Linda och Valentin

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Kul, Tycker att de "Extraordinära" special albumen för det mesta värkar hålla högre klass än när ett nytt team tar över en "ongoing".


Det kom ut ett album 2011 av Nya Vågen-tecknaren Manu Larcenet, men efter det hände det inte så mycket.

https://www.bedetheque.com/serie-29668- ... u-par.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Linda och Valentin

Inlägg av RioGrande »

Larcenet-albumet var bra. Så fort man vant sig vid den annorlunda teckningsstilen känns det som ett riktigt L&V. Som ett av deras lite mer flippade äventyr...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Det var nog rymdresandet och de tecknandet och berättandet som lockade ändå för dem som gör serien.
Rätt snabbt är det ju bara trassel med tidsresebolaget de jobbar för.

Det är ju ingen bra plattform för humor heller fö. Iaf inte på Asterix sättet.


Nä, men på deras eget sätt. Det är en av de få serier jag läst på senaste tiden då jag brustit ut i skratt. Och det verkar som att det blev roligare att skapa fantasifulla världar och konstiga rymdvarelser än att harva i jordens historia. Men dom var ju inte rädda för att göra det krångligt heller.

RioGrande skrev:Larcenet-albumet var bra. Så fort man vant sig vid den annorlunda teckningsstilen känns det som ett riktigt L&V. Som ett av deras lite mer flippade äventyr...

Hoppas Cobolt ger ut det på svenska.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Linda och Valentin

Inlägg av BoJustBo »

Tåg albumen de gjorde på åttiotalet (vol 5 av samlings volymerna var det la här, eller var det vol 4?) handlade ju för övrigt om tidsparadoxer.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Tåg albumen de gjorde på åttiotalet (vol 5 av samlings volymerna var det la här, eller var det vol 4?) handlade ju för övrigt om tidsparadoxer.

Det var väl litet liknande bakgrund som i Crisis on Infinite Earths , vad jag minns. Man behövde förklara någon tidigare uppgift, i det här fallet att Jorden undvikit ett tredje världskrig på 80-talet som nämndes i ett tidigare album, och lösa genom ett komplicerat sätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Kattmannen »

Jag tycker nog att L&V ska hålla sig till rymden, inte så mycket till Jorden och tidsresor. Men just ”Det stigande vattnets stad” var faktiskt riktigt bra. Tidsresor är svårt att göra på ett bra sätt. Det känns som att det blir lättare att fritt göra en bra story om de är ute i rymden och på andra världar än att blanda in Jorden och specifika företeelser som pyramiderna och Påskön.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av larsa66 »

Såhär skrev cobolt på sin FB-sida:

"Senare i höst kommer ett hyllningsalbum till serien med bidrag från svenska, danska och franska tecknare. Det blir Cobolts omarbetade version av specialnumret av Pilote tillägnat Linda och Valentin som släpptes i Frankrike i somras."

Goda nyheter [:o)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Såhär skrev cobolt på sin FB-sida:

"Senare i höst kommer ett hyllningsalbum till serien med bidrag från svenska, danska och franska tecknare. Det blir Cobolts omarbetade version av specialnumret av Pilote tillägnat Linda och Valentin som släpptes i Frankrike i somras."

Goda nyheter [:o)]

Ah, så det kan vara i det sammanhanget som Kimpan kom och kompade...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Linda och Valentin

Inlägg av burnout »

larsa66 skrev:
"Senare i höst kommer ett hyllningsalbum till serien med bidrag från svenska, danska och franska tecknare. Det blir Cobolts omarbetade version av specialnumret av Pilote tillägnat Linda och Valentin som släpptes i Frankrike i somras."

Goda nyheter [:o)]


Den har jag beställt så jag hoppas jag har den på fredag, beställde på Bokus, med en massa annat roligt som släpptes nyligen.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av larsa66 »

burnout skrev:
larsa66 skrev:
"Senare i höst kommer ett hyllningsalbum till serien med bidrag från svenska, danska och franska tecknare. Det blir Cobolts omarbetade version av specialnumret av Pilote tillägnat Linda och Valentin som släpptes i Frankrike i somras."

Goda nyheter [:o)]


Den har jag beställt så jag hoppas jag har den på fredag, beställde på Bokus, med en massa annat roligt som släpptes nyligen.


Va???!!! Finns den redan nu till försäljning? Eller menar du pilotenumret?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Eller "Minnen från framtiden"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Linda och Valentin

Inlägg av burnout »

Wakuran skrev:Eller "Minnen från framtiden"?


Så heter den jag beställde.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av smorkin »


Snabbt översatt till engelska också; det 100% digitala bokförlaget Europe Comics verkar översätta väldigt mycket serier nuförtiden...:
http://www.europecomics.com/album/shingouzlooz-inc/
Men jag väntar nog på Cobolts pappersutgåva, räknar med att en sån dyker upp vad det lider :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:

Snabbt översatt till engelska också; det 100% digitala bokförlaget Europe Comics verkar översätta väldigt mycket serier nuförtiden...:
http://www.europecomics.com/album/shingouzlooz-inc/
Men jag väntar nog på Cobolts pappersutgåva, räknar med att en sån dyker upp vad det lider :-)

Tydligen kopplat till franska holdingbolaget Media-Participations som bl.a. äger förlagen Dupuis, Dargaud och Lombard. Kan förklara varför den kommer upp så snabbt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Linda och Valentin

Inlägg av MGHG »

För drygt tio månader sedan bestämde jag mig att bidra till Seriewikins sidor om Linda och Valentin, sedan dess har jag reviderat och utökat det innehåll som fanns tidigare. Jag är nu nöjd och hoppas att ni som varit med länge också tycker att det blivit förbättringar. Jag är speciellt nöjd över att fått lite återkoppling från förlaget Cobolt och översättaren Björn Wahlberg. Det som nu står i tur att göra är
1. Utökning av sidan om hyllningsalbumet som kommer nu i dagarna
2. Revidera sidan om Jackolassens rustning senast i mars 2018 när det publiceras
3. Eventuellt avsnitt om "Form och innehåll" beskriver seriens utveckling och förändring över årens lopp, vilket också är beskrivit på sidan om Mezieres. Får se när inspirationen kommer ...
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Savaric »

Hur har jag fram till nu kunnat missa att man börjat ge ut L&V på svenska igen?

En skandal som åtminstone börjat rättas till i och med en beställning som anlände idag....

Bild

Då slipper man i alla fall läsa de fem sista på danska igen [:o)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av larsa66 »

Jaha, då har även jag beställt "jakolassens rustning" tillsammans med moebius "det hermetiska garaget" och senaste blueberrysamlingen. De två förstnämnda är extrapris på så det ser jag som ett klipp.
Svårt att vara utan Linda och Valentin, även om det inte är originalskaparna. Hoppas den serien kan fortsätta ändå på nåt sätt. Det är ju en unik grund den vilar på.
Savaric
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 16 maj 2018, 18:50

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Savaric »

Jakolassen tyckte jag var kul, även om det var en, hum, lite annorlunda stil än vi är vana vid [:)]

Ryktet säger att det är ett till sånt Extraordinärt Äventyr på gång från Cobolt, men vet inte vem som ligger bakom. ”Minnen från framtiden 2” lär också vara på gång så vi har lite att se fram emot...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Savaric skrev:Jakolassen tyckte jag var kul, även om det var en, hum, lite annorlunda stil än vi är vana vid [:)]

Ryktet säger att det är ett till sånt Extraordinärt Äventyr på gång från Cobolt, men vet inte vem som ligger bakom.

Det här albumet finns ju redan på franska...

https://www.bedetheque.com/BD-Valerian- ... 08943.html


Savaric skrev:”Minnen från framtiden 2” lär också vara på gång så vi har lite att se fram emot...

Både Mezieres och Christin är väl typ 80 nu, och har väl varken ork eller mycket att bevisa längre... "Håll inte andan", som en kompis brukar säga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar