Cobolt Förlags utgivning

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av AndreasEriksson »

Grumme skrev:Finns det någon representant för Cobolt här i forumet, som kan bekräfta att de kommer att ge ut en ny Gastonbox i korrekt format? [:)]

Det finns ingen Coboltare här såvitt jag vet, men på Facebook skrev Peter Sparring:
Det kommer en ny samlingsutgåva av Gaston på Cobolt Förlag som börjar utges nästa år. Men redan i år släpper vi ett smakprov i form av ett 60-årsjubileumsalbum.

(detta skrev han för övrigt i Mooz Förlags FB-grupp där frågan ställdes)
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Peter Sparring skrev:Det kommer en ny samlingsutgåva av Gaston på Cobolt Förlag som börjar utges nästa år. Men redan i år släpper vi ett smakprov i form av ett 60-årsjubileumsalbum.

Kan det vara den här?

Och innehåller den något nytt material för den svenska marknaden?

http://www.dupuis.com/gaston-hors-serie ... affe/71016
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Rufus »

Hur är det med fler utgåvor av Frankas samlade äventyr? Blir det en nr 2?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Danska Cobolt har annars gett ut några av de senare albumen separat

https://cobolt.dk/shop/spaending-krimi-74c1.html


De har även släppt en extrasida, som tecknades efter att samlingen getts ut, som distribueras gratis på nätet. (Jag tror inte den finns i svensk översättning, men eventuellt kan den ha släppts på Facebook eller något, som jag missat.)

https://cobolt.dk/images/Franka%20ekstr ... A6nder.pdf
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av zlv »

Rufus skrev:Hur är det med fler utgåvor av Frankas samlade äventyr? Blir det en nr 2?

Frågan är besvarad på facebook sidan med "Cobolt Förlag: Hej! Vi har börjat jobba på nästa bok. Kommer nog i feb-mars nästa år!" = 2018.

Annat som nämns är L&V albumen "Jackolassens rustning" & "Les Vieux Fourneaux".
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Jag är aldrig inne på Facebook längre. Vill någon checka om extrasidan finns i svensk översättning?

https://cobolt.dk/images/Franka%20ekstr ... A6nder.pdf


(...Eller iofs, den kan ju ha inkluderats i själva boken redan, då den svenska utgåvan kom ut senare, kom jag på nu...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

Wakuran skrev:
Peter Sparring skrev:Det kommer en ny samlingsutgåva av Gaston på Cobolt Förlag som börjar utges nästa år. Men redan i år släpper vi ett smakprov i form av ett 60-årsjubileumsalbum.

Kan det vara den här?

Och innehåller den något nytt material för den svenska marknaden?

http://www.dupuis.com/gaston-hors-serie ... affe/71016


Peter Sparring på Facebook: "Det är albumet vi släpper i år, "L'anniv' de Lagaffe". Serierna är hämtade från många olika album, men översättning, färgläggning och typsnitt är nya i detta jubileumsalbum. Ett kort förord ingår också. En bra uppvärmning inför vad som komma skall!"
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Sandblaster skrev:
Wakuran skrev:
Peter Sparring skrev:Det kommer en ny samlingsutgåva av Gaston på Cobolt Förlag som börjar utges nästa år. Men redan i år släpper vi ett smakprov i form av ett 60-årsjubileumsalbum.

Kan det vara den här?

Och innehåller den något nytt material för den svenska marknaden?

http://www.dupuis.com/gaston-hors-serie ... affe/71016


Peter Sparring på Facebook: "Det är albumet vi släpper i år, "L'anniv' de Lagaffe". Serierna är hämtade från många olika album, men översättning, färgläggning och typsnitt är nya i detta jubileumsalbum. Ett kort förord ingår också. En bra uppvärmning inför vad som komma skall!"


Låter ju fullkomligt onödigt att ge ut om de även ger ut en komplett samling.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Det är väl så att vissa kanske nöjer sig med en blandbok och inte har lust att köpa en hel samling?

Har sett en del amerikanska utgivare göra så tex med Popeye av Bud Sagendorf som ex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Rufus »

BoJustBo skrev:Låter ju fullkomligt onödigt att ge ut om de även ger ut en komplett samling.


Håller med. Överhuvudtaget verkar det som att Cobolt (och även Mooz) kan ge ut väldigt mycket och utan att behöva bry sig om lönsamhet. [:)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:Det är väl så att vissa kanske nöjer sig med en blandbok och inte har lust att köpa en hel samling?

Har sett en del amerikanska utgivare göra så tex med Popeye av Bud Sagendorf som ex.


Hmm jo det e ju klart. Precis som att L&V albumen som inspirerade filmen mest fick egen utgivning. Jaja, då tar jag och skippar det och väntar på de riktiga samlingarna bara, inga problem med det såklart.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av RioGrande »

Både Gaston och L&V är serier som är förknippade med (delvis falsk) nostalgi från 70-talet. Många av dem som idag köper samlingarna gör det utan att orka läsa serierna på nytt (som de läste i nedre tonåren). De samlar, det blir kult (nästan TINTIN-kult) av det. De inser att de måste ha allt. De köper dubbelt av vissa serier när saker kommer i andra utgåvor.
Fast Tintinsamlarna är förstås alltid värst. De skaffar ofta även samma album på andra språk! Även språk som de inte behärskar!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:Fast Tintinsamlarna är förstås alltid värst. De skaffar ofta även samma album på andra språk! Även språk som de inte behärskar!

Precis som Dylan Dog samlarna från Italien då.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Det är väl så att vissa kanske nöjer sig med en blandbok och inte har lust att köpa en hel samling?

Har sett en del amerikanska utgivare göra så tex med Popeye av Bud Sagendorf som ex.

Jag gillar det för om man bara ger ut större kompletta samlingarna kommer det bli svårt att värva nya läsare; om man aldrig läst en serie förut kanske inte volym 1 av 7 à 350:- är det första man kastar sig över. Plus att det ju finns en hel del serier som kanske inte är som bäst i början, typ Blueberry, så om en ny läsare provar volym 1 känns det sisådär, och att få en ny läsare att kasta sig över volym 3 av 7 blir nog ännu svårare...

Plus såklart, som redan nämnts, om en och annan samlare kanske dubbel-köper göt det inte precis något [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Sandblaster »

Tja, ett 56 sidor tjockt Gaston 60-års jubileumsalbum lär väl inte kosta alltför mycket. Även för en fattig mas som mig blir den nog ett givet köp. Ser det också lite som ett tack & bock till Peter för att han släpper samlingsböckerna, som åtminstone jag gått och längtat rätt länge efter ;)
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av mib »

BoJustBo skrev:Låter ju fullkomligt onödigt att ge ut om de även ger ut en komplett samling.


Tycker det är lysande, en bok man kan sätta i barnbarns klumpiga händer utan att bli nervös [;)]

Perfekt sätt att introducera nya läsare
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

mib skrev:
BoJustBo skrev:Låter ju fullkomligt onödigt att ge ut om de även ger ut en komplett samling.


Tycker det är lysande, en bok man kan sätta i barnbarns klumpiga händer utan att bli nervös [;)]

Perfekt sätt att introducera nya läsare


Problemet är ju dock lite i att Cobolts album och Cobolts samlingsalbum inte skiljer så mycket i pris.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Nä köper du exakt samma i lösa album är det väl ingen stor skillnad iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av BoJustBo »

Cobolts lösnummer kostar ju tvåhundra spänn styck.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Jo hårdpärm blir dyrt oavsett antal sidor kan jag gissa.
Mjukpärm för vanliga album kanske vore mer lockande, jag menar då sånna som finns i samlingar redan.

Priset lär ju halveras då.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar