Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Erik skrev:Tycker du gör en väldigt enkel analys som lägger över "skulden" direkt på läsarna. Det är ändå ni på redaktionen som måste skapa en produkt som är tillräckligt intressant och värd sitt pris. Lägre kvalitet på produkten - färre kunder.


Vi på redaktionen måste förhålla oss till den budget vi blivit tilldelad. Tidningen behöver ha dragit in tillräckligt med pengar för att bekosta nyproduktion av fler serier. Vi gör så gott vi kan med de medel vi har.
För att få in mer pengar, och göra fler nyproducerade sidor, behöver vi antingen
1. Sälja fler exemplar.
2. Höja priset mer.
3. Sänka arvodena.
Av dessa tre alternativ föredrar jag det första.

Hur tycker du att vi ska göra en tidning som är "tillräckligt intressant och värd sitt pris"?
Och var ska de pengarna som behövs för att bekosta det komma ifrån?

/Joakim.

PS. Att ha 91:an synlig digitalt kostar också pengar. Pengar som också måste komma någonstans ifrån.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Netflix, som nämndes tidigare, har ju en global marknad. Det bidrar ju också till lägre priser, när det är fler köpare som kan bära upp produktionskostnaderna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Joakim Gunnarsson skrev:Hur tycker du att vi ska göra en tidning som är "tillräckligt intressant och värd sitt pris"?
Och var ska de pengarna som behövs för att bekosta det komma ifrån?

/Joakim.

PS. Att ha 91:an synlig digitalt kostar också pengar. Pengar som också måste komma någonstans ifrån.

Jag förstår givetvis problemet, att branschen är återhållsam i.o.m. den breda negativa trenden. Jag förstår att det är en fråga ni på redaktionen tacklas med och att det är förlaget som sätter budget och avgör vilka satsningar som får göras. Förlaget har ju redan en egen plattform, Flipp, så mitt förslag är såklart att använda den. Pappersformatet är ju redan utdömt för nyhetstidningarna och den utveckligen kommer att smitta av sig.

Angående utbud är jag glad att Bjarres Oskar gästat tidningen som jag önskade tidigare, en allt för underskattad serie. Ser också gärna fler svenska serier-inslag - finns det något därifrån att hämta som någon av 91:an-kreatörerna skapat? Något jag länge saknat i Uti Vår Hage-tidningen är Peterssons ”Vi å pappa”, kanske den kan gästspela i 91:an? Får jag trotsa budgeten önskar jag givetvis mer nyproducerat Kronblom och även 91:an!

För övrigt tror jag att 91:an måste vara en tidning med enbart svenska serier, eftersom det i (nästan) alla tider varit tidningens identitet.

Wakuran skrev:Netflix, som nämndes tidigare, har ju en global marknad. Det bidrar ju också till lägre priser, när det är fler köpare som kan bära upp produktionskostnaderna.

Jo, det var just det jag skrev. Självfallet kan man inte skapa en lika välutvecklad produkt för mindre pengar, men principen finns där, är en framgångssaga och ett beprövat koncept, precis som Spotify.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

En digital version av tidningen för mindre slant skulle väl inte vara några större problem och jag tror inte det skulle gå ut över pappers försäljningen något stort häller. Finns ju redan sidor gjorda för distrobution av sådant så som Comixology etc.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Vad gäller 91:an digitalt så finns det ett problem där. Nämligen att innehållet i tidningen ligger hos många olika rättighetsinnehavare. Lättare sagt än gjort att upprätta digitala avtal som är enhetliga och som alla medverkande är överens om. Tyvärr. Men kanske nån gång, när nån här orkar ge sig in i den snårskogen, kommer tidningar som 91:an att dyka upp på Flipp. Själv så tycker jag att det är en bra idé.

Under 2018 kommer två biserier att försvinna ur 91:an. Istället kommer det in tre nya.
De två första redan i nummer 1 och den tredje preliminärt i nr 9-10. En av serierna är "113 Bom" som gästspelar med två sidor i varje nummer under hela 2018. Är gamla veckosidor av Bjarre som vi hittat. Den andra är "Radio Gaga" och den tredje är en hemlis än så länge. Men det rör sig om en helt nyproducerad svensk serie.

"Vi å pappa" är ett bra förslag som jag ska ta med mig inför 2019. (Budgeten för 2018 spikades för några månader sedan och innehållet i tidningen är redan grovplanerat för hela året.)

Jag hade önskat att vi fick in fler bidrag till "Svenska Serier", men vi har fått in ytterst få. De vi har kunnat publicera har kommit med. (De som inte kommit med har antingen varit för långa eller haft teman som inte platsat i 91:an.)

/Joakim.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Spännande Joakim, kul att höra att du pushar för Flipp och hoppas du får gehör!

Bom hör ju hemma i 91:an så ett par sidor med riktigt Bjarre-material är positivt. Vet att jag pushat för helsvenskt material, men jag får väl bara backa till unionstiden och ge Radio Gaga en chans ;)

Angående ”svenska serier” har jag nog glömt/missat konceptet, trodde det var repriser från tidningen ”svenska serier”? Om inte, så kan kanske material därifrån vara värt att titta på i reprismaterial framöver?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Erik skrev:Angående ”svenska serier” har jag nog glömt/missat konceptet, trodde det var repriser från tidningen ”svenska serier”? Om inte, så kan kanske material därifrån vara värt att titta på i reprismaterial framöver?

Nej, Svenska Serier ligger vilande. Det var väl tanken att det skulle komma ut flera nummer, men jag tror produktionen har legat på is medan Mikael Sol varit pappaledig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Wakuran skrev:
Erik skrev:Angående ”svenska serier” har jag nog glömt/missat konceptet, trodde det var repriser från tidningen ”svenska serier”? Om inte, så kan kanske material därifrån vara värt att titta på i reprismaterial framöver?

Nej, Svenska Serier ligger vilande. Det var väl tanken att det skulle komma ut flera nummer, men jag tror produktionen har legat på is medan Mikael Sol varit pappaledig.

Visste inte ens att tidningen varit aktiv på senare år. Min tanke var alltså att konceptet ”svenska serier” i 91:an var repriser från tidningen ”Svenska serier”, men det kanske inte ens är samma förlag?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Det kom bara ut ett nummer 2015, som skickades med som bilaga till flera olika stora tidningar.

De gamla tidningarna gavs ut av Semic Press, som visserligen i princip har gått upp i Egmont, men egentligen är det väl snarare serieskaparna själva som borde ha rättigheterna till det här materialet än Semic eller Egmont, tycker jag.

Svenska Serier
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Erik skrev:Något jag länge saknat i Uti Vår Hage-tidningen är Peterssons ”Vi å pappa”, kanske den kan gästspela i 91:an?


Också en serie jag saknar. Vad hände med den? Det är ju många år sedan Krister eller Gert gjorde "Vi å pappa"-avsnitt nu. Skulle fungera bra i 91:an, gärna förstås med nya avsnitt men repriser är förstås bättre än inget.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Jag gillar också "Vi å pappa", läst att Gert tog över den, men jag har faktiskt aldrig sett någon av Gert. Var det enbart i några få nummer?
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Joakim Gunnarsson skrev:Hur tycker du att vi ska göra en tidning som är "tillräckligt intressant och värd sitt pris"?
Och var ska de pengarna som behövs för att bekosta det komma ifrån?


Vad gäller finansiering, finns det någon vinst att göra på att skapa avsnitt till 91:an som sedan också kan ges ut som album? Jag tänker på följetonger som till exempel Skånska kriget och Överlevnadshandboken.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Jan Milou skrev:
Joakim Gunnarsson skrev:Hur tycker du att vi ska göra en tidning som är "tillräckligt intressant och värd sitt pris"?
Och var ska de pengarna som behövs för att bekosta det komma ifrån?


Vad gäller finansiering, finns det någon vinst att göra på att skapa avsnitt till 91:an som sedan också kan ges ut som album? Jag tänker på följetonger som till exempel Skånska kriget och Överlevnadshandboken.



Förmodligen. Tidningen äger redan serierna som publiceras i albumet så inget nytt att köpa in. Sen vill ju många läsare ha serien i sin helhet istället för i delar. När det gäller överlevnadshandboken så publicerades ju de delarna 1992 eller när det var, och en hel del nya läsare har ju tillkommit sedan dess som inte läst de delarna. Så om inte produktionskostnaden är för dyr, är alla vinnare.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Bear skrev:Jag gillar också "Vi å pappa", läst att Gert tog över den, men jag har faktiskt aldrig sett någon av Gert. Var det enbart i några få nummer?


Har inte tid att kolla just nu men vill minnas att det kom avsnitt ganska regelbundet under ett tio-tal år. Gert hade en egen serie också (som jag inte kommer ihåg namnet på) som gick ungefär samtidigt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jan Milou skrev:
Bear skrev:Jag gillar också "Vi å pappa", läst att Gert tog över den, men jag har faktiskt aldrig sett någon av Gert. Var det enbart i några få nummer?


Har inte tid att kolla just nu men vill minnas att det kom avsnitt ganska regelbundet under ett tio-tal år. Gert hade en egen serie också (som jag inte kommer ihåg namnet på) som gick ungefär samtidigt.

Jag tror jag nyligen läste något Gert-avsnitt av VÅP i någon gammal Uti Vår Hage-tidning jag hittade...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av MrKumquack »

Bear skrev:Jag gillar också "Vi å pappa", läst att Gert tog över den, men jag har faktiskt aldrig sett någon av Gert. Var det enbart i några få nummer?

Nu har jag inte så mycket 91:an från de senaste årtiondena, men har bläddrat igenom de fem julalbum som Vi å pappa har kommit ut med. I det senaste (sista?) från 2010 är det ungefär lika delar Gert och Krister. Kanske kan vara något att försöka få tag på om man vill läsa mer av Lozells alster.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Då har jag med läst Skånska kriget boken.

Mycket trevligt jag hoppas verkligen fler historiska serier med 91:an kommer produceras, men jag förstår att de är mer jobb än de vanliga avsnitten.

Saknas en sida i boken på nåt sätt? Hur ser den ut isf?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Då har jag med läst Skånska kriget boken.

Mycket trevligt jag hoppas verkligen fler historiska serier med 91:an kommer produceras, men jag förstår att de är mer jobb än de vanliga avsnitten.

Saknas en sida i boken på nåt sätt? Hur ser den ut isf?


Jag har för mig att det var någon sida som var med i tidningen, men försvann till bokutgivningen. Dock var det inte någon sida som var av betydelse för handlingen.

K-E Lindkvist skrev:
MrKumquack skrev:Fick hem mitt ex av ovan nämnda bok, och där saknas inte sidan 21. (En svartvit bild som inte kom med i serien, med kommentar av Gert Lozell.) Det verkar m.a.o. finnas hopp för framtida köpare.

Missförstå mig rätt. Jag borde skrivit "den rätta sidan 21" istället. Det är alltså sista sidan i första avsnittet som fallit bort. Så här skall det se ut (ursäkta bildkvalitén men jag orkade inte ta fram systemkameran idag):

Bild

Den som är skarpsynt avslöjar detta genom att notera de saknade signaturerna i sista rutan på sidan 20. Där står upphovsmännens namn i samtliga avsnitt. Men skämtet om fattigbössan är inte nödvändigt för att läsaren skall hänga med i plotten så ingen större skada skedd. De som inte läst den vid serietidningspubliceringen märker troligen inget alls. Men visst är det förargligt.

På bokmässan fick alla som sa till sidan i lösbladssystem, och det är väl inte helt omöjligt att det fortfarande gäller? Ett enkelt sätt att lösa predikamentet skulle kunna vara att göra sidan tillgänglig i filformat för nedladdning och egen utskrift. Jag skickar frågan vidare till Joakim som sitter närmare händelsernas centrum vad gäller 91:an.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Ok då förstår jag, för jag märkte inget, tur i oturen att just en mindre viktig sida föll bort.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Ok då förstår jag, för jag märkte inget, tur i oturen att just en mindre viktig sida föll bort.

Jag vet inte om det eventuellt kan ha varit något redaktionellt val för att få ett bättre flyt i historien, eller för att synka albumet med att höger och vänster uppslag skulle hamna på rätt sida, eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar