Izzie var ju tidningarna iofs olästa. Det kan ju iofs vara svårt att se om de bara är lästa försiktigt en gång, såvida de inte är inplastade...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Izzie »

Här ett exempel på en ny tidning för en femma.
http://www.tradera.com/item/341520/2648 ... -olast-ex-
Calimero är en hjälte!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Agentum »

Jo personen säljer alla möjliga tidningar av typen du hittar på en vanlig matbutik, så vi får anta att på nåt sätt har säljaren tillgång till just dessa.
Ingen aning om hur, om det smusslas undan några ex av det mesta bara eller om det är tidigare i kedjan så svinnet inte ens märks, tex från distrubitionen av tidningarna.
På vissa anges dock att en adress finns på dem vilket ju är illavarslande.

Det är ju inte buntvis av var sort utan just lite av varje.

Såklart är det uteslutet att personen köpt dessa för att omedelbart sälja dem på Tradera.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Om två-tre av er köper varsin billig tidning från personen och sedan jämför adresserna på baksidorna så får vi se vad det ger.
Om det är olika namn kan man ju gå vidare med att kontakta personerna.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Erik S »

Fler som har problem med Sello?
Jag kan inte lägga in objektbeskrivning, ej heller se beskrivningen på gamla objekt jag redan skrivit beskrivning på.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Rufus »

Vilket sätt är bäst just nu att försöka kontakta Tradera på? Telefon eller chat eller annat? Som vanligt verkar de svåra att komma i kontakt med.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Wildis90 »

Jag såg nyligen att Ellingen har blivit avstängd från Tradera? Vet någon vad som har hänt? [B)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Agentum »

Trodde knappt det gick, folk skiter i att betala vunna auktioner mm men får inte ens en varning går fint tex.

Antagligen känner de väl att de inte fått betalt, det är det enda som är viktigt på Tradera att de får sina stålar, så kanske just det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Märkligheter på tradera

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Trodde knappt det gick, folk skiter i att betala vunna auktioner mm men får inte ens en varning går fint tex.

Antagligen känner de väl att de inte fått betalt, det är det enda som är viktigt på Tradera att de får sina stålar, så kanske just det.

Jo, det var initialt min gissning också, någon missad betalning... Om man nu inte skulle få ett svar direkt från Ellingen eller Tradera.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar