Disney-samlarbilder

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Steamboat Willie »

Rufus skrev:
Steamboat Willie skrev:
När man samlar frimärken så är det över en viss förskjutning som krävs för att den skall räknas som något som betyder något, kanske man får göra så även med filmisar? Att någon färg måste vara förskjuten mer än fem millimeter?


Jo, jag vet. Och jag anser att liknelsen med frimärken inte funkar, eftersom det där räcker med väldigt små skillnader för att ett frimärke ska bli värt mycket. När det gäller Nellbas samlarbilder så är dels förskjutningar inte ovanliga och dels så är de inte eftertraktade, vad jag vet. Jag skulle vilja påstå att Nellba-bilder med lite förskjutning snarare har lägre värde än perfekta ex. Men såna extrema grejer som ditt exempel ovan kan nog vara värt lite mer dock.


Jag tror det bara är skalan som skiljer. Analogin i sig håller. Är det bara lite förskjutet så är det inte mycket att bry sig om, det är vanligt. Är det kraftigt förskjutet, uppemot en fem-sju millimeter så det verkligen ser konstigt ut så är det mer ovanligt, och sådana eftertraktar t.ex. jag själv. Där något tryck kommit upp och ner som här, eller där förskjutningen är så stor att det går in i nästa filmis - eller det svåraste av allt - när färgen från en annan filmis har tryckts dit - kan nog var intressant för flera.

Att det finns ett visst intresse för disneyfilmisar får man nog konstatera i alla fall, för nästan alla disneyfilmisar på auktionssajter blir ju sålda - nästan oavsett kvalité och pris.
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Rufus »

Steamboat Willie skrev:Att det finns ett visst intresse för disneyfilmisar får man nog konstatera i alla fall, för nästan alla disneyfilmisar på auktionssajter blir ju sålda - nästan oavsett kvalité och pris.


OK, trevligt. På den tiden som jag var som mest aktiv, så fick jag uppfattningen att det i stort sett bara var jag som köpte sånt. Bra att intresset har ökat. Då skulle jag ju kunna sälja min samling. Fast det kommer jag aldrig att göra förstås. [8D]
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av skrangelben »

Hej. Eftersom det idag är 50 år sedan mannen(som gjorde mej till samlar-nörd) bakom dessa figurer avled, så tänker man lite extra på hur mycket energi man lagt på att jaga saker genom åren.

https://imagizer.imageshack.us/v2/570x8 ... lNkUoH.jpg

https://imagizer.imageshack.us/v2/863x8 ... bFMFL0.jpg
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Dude »

skrangelben skrev:Hej. Eftersom det idag är 50 år sedan mannen(som gjorde mej till samlar-nörd) bakom dessa figurer avled, så tänker man lite extra på hur mycket energi man lagt på att jaga saker genom åren.

https://imagizer.imageshack.us/v2/570x8 ... lNkUoH.jpg

https://imagizer.imageshack.us/v2/863x8 ... bFMFL0.jpg


Vad är det jag ser, Musse Pigg hänga med Stalin och Hitler. Gissar på att detta är antingen fejk eller något på licens då det begav sig. Berätta gärna lite om dem, du har väckt min nyfikenhet!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Wakuran »

Att döma av texten på baksidan ser det närmast ut som naivt utförd reklam på licens... Jag tror inte Disney i USA hade särskilt bra koll på det här...

("Naivt" kan uttolkas både i politiskt och konstnärligt hänseende, i det här fallet...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av skrangelben »

Dude skrev:
skrangelben skrev:Hej. Eftersom det idag är 50 år sedan mannen(som gjorde mej till samlar-nörd) bakom dessa figurer avled, så tänker man lite extra på hur mycket energi man lagt på att jaga saker genom åren.

https://imagizer.imageshack.us/v2/570x8 ... lNkUoH.jpg

https://imagizer.imageshack.us/v2/863x8 ... bFMFL0.jpg


Vad är det jag ser, Musse Pigg hänga med Stalin och Hitler. Gissar på att detta är antingen fejk eller något på licens då det begav sig. Berätta gärna lite om dem, du har väckt min nyfikenhet!


Det är inget fejk, utan en samlarserie med 150 bilder. En bild följde med varje Alfa-kola och man får följa Musse och Pluto på deras resa runt Jorden.

Jag vet ej exakt årtal när dom tillverkades, men mitten/slutet av 30-talet. Bl.a. träffar Musse Charles Lindbergh, Greta Garbo , Sven Hedin med flera.

Att han umgås med några av historiens mest ökända ledare behöver man nog inte lägga så stor vikt vid. Man får ju sätta in saker i rätt perspektiv.

Men dessa bilder hade nog inte kunnat tillverkas ex.vis 1945.


Aroma-bilden följde också med nån kola-bit o omfattar 100 bilder(tror jag). Den visar scener från 10 Silly Symphony-filmer.

Den skulle kunna vara några år äldre än Alfa-serien, men bara gissning från in sida.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av skrangelben »

Wakuran skrev:Att döma av texten på baksidan ser det närmast ut som naivt utförd reklam på licens... Jag tror inte Disney i USA hade särskilt bra koll på det här...

("Naivt" kan uttolkas både i politiskt och konstnärligt hänseende, i det här fallet...)



Jag har ingen aning om Disney i USA kollade upp detta, men dom brukar väl ha bra kontroll på licenstillverkade varor?

Det är alltid lätt att moralisera med historien som facit, men de verkliga personer som förekommer i denna serien var nog de största 'kändisarna'

i Sverige under tiden bilderna tillverkades.

Samlarbilder på en tecknad mus som säljs ihop med kola bör väl vara naiv [:)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Rufus »

skrangelben skrev:
Dude skrev:
Vad är det jag ser, Musse Pigg hänga med Stalin och Hitler. Gissar på att detta är antingen fejk eller något på licens då det begav sig. Berätta gärna lite om dem, du har väckt min nyfikenhet!


Det är inget fejk, utan en samlarserie med 150 bilder. En bild följde med varje Alfa-kola och man får följa Musse och Pluto på deras resa runt Jorden.

Jag vet ej exakt årtal när dom tillverkades, men mitten/slutet av 30-talet. Bl.a. träffar Musse Charles Lindbergh, Greta Garbo , Sven Hedin med flera.

Att han umgås med några av historiens mest ökända ledare behöver man nog inte lägga så stor vikt vid. Man får ju sätta in saker i rätt perspektiv.

Men dessa bilder hade nog inte kunnat tillverkas ex.vis 1945.


Aroma-bilden följde också med nån kola-bit o omfattar 100 bilder(tror jag). Den visar scener från 10 Silly Symphony-filmer.

Den skulle kunna vara några år äldre än Alfa-serien, men bara gissning från in sida.



Japp! 1930-talet är det. Och Alfa-bilderna är troligast från 1936 i och med olympiaden i Berlin. Ja, 1945 hade de tveklöst sett helt annorlunda ut.

Jag saknar alla dessa tre bilder i min egen samling, så om du vill sälja, så får du gärna skicka ett PM.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av burnout »

30-40 talet var det nog lite hit/dit med upphovsrätter. Man gjorde nog som man ville med både det ena/andra. Idag skulle det bli rättegångar och bojkotter om man inte följde lagar. Se bara på M&M. Där kommer dessa figurer att bli bra samlarvärde lite längre fram skulle jag tro.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av skrangelben »

Visste ej var jag skulle posta detta, men har några läskeblask-etiketter som jag saknar tillverkningsår på. Nån från Hälsingland här, som kanske vet när Edsbyn inte hade så många telefoner [:)]

http://imageshack.com/a/img923/6294/iAvv6R.jpg
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Wakuran »

Jag såg förresten just att de hade litet billiga Disney-samlarkort inne på Serieboden i Gamla Stan i Stockholm...

Det såg ju inte ut som de var bland de sällsyntaste eller finaste, men i alla fall...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Rufus »

skrangelben skrev:Visste ej var jag skulle posta detta, men har några läskeblask-etiketter som jag saknar tillverkningsår på. Nån från Hälsingland här, som kanske vet när Edsbyn inte hade så många telefoner [:)]

http://imageshack.com/a/img923/6294/iAvv6R.jpg


Exakt år är okänt, vad jag vet, men 1930-talet lär det vara i alla fall. Jag har några såna också. OBS! De gavs ut även av andra bryggerier.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av skrangelben »

Rufus skrev:
skrangelben skrev:Visste ej var jag skulle posta detta, men har några läskeblask-etiketter som jag saknar tillverkningsår på. Nån från Hälsingland här, som kanske vet när Edsbyn inte hade så många telefoner [:)]

http://imageshack.com/a/img923/6294/iAvv6R.jpg


Exakt år är okänt, vad jag vet, men 1930-talet lär det vara i alla fall. Jag har några såna också. OBS! De gavs ut även av andra bryggerier.



Ja, jag har några med nåt stockholms-bryggeri, men vet inte vars dom är just nu. Man skulle vilja ha smakat denna lemonad!!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av burnout »

skrangelben skrev: har några läskeblask-etiketter som jag saknar tillverkningsår på. [:)]



Det är komplett samling i alla fall. Som dom säger så är dom från 30-talet. Jag har dom som är från Ab. Hembryggeriet i Stockholm. Dom är eftersökta hos dels dom som samlar Bryggeri saker och bland Disney samlare.
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Steamboat Willie »

Wakuran skrev:Att döma av texten på baksidan ser det närmast ut som naivt utförd reklam på licens... Jag tror inte Disney i USA hade särskilt bra koll på det här...



Nej, Disney i USa hade nog inte så bra koll, men licenserna i Skandinavien var i alla fall hårt hållna. Det var till och med så att Disney hade ett eget bolag i Sverige, "Mickey Mouse AB" på 30-talet, och innan dess, och före dess så fanns bolag i Danmark som hade hand om licensiering.
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Steamboat Willie »

Rufus skrev:
skrangelben skrev:
Dude skrev:
Vad är det jag ser, Musse Pigg hänga med Stalin och Hitler. Gissar på att detta är antingen fejk eller något på licens då det begav sig. Berätta gärna lite om dem, du har väckt min nyfikenhet!


Det är inget fejk, utan en samlarserie med 150 bilder. En bild följde med varje Alfa-kola och man får följa Musse och Pluto på deras resa runt Jorden.

Jag vet ej exakt årtal när dom tillverkades, men mitten/slutet av 30-talet. Bl.a. träffar Musse Charles Lindbergh, Greta Garbo , Sven Hedin med flera.

Att han umgås med några av historiens mest ökända ledare behöver man nog inte lägga så stor vikt vid. Man får ju sätta in saker i rätt perspektiv.

Men dessa bilder hade nog inte kunnat tillverkas ex.vis 1945.


Aroma-bilden följde också med nån kola-bit o omfattar 100 bilder(tror jag). Den visar scener från 10 Silly Symphony-filmer.

Den skulle kunna vara några år äldre än Alfa-serien, men bara gissning från in sida.



Japp! 1930-talet är det. Och troligast 1936 i och med olympiaden i Berlin. Ja, 1945 hade de tveklöst sett helt annorlunda ut.

Jag saknar alla dessa tre bilder i min egen samling, så om du vill sälja, så får du gärna skicka ett PM.


Alfa-bilderna med Musse Pigg borde vara runt 1936, och Silly Symphony-bilderna från Aroma (företaget finns ju kvar, jag undrar om de har något företagsarkiv?) kan inte vara äldre än 1935, så de är antagligen samtida.
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Steamboat Willie »

burnout skrev:30-40 talet var det nog lite hit/dit med upphovsrätter. Man gjorde nog som man ville med både det ena/andra. Idag skulle det bli rättegångar och bojkotter om man inte följde lagar. Se bara på M&M. Där kommer dessa figurer att bli bra samlarvärde lite längre fram skulle jag tro.


Nja. Det kanske var lite si och så med upphovsrätter på 30-40 talen, men inte när det gäller Disney. Disney var först med att hålla hårt i sina licenser och rättigheter. I Sverige fanns ett tag ett eget licensbolag, och även i Danmark. I dag finns ett licensbolag för hela norden och minst två till över Europa.

Att DIsney höll så hårt i sina licenser var en nödvändighet. Dels för att Disney förlorade sin första figur, Oswald, på grund av licensbråk, så han ville inte för allt i världen förlora Musse Pigg också. Ett sätt att förlora kontrollen över sina rättigheter är att de används för "allmänt". Dessutom gjorde Disney stora pengar på att sälja licenser - väldigt tidigt. Ingen skulle ju köpa Disneylicenser om det var billigare att bara köra utan licenser, och de som hade licenser var ju inte så glada om de blev utkonkurrerade av bolag utan. å Disney hade många skäl att hålla hårt i sina grejer, och gjorde et också från 1920-talet och framåt.
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av burnout »

Steamboat Willie skrev: Disney var först med att hålla hårt i sina licenser och rättigheter. .


Tycker jag är underligt, Italien gjorde en 4:e knatte (ledra plastic) i en större pip-figur 1962 som hette zuie (har jag för mig). jag har även för mig att dom Italien producerade Disney-serierna blev det tjaffs om att det fanns en 4:e knatte.

Om Disney höll hårt i licenser och rättigheter så var dom rätt tama ifall Italien fick kör sitt race.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av BoJustBo »

burnout skrev:
Steamboat Willie skrev: Disney var först med att hålla hårt i sina licenser och rättigheter. .


Tycker jag är underligt, Italien gjorde en 4:e knatte (ledra plastic) i en större pip-figur 1962 som hette zuie (har jag för mig). jag har även för mig att dom Italien producerade Disney-serierna blev det tjaffs om att det fanns en 4:e knatte.

Om Disney höll hårt i licenser och rättigheter så var dom rätt tama ifall Italien fick kör sitt race.

Fast det var ju fortfarade italienska disney liscens hållaren som gjorde det antar jag?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
burnout skrev:
Steamboat Willie skrev: Disney var först med att hålla hårt i sina licenser och rättigheter. .


Tycker jag är underligt, Italien gjorde en 4:e knatte (ledra plastic) i en större pip-figur 1962 som hette zuie (har jag för mig). jag har även för mig att dom Italien producerade Disney-serierna blev det tjaffs om att det fanns en 4:e knatte.

Om Disney höll hårt i licenser och rättigheter så var dom rätt tama ifall Italien fick kör sitt race.

Fast det var ju fortfarade italienska disney liscens hållaren som gjorde det antar jag?

De italienska serierna gjordes på licens, men serierna och leksakerna är ju två olika saker.

Men jag skulle vilja ha litet klarare uppgifter än någon minnesbild för att uttala mig närmre. Det enda jag hittar om Ledra Plastic själv på Google är att det fanns någon knatte med svart jacka, men där stod det fortfarande Huey på kepsen så den verkade räknas som en variant, och inte en fjärde knatte. Försökte söka på både Huey Dewey Louie och Qui Quo Qua.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar