Comanche-samling

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Comanche-samling

Inlägg av Göran Semb »

De flesta här kanske har hört det redan, men jag sitter i nuläget och översätter Comanche 1-3 för Mooz' räkning. Jag tror den är tänkt att komma i höst.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comanche-samling

Inlägg av Wakuran »

Javisstja, Bild & Bubbla nämnde något om det, men de lyckades virra ihop det med Jeremiah...

http://bildobubbla.se/2016/06/hermann-p ... ah-i-host/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Comanche-samling

Inlägg av burnout »

Låter mycket trevligt att den serien kommer med på min lista över sånt man inte kan vara utan.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Comanche-samling

Inlägg av BoJustBo »

Goda nyheter.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Comanche-samling

Inlägg av Agentum »

Den är bra imo med, men det finns en del material antar jag.

Färg?
9mm, i'm never further away than that.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av Göran Semb »

Ja; det är typisk albumutgivning (fast tre i taget) som jag förstår det.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av Göran Semb »

(Alltså tre i en samlingsvolym.)
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av Johan Blixt »

Och nu har albumet "Comanche 1969 – 1972" (Kampen om Triple Six, Förtvivlans krigare och Wyomings vargar) dykt upp hos SF-bokhandeln och Bokus.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Comanche-samling

Inlägg av RioGrande »

Det ÄR ju en bra grej. Fast dom albumen som aldrig kom på svenska är man ju mer sugen på. Sådär spontant. Och sen är man lite sugen på Jonathan Cartland också.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Comanche-samling

Inlägg av Sandblaster »

Den som väntar på något gott. Enligt Carina Björk på Facebook: "4-6 kommer att samlas i bok nr 2 och 7-10 i bok nr 3."

Fast det finns väl fler än 10 album? Eller är det bara de av kombon Greg&Hermann som räknas bland fansen?
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comanche-samling

Inlägg av Wakuran »

Sandblaster skrev:Den som väntar på något gott. Enligt Carina Björk på Facebook: "4-6 kommer att samlas i bok nr 2 och 7-10 i bok nr 3."

Fast det finns väl fler än 10 album? Eller är det bara de av kombon Greg&Hermann som räknas bland fansen?

Det finns tydligen 15 reguljära album, förutom Hors Serie-albumet "Le prisonnier" med korta historier...

http://www.bedetheque.com/serie-85-BD-Comanche.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Comanche-samling

Inlägg av BoJustBo »

Sandblaster skrev:Den som väntar på något gott. Enligt Carina Björk på Facebook: "4-6 kommer att samlas i bok nr 2 och 7-10 i bok nr 3."

Fast det finns väl fler än 10 album? Eller är det bara de av kombon Greg&Hermann som räknas bland fansen?


Det är bättre att ha modesta planer som lyckas än extraordinära planer som misslyckas direkt. De resterande albumen kan man göra nya planer för när de första 10 är utgivna.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comanche-samling

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
Sandblaster skrev:Den som väntar på något gott. Enligt Carina Björk på Facebook: "4-6 kommer att samlas i bok nr 2 och 7-10 i bok nr 3."

Fast det finns väl fler än 10 album? Eller är det bara de av kombon Greg&Hermann som räknas bland fansen?


Det är bättre att ha modesta planer som lyckas än extraordinära planer som misslyckas direkt. De resterande albumen kan man göra nya planer för när de första 10 är utgivna.

De där korta Prisonnier-serierna av Greg och Hermann skulle man ju iofs gärna vilja ha i samlingen, men det verkar som de flesta av dem gått i Journal de Tintin, så de kanske är med utspridda i samlingsutgåvan?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Comanche-samling

Inlägg av RioGrande »

De andra ligger på förlaget Donovan (i Danmark). Donovan har haft visst samarbete med Albumförlaget, så dessa resterande album dyker kanske upp där!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av K-E Lindkvist »

Tidigare svensk och dansk Comanche-utgivning:

Bild

Bild

Nu var det länge sen jag läste om dem, men jag tyckte på den tiden att inget av de danska albumen var i klass med de på svenska. Comanche peakade enligt min ringa mening med album 3-4 och jag förlikade mig aldrig hur Hermanns teckningsstil förändrades när han övergav penseln till förmån för pennan(?). Greg lyckades dock skriva en och annan habil plott även under seriens senare år.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Comanche-samling

Inlägg av RioGrande »

Jag tror att man får ge Hermann lite utrymme att experimentera... jag tyckte också som du, att det blev träigare. Men det var kanske en poäng? På sätt och vis kan man se vissa bilder i Liget i sumpen (exempelvis) som nästan LIGNE CLAIRE...

Han har ju växlat stil ett antal gånger. Ibland blir det bättre ibland sämre. Men det är intressant. Det är knasigt tråkigt att fastna i ett manér.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Comanche-samling

Inlägg av Noname »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comanche-samling

Inlägg av Wakuran »

Noname skrev:Det finns också nr 0 och 10 på danska och nr 11 kommer snart.
http://comicwiki.dk/wiki/Fil:Red_Kelly_10.jpg
http://comicwiki.dk/wiki/Fil:Red_Kelly_0_forside.jpg

Nr 0 är samma som Le prisonnier jag nämnde tidigare. Samling av korta serier som gått i spinoff-tidningar till Journal de Tintin, som "Tintin Pocket Sélection" och "Super Tintin Spécial".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av Johan Blixt »

Tyvärr har Göran översatt 16 sidor till danska i det andra albumet (Förtvivlans krigare) i samlingen!
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comanche-samling

Inlägg av Wakuran »

Johan Blixt skrev:Tyvärr har Göran översatt 16 sidor till danska i det andra albumet (Förtvivlans krigare) i samlingen!

Fick han bra betalt för merarbetet, åtminstone?

Finns det någon alternativ översättning på sveamål i rullorna, i händelse av nyutgåva?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar