The Lego Batman Movie-tidning

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Sir-L »

Första numret av The Lego Batman Movie finns ute nu.

Jag har ingen aning om hur Egmont titulerar sina tidningar nuförtiden. Enligt Tidsam (se länk nedan) så är titeln "Lego", samma titel som de publicerat Ninjago under (enligt beskrivningen). I tidningen så välkomnas man till "The Lego Batman Movie-tidningen", i kolofonen står ingen titel överhuvudtaget, bara "Tidningen ges ut av Egmont". På framsidan tolkade jag titel först som Lego – The Batman Movie.
Men hursom helst allt jag bryr mig om är att det är BATMAN! Det ska komma ut en del två i april. Den ska fokusera på Jokern.

Så till tidningen. Tidningen är då av pysselkaraktär med, förhållandevis, mycket serieinnehåll. 24 sidor serier av 44 sidor (tidsam har fel när de påstår 48 sid). Naturligtvis är den inplastad med medföljande Lego Batman-minifigur. Mittenuppslaget är en dubbelsidig poster (eller affisch på ren svenska).

Serierna är då Lego-versionen av Batmans universum, från Legofilmen, med samma namn. En längre serie på 16 sidor och en kortare på 8 sidor.

https://webshop.pressbyran.se/webbshop/produkt/lego/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Men hursom helst allt jag bryr mig om är att det är BATMAN! Det ska komma ut en del två i april. Den ska fokusera på Jokern.

Jag köpte på mig tidningen i ett svagt ögonblick. Men inne i numret står det att nr. 2 ska komma ut 15 juni.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:[...] Men inne i numret står det att nr. 2 ska komma ut 15 juni.

Ja det gör det ser jag nu. Då är det väl Lego: Ninjago som kommer i april då kanske,

Wakuran skrev:Jag köpte på mig tidningen i ett svagt ögonblick. [...]

Tsk, tsk, tsk. Det är aldrig svagt med BATMAN! ;)
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Bear »

Som samlare av lego (specifika lines) så har jag köpt Lego Star Wars-tidningen ett tag och nu Batman. Glädjande är det nu minifigurer man ska få ett tag framöver och inte små skepp bestående av ca 20 småbitar.

Men jag undrar en sak över tidningen. Kommer det bara bli några få nummer eller är planen att tidningen ska bli långlivad? Få nummer per år och Lego Batman-filmen har ju slutat rulla på biograferna.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Sir-L »

Bear skrev:[...]
Men jag undrar en sak över tidningen. Kommer det bara bli några få nummer eller är planen att tidningen ska bli långlivad? Få nummer per år och Lego Batman-filmen har ju slutat rulla på biograferna.

Bra fråga. Tidningen är efter en tysk förlaga, The Lego Batman-movie magazin, som började ges ut i februari i år. Även en brittisk version gavs ut i februari ser jag nu, så det gjorde kanske den svenska också? (Jag har själv knappt varit utanför huset på 4 veckor, pga sjuka barn, så jag har inte haft koll på tidningsutbudet på ett tag.)

Men kanske någon på Egmont vet något om detta?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:
Bear skrev:[...]
Men jag undrar en sak över tidningen. Kommer det bara bli några få nummer eller är planen att tidningen ska bli långlivad? Få nummer per år och Lego Batman-filmen har ju slutat rulla på biograferna.

Bra fråga. Tidningen är efter en tysk förlaga, The Lego Batman-movie magazin, som började ges ut i februari i år. Även en brittisk version gavs ut i februari ser jag nu, så det gjorde kanske den svenska också? (Jag har själv knappt varit utanför huset på 4 veckor, pga sjuka barn, så jag har inte haft koll på tidningsutbudet på ett tag.)

Men kanske någon på Egmont vet något om detta?

I den tyska artikeln nämner man "eine exklusive Batman-Figur mit zwei Batarangs", men det verkar i princip vara samma figur som ingår i lejonparten av filmsetten ändå...

Och det verkar som LBM-filmen åtminstone fortfarande rullar på i Stockholm.

Lego har ju iofs gett ut Batman- och DC-set mer eller mindre årligen sedan 2006, så det är inte omöjligt att man tänkt sig att fortsätta med tidningen även efter filmen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Noname »

Lego Batman...??

Egmont publicerar Batman Earth One 1, 2 + Superman Earth One 1, 2, 3 + Wonder Woman Earth One 1 i Norge i år. Dessutom kommer det 6 tjocka Marvel Star Wars tidninger.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Sir-L »

Noname skrev:Lego Batman...??

Egmont publicerar Batman Earth One 1, 2 + Superman Earth One 1, 2, 3 + Wonder Woman Earth One 1 i Norge i år. Dessutom kommer det 6 tjocka Marvel Star Wars tidninger.

I Sverige får man vara glad för det lilla :)
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Bear »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:
Bear skrev:[...]
Men jag undrar en sak över tidningen. Kommer det bara bli några få nummer eller är planen att tidningen ska bli långlivad? Få nummer per år och Lego Batman-filmen har ju slutat rulla på biograferna.

Bra fråga. Tidningen är efter en tysk förlaga, The Lego Batman-movie magazin, som började ges ut i februari i år. Även en brittisk version gavs ut i februari ser jag nu, så det gjorde kanske den svenska också? (Jag har själv knappt varit utanför huset på 4 veckor, pga sjuka barn, så jag har inte haft koll på tidningsutbudet på ett tag.)

Men kanske någon på Egmont vet något om detta?

I den tyska artikeln nämner man "eine exklusive Batman-Figur mit zwei Batarangs", men det verkar i princip vara samma figur som ingår i lejonparten av filmsetten ändå...

Och det verkar som LBM-filmen åtminstone fortfarande rullar på i Stockholm.

Lego har ju iofs gett ut Batman- och DC-set mer eller mindre årligen sedan 2006, så det är inte omöjligt att man tänkt sig att fortsätta med tidningen även efter filmen.


När det gäller exklusiva/unika minifigurer/legofigurer så brukar alla figurer benämnas som sådana, även om de finns i fem set på marknaden. Figuren av jokern som kommer i nästa nummer får man i alla fall minst ett set som finns att köpa i butik, ett av de billigare seten.

Jag såg det nu. Sist jag kollade så var tydligen visningarna av filmen som är planerade till helgen, inte synliga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Lego har ju iofs gett ut Batman- och DC-set mer eller mindre årligen sedan 2006, så det är inte omöjligt att man tänkt sig att fortsätta med tidningen även efter filmen.

Nu kan det ju iofs vara litet oklart ifall deras film-Batman är samma som deras reguljära Batman, men så har det ju iofs varit med DC:s serieversion också, tidigare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Bear »

Senaste numret finns nu ute - Lego Batman nr 2, men inte helt lätt att hitta eftersom alla affärer inte verkar ta in den, till skillnad från de andra lego-tidningarna.
Numret är ungefär som det förra och i samma stuk som lego Star Wars-tidningen, två serier, lite pyssel, en poster och så får man Jokern som minifigur.

Det som slår mig med senaste numret är att det står ingenting längst bak om när nummer 3 ska komma.
I nummer 1 står det när nummer 2 släpps och lite om innehållet, men i nya numret står ingenting mer än "Vi ses snart".
Blir det fler nummer eller endast två? Kan tycka det känns lite meningslöst att skapa en tidning om man bara ämnar att trycka två nummer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Wakuran »

Bear skrev:Senaste numret finns nu ute - Lego Batman nr 2, men inte helt lätt att hitta eftersom alla affärer inte verkar ta in den, till skillnad från de andra lego-tidningarna.
Numret är ungefär som det förra och i samma stuk som lego Star Wars-tidningen, två serier, lite pyssel, en poster och så får man Jokern som minifigur.

Det som slår mig med senaste numret är att det står ingenting längst bak om när nummer 3 ska komma.
I nummer 1 står det när nummer 2 släpps och lite om innehållet, men i nya numret står ingenting mer än "Vi ses snart".
Blir det fler nummer eller endast två? Kan tycka det känns lite meningslöst att skapa en tidning om man bara ämnar att trycka två nummer.

Det ska vara någon europeisk samproduktion, och inget land ger ut mer än två nummer, vad jag förstått.

https://www.promobricks.de/review-lego- ... igur/29468

(Se rubriken "Letztes LEGO® Batman Movie Magazin", och använd webböversättning om skoltyskan inte räcker till...)


Jag köpte hur som helst numret, litet kul koncept med att alla Batman-varianter Lego tillverkat för samlartemat är med i serien samtidigt - som Batman (Batmen?) från olika dimensioner...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: The Lego Batman Movie-tidning

Inlägg av Wakuran »

Ser att tidningen tydligen inte är helt nedlagd än. Det kom ut ett nytt nummer nu med en rullskridsko-Harley Quinn. Då jag ändå hade 66 stk pantburkar som låg och skräpade i panthörnet passade jag på... (How do you afford your rock'n'roll lifestyle?)

(Jag har för mig att jag faktiskt såg förra numret, men att det hade ännu en ganska generisk Batman-figur, eller att det var något dyrt dubbelnummer eller liknande, så jag struntade i det.)

http://bricksfanz.com/lego-batman-movie ... rns-today/
https://brickset.com/sets/theme-The-LEG ... azine-Gift
https://www.promobricks.de/lego-batman- ... gabe/51896

https://www.promobricks.de/letzte-ausga ... enen/58482
https://www.promobricks.de/lego-batman- ... igur/52084
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar