Thorgal

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Känns som en massa rätt onödiga album som bara är transportsträckor. Hade detta varit min serie hade jag bara ledsnat på alla de där små "strunt"-albumen. Sammanfattat dem på en sida och sedan gått på den stora slutboken direkt. Varför denna hysteri med att det ska vara symmetrisk och logiskt och kronologiskt? Mycket roligare när det är lite vilt och inte riktigt hänger ihop. Som L&V eller Incalen.
Det verkliga livet har alltid en massa lösa trådar som aldrig blir uppföljda. En massa härvor som aldrig trasslas ut. Och när man kollar upp datum för händelser som inträffat för länge sedan i ens liv... visar det sig nästan alltid att man mindes fel!

Men i Blueberry (som jag iofs aldrig riktigt läst ordentligt) lär ju Charlier ha varit väldigt noggrann med kronologi och verkliga kända händelser i västern vid givna tidpunkter, och där verkar det ju funka bra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Varför denna hysteri med att det ska vara symmetrisk och logiskt och kronologiskt? Mycket roligare när det är lite vilt och inte riktigt hänger ihop. Som L&V eller Incalen
Tror just du satte fingret på varför jag föredrar Thorgal framför L&V och Incalen... [:p]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av RioGrande »

Du menar NYA Thorgal då? :) För i Van Hammes klassiska Thorgal fanns det ingen (åtm ingen tydlig) vilja att få allt att gå ihop. Varje äventyr hade sina premisser/sin värld.
Då fanns känslan av ... precis VAD SOM HELST kan hända. Ena dagen SF, nästa dag västern, tredje dagen saga, fjärde melodram, femte nån sorts filosofiskt inlägg om paradoxer...

Nu håller serien alltmer på att förankras i den historiska verkligheten... och förlora sin egenart...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av Agentum »

Jag har iofs tänkt på Thorgal som i en värld om än som du skriver har olika bas.
För det är ju inte ett totalt hopkok utan vi får ju reda på varför de svi_fi betonade sakerna finns i den annars icke teknologiska världen tex.

Vikingar och Azteker och vad det nu är finns på olika kontinenter, och så de övernaturliga delarna är på riktigt i den världen som en form av low level fantasy.

Nu har jag inte läst allt det senaste så det är möjligt att de nu tagit det ännuu längre men jag tycker nog de rätt snart hade klart för sig hur världen och innevånarna i dem såg ut och fungerade.

Detta var en del till att Torgal var populär även utanför en ren seriebas tex rollspelare som bara skaffade Fantomentidningar för just Thorgal enbart.

Dock kan det bli lite för många album för att få det komplett det håller jag med om, förr var det ju bara Thorgal som sagt.
Jag har sällan möjlighet att köpa en uppsjö av relaterat personligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Du menar NYA Thorgal då? :) För i Van Hammes klassiska Thorgal fanns det ingen (åtm ingen tydlig) vilja att få allt att gå ihop. Varje äventyr hade sina premisser/sin värld.
Då fanns känslan av ... precis VAD SOM HELST kan hända. Ena dagen SF, nästa dag västern, tredje dagen saga, fjärde melodram, femte nån sorts filosofiskt inlägg om paradoxer...

Nu håller serien alltmer på att förankras i den historiska verkligheten... och förlora sin egenart...

Håller inte alls med om beskrivningen av Van Hammes Thorgal. Visst, vad som helst kunde hända och det var en salig blandning av stilar i Van Hammes äventyr men allt kändes uttänkt och med ett långsiktigt syfte. Det var inte alls många lösa trådar. Ungefär som Agentum beskriver.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av RioGrande »

Påverkade kanske lite att jag inte läste dem i rätt ordning, utan i den ordning jag lyckades hitta gamla Fantomen antikvariskt. Men som sagt: det var ju DET jag tyckte var bra!
(Och uppriktigt sagt: hur Nyckelväkterskan, asagudarna, superhjälteelement, sf (och en massa serierelaterade påskägg) går att få ihop helt logiskt till ett sammanhängande system...)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av BoJustBo »

Tycker inte Thorgal känns så mycket planerad i förväg. Känns för mig som att varje äventyr koms på efter det förra är avslutat. Men vissa lösa trådar lämnas alltid så att karaktärer eller plot kan återkomma senare.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av Jerry Tumbler »

Cover Thorgal del 36 "Aniel" (november 2018):

Bild

A cover-art in 70s style, as this is the final album by Greg. Rosinski (77): he retires. My source: in French language.

Fred Vignaux will be his predecessor. Vignaux has recently finished Thorgal spin-off Kriss de Valnor del 8. This album will
be released in October 2018. The album (cover-art by Greg. Rosinski), and is the last album of this spin-off too:

Bild.

In 2019 the main series Thorgal and the spin-off The Young Years of Thorgal will continue; scenario's by Yann (known from Angel Wings,
Buck Danny Classic - cycle 4, Bear's Teeth, The Nightowl/The Grand Duke, etc.)
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av Jerry Tumbler »

December 2018: bokomslag design Thorgal del 36 "Aniel" (standardalbum):

Bild
© Rosinkski, 2018

Det sista albumet av Grzegorz Rosinski (född i 1941). Hans efterträdare är Fréderic Vigneaux (född i 1972).
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av Coppas »

Om jag uppfattar detta rätt så är det alltså nyutkomna/aviserade album på franska det handlar om - inte utgivning från Cobolt på svenska?

Om det är så borde väl väl flera av ovanstående inlägg ligga i huvudtråden om Thorgal. Inte i den som handlar om Cobolts utgivning alternativt att trådarna slås ihop?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Om jag uppfattar detta rätt så är det alltså nyutkomna/aviserade album på franska det handlar om - inte utgivning från Cobolt på svenska?

Om det är så borde väl väl flera av ovanstående inlägg ligga i huvudtråden om Thorgal. Inte i den som handlar om Cobolts utgivning alternativt att trådarna slås ihop?

Tråden började väl få en annan inriktning efter ett tag... Finns det en huvudtråd om Thorgal (?...)

Annars kanske det är enklast att bara byta namn på tråden.

Edit: Iofs. Den här tråden fanns ju...

viewtopic.php?f=33&t=5816
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Thorgal - Ny svensk utgivning från Cobolt förlag

Inlägg av BoJustBo »

Slå ihop båda och döpa om tråden till bara Thorgal kanske? ( Speciellt nu när serien inte har kvar någon av original skaparna kan man ju skippa det i namnet.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Thorgal

Inlägg av Wakuran »

Sammanslagning genomförd.

/Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av rkaj »

I Fantomen 4 2019 utlovas, om inte nya äventyret Aniel så i alla fall Thorgals barndom: Slive (del 1 av 2). "Den unge Thorgal letar efter sin försvunne vän Hierulf, som havet har tagit. Men han är inte ensam om att leta efter den gamle mannen, för han känner till en hemlighet som kan leda till slutet för vikingarna i norr" står det i påannonsen i nummer 2-3.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av Jerry Tumbler »

5 april 2019: Thorgals barndom (spin-off) del 7/8 "Den blå tanden":

Bild

Denna spin-off slutar efter del 8. Då bara huvudserien "Thorgal"...

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Thorgal

Inlägg av Coppas »

Jerry Tumbler skrev:5 april 2019: Thorgals barndom (spin-off) del 7/8 "Den blå tanden"

Med tanke på albumets namn och att det verkar ha koppling till vikingar... kan Harald Blåtand (Harald à la dent bleue) ingå i storyn eller är det ovanliga namnet bara en tillfällighet med en annan innebörd?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Thorgal

Inlägg av Coppas »

Fick i fredags hem Thorgals värld - Kriss från Valnor bok 3 ”Röd som Raheborg”. Har bara börjat bläddra lite i den och så imponerad har jag inte heller varit av denna avknoppning. Å andra sidan, med tanke på att det mesta fortfarande går på halvfart, så blir det ändå något att läsa i hängmattan.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av Jerry Tumbler »

Coppas skrev:
Jerry Tumbler skrev:5 april 2019: Thorgals barndom (spin-off) del 7/8 "Den blå tanden"

Med tanke på albumets namn och att det verkar ha koppling till vikingar... kan Harald Blåtand (Harald à la dent bleue) ingå i storyn eller är det ovanliga namnet bara en tillfällighet med en annan innebörd?
Tillfällighet.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av Jerry Tumbler »

Förhandsvisning Thorgal del 37 (8 November, 2019), sida 3:

Bild

Scenario: Yann (Angel Wings, etc.); artist: Fred Vignaux (Kriss de Valnor spin-off); colouring: Gaétan Georges; album cover design: Greg. Rosinski.

(Bron: http://www.thorgal.com/nouvelles-images-de-thorgal-37/ )
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Thorgal

Inlägg av Jerry Tumbler »

8 Nov. 2019: Thorgal del 37:

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Skriv svar