Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Kul läsning förstår jag Agentum! Satelliten var ju ett givet inslag och Gigant var min huvudsakliga föda ett tag. Ju fler hjältar desto bättre. Men jag håller med om att omnibusarna är alldeles för tunga och klumpiga.

Jag har börjat plöja igenom flera av DC:s Rebirthutgivning, i tpb-form. Jag måste säga att de har lyckats över förväntan. Både story och bild håller hög nivå. Det känns genomtänkt och lätt att komma in i. Bäst har kanske Batman varit. En annan bra är Hal Jordan, lite annorlunda. Den enda besvikelsen är just Justice League även om den är ok.

För övrigt har jag läst igenom nya Galago. Många bra seriegrejer där och en del roliga texter/artiklar.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Li Österbergs "Athena – pappas flicka". Bra förstås. Rekommenderas helt klart. (Fast Nekyia förblir min favorit.)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Vad läser ni?

Inlägg av GuestOnQuest »

KRax skrev:Framtidens arab del 1 - Riad Sattouf

Mer än bra: riktigt, riktigt bra.

Antagligen den bästa självbiografiska serie jag har läst. Naturligtvis tack vara den milda, stillsamma humorn. Och tack, tack för att skaparen verkar i Frankrike, på den europeiska kontinenten! Det är så skönt när folk tillåter sig att använda fördomar också när de är allvarliga. Helt klart ett verk i Goscinnys fotspår.
Riad Sattouf kommer till Stockholm 2017-10-17 i samtal med Andreas Norman klockan 19.30 i Kulturhuset (hörsalen).

Läs mer i denna länk:
http://kulturhusetstadsteatern.se/Litte ... d-Sattouf/
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av KRax »

Och Urhunden-nominerad nu. Har läst del två också, fortfarande bra, men inte lika bra. Skillnaden är att vi i del två är så gott som låsta i Syrien och då blir helt enkelt berättelsen lite mer ensidig, än när vi togs fram och tillbaka mellan Libyen, Frankrike och Syrien. Det är förstås problemet med en självbiografisk serie. Hade detta varit en påhittad historia, hade manusförfattaren skapat något annat någonstans i handlingen, som kontrast.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Har just läst ut DC:s New52-version av Stormwatch, tre album. Det börjar lite trögt, men växer sig snabbt till ett riktigt fräsigt drama. Fullt av intriger, action och feta idéer. Riktigt bra faktiskt! Skrivet av Pete Milligan. Hoppas de kan göra något liknande igen. Nån mer som läst detta?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Originalet Stormwatch när det var under Wildstorm var suverän, men efter The Authority och Millar lyckades aldrig serien komma igen, kul om de lyckats, jag får kolla in just den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

De övriga Stormwatch eller Authority har jag inte läst, så jag kan inte jämföra. Såg för övrigt att första New52-tpb:n författades av en Paul Cornell, bra även den. Och att det dessutom finns en fjärde i ordningen, men att den inte ingår i New52. Författad av Jim Starlin.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läser olika tidiga Alixalbum. Börjar gilla serien alltmer. (Alix pappa hette Astorix.)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

För mer än två år sedan köpte jag denna:
Bild

Den var billig och det var de 20 första tidningarna med fantastiska 4:an. Den var svartvit och bland de sämsta tryck och papper jag sett. Efter att ha sprättat plasten och bläddrat i den lade jag den åt sidan. Kanske jag säljer den eller ger bort den. Trycket var så dåligt att det blev en störning vid läsandet.

Men det regnade häromdagen och jag tog fram den och började läsa. Jag förstår att den slog på det glada 60-talet. Historierna är rätt så kul och Kirby var ju en slipad tecknare.

Jag förstår att tecknarna bidrog med mer än bara teckningar då den här och spindelmannen är så olika, story mässigt. Men vad de hade gemensamt var att de fick superhjältarna att bli mer jordnära. Fantastiska fyran är ju ett exempel på kärnfamiljen som kämpar för att hålla ihop. Spindelmannen då det rasat och Hulk... ja då har det gått riktigt åt skogen.

Jag har nu läst halva och när jag väl börjat läsa glömmer jag det dåliga trycket. Det måste väl betyda att det var en bra serie trots allt [;)]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Trevlig läsning Lars! Jag har de nio första FF-Essentialerna. Om du kommer till Göteborg kan du få läsa dem.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Man får ju litet vad man betalar för i de där Essentials också, i några jag har var trycket ibland så dåligt att det var svårt att läsa texten i pratbubblorna. Om man gillar Kirby finns det roligare utgåvor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:Man får ju litet vad man betalar för i de där Essentials också, i några jag har var trycket ibland så dåligt att det var svårt att läsa texten i pratbubblorna. Om man gillar Kirby finns det roligare utgåvor.

Jo, jag är väl inget Kirby eller FF fan men jag tänkte jag skulle ge dem en chans. Den är ändå läsbar och bitvis ganska mysig. En lustig berättelse är då Dr Doom antas vara död men uppsöker Kirby och Lee och genom dem får kontakt med FF :)

tfels skrev:Trevlig läsning Lars! Jag har de nio första FF-Essentialerna. Om du kommer till Göteborg kan du få läsa dem.

Tackar på förhand. Jaså nio stycken. Då antar jag att man bytt ut skaparna några gånger. Vilken period tycket du är FFS bästa, Thomas?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
tfels skrev:Trevlig läsning Lars! Jag har de nio första FF-Essentialerna. Om du kommer till Göteborg kan du få läsa dem.

Tackar på förhand. Jaså nio stycken. Då antar jag att man bytt ut skaparna några gånger. Vilken period tycket du är FFS bästa, Thomas?

Just nu har jag för mig att hela serieproduktionen ligger nere sedan några år, trots acceptabel försäljning senast, p.g.a. att Marvel inte vill ge gratisreklam åt Fox som för tillfället har filmrättighterna. Komplicerad historia.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Lars, jag tycker att Kirby/Lee kommer igång riktigt bra efter ett par Essential-volymer. När sedan Gerry Conway och någon mer tar över författandet så känns det aningen modernare och fortfarande lika bra. Ett par av tecknarna är ju då George Perez och John Byrne (dock långt innan Byrnes legendariska FF-run). Fram till vol 7-8 nåt sånt njuter jag mest.

Rekommenderar även de gamla Spider-man-Essentialerna om du gillar gammaldags äventyrsmys. Ev även Hulk-Essentialerna.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Hulk var ingen dum ide'. Den serien har ju en stämning som få på den tiden.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Precis! Hulk av Sal Buscema och även av Herb Trimpe är kanon. Men även Jack Kirby och flera av de andra är bra. En på den tiden lugn och stämningsfull serie, trots våld, frustration och ilska.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Marvels Epic-samlingar är ju litegrann som Essentials fast i färg och bra tryck. De är inte lika billiga, men typ 35-40 dollar för 370-570 sidor är ändå klart mer sidor för pengarna än i Marvels trade paperbacks av aktuella serier. Jag gillar ju en bra tuschlinje, så jag har inget emot det svartvita i Essentials, men det är synd på tryckkvaliteten.

Men det är ju det där med att hinna läsa dem också …
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

DC's Showcase Presents volymer som är deras svar på Marvel Essentials tycker jag generellt är mycket bättre tryck än Marvels. Men dom hålls tyvärr inte i tryck så svårt att få tag på mycket om man inte vill beställa från amazon och liknande sidor (dom brukar dock fortsätta vara ganska billiga.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Själv läser jag Comanche just nu (samtidigt som jag översätter den). Greg är den han är (dvs litet väl melodramatisk), men historierna är ändå solida och läsvärda, och Hermann gör ett toppjobb med bilderna. Nyss läste och översatte jag allra tidigaste Lucky Luke, som faktiskt håller. Man är så bortskämd med Goscinnys manus att det är lätt att avfärda de tidiga Morris-historierna, men det är i efterhand lätt att förstå varför han -- eller LL -- blev en av Spirou-tidningens stjärnor redan då.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Göran Semb skrev:Nyss läste och översatte jag allra tidigaste Lucky Luke, som faktiskt håller. Man är så bortskämd med Goscinnys manus att det är lätt att avfärda de tidiga Morris-historierna, men det är i efterhand lätt att förstå varför han -- eller LL -- blev en av Spirou-tidningens stjärnor redan då.

Är det för Cobolt? Albumförlaget?

Det känns ju som de där serierna redan finns i ett antal svenska utgåvor redan, men iofs, det kanske var ett tag sen de gick att hitta i boklådorna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar