Linda och Valentin

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Ok, så filmens trailer har nu kommit svensk textad innan youtube klipp trotts att det är 8+ månader kvar att vänta. Det jag reagerar på är att dom har original namnen Valerian & Laureline. Detta kan ju bli lite komplicerat om filmen är en hit i sverige så blir det helt plötsligt mycket svårare för folk att fatta att det är samma sak, det är ju inte bra för serien. Cobolt kommer få klura ut något smart inför detta.

PS: Valerian är en tusen gånger bättre titel. Fattar inte varför alla svenska översättningar av fransk-belgiska serier har så fruktansvärt tråkiga titlar.


Jag funderade just på det... Det är väl inte så vanligt att man översätter namn i filmtextningar... Om det inte är typ långsökta ordvitsar i komedier, eller om det typ är Tolkien-filmer...

Det kan ju bli någon sorts mental clash, annars... Om man hör ett namn i filmen, som översätts på ett annat sätt i textningen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

I första Thor filmen så hette ju just Tor Thor, medans alla andra fick de svenska stavningarna av namnen. Har inte sett uppföljarna så vet inte om det fortsatte.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Linda och Valentin

Inlägg av RioGrande »

Lär ha varit nån på danska Carlsen som kläckte idén att de skulle heta Linda och Valentin.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Lär ha varit nån på danska Carlsen som kläckte idén att de skulle heta Linda och Valentin.

Jovisstja, de första danska albumen kom ju ut några år innan de svenska...

http://comicwiki.dk/wiki/Superserien

Men det var Lademann och inte Carlsen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Lär ha varit nån på danska Carlsen som kläckte idén att de skulle heta Linda och Valentin.

Typ samma historia passar nog in på väldigt många av dom där dåliga svenska titlarna då allt gått genom danmark.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Linda och Valentin

Inlägg av RioGrande »

Nja. Det är nog bara L/V och vissa Tintinfigurer (?) som fått danska namn. Staffan heter Benny i Danmark. Spirou heter Splint. Johan/Pellevin---Henrik og Hagbart (eller nåt sånt (måste googla!).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Nja. Det är nog bara L/V och vissa Tintinfigurer (?) som fått danska namn. Staffan heter Benny i Danmark. Spirou heter Splint. Johan/Pellevin---Henrik og Hagbart (eller nåt sånt (måste googla!).

Joakim von Anka och Långtbortistan tror jag också kan ha varit danska myntanden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av captainknut »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »


Det blev ju tyvärr rätt gräsligt, men det kanske säljer bra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Agentum »

Originalnamnen på Linda och Valentin är lite för svårt för Sverige iaf, sen om det romantiska namnet Valentin var bästa val är ju en annan sak hehe.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:

Det blev ju tyvärr rätt gräsligt, men det kanske säljer bra...

Volym ett ja, men vissa av dom andra ser ganska bra ut.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Kattmannen »

När det gäller filmtiteln så reagerar jag mer på att det bara står den manliga huvudpersonens namn än att det är det franska originalnamnet på honom. Ser fram emot filmen i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Kattmannen skrev:När det gäller filmtiteln så reagerar jag mer på att det bara står den manliga huvudpersonens namn än att det är det franska originalnamnet på honom. Ser fram emot filmen i vilket fall som helst.

Serien hette från början bara Valerian så det är original titeln. Vet inte exact när den ändrades men det var ett gäng album in.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Agentum »

Han är ju huvudpersonen först med, men det blir meningslöst senare då de båda har lika stora roller så namnbytet var begripligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Han är ju huvudpersonen först med, men det blir meningslöst senare då de båda har lika stora roller så namnbytet var begripligt.

Det var tydligen först 2007, till 40-årsjubileet, som namnbytet skedde i Frankrike, även om hon haft en jämbördig position sedan åtminstone 70-talet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av KRax »

Så har jag läst samlingsbandet nummer 7, som avslutar hela faderullan.

Puh.

Jag har sett att på forumet känd tyckare föredrar att bedöma alla de tre ingående albumen som en enda helhet, för att de hänger ihop så mycket. Det finns en annan anledning till det också, tänker jag, eller det skulle i alla fall ha funnits för mig, och det är att undvika en supersågning av den första delen. Den mittersta är helt okej och den avslutande är för att vara just en avslutande del, som ska knyta ihop tjugotalet album, riktigt riktigt bra. Det är ju på något sätt ett omöjligt jobb, men ändå görs det inte bara ganska snyggt utan också med viss spänning, även om intrigen snarare är episkt romanstoff än något för en tecknad serie. Sedan att den har ett typiskt franskt tvetydigt slut, ja, det gillar jag ju också.

Men den första, ett misslyckat försök att vara smårolig, någon sorts introduktion till resten, som upptar ett helt album. Har sällan blivit så grinig under en serieläsning.

Jo, och så har den ju ett antal sidor intervjuer inför filmen. Luc Besson känns alltmer som en hyvens kille! Någon som har koll på vem John Goodman spelar?
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

KRax skrev:Jo, och så har den ju ett antal sidor intervjuer inför filmen. Luc Besson känns alltmer som en hyvens kille! Någon som har koll på vem John Goodman spelar?

IMDB säger bara "Voice".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Fanns ju någon slags fet grodman i trailern =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av captainknut »

Planerar Cobolt att ge ut äventyren separat?

https://www.adlibris.com/se/bok/linda-och-valentin-de-tusen-planeternas-rike-9789187861529

Edit: Besvarar min egen fråga. De två album som filmen bygger på - till handling och till titel - kommer att ges ut i samband med filmpremiären, men inte de övriga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

captainknut skrev:Planerar Cobolt att ge ut äventyren separat?

https://www.adlibris.com/se/bok/linda-och-valentin-de-tusen-planeternas-rike-9789187861529

Kan vara någon specialsatsning i samband med filmen. Dyrt i proportion till sidantalet, dock. Originalalbumet ska vara på 44 sidor, så om det är 12 sidor bonus i samband med filmen känner jag iofs att priset inte är riktigt motiverat...

Edit: Jaha, där kom du på svaret innan jag hann skriva klart, ser jag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar