Logan

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Logan

Inlägg av Agentum »

Jises va dålig, nån slags framtid som typ inte är just annorlunda och obegriplig handling.

Som att de minsan i huvud-ungen monterade in adamatium klor mm för hennes storlek som säg 10 år, hon växer ju inte alls får man anta.
Finns ingen anledning att plötsligt tro att adamantium skelett plötsligt växer med nån.

Hejdlöst värdelösa fighter med, ja visst 30kg unge kastar stora soldat karlar som inget.
Snurrigt helt, tänk vad mycket vettigt man kunnat gjort för de här pengarna.

X23 eller vad fan den dåliga barn Wolverine seriefiguren hette var bra jävla kass, varför gör man nåt sånt här?

Lägg till en gammal snurrig Xavier med som överlevt alla X-men utom då Wolverine som man ju hört inte åldras.

Dåligt!
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Logan

Inlägg av super85 »

Logan är enligt mig en av de bästa filmer som gjorts i seriefilms genren. Skådespeleriet är enormt bra filmen igenom och Patrick Stewart förtjänar en Oscars-nominering för sin tolkning av en gammakl människa som börjar förlora förståndet

En av årets. Överlägset det bästa man gjort med X-men franchisen på film.
Av alla recensioner som man samlat ihop på rotten tomatoes så ligger den väl på 93% positiva. Och den gick nästan lika bra hem hos biopubliken.

Du har ju givetvis all rätt att inte gilla den, men jag tror att du är i en minoritet av att inte gilla den.

Filmen gjordes för betydligt mindre pengar än de flesta av senare årens Marvel och DC Filmer. Budgeten log på runt 96 miljoner dollar och den har dragit in 616 miljoner.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Logan

Inlägg av Wakuran »

Varför skulle inte en 30 kilos unge kunna kasta soldatkarlar om hon nu är mutant? (Som jag iofs bara antar...)


Annars minns jag att första Wolverine-filmen var urusel och rörig, men det är ju iofs den enda jag sett...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Logan

Inlägg av BoJustBo »

Håller med Super85 i att det är bästa X-men filmen, med ganska bra marginal också.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Logan

Inlägg av super85 »

Ser heller inga problem med en hon kan slica sönder stora karlar eftersom hon är som sagt en mutant. Tyckte hennes prestation var jättebra. Det är liksom samma sak med Wonder Woman eller Supergirl etc, om man har "superkrafter" oavsett vad anledningen är så spelar det inte större roll hur karaktären ser ut eller väger. Realism är kanske inte det man är ute efter.

När det gäller X23 så har jag något minne av att enbart hennes klor har admantium. Men tja, logiken med det är väl alltid vad det är när det gäller X-mens superkrafter.

Tyckte hela grejen med att admantium håller på och förgiftar Wolverine var väldigt bra gjord och smart. Han har liksom missbrukat allt möjligt i 200+ år, och sen det som håller på och tar kål på honom är sånt som gjort honom stark.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Logan

Inlägg av Agentum »

Tja, kass lågprisrulle anser jag iaf.

Så värst fantastiskt skådespeleri för en film var det ju inte och som sagt det enda filmer har lver tv serier är ju vad all bakgrund mm kostar, här ser det rätt blekt ut.

Ok att det väl ska vara nån dystopisk vörld jan jag tänka där utvecklingen nästan helt stannat av.

Inget att bråka om, vad jag förstår slipper vi de här mer iaf, om detta var toppen vad man kan göra med X-men så käns det inget vidare, inte mycket med x-men finns i filmen i vilket fall.

Frågan är om de ska ge X-men en ny chans åren går ju och de äkta x-men fimerna är ju rätt ålderstigna.
Jag menar ingen 60tals setting eller som här ointrassant framdid utan basvaruanten från de klassiska serierna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Logan

Inlägg av smorkin »

Oh, skilda bud om filmen här minsann; jag tror jag får ta mig en titt själv på den ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Logan

Inlägg av Agentum »

Gör det, som sagt jag ger bara min åsikt utan att läsa in mig vad andra tyckte då jag inte ser vitsen att det ska påverka mig.

Jag ser rätt lite film numera då det mesta är generande dåligt som man vill ha enorma summor för, filmer är inget vidare för evighetsserier då de aldrig kan fylla ut nånting, utan isf satsa på påkistad action, vilket för all del kan funka.

Filmer funkar bäst på material som är avslutat mer bestämt och där har det ofta blivit bra med, en rulle ett avslut.

Men klart jag förstår varför de görs, det är ju väldiga pengar i det ännu självklart, men så fantastiska manus kan de inte ståta med ofta.

Iofs har denna rulle inte ett standardslut, det får man ge den iaf.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Logan

Inlägg av super85 »

Utöver skådespeleriet så gillar jag nog mest fotot i filmen. De lyckas verkligen ge den där Western vibben till filmen. Att det ser mesta ser "riktigt" ut är också en väldigt skön detalj. Fotot är förbannat snyggt. Jag är glad också att man undvek basera den för mycket på "Old Man Logan, den serien, trotts vissa bilder som regissören lyfte rakt till filmen, skulle nog inte alls fungera på bio. Sen är den ju lite pubertal som många av Mark Millars serier. Rent allmänt så var filmen bättre än vad Wolverines egna serietidningar varit på 20 år.

Sen är det ett väldigt värdigt avslut för karaktären tycker jag.
Användarvisningsbild
Dude
Fine
Inlägg: 392
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 13:53

Re: Logan

Inlägg av Dude »

jag tycker filmen levererade vad den utlovade med bravur. Det är en hyfsat mörk, jordnära westernrulle med mutanter. Den är snygg och välspelad. Det märks att de har ansträngt sig för att göra en så bra film som möjligt. Jag gillade att framtiden inte hade flygande bilar och dyl. Istället fanns det lastbilar som körde av sig själva vilket inte känns som något orimligt inom de närmsta 20 åren. Att ge världens mäktigaste hjärna alzheimer och plocka bort Wolverines läckande kraft var ett bra drag för att man ska kunna oroa sig för karaktärerna.

Men även om de gjorde allt rätt och jag uppskattade filmen så har jag ingen lust att se om den. Anledningen tror jag att jag inte blev underhållen på samma sätt som jag blev av Days of future past, X2, Civil War mfl. De filmerna är jag alltid sugen på att se igen.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Logan

Inlägg av super85 »

Intressant att läsa vad andra tycker :) tack för det The Dude .För mig var det annorlunda. Jag såg Logan två gånger på bio, den var så pass stark tycker jag. Av de andra filmer du nämner, så "Civil War" har jag inget intresse av att se om, X2 känns som en väldigt begränsad film även om den var bra när den kom. Days of Future Past gillar jag, den har jag sett om några gånger på Bluray .
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Logan

Inlägg av Grumme »

Jag var inte kluven, men gav filmen klart godkänt.
Den här minirecensionen skrev jag i en filmgrupp på Fb:

Visste inget om den, mer än att den skulle handla om Logan (Wolverine) och utspela sig i Marvelverse.
Vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men i alla fall inte att den skulle vara så fruktansvärt mörk! Vanligtvis brukar Marvelfilmer vara underhållande action med glimten i ögat, men den här var snudd på deprimerande.
Ett plus dock för att de gjort filmen betydligt mer vuxenanpassad. Har aldrig sett så mycket blod och flygande kroppsdelar i en Marvelfilm tidigare,
Blott 11-åriga Dafne Keen är filmens stora behållning, hon spelar fantastiskt! Henne hoppas jag få se i många filmer framöver.
Filmen är klart godkänd visserligen, men det lär dröja innan jag ser den igen. Om alls...
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Logan

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tycker "Logan" är en av de bättre Marvelfilmerna, kanske den bästa. Jag har sett alla. Den får lätt 5 av 5 utav mig. Serietidningen "Old Man Logan" som filmen hittat inspiration från är min favoritserie med Wolverine. X-23 är ju hur cool som helst. Det är trist att Hugh Jackman lägger av nu. Vem kan spela Wolverine bättre än han? Det känns som en omöjlig uppgift.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Logan

Inlägg av super85 »

Logan nominerad för bästa manus på Oscarsgalan. Helt värd den tycker jag.

https://www.hollywoodreporter.com/heat- ... ay-1077336
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Logan

Inlägg av FredrikLähnn »

Nu är jag sent ute men ni har väl inte missat HISHE versionen.
https://www.youtube.com/watch?v=yIl_FiV8V6E
Man får nog ut mest om man sett en del annat av Jackman [;)]

Edit: btw Håller med om att det är en riktigt bra film [8D]
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Logan

Inlägg av Ala »

Helt klart en grym rulle i min bok. Sen så tycker jag överlag att X-Men-filmerna är bättre än MCU-filmerna. Det är lite mörkare och lite hårdare helt enkelt, även om MCU självklart också har en hel del fullträffar.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Logan

Inlägg av spindelmannenelektra »

FredrikLähnn skrev:Nu är jag sent ute men ni har väl inte missat HISHE versionen.
https://www.youtube.com/watch?v=yIl_FiV8V6E


Den versionen är rätt kul.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Logan

Inlägg av mib »

Så här gör man sorti! Gillade hur rollerna spelades och tolkades, en försupen (mer än vanligt) bitter Logan. Filmen är elegant och levererar en stor, tragisk historia. Regissören ska ha en eloge som lyckats skapa en superhjälte film som är så mogen att den hade fungerat med vanliga karaktärer.
Action och FX finns där när det tjänar historien först och främst (inget Znyder's syndrom) . Till skillnad från andra "mörka" filmer är tonen perfekt. Jäntan som spela x-23 (vet inget om Marvel figuren mer än det från filmen) kändes övertygande och Patrick Stewart gör en helt fantastisk insats med sin roll som dement geni.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Logan

Inlägg av smorkin »

Jag såg "Logan" i helgen och är rädd att jag inte alls tyckte om den. För mig kändes den seg och ointressant; hela den dystopiska framtida världen där mutanter inte längre föds naturligt och där Xavier antagligen (antyds starkt) av en olyckshändelse/senilitet i kombination med förlorad kontroll över superkrafterna dödat resten av X-Men kändes helt slumpmässig. För mig var det som att se den avslutande delen av en filmserie där jag missat alla filmer innan den här. Med andra ord, kändes som om filmen utspelade sig helt utan ett omgivande kontext.

Sen gillade jag heller inte hur familjen Logan & Xavier besöker hanterades i filmen; att introducera en hygglig familj vars enda uppgift är att framstå som goda för att sedan döda dem å det gruvligaste ger mig ett intryck av lathet hos manusförfattaren för en billig poäng. Och att man sedan låter de som mördade familjen i sin tur dö så att det ska kännas som att rättvisa skipats? Nja, en god människa död + en ond människa död summerar inte till att allt är OK, moral fungerar inte riktigt så.

Det kändes oerhört mycket som en film gjord för att någon tyckte att det var lika bra att göra slut på den här filmserien nu och att då kan man lika gärna göra en till deprimerande dystopisk skildring eftersom det varit så mycket på modet de senaste året med sådana. Minsta motståndets lag för att avsluta filmserien, helt kort.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Logan

Inlägg av Agentum »

Hehe, skönt att jag inte bar helt ensam iaf, jag blev klart avslagen av den här filmen.

Är drt här det bästa man kan leverera i form av superhjältefilm får det vara för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar