Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av nicklas.johansson »

Titel: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017
Av: Jörgen Karlsson, Reine Rosenberg och Johan Elebrink
Omslag: Daniel Karlsson
Format: 170 x 260 mm, serietidning
Omfång: 32 sidor, färg
Utgivare: Egen utgivning, 2017
Pris: 50 kr. + frakt (http://www.karlkampe.se/butik/)
ISBN: 978-91-983663-1-0


Andra numret av Karl Kämpe Äventyraren har då utkommit och även den här gången är det ett Kickstarter-projekt som gått i lås. Det stora som har hänt i och med detta nummer är att tidningen är helt i färg men framför allt så har Karl Kämpe Äventyraren växt till sig och känns nu som en riktig serietidning och inte bara ett promotion-nummer. Utvidgningen av tidningen från 20 till 30 sidor gör att det nu ryms två äventyr med Karl Kämpe och precis som första numret så har tidningen tjockt papper och det snygga omslaget är målat av Daniel Karlsson.

Tidningens huvudnummer heter >>Den enda kvinnan<< och är tecknat av Reine Rosenberg som med sina suggestiva teckningar och dova färgsättning sätter läsaren i stämning direkt. Manuset står Jörgen Karlsson för och är bra men lite komprimerat, idén till den här historien är tillräckligt bra för att tåla att stretchas ut lite och hade nog vunnit på att få breda ut sig lite mer, alternativt två delar. För som det är nu så kommer man inte riktigt ner på djupet med kärleken, utan det känns mer som en fling mellan Karl och Nadia samt att storheten i kärleken i parallellhistorien är svår att känna, även delen med Kraken, som nu känns en aning omotiverad, hade vunnit på att fördjupas, hur kom den dit och varför? Det är inte lätt skriva manus, att veta var man ska såga och var man ska lägga till, var man ska gasa och var man ska bromsa. Idéerna finns där, stämningen är rätt och berättelserna fungerar, men Rom byggdes inte på en dag, om ni förstår vad jag menar. Allt är på rätt väg men inte riktigt framme än och förhoppningsvis så kommer man aldrig fram utan fortsätter att utvecklas.

Den andra serien >>Bryskt uppvaknande<< , även den med Karl Kämpe, är kortare och tecknad i en helt annan stil. Johan Elebrinks tecknar i en stil som inte är lika dramatisk och en mycket ljusare i färgsättningen, här finns inte Reine Rosenbergs skuggor och mörker utan en luftigare och tydligare stil. Det här med att en serie har olika stilar och temperament är något som tilltalar undertecknad, det ger serien en större vitalitet att kunna skapa stämningar som passar manuset. Även att hoppa fram och tillbaka i kronologin, att kunna dyka ner i en händelse i huvudpersonens liv när det passar gör att man slipper transportsträckor och utfyllnad. Det blir lättare att koncentrera sig på den aktuella händelsen. Berättelserna om äventyraren Karl Kämpe håller sakta men säkert på att utveckla sig till en svensk Solomon Kane (En puritansk äventyrare i slutet av 1600-talet, skapad av R E Howard) och kan komma att bli riktigt, riktigt bra.

Är man med och finansierar den här tidningen via Kickstarter blir det visserligen lite dyrare för att få sitt nummer än att vänta tills den finns i Karl Kämpes webshop men å andra sidan hjälper man till så att tidningen blir av. Tidningen ges nämligen ut av ett litet oberoende enpersonsförlag och det krävs många ideella timmar och ett stort engagemang för att driva igenom det sådant här projekt. En bonus man får genom att stödja ett croudfoundat projekt som det här, är så kallade stretchgoals. Stretchgoalen för det här numret bestod i ett klistermärke, bokmärken, en knapp och fyra extra sidor. Är man som jag så var det de här extra sidorna som var den stora belöningen och jag hoppas att ev. framtida stretchgoal består av fler nivåer med extrasidor så att tidningen kan komma upp i 36 sidor.

Sammanfattningsvis så vill jag rekommendera de Karl Kämpe Äventyraren till alla som gillar äventyrsserier med övernaturliga inslag. Det är en gedigen produkt med stort läsvärde så nu väntar jag bara på nästa nummer.

