Stora Gaston-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Göran Semb »

Sandblaster skrev:Den boxen med Gaston i förminskat format från 2007 ryktas suga rätt hårt ....men jag äger den inte själv

Vad är problemet med den?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Vad jag vet är det bara det lilla formatet som är ett problem, många ville ha en i albumstorlek i stället.
Annars har jag inte hört nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Wakuran »

Jeanette fick fel genus i Amnesty-serien, också, men det kan ha varit var den enda direkta felöversättningen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Coppas »

Har den aktuella Gaston-boxen själv och jag skulle inte påstå att den är dålig... även om den självklart oxå har sina brister. T.ex. var inte bindningen helt bra på vissa exemplar (för min del ett av de sju banden) så man får bläddra lite försiktigt. Å andra sidan går ju det mesta att förbättra.

Vad gäller i övrigt för boxen från 2007 så kan jag bekräfta att det var just storleken det man blev mest nedslagen över när den kom. Bilderna blev helt enkelt lite för små... så för egen del så skulle jag gärna se en ny samlingsutgåva med album i mera allmänt (läs normalt) format.
Senast redigerad av 2 Coppas, redigerad totalt 0 gång.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Rufus »

Lite mindre text och bilder i boxen jämfört med i albumen, men det funkar. Det är mest en vanesak, och efter några sidor har man vant sig, tyckte jag.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Grumme »

Jag ställde precis en fråga på Mooz Förlags sida på Facebook om inte de skulle vara intresserade nu när Egmont hoppat av.
De hade tydligen försökt, dock utan framgång, men det kom uppgifter från annat håll om att Cobolt tydligen snart ska gå ut med att de släpper en ny box! [:)]

https://www.facebook.com/groups/1422055921413240/?fref=nf
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Sandblaster »

Lite kul, notera vilken figur Peter Sparring på Cobolt använder på Facebook som bakgrundsbild :)
https://www.facebook.com/peter.sparring.1
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Jaha där ser man, vad bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av mib »

Grumme skrev:Jag ställde precis en fråga på Mooz Förlags sida på Facebook om inte de skulle vara intresserade nu när Egmont hoppat av.
De hade tydligen försökt, dock utan framgång, men det kom uppgifter från annat håll om att Cobolt tydligen snart ska gå ut med att de släpper en ny box! [:)]

https://www.facebook.com/groups/1422055921413240/?fref=nf

Riktigt trevligt [:)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av mib »

Någon som läst Grattis, Gaston! än och framförallt vad tyckte ni?
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Cobolt ser ut att i oktober släppa det första av sex stycken inbundna samlingsvolymer med Gaston: Den kompletta samlingen.[:)] Hittar ingen info på deras hemsida, men hos både Bokus och Adlibris kan man lägga den på bevakning.
Det verkar m.a.o. inte bli någon ny box, men däremot sex album som då kanske motsvarar innehållet i den äldre boxen, men i större och mer läsvärt format?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Bild
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Coppas »

Bevakning lagd! [:)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Grumme »

MrKumquack skrev:Det verkar m.a.o. inte bli någon ny box, men däremot sex album som då kanske motsvarar innehållet i den äldre boxen, men i större och mer läsvärt format?


Låt oss hoppas. Trevliga nyheter hur som helst! [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av MGHG »

Jag köpte första delen av "Gaston: Den kompletta samlingen" igår hos Seriehörnan i Göteborg. Blädderexemplar fanns att se i samband med bokmässan. Boken kom till Seriehörnan och andra butiker i början av oktober.

Den fullständiga titeln är "Gaston - Den kompletta samlingen volym 1: 1957-1962, Skämt nr 1-224"

Originalteckningarna i tusch av Franquin och Jidéhem har skannats och restaurerats. Ny förläggning av Frédéric Jannin utgående från Franquins ursprungliga färganvisningar. Björn Wahlberg har gjort en ny översättning till svenska och textning har gjorts med en nytt typsnitt baserat på Franquins handstil. Cobolts utgåva är baserad på två olika franskspråkiga samlingar: omslag och försättsblad från samlingsvolym 2018 från Dupuis, seriesidor och förord är från en bokklubbsutgåva 2015 från Hachette.

Serieinnehållet täcker 149 sidor och består av 224 halvsidor (de 224 skämten i form av två seriestrippar vardera) i kronologisk ordning samt ett stort antal reklamserier och specialteckningar inklusive de första skämtteckningarna i tidningen Spirou innan Gaston blev en reguljär serie.

Utgivningen från Cobolt kommer omfatta sex volymer, de kommande fem volymerna är
  • volym 2: 1962-1966, skämt nr 225-427
  • volym 3: 1966-1969, skämt nr 428-549
  • volym 4: 1969-1971, skämt nr 550-673
  • volym 5: 1971-1974, skämt nr 674-804
  • volym 6: 1974-1996, skämt nr 805-913
Jag har inte noterat någon jämförelse mellan dels samlingsvolymerna från Cobolt, och dels den ursprungliga franskspråkiga albumutgivningen samt den svenska albumutgivningen från Carlsen.

Jag läste ytterst lite av Gaston när serien gavs ut på svenska på 70- och 80-talen. Nu ser jag fram emot att få uppleva denna klassiker!
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Coppas »

Har den tidigare samlingsboxen, men ser fram emot att även läsa denna upplaga. Volym 1 har redan ankommit, men ligger f.n. kvar i högen med det som ska läsas vid tillfälle. Tyvärr börjar traven bli onödigt hög, men snart är det ju julledigheter så man får stå ut tills dess...
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Agentum »

Jaha, nu ska det klämmas maximalt med pengar ur detta med, massor med böcker för det ändå ganska lilla som finns av Gaston.

Tråkigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Coppas »

Tja, det är väl upp till var och en om man vill köpa samlingsalbum etc. Sen har alla säkert olika bevekelsegrunder. Själv saknar jag t.ex. en del av de gamla albumen och de jag har är inte i bästa skick. Boxen var sedan visserligen trevlig, men formatet på böckerna i den var i mitt tycke för litet så bilderna kom inte till sin fulla rätt.

Så mycket har det faktiskt inte heller getts ut på svenska om/med Gaston under åren. Själv unnar jag mig därför dessa samlingsalbum. Å andra sidan så lägger jag inte ut pengar på en hel del annat. T.ex. är jag monumentalt ointresserad av både Marvel och Manga vilket gör att jag kan fokusera på bl.a. Gaston mm. Det är nog tur att vi alla är olika vilket även bör respekteras. Tycker därför att det blir lite skott bredvid mål att hävda att detta bara görs för att klämma ut pengar.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av Looding »

Agentum skrev:Jaha, nu ska det klämmas maximalt med pengar ur detta med, massor med böcker för det ändå ganska lilla som finns av Gaston.

Tråkigt.

Fruktansvärt tråkig inställning från din sida. Albumen som finns ute är eftertraktade, boxen från 2007 är eftertraktad. Folk har under årens lopp betalt 150 - 400 kr för enskilda album ur Gaston-sviten så en komplett serie på sju volymer för 300 kr/st är verkligen prisvärt. Tror verkligen inte att det handlar om att "klämma ur maximalt med pengar", utan snarare att det faktiskt finns en efterfrågan, och att då göra det i Cobolts regi är underbart. De har kvalitet på sina utgivningar, likaså den här samlingen, att döma av första volymen. De här böckerna misstänker jag kommer sälja bra och de är bra mycket snyggare än Egmonts märkliga format OCH innehåller massa extramaterial. Förstår inte alls hur du tänker, onödig och tarvlig kommentar.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Stora Gaston-tråden

Inlägg av trimble »

Förstår inte heller Agentums idiotiska kommentar "nu ska det klämmas maximalt med pengar ur detta..........." passar det inte så behöver du inte köpa böckerna det är inget tvång på det, eftersom jag inte har läst så mycket Gaston så tycker jag att det här är ett alldeles utmärkt sätt att introduceras på i Cobolts utmärkta utgåva.
Skriv svar