Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

burnout skrev:
jedi tomas skrev:3 st inbunda som kommit ut.
Var är billigast att köpa dom?



Det är 5 st som kommit
Bokus är lite billigare än adlibris. sen vet jag inte vad handlarna tar som har dom i sitt sortiment. sen är det väl portot och det höjs väl nu den 1/1

Adlibris har gratis porto, och Bokus har gratis över 99.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Blueberry

Inlägg av jedi tomas »

Tackar för det =)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Blueberry

Inlägg av burnout »

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Blueberry

Inlägg av Agentum »

En hel del bra där, har du ledsnat på Blueberry?
9mm, i'm never further away than that.
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Blueberry

Inlägg av MGHG »

Jag har uppdaterat sidan om "Blueberry: Samlade äventyr" på Seriewikin och även haft lite kontakt med Cobolt förlag:

"Marshal Blueberry: Samlade äventyr" kommer publiceras omkring 25 september, översättning av Stefan Carlsson (men inget förord).

"Blueberry: Samlade äventyr" volym 7 utkommer i november i år, översättning av Stefan Carlsson och Håkan Boström (förord). De avslutande volymerna 8 och 9 planeras komma under 2019.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Blueberry

Inlägg av BoJustBo »

Finfina nyheter :)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

Nu har jag börjat läsa det 6:e blueberry-albumet från cobolt. Jag har haft de flesta carlsenalbumen tidigare, men under årens lopp har de flesta försvunnit. Efter att ha läst "fredlös" börjar jag tänka på mordet på Palme, och hur en teori gick ut på att Christer Pettersson bara var en bricka i spelet, precis som Blueberry. Den som kommer att utpekas som mördaren.

När det gäller teckningstilen vill jag minnas att det var ungefär här jag började tröttna på Girauds teckningar. De blev liksom för detaljerade. Så detaljerade att det ibland var svårt att se vad som hände i vissa rutor. Fast när jag nu läser dem är det nästan som "Lucky Luke" fast mer realistiskt. Och efter att ha läst förorden får jag en känsla att det var så det var tänkt.

Blueberry är förmodligen en av de bästa serier som gjorts. Angelface var det sista carlsen-albumet jag köpte men nu kommer jag att hänga med till slutet.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Blueberry

Inlägg av Coppas »

Instämmer till fullo. Visserligen har jag även läst de episoder som under åren publicerats i Fantomen, men mycket godis har ju aldrig översatts till svenska så Cobolts utgivning följs med stort intresse.

Har annars det mesta som utgivits på svenska och har alltid hållit serien mycket högt. Oxå de första sex st. samlingsalbumen finns i hyllan och jag är nöjd med dem. Har sedan det sjunde samlingsalbumet samt det om Marshal Blueberry på bevakning. De ska väl, som jag förstod det, komma ut senare under hösten om allt går vägen.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:Nu har jag börjat läsa det 6:e blueberry-albumet från cobolt. ////////

Blueberry är förmodligen en av de bästa serier som gjorts. Angelface var det sista carlsen-albumet jag köpte men nu kommer jag att hänga med till slutet.

Slog mig just att Blueberry är som Tintins motsats! De första fem eller sex Tintinalbumen är de bästa. Sedan blir serien sämre och sämre och fler och fler assistenter kopplas in.
Giraud är en rätt skakig tecknare (och osjälvständig i förhållande till Jijé) i början. Sen jobbar han på. Har i och för sig nån svacka här och där. Men han jobbar sig UPPÅT. De fem sista han gjorde (de s.k. MISTER BLUEBERRY-albumen) är mästerliga. Verkar som om han gjorde sista rutan i albumet Apache (som delvis består av bitar från de fem sista albumen) 2007. Exakt 100 år efter Hergés födelse! (Betyder det någonting?)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Verkar som om han gjorde sista rutan i albumet Apache (som delvis består av bitar från de fem sista albumen) 2007. Exakt 100 år efter Hergés födelse! (Betyder det någonting?)

Alltså, Hergé föddes ju 22 maj...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:
larsa66 skrev:Nu har jag börjat läsa det 6:e blueberry-albumet från cobolt. ////////

Blueberry är förmodligen en av de bästa serier som gjorts. Angelface var det sista carlsen-albumet jag köpte men nu kommer jag att hänga med till slutet.

Slog mig just att Blueberry är som Tintins motsats! De första fem eller sex Tintinalbumen är de bästa. Sedan blir serien sämre och sämre och fler och fler assistenter kopplas in.
Giraud är en rätt skakig tecknare (och osjälvständig i förhållande till Jijé) i början. Sen jobbar han på. Har i och för sig nån svacka här och där. Men han jobbar sig UPPÅT. De fem sista han gjorde (de s.k. MISTER BLUEBERRY-albumen) är mästerliga.


Skakig vet jag inte. Jag tycker att han började bra och blir bättre och bättre med tiden. Förut störde jag mig lite på att allt blev så detaljerat i dom här historierna, men idag läser jag serierna med andra ögon. Och av någon anledning ser jag mycket Morris i teckningarna.

I förordet tyckte jag att det var intressant att Charlier inspirerats av Dumaz och andra franska äventyrsförfattare. Många har ju talat om inspiration från John Ford men Dumaz tar historierna i ett annat ljus.

Jag känner mig lite nyfiken på Buck Danny och röda piraten också. Kanske skulle såna serier passa som biserier i Fantomen eller X9.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Buck Danny kan du provläsa om du beställer några gamla Pilot från SerieCentrum! Det ÄR en trevlig serie! (Kom även två album i Trumfserien)
Röde Piraten är väl lite träig? Man måste bestämma sig för att man ska älska den för att kunna älska den. Några avsnitt gick i SM-special runt 1980 och 1981.
Jag har även läst ett äventyr utgivet på danska.
I Danmark sitter f ö folket på Zoom och MYSPLANERAR utgivning av samlingsalbum med Röde Piraten!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Buck Danny kan du provläsa om du beställer några gamla Pilot från SerieCentrum!

Delade man upp den i tre delar? Kanske ännu fler, jag minns pilot som en ganska tunn tidning.
RioGrande skrev:Röde Piraten är väl lite träig? Man måste bestämma sig för att man ska älska den för att kunna älska den.

Jaså? Inte klassiska sjörövarhistorier? I den miljön måste väl inspirationen från t.ex. Dumas märkas ännu mer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
RioGrande skrev:Buck Danny kan du provläsa om du beställer några gamla Pilot från SerieCentrum!

Delade man upp den i tre delar? Kanske ännu fler, jag minns pilot som en ganska tunn tidning.

Jo, det har jag för mig att RG nämnde.

larsa66 skrev:
RioGrande skrev:Röde Piraten är väl lite träig? Man måste bestämma sig för att man ska älska den för att kunna älska den.

Jaså? Inte klassiska sjörövarhistorier? I den miljön måste väl inspirationen från t.ex. Dumas märkas ännu mer.

Det är väl iofs ingen självmotsägelse...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Blueberry

Inlägg av RioGrande »

Ja! Buck Danny brukade delas upp i tre delar. (Men tidigare, när de körde Dan Cooper, kunde ett album delas upp i fem delar!) Så om du beställer via SerieCentrum får du först ta reda på tre nummer i följd av Pilot som säkert innehåller del 1-3 av ett Buck-äventyr!

Beträffande träighet så måste väl en serie som man älskar ha en viss grad av träighet (eller nåt annat man kan hänga upp sig på). Är det för lättsmält är det också lättglömt!
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Jerry Tumbler »

En idé för Sverige: Buck Danny buntar? Fyra berättelser i kronologisk ordning per album (fast "hardcovers"). Också med filer. Redan framgångsrik i länderna Frankrike, Belgien, Italien, Nederländerna, Spanien och Tyskland.
Under tiden 13 delar: https://www.dupuis.com/seriebd/buck-dan ... grale/3662

Det finns också buntar av Blueberry, Röde Piraten, Tanguy & Laverdure, Dan Cooper, etc.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Hehe, using "bunt" (roughly meaning "pile" or "heap") instead of "samling" might be non-standard, but I might still have to borrow the usage...

Also, the "Blueberry-buntar" are already sold here...

Edit. It could also be equal to "bundle", although it generally feels less formal (and the papers need not necessarily even to be bound).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Jerry Tumbler »

@Wakuran. Thanks! "Omnibus" is also used in stead of "bundle". The French mainly use "Intégrale", and in German: "Gesamtausgabe".
"Gesamt" covers total or collection ("samling") which also is appropiate towards "bundle".
Regarding translating into English of graphic novels issued as bundles is difficult, as in the Anglo-Saxon countries this is an unknown habit.
Although they have annuals, but they are a random mix of graphic novels and text stories (Kit Carson Annual, Buck Jones Annual, etc.).

By the way, there will be a new Blueberry story by Sfar and Blain, simular as the Lucky Luke album by Bonhomme.
My source: https://www.bdgest.com/forum/le-prochai ... 81158.html
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Blueberry

Inlägg av Wakuran »

Ah, sorry, I might have phrased that badly. I don't think English speakers would use "bundle" in this sense either...

Maybe "collection" or "collected edition", in this case... For magazines, mostly "trade paperback"...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Blueberry

Inlägg av Jerry Tumbler »

Bild
De franska serie Top-20 förra veckan; se plats 3...

...Blueberry, en ny diptych av far och Blain:
Bild
Bild

Denna ritningsstil är inte min favorit; några intryck:

- Claudia Cardinale:

Bild

Bild

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Skriv svar