Gezerds envisa matsmältningsproblem

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Begriper vad som menas med "nödvändigtvis begripliga" när man tycker att många seriestripar inte är så begripliga som mest syns i dagstidningar men ändå tycks det vara populärt.

Men aldrig kan folk ge konkret exempel än att hinta och bara beskriva mina serie,, och de ger ingen klarhet av förhållande till andra serier

1 Vad är en begriplig serie, ge exempel
2 Vad är en si sådär begriplig serie, ge exempel
3 Vad svårbegriplig serie, ge exempel
4 Vad är en obegriplig serie, ge exempel

Ändå är folk experter på vad som är begripligt,, lika sant som att hävda att Gud existerar eftersom det inte behövs nån redovisning än lösa motargument och påtala alla fel i ateismen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av RioGrande »

Vill du verkligen veta???
1: Asterix
2: Tex Willer
3: Thorgal
4: Laban

Alla dessa kan vara intressanta att läsa.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Vem kan påstå att något är konstruktiv kritik när det inte medförs exempel som förklarar hur handlingen kunnat
vara så det blir begripligt. Konstruktiv kritik förutsätter ju olika förslag så motståndaren får en tankeställare (jaså menar du så)

Vågar jag offra ett arbete på flera dagar? Gissar att det är dåligt och obegripligt



Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Man ser inte staden för bara hus...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av jalex »

Dina serier är fascinerande. Handlingen är för mig som en gåta att lösa (men som jag sällan lyckas med).
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

jalex skrev:Dina serier är fascinerande. Handlingen är för mig som en gåta att lösa (men som jag sällan lyckas med).


Dessvärre så är nog bara lokalbefolkning som begriper serien,,, handlingen grundas på att det byggs allt fler höga bostadshus överallt som skymmer sikten. Serien är viss del verklighetsförankrad när hamnen redan är riven och där ska det byggas bostäder

Säg, hur vinklar man denna handling på ett generellt vis så det inte är en intern innebörd i trakten

I en Kalle anka serien gjorde dom statyer på Turning Torso som finns i Malmö. Hur många känner till Turning Torso som bara är en kontorsbyggnad och lägenheter,, inte för attraktivändamål. Kaknästornet är väl mer känd.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av KRax »

Aha! Nu blev det ju bra!

Nej, jag begrep inte alls utan din förklaring och det beror ju förstås på att jag inte har koll på Norrtälje numera. Problemet var egentligen att jag inte såg att det var skyskrapor - kunde vara rök, smuts, en mörk skog... De behöver egentligen inte tecknas renare, bara dialogen i första rutan på något sätt talar om för mig att det är nybyggda höghus. Då skulle poängen bli allmängiltig: "Hmm, så många höghus, jag måste ha gått vilse".

Jo, Turning Torso är mycket mer känt än Kaknästornet nu för tiden. Vi som inte bor i Stockholms närhet har nästan glömt att Kaknästornet existerar.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av AndreasEriksson »

KRax skrev:Jo, Turning Torso är mycket mer känt än Kaknästornet nu för tiden.
Framför allt internationellt, vilket är målgruppen för Kalle Anka-serier. Dessutom var det en specialserie om Eurovision Song Contest-finalen i Malmö så man hade inte så mycket annat än landmärken i Malmö att välja på.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Looding »

AndreasEriksson skrev:Dessutom var det en specialserie om Eurovision Song Contest-finalen i Malmö så man hade inte så mycket annat än landmärken i Malmö att välja på.

Bajsrondellen kunde de valt.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Hmm det var visst förbjudet att göra feedback på sig själv för då provocerar man,
men det är inte förbjudet för andra att provocera med sina åsikter, märkligt

Så tar vi den här, nä tyvärr kan jag inte ge nåt utlåtande för då provocerar man

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Den här gången kan jag iaf ge konstruktiv kritik. Undvik att lägga en pratbubbla nedanför en annan som kommer efter i dialogen. Det blir otydligt i läsordningen och förvirrar läsaren.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Wakuran skrev:Den här gången kan jag iaf ge konstruktiv kritik. Undvik att lägga en pratbubbla nedanför en annan som kommer efter i dialogen. Det blir otydligt i läsordningen och förvirrar läsaren.


Ajdå borde ha krympt huset så pratbubblan fick plats ovanför
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Serieguden »

Gezerd skrev:
Wakuran skrev:Den här gången kan jag iaf ge konstruktiv kritik. Undvik att lägga en pratbubbla nedanför en annan som kommer efter i dialogen. Det blir otydligt i läsordningen och förvirrar läsaren.


Ajdå borde ha krympt huset så pratbubblan fick plats ovanför


Eller spegelvänt bilden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:
Gezerd skrev:
Wakuran skrev:Den här gången kan jag iaf ge konstruktiv kritik. Undvik att lägga en pratbubbla nedanför en annan som kommer efter i dialogen. Det blir otydligt i läsordningen och förvirrar läsaren.


Ajdå borde ha krympt huset så pratbubblan fick plats ovanför


Eller spegelvänt bilden.

Nja, då vänder istället Arga Klantarsel plötsligt färdriktning... Men det kanske funkar bättre ändå...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
jalex
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 04 feb 2015, 10:49

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av jalex »

Den här sista serien är nog den bästa du gjort tycker jag. Miljöerna är bra och det passar med färg.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Njaa jag ville göra nåt snyggare och det känns stimulerande att plottra, inte för att göra en serie.
Så använder jag viss del en serietidning som färgpalett. Det finns comic färgpalett men det är bara bilder.

Vore praktiskt om det fanns ett program som konverterar om till färgkoder så passar det allt som tar
textfiler med färgkoder.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Har hittat info vad för färgpalett serier har,, tyvärr är färgerna inte angivna HEX.kod, annars skulle man skrivit in det i en textfil och addat vilket är vanligt i ritprogram. Istället har jag hittat info vilken styrka färger ska ha,, så jag får byta program till ett annat där man kan förutbestämma styrkan och använda den vanliga färgpaletten
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Förra serien valde jag att teckna ungefär som i Kalle anka.

Nu gör jag en lånad variant så som Don Martin tecknar

Bild
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Och sen

Bild
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

En till serie i tystnadens skrik

Bild
Låst