Linda och Valentin

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Linda = det minst fantastiska framtidsnamnet man kan tänka sig.

Nu är hon ju iofs inte ens från framtiden, utan från medeltiden... (Kanhända en fantastisk medeltid, men i alla fall...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Linda = det minst fantastiska framtidsnamnet man kan tänka sig.

Nu är hon ju iofs inte ens från framtiden, utan från medeltiden... (Kanhända en fantastisk medeltid, men i alla fall...)

Linda = det minst fantastiska fantasy namnet man kan tänka sig också =P
Det är helt enkelt ett ordinärt tråkigt namn som vem som helst i vår nutid har. Det är ju ofta så svenska nynamn i serier är tyvärr.

Valerian = 100% grym framtid.
Valentin = Blommor och choklad.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Jo. Men vi måste ju BEVISA för Bo att L/V måste heta L/V!


Aha. OK, jag läste inte riktigt hela diskussionen, vilket jag kanske borde ha gjort.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Linda och Valentin

Inlägg av RioGrande »

Fast eftersom vi i Sverige inte firar Valentin utan Alla hjärtans dag (eller ingenting alls i de flesta fall!) så är den här seriefiguren det enda som heter Valentin här.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Fast eftersom vi i Sverige inte firar Valentin utan Alla hjärtans dag (eller ingenting alls i de flesta fall!) så är den här seriefiguren det enda som heter Valentin här.

Vi är inte omedvetna om omvärlden.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Linda och Valentin

Inlägg av RioGrande »

Nej... SNOBBENLÄSARE! Fast där heter ju figurerna OCKSÅ svenska namn! Till exempel heter inte Snobben Snobben!!!!! Utan Snoopy. Serien HETER inte ens Snoopy.... utan Peanuts. Så hur skulle det gått om i svenska serieläsare plötsligt skulle sätta oss och läsa Peanuts????? Och vi skulle inte vilja läsa Jordnötterna heller. Jordnätterna felskrev jag (pga vin). Det hade varit poetiskt och fint om det varit en sf-serie.
I Danmark (broder/systerfolket) heter figurerna Radisererne.

Citerar ur nån wiki: "Nuser (Snoopy): Søren Bruns hund"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Citerar ur nån wiki: "Nuser (Snoopy): Søren Bruns hund"

På norska heter serien Knøttene, Snobben Snoopy, Karl Baltus Brun, och Linus Espen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Nej... SNOBBENLÄSARE! Fast där heter ju figurerna OCKSÅ svenska namn! Till exempel heter inte Snobben Snobben!!!!! Utan Snoopy. Serien HETER inte ens Snoopy.... utan Peanuts. Så hur skulle det gått om i svenska serieläsare plötsligt skulle sätta oss och läsa Peanuts????? Och vi skulle inte vilja läsa Jordnötterna heller. Jordnätterna felskrev jag (pga vin). Det hade varit poetiskt och fint om det varit en sf-serie.
I Danmark (broder/systerfolket) heter figurerna Radisererne.

Citerar ur nån wiki: "Nuser (Snoopy): Søren Bruns hund"


Du säger mycket att folk inte skulle, men jo, det skulle dom, om vi fått original namnen från början.
Det är endast nostalgi för de gamla usla översättningarna som talar här.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Agentum »

BoJustBo skrev:
Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Linda = det minst fantastiska framtidsnamnet man kan tänka sig.

Nu är hon ju iofs inte ens från framtiden, utan från medeltiden... (Kanhända en fantastisk medeltid, men i alla fall...)

Linda = det minst fantastiska fantasy namnet man kan tänka sig också =P
Det är helt enkelt ett ordinärt tråkigt namn som vem som helst i vår nutid har. Det är ju ofta så svenska nynamn i serier är tyvärr.

Valerian = 100% grym framtid.
Valentin = Blommor och choklad.

Mao strunt då honheter Laureline i orginal, ja jises. [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Översättarna av Alverfolket tyckte jag ju lyckades bra, åtminstone.