/Nicklas Johansson-Näslund
Robertsfors, 2017-12-21
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av Klaatu »

Det är så intressant att du nämner var "var skall man såga och var man ska lägga till...". Jag hade en hel del problem med detta när jag skrev manuset. Berättelsen kunde enkelt ha svällt upp med 10 sidor men av ekonomiska skäl ville jag hålla sidantalet nere. Angående kraken fanns det en text som litet mer utförligt förklarade att den var en urtidsvarelse, ett djur, som var den sista av sin art och att den var Helbadurs husdjur (lilla vovve). Det jag finner väldigt svårt är att hitta den rätta balansen mellan ord och bild. Skall man låta bilderna tala för sig själva eller skall man med ord förstärka intrycket? Jag kan berätta att man mina manus oftare är betydligt ordrikare än det som slutgiltigt kommer i tryck. Kanske är det ett misstag?
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av Wakuran »

En tumregel är ju att man ska låta bilderna tala så mycket som möjligt. Det är ett vanligt misstag med manusförfattare som skrivit textlitteratur tidigare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av Agentum »

Kraken var ju en jättebläckfisk helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av Klaatu »

Wakuran skrev:En tumregel är ju att man ska låta bilderna tala så mycket som möjligt. Det är ett vanligt misstag med manusförfattare som skrivit textlitteratur tidigare.

Jag tycker detta låter litet konstigt, fast samtidigt så är det väldigt individuellt vad som är "för mycket text". Jag tror att en del läsare gillar mycket text medan andra vill ha mindre. Däremot tror jag att de flesta är emot för mycket ONÖDIG text, fast i detta fall kan man fråga sig vad som räknas som onödigt. Jag tror mer att det är en balansakt än att följa någon regel. Utveckla gärna vidare om ni har andra eller liknande åsikter...

Agentum skrev:Kraken var ju en jättebläckfisk helt enkelt.

Just precis. Karl Kämpe kallar varelsen för KRAKEN då det är den närmsta referens som han kan hitta i sin världsuppfattning.
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag tycker inte det är en regel som ska följas i alla lägen. Som om pantomimserier vore målet för alla serier?
Däremot bör bild och text komplettera varandra, och inte berätta samma sak.
Vissa serier är lämpade som "texttunga" sådana medan andra passar bäst som rena bildberättelser.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av Wakuran »

Det skulle ju tydligen vara någon sorts pastisch på gamla Fantomenserier från 80-talet, och de hade ju i regel rätt mycket text...

(Nu tycker jag ju personligen att de ofta hade alldeles för mycket text och blev litet pompösa, men hur som helst...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av smorkin »

AndreasEriksson skrev:Jag tycker inte det är en regel som ska följas i alla lägen. Som om pantomimserier vore målet för alla serier?
Däremot bör bild och text komplettera varandra, och inte berätta samma sak.
Vissa serier är lämpade som "texttunga" sådana medan andra passar bäst som rena bildberättelser.

Som tumregel håller jag med om den, men sen fins det som alltid undantag. Jag tycker till exempel en del av Tardis deckarserier fungerar alldeles fantastiskt bra som serier trots att det är rejäla textplattor som beskriver exakt vad Tardi samtidigt skildrar i bild. Men som sagt, det är undantag.

Ska väl också nämna att personligen har jag svårt för pantomimserier; någon enstaka sida kan vara ok men hela album utan text är absolut inte min grej [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:
AndreasEriksson skrev:Jag tycker inte det är en regel som ska följas i alla lägen. Som om pantomimserier vore målet för alla serier?
Däremot bör bild och text komplettera varandra, och inte berätta samma sak.
Vissa serier är lämpade som "texttunga" sådana medan andra passar bäst som rena bildberättelser.

Som tumregel håller jag med om den, men sen fins det som alltid undantag. Jag tycker till exempel en del av Tardis deckarserier fungerar alldeles fantastiskt bra som serier trots att det är rejäla textplattor som beskriver exakt vad Tardi samtidigt skildrar i bild. Men som sagt, det är undantag.

Ska väl också nämna att personligen har jag svårt för pantomimserier; någon enstaka sida kan vara ok men hela album utan text är absolut inte min grej [:)]

Du tog ju förresten upp det där i din recension, nyligen, såg jag...

https://smorkin.wordpress.com/2018/01/0 ... arl-kampe/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av smorkin »

Jo, "Karl Kämpe" fick mig att fundera på det där med text kontra bild igen :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
MetaLarsson
Very Good
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 28 mar 2015, 16:09

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av MetaLarsson »

Här är en annan recension av Karl Kämpe 2.
You don't remember Danny Mirror.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Karl Kämpe Äventyraren #2-2017

Inlägg av Wakuran »

MetaLarsson skrev:Här är en annan recension av Karl Kämpe 2.

Aha, en YouTube-film. Det såg jag inte först.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar