Stora Gaston-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Furienna »

Offissa Pupp skrev:
Linus van Pelt skrev:På slutet blev han väl t.o.m. lite för mycket av "hjälte" ibland, ett naturbarn vars kreativitet och ekologiska medvetenhet gjorde att han inte passade in i konsumtionssamhällets inrutade kontorsmiljöer. Då var hans kritiska distans till det hetsiga lönearbetet en dygd, i början en synd. [:o)]

Det där är sant. Något Gaston för övrigt delar med Kalle i Kalle och Hobbe. Också i den förskjuts fokus från ett förstörande av (familje)ordningen till en frifräsande fritänkare som utmanar (vuxen)konventionerna. Kanske ligger det lite i författandets natur - många författare blir inte sällan efter ett tag så förtjusta i sin figur att de tappar den hälsosamma distansen.

Oj! Nu är jag fyra och ett halvt år för sen med att besvara det här intressanta inlägget, som jag på något sätt har lyckats missa tills nu. Men nu ska det bli...

Jag kan inte känna annat än sympati och kärlek för både Gaston och Kalle. Okej, Kalle kan vara lite elak ibland. Men inte så mycket värre än vilken grabb i den åldern som helst. Och precis som Gaston visar han den ena goda sidan efter den andra. Men det stora problemet för dem båda är ju, som sagt, att det är svårt för dem att passa in i det inrutade samhället och följa regler och konventioner. De finns båda två också med i min lista på fiktiva figurer, som jag tror har Aspergers syndrom precis som jag.

Redan som liten kände jag mig igen i Kalles förmåga att leva i sina egna fantasivärldar. Märkligt nog har jag dock först som vuxen insett att jag i princip var en kopia av Kalle, som han skulle ha varit om han varit en flicka. Vi hade ju båda två äldre lärarinnor i skolan, som var helt hopplösa på att förstå oss. Och det finns ju också strippar, när Kalle helt plötsligt springer ut i korridoren mitt under pågående lektion, eller råkar bli kvar ute någonstans på skolgården efter rasten. Och jäpp, det hände ju mig med.

Som vuxen har jag också allt mer känt igen mig i Gaston. Den som inte passar in på sin arbetsplats, somnar på jobbet fast man inte ska och gör andra saker än vad man borde. Så hans mycket udda beteende, som jag måste anta är helt obegripligt för de "vanliga" människorna, är som en spegelbild av mitt eget liv just nu. Jag är med andra ord i stort sett även en kvinnlig version av Gaston. Jag har dock även likheter med hans flickvän Jeanette, som knappast heller framstår som "normal" och har en mycket udda smak när det gäller killar. Man kan nog säga att om man skulle slå ihop Gaston och Jeanette, så får ni nog en ganska bra bild av hur jag är. ;)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Haha, låter som en katastrof på gång.

Men visst Gaston är ju drömmare och inget är omöjligt för honom, det gillade man ju attläsa om som barn, men man kände ju också att det var skönt att man inte var sån.
Han har ju vänner iaf och inga sociala problem även om de närmsta har gemensamma personlighetsdrag med honom.

Kalle kan man känna är hopplöst ensam, lite synd om honom även om han ju inte lider av det ännu.

Det finns säkert en del av skaparnas egna drag i dem och därför fungerade det öht i längden.
Att skapare faller för sina egna figurer är ju ganska vanligt men jag vet inte om man kan säga så här, för blev det nånsin för mycket? Jag tycker inte det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Furienna »

Man kan ju undra om det sorgligt och festligt att man är så lik seriefigurer. [:D]

Och jag tycker förresten att Gaston har sociala problem. Inte på det viset att inte har några kompisar (han har ju i alla fall två stycken), men på det viset att han går efter sin egen regelbok. Vilket ju inte uppskattas vare sig av arbetskamraterna eller poliskonstaplar.

Kalle är mycket ensam, ja (även om han har Hobbe, som kanske eller kanske inte är levande). Men han är också mer misantropisk än Gaston och visar ingen lust till att umgås med andra barn. Sussi har dock en förmåga att ofta dyka upp i hans liv, på både gott och ont. [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo det är nog sant, Gaston förstås ju inte av de sk "vanliga" människorna kring honom direkt.

Han är som ett barn i en vuxen kropp kan man säga:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av mib »

Väcker en död tråd med en stilla fråga, är de på gång i vanlig almbumstorlek?
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

mib skrev:Väcker en död tråd med en stilla fråga, är de på gång i vanlig almbumstorlek?

I Sverige? Det har jag inte hört något om...

Är det ett rykte, eller bara en förhoppning?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Nja men en samling i albumstorlek sades det nåt eventuellt om förut, det kanske mest var en önskan, vad vet jag.

Vi är ju några som struntade i den där underliga förminskade samlingenpga det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det var för två år sen, så det verkar ha runnit ut helt i sanden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo men du vet väntar man tillräkligt länge så kommer någon återutge det.

Vi ser ju Spirou bli fullbordat nu tex efter vi fått höra att det har slut, pga vad ingen aning.

Men att tex ledningen hos Egmont ständgt underskattar marknaden och bara åtegår till det mest säkra för dem, är ju klart.

Men nån annan kanske kan få rättigheterna nu.

Obs jag skiljer inte ut vilka utgivare uag köper från, jag köper det ekonomin tillåter och som jag är intresserad av.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Sandblaster »

Germund: - Jaha, då släpper vi Gastonboxen i år som planerat då? Allt är planerat in i minsta detalj. Det blir en kanonfin utgåva. Seriesamlarnas våta dröm.
'Egmont suits': - Menvaf... sånt belgiskt trams vill ingen längre läsa. Vi fortsätter mjölka Fantomen, 91:an Karlsson och Hälge i stället. Det är där de stooooora pengarna finns att hämta i de svenska torparstugorna."
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Nu hade de ju iofs redan släppt en Gastonbox, så de kan ju ha antagit att marknaden redan var mättad, eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Nu hade de ju iofs redan släppt en Gastonbox, så de kan ju ha antagit att marknaden redan var mättad, eller något sånt...
En Gastonbox har diskuterats i flera år och har länge legat på gränsen för utgivning, så nära att jag antagit att den skulle ges ut. Men nu blir det ingen box från Egmont. Men deppa inte över det! [|)]
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Sandblaster »

germund skrev:En Gastonbox har diskuterats i flera år och har länge legat på gränsen för utgivning, så nära att jag antagit att den skulle ges ut. Men nu blir det ingen box från Egmont. Men deppa inte över det! [|)]


Något vi ska läsa mellan raderna där? [8]
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Grumme »

Sandblaster skrev:
germund skrev:En Gastonbox har diskuterats i flera år och har länge legat på gränsen för utgivning, så nära att jag antagit att den skulle ges ut. Men nu blir det ingen box från Egmont. Men deppa inte över det! [|)]


Något vi ska läsa mellan raderna där? [8]


Precis.
"Ingen box från Egmont, MEN..."? [^]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Rufus »

Grumme skrev:
Sandblaster skrev:
germund skrev:En Gastonbox har diskuterats i flera år och har länge legat på gränsen för utgivning, så nära att jag antagit att den skulle ges ut. Men nu blir det ingen box från Egmont. Men deppa inte över det! [|)]


Något vi ska läsa mellan raderna där? [8]


Precis.
"Ingen box från Egmont, MEN..."? [^]


Det finns ju redan Gaston-box utgiven. Kanske var det den som avsågs? Och den finns väl fortfarande att få tag på på begagnatmarknaden. Ibland ser man ju tom fortfarande inplastade exemplar av den.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av germund »

Sandblaster skrev:Något vi ska läsa mellan raderna där?
Vad har jag startat nu? Allt hoppfullt jag skrivit tidigare i tråden har ju varit fel, men ni som vill ha Gaston på nytt, vilket inkluderar mig själv - håll tummarna, men unna er att vara optimistiska. 'Nuff said!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:
Sandblaster skrev:Något vi ska läsa mellan raderna där?
Vad har jag startat nu? Allt hoppfullt jag skrivit tidigare i tråden har ju varit fel, men ni som vill ha Gaston på nytt, vilket inkluderar mig själv - håll tummarna, men unna er att vara optimistiska. 'Nuff said!

Du får tänka på vad du representerar. Folk tolkar gärna in idéer om Egmonts framtida planering i varenda liten formulering...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Du får tänka på vad du representerar. Folk tolkar gärna in idéer om Egmonts framtida planering i varenda liten formulering...
Helt rätt. Jag blir lätt – på gott och ont – överentusiastisk när kul saker händer. Fast jag har redan skrivit att Egmont INTE kommer att ge ut Gaston framöver och det är egentligen allt jag kan uttala mig om.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Sandblaster »

Rufus skrev:Det finns ju redan Gaston-box utgiven. Kanske var det den som avsågs? Och den finns väl fortfarande att få tag på på begagnatmarknaden. Ibland ser man ju tom fortfarande inplastade exemplar av den.


Den boxen med Gaston i förminskat format från 2007 ryktas suga rätt hårt ....men jag äger den inte själv [B)]

Att folk fortfarande slänger ut galet med tusenlappar på 2007 boxen på t ex Tradera har väl mer med karaktärens stora popularitet att göra än boxens kvalité. Vilket kanske är en indikation på att en ny svensk utgivning skulle sälja bra ....

Att få en box i sig är väl kanske inte det viktigaste. I första hand skulle jag föredra rekorderliga samlingsvolymer med massor av extra material a la Integralé, som ex Cobolt är så duktiga på. Annars har väl Zoom nyligen släppt alla Gaston i inbundna albumutgåvor i Danmark. Skulle också vara godkänt för mig om de gjorde liknande i Sverige. Vilket Zoom också sagt på Facebook att de skulle göra om de nu bara hade rättigheterna....

Visst är det väl okay om vi spekulerar lite? [V]
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Rufus »

Sandblaster skrev:
Rufus skrev:Det finns ju redan Gaston-box utgiven. Kanske var det den som avsågs? Och den finns väl fortfarande att få tag på på begagnatmarknaden. Ibland ser man ju tom fortfarande inplastade exemplar av den.


Den boxen med Gaston i förminskat format från 2007 ryktas suga rätt hårt ....men jag äger den inte själv [B)]

Att folk fortfarande slänger ut galet med tusenlappar på 2007 boxen på t ex Tradera har väl mer med karaktärens stora popularitet att göra än boxens kvalité. Vilket kanske är en indikation på att en ny svensk utgivning skulle sälja bra ....

Att få en box i sig är väl kanske inte det viktigaste. I första hand skulle jag föredra rekorderliga samlingsvolymer med massor av extra material a la Integralé, som ex Cobolt är så duktiga på. Annars har väl Zoom nyligen släppt alla Gaston i inbundna albumutgåvor i Danmark. Skulle också vara godkänt för mig om de gjorde liknande i Sverige. Vilket Zoom också sagt på Facebook att de skulle göra om de nu bara hade rättigheterna....

Visst är det väl okay om vi spekulerar lite? [V]


Du får spekulera hur mycket du vill, men jag håller inte riktigt med dig. Jo, en sak håller jag med om, det vore kanske en bra idé med nyutgivning av Gaston-albumen, och det är ju dom som har byggt upp Gastons popularitet i Sverige, så uppenbarligen funkar dom bra, eller i alla fall funkade bra då.
Skriv svar