"Näspeta"? Fastän Wendy uttryckligen vid ett flertal tillfällen påpekat att han heter "Picknose" för att hans näsa påminner om en korp (hacka), inte för att han gräver i näsborrarna med fingrarna. Men det missade antagligen den annars flitige och kompetente Lennart Allen.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Såg just ett roligt exempal på baksidan av ett DVD fodral. I svensk översättning heter en av karaktärerna "Warrior" ett engelskt ord. Men filmen i fråga är på Maori, inte engelska.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Linda och Valentin

Inlägg av RioGrande »

K-E Lindkvist skrev:
Wakuran skrev:Översättarna av Alverfolket tyckte jag ju lyckades bra, åtminstone.

"Näspeta"? Fastän Wendy uttryckligen vid ett flertal tillfällen påpekat att han heter "Picknose" för att hans näsa påminner om en korp (hacka), inte för att han gräver i näsborrarna med fingrarna. Men det missade antagligen den annars flitige och kompetente Lennart Allen.

I det fallet får man väl betrakta det som ett dåligt namnval helt enkelt. Det måste ju ge fel associationer även på engelska. Om man inte tänker på det som att man plockar ut något ur näsorna så tänker man väl ändå att någon plockar själva näsorna, i analogi med pickpocket?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Påpekade Wendy det i själva serien, eller i något sammanhang Lennart Allen kan ha missat?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Påpekade Wendy det i själva serien, eller i något sammanhang Lennart Allen kan ha missat?

Oj, det var så länge sen att jag inte kommer ihåg exakt, men min minnesbild är att det i alla fall minst en gång var i själva tidningen (utöver intervjuer i dåtidens seriepublikationer). Men inte i serien utan i brevspalten. ("He's considered to be quite handsome" tror jag den exakta ordalydelsen var.) Och det är ju knappast troligt att Allen läst den - han fick nog bara proofs att översätta ifrån! Jag bemödade mig aldrig heller om att klaga hos Alvglans, eftersom det inte var troligt att man skulle ändra namnet mitt i utgivningen (som sorgligt nog aldrig färdigställdes).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

K-E Lindkvist skrev:(som sorgligt nog aldrig färdigställdes).

Tja, serien är ju inte riktigt färdig på original språk än häller.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Tydligen ska första cykeln vara på 20 album (eller egentligen var det väl i original i svartvita albumstora tidningar, vad man nu ska kalla det formatet), och den svenska lades ner precis efter det 17:e albumet.

Det albumet är förresten ökänt för att det innehåller en orgie som en metod att släppa på spänningarna inför ett stort avgörande slag, men jag tror inte det hade någon betydelse för nedläggningen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av captainknut »

Ang. Snobben...

I förordet till sista samlingsalbumet, vad menar de med att skriva nåt i stil med "L&V har med sina 43 år världsrekord i att vara den serie som längst har skapats av samma upphovsmän"?

Peanuts, anyone?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

captainknut skrev:Ang. Snobben...

I förordet till sista samlingsalbumet, vad menar de med att skriva nåt i stil med "L&V har med sina 43 år världsrekord i att vara den serie som längst har skapats av samma upphovsmän"?

Peanuts, anyone?

Det där har jag också funderat på. Har de någon särskild definition, typ frånvaron av assistenter, eller är det bara slarv?

Hergé och Tintin?
Jean Graton och Michel Vaillant?
Tibet och Chick Bill?
Tibet och Ric Hochet?
Takao Saito och Golgo 13?
Albert Uderzo och Asterix?
Morris och Lucky Luke?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Utan att kolla upp något. Golgo 13 började i början av 70talet och är alltså inte lika långvarig som Valerian, men har ju dock mycket mer berättelser under bältet.
Peanuts är en seriestrip och dom brukar ju räknas som sin egen grej.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Golgo 13 ska ha debuterat oktober 1968, Linda och Valentin november 1967, det är alltså bara 11 månaders skillnad.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar