Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Göran Semb skrev:Lewis. Klassiskt brittiskt deckardrama.


Ah, den serien har vi liggande i pipen, och tänker börja avverka när de andra brittiska deckarserierna vi följer dröjer med nya säsonger. (Har fortfarande hela säsong 18 av Morden i Midsomer osedd)
Jag har bara sett sporadiska bitar av Lewis (och för den delen hans föregångare, Kommissarie Morse), men jag tror nog att jag inte kommer att bli besviken. Även en halvdan brittisk deckare, är nästan alltid bättre än en bra amerikansk dito.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

MAD skrev:Agentum, jag blev lite nyfiken och skaffade första avsnittet av Rush Hour. Måste säga att den var lite intressantare än vad jag hade räknat med men för att bygga på en filmserie där en stor del av huvudpoängen är att ha snyggt koreograferad action (åtminstone med amerikanskt mått mätt, vilket inte säger så mycket) så var den biten otroligt dåligt gjord... Om man vill se den typen av action och ändå vill se amerikanskt så verkar Into the Badlands lite lovande. Har bara sett två avsnitt hittills men koreografin är iaf hyfsad.



Jo sant, det var lite segt med just de typiska Hong Kong långa oklippta actionscener som hör till genren. men jag ser nog mer den amerikanske i teamet har iaf en snabb käft , jag ska kolla upp dina förslag.
Jag har lite mer tid än dig [:o)]

Ibland så mycket att det enda som hindrar att se hur många TV serier som helst, att läsa serier i stället [;)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag vidarebefodrar ett tips från Howard Chaykin som på London Super Comic Con för alla som ville höra på förkunnade att den enda "real comic book TV show" för närvarande är "Banshee" vilken just i dagarna inlett sin fjärde säsong. Jag har själv inte följt den men åtminstone en person på min arbetsplats finner ett visst nöje i den. Som så många andra program på kabel-TV har den angenämnt korta säsonger.

I detta sammanhang vill jag själv rekommendera "Longmire" som är en modern western efter litterär förlaga lite i samma anda som "Justified". Den uppmärksammades när den lades ner efter tredje säsongen trots bra tittarsiffror på grund av att det var fel demografi på dem. Protesterna lät inte vänta på sig och den plockades upp av Netflix som färdigställde en fjärde säsong. Inte märkvärdig, men trevlig att titta på med bra skådespelarinsatser, engagarande plott och en i TV-sammanhang ovanlig miljö - det fiktiva Absaroka County i nordöstra delen av Wyoming (Comanche-territorium?)

För övrigt är ett bra sätt att få tips om nya TV-serier att hålla koll på Kjell Häglunds webbsida TV-dags där mediet avhandlas på ett seriöst och initierat sätt. Dock var det bättre när den hette Weird Science och exklusivt skrevs av honom och hans bror. Nu är det en del ovidkommande skribenter man måste ignorera och filtrera bort för att den skall vara i paritet med föregångaren. Framförallt skribenternas veckolistor är värda att studera närmare.

En något äldre TV-serie som jag aldrig tröttnar på att se om är de två första säsongerna av "Dempsey & Makepeace". De vansinnigt långsökta historierna. Samspelet mellan Glynis Barber (Yum!) och Michael Brandon i huvudrollerna. De hemska bovarna. Fotograferad på 16mm för en dokumentär look. De för sin tid utmärkta actionscenerna som utspelas mot ett 80-tal där Londonmiljöerna utnyttjas till fullo. Tyvärr är tredje säsongen rejält usel och skall undvikas, men resten kan jag se hur många gånger som helst!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Angående att Banshee skulle var den enda serietidningsliknande tv-serie beror nog på vilken typ av tecknade serier man själv gillar:-)

Jag håller absolut INTE med
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Jaha ja snart startar Preacher och förvånande såg jag att Powers som ju var ett präktigt magplask första säsongen får en andra chans.

Det börjar bli en hel del "baserat på serien" tv serier nu, därmed inte sagt att alla är värst mer än baserade i minsta laget.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Penny Dreadful säsong 3 har börjat appropå tv serier som kunnat varit baserade på serier.

Viktoransk tid med kända figurer, en variant på The Extraordinary Gentlemen ungefär.

Rätt udda i många delar, hårdspelade roller bla.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Ray »

Kollar the 100. tycker den är riktigt underhållande.
And Then there were none. nyinspelade miniserie från BBC. riktigt bra. Agatha Christie bästa vill jag tro
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Att Mary Tyler Moore gick ur tiden i onsdags gör att jag vill rekommendera alla moderna sitcoms urfader, The Dick Van Dyke Show. Utan den hade vi aldrig fått se till exempel Cheers, Just Shoot Me eller varför inte 30 Rock? Och när man sett klart alla fem säsongerna av den går man så klart vidare med The Mary Tyler Moore Show!



Mer om The Dick Van Dyke Show på min blogg.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

:-) Jo, den var bra. För den som vill se mer av Dick van Dyke kan ju förövrigt även Disneys långfilm Mary Poppins rekommenderas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev::-) Jo, den var bra. För den som vill se mer av Dick van Dyke kan ju förövrigt även Disneys långfilm Mary Poppins rekommenderas.

Bra film, även om engelsmännen klagade en del på van Dykes försök till Cockney...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mu-Bai
Very Good
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 24 jun 2008, 23:17

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Mu-Bai »

The Expanse (Netflix)! Bra SF-serie med bokförlaga. Flera sidohistorier vävs ihop på snyggt sätt.

Designated Survivor (Netflix). Lite som gamla West Wing med Kiefer Sutherland som motvillig president.

Quantico (Netflix) Nybakade FBI-agenter löser terrorbrott.
mvh
Per

Bli medlem hos GCD och öka seriekunskapen i världen - www.comics.org
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

För de som gillade Lethal Weapons filmerna under 80-90tal så kom en tv serie förra året här.

Och iaf jag var högst avvaktande, skitsvårt at få nåt sånt i dag i modern form funka som tv-serie.

Men gillar man filmerna gillar man denna, de har verkligen fått ihop rätt gäng och den där gnabbande stilen mellan huvudpersonerna funkar bra.

För folk som inte gillar filmerna är det bortkastad tid då det ju är over the top snubbla på lösningar mm, inte direkt djupt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:För folk som inte gillar filmerna är det bortkastad tid då det ju är over the top snubbla på lösningar mm, inte direkt djupt.

Mythbusters hade något avsnitt ett gång där de testade surfbrädescenen från ena filmen. Jag ska väl inte avslöja för mycket om filmen, men jag kan säga att scenen bustades rätt hårt. Det önskade slutresultatet skedde bara av fel anledning i första experimentet innan de finkalibrerat förutsättningarna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Sir-L »

Agentum skrev:För de som gillade Lethal Weapons filmerna under 80-90tal så kom en tv serie förra året här.

Och iaf jag var högst avvaktande, skitsvårt at få nåt sånt i dag i modern form funka som tv-serie.

Men gillar man filmerna gillar man denna, de har verkligen fått ihop rätt gäng och den där gnabbande stilen mellan huvudpersonerna funkar bra.

För folk som inte gillar filmerna är det bortkastad tid då det ju är over the top snubbla på lösningar mm, inte direkt djupt.

Leathal Weapon tv-serien har verkligen växt. Det är en av de bästa tv-serierna just nu, tycker jag. Det är verkligen som en kort film varje gång. Håller den och Person of Interest som de bästa.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Ingen drama- eller komediserie utan mer dokumentär, men American Pickers är en serie som jag tycker mycket om.
Det är två killar som åter runt i Usa och besöker folk som inte sällan har en eller flera byggnader fulla med gamla saker, som de försöker köpa. Ibland för att behålla själva, men oftast för att sälja med förtjänst i deras egna antikaffär.

Tyngdpunkten ligger på motorrelaterade saker- och transportmemorabilia, men även gamla leksaker är väldigt populära.
Sänds på Historychannel.

Någon som har sett? [:)]

http://www.imdb.com/title/tt1596786/?ref_=nv_sr_1
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Grumme skrev:Ingen drama- eller komediserie utan mer dokumentär, men American Pickers är en serie som jag tycker mycket om.
Det är två killar som åter runt i Usa och besöker folk som inte sällan har en eller flera byggnader fulla med gamla saker, som de försöker köpa. Ibland för att behålla själva, men oftast för att sälja med förtjänst i deras egna antikaffär.

Tyngdpunkten ligger på motorrelaterade saker- och transportmemorabilia, men även gamla leksaker är väldigt populära.
Sänds på Historychannel.

Någon som har sett? [:)]

http://www.imdb.com/title/tt1596786/?ref_=nv_sr_1


Jag har nog sett något avsnitt. Men jag har annars fastnat för en lite liknande tv-serie, nämligen Pawn stars. En av anledningarna till att jag gillar just den är väl i och för sig för att jag har varit i Las Vegas och besökt den butiken (Gold & Silver 24 hours) i verkligheten.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av smorkin »

Rick & Morty kom med första avsnittet i efterlängtade säsong 3 häromveckan (närmare bestämt 1 april, och som ett aprilskämt hade kanalen Adult Swim inte talat om det i förväg och ersatte glatt alla andra program hela dagen med R&M-epsioden på en loop :-) ). För den som inte sett serien förut är det en bokstavligt fruktansvärt rolig serie om Rick, en galen och extremt cynisk geni till uppfinnare, och hans dotterson Morty. Mörk mörk mörk humor och samtidigt bitvis gripande; för egen del tog det några avsnitt av säsong 1 innan jag i och med ett avsnitt med det kanske dystraste och mest traumatiska slut jag sett i en tv-serie förstod riktigt hur bra den faktiskt var. Stark rekommendation, och finns på Netflix här i Sverige (dock av någon obegriplig anledning med *beep*-ade svordomar, och det finns många av dem).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Jo nog är den galen alltid hehe, finns även som serietidning i samma stil.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kolla just på Rick and Morty säsong 1 och 2. Kul och sjuk serie. Tack för det tipset.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Rufus »

Hm, "en bokstavligt fruktansvärt rolig serie" och "dystraste och mest traumatiska slut jag sett i en tv-serie" går för mig inte riktigt ihop, men jag har i och för sig inte sett denna tv-serie.
Skriv svar