Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

GuestOnQuest skrev:
lennon skrev:2018! Albumförlaget fyller 10 år! Räknar jag rätt så är 78 st album utgivna sedan starten fram till nu. De allra flesta är jag fortfarande jäkligt nöjd med :-)

Men det slutar inte där... närmast på gång att bli utgivna är de 2 sista Lanfeust-albumen (del 7 och 8), sedan följer samlingsutgåvan av Borgia (4 album).

Nya Bouncer är på gång i Frankrike strax och det sista albumet av Julius, så de lär väl komma i år också.
10 år! Tiden går verkligen fort. Grattis och tack för alla album får man väl säga! [:)] Ser mest fram emot Lanfeust-albumen. Hur är det med spin-offs-albumen vad gäller Lanfeust, kommer de att komma från Albumförlaget eller blir det ett avslut i och med dessa två sista album?


Tack själv för dina köp (antar jag)! Lanfeust har tyvärr kostat mig en mindre förmögenhet, så troligtvis blir det det sista från världen Troy.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

lennon skrev:
GuestOnQuest skrev:Ser mest fram emot Lanfeust-albumen. Hur är det med spin-offs-albumen vad gäller Lanfeust, kommer de att komma från Albumförlaget eller blir det ett avslut i och med dessa två sista album?


Tack själv för dina köp (antar jag)! Lanfeust har tyvärr kostat mig en mindre förmögenhet, så troligtvis blir det det sista från världen Troy.

Bra att du kör färdigt serien, åtminstone.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Albumförlaget

Inlägg av Sandblaster »

Mr Jonas Albumförlag är ju bara bäst, och Lanfeust är en kanonskön serie. Hade visserligen något svårt att få grepp om serien i början men när jag väl lagt ifrån mig album 5+6 insåg jag att jag var käääääär [8] Förväntar mig ett smärre pk-drev när Borgia släpps med tanke på de involverade kreatörerna. Kul att du vågar, och vi backar upp med våra slantar förstås [;)]
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

PK-människorna bryr sig inte om seriealbum. Jag minns egentligen inget liknande som någonsin har hänt sen mangadomen...

(Om man inte ska räkna in Bamse, Mim och Meles, men där var det något annorlunda premisser...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Albumförlaget

Inlägg av GuestOnQuest »

lennon skrev:Lanfeust har tyvärr kostat mig en mindre förmögenhet, så troligtvis blir det det sista från världen Troy.
Det var tråkigt att höra men, som Wakuran skrev, man får vara glad att du avslutar serien. Det är inte illa.

Tänk så olika smak frassar och svenskar har. Lanfeust/Troy-världen är otroligt populär i Frankrike medan den i Sverige knappt går att sälja. Det är ganska märkligt eftersom vi befinner oss i tider med fantasy i fokus, Lanfeust borde sälja som smör.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Albumförlaget

Inlägg av RioGrande »

Grattis. Absolut modigaste förlaget. Vågar ta in nya serier också (medan Cobolt och Zoom och Faraos huvudsakligen fegar med gamla favoriter i ny kostym)!
Dessutom var Albumförlaget FÖRST med att åter börja satsa på franskbelgiska album i Sverige (en marknad som mer eller mindre var dödförklarad runt 2007...).
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Albumförlaget

Inlägg av BoJustBo »

lennon skrev:
KRax skrev:78 album... Och alla påbörjade serier har du alltid kört på med med, ska avslutas. Det är rätt fantastiskt! Grattis!

Kommer ihåg att du funderade på Borgia redan någon gång där i början. Samlingsalbum med fyra delar på en gång tror jag är helt rätt för den serien!

Jo, den har varit bra ett längre tag [;)] jag vacklade lite när det var någon som sågade den i någon recension, men numera struntar jag i sånt. Den ÄR ju bra! Blir dock en liten upplaga.

Aha, köpa snabbt när det släpps då allså ;) Grattis på tio-års jubileet, låt oss hoppas på många år i framtiden.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Albumförlaget

Inlägg av trimble »

Finns ingen anledning att racka ned på Cobolt, Zoom och Faraos för att dom ger ut gammal "skåpmat" enligt RioGrande, har själv upptäckt en hel del guldkorn i deras utgivningar som har tilltalat mig och som jag har köpt på mig, och det gör ju inte saken sämre att dom i regel är i snygga utgåvor mycket bättre än originalen som gavs ut för ett antal år sedan.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Albumförlaget

Inlägg av RioGrande »

Inte meningen att racka ner. Ledsen om du blev ledsen. Jag är också glad över att återse dessa gamla godingar i repris! Men Jonas jobb med att övertyga folk att köpa helt nya oprövade serier är ju så mycket större, tuffare och modigare.
southernstyle
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 07 mar 2014, 00:59

Re: Albumförlaget

Inlägg av southernstyle »

Jodorowsky+ Manara+ historien om familjen Borgia, jag anar vad vi kommer få :-), trevligt att det blir en samlingsutgåva med! När tror du att den släpps?

Ang Lanfeust, synd att den kostade mycket, det är en okej serie i mitt tycke men tror eventuellt dåliga försäljningssiffror handlar om demografi. Alltså att den Svenska marknaden och Frankophone inte kan jämföras. Finns nog en anledning till varför cobolt, zoom etc "fegar" (för att citera riogrande haha, obs att jag gillar cobolts utgivning med :)), med att släppa säkra kort. Aja låt mig inte leda denna tråd OT, beröm och heder åt albumförlaget!
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av smorkin »

Jag skulle nog inte heller säga att Cobolt "fegar", snarare att de använder en del gamla välbekanta serier för att få ruljans på ekonomin: Ge ut några "säkra" kort (om det nu finns säkra kort vad gäller serieförsäljning i Sverige) för att få ekonomi och omsättning, och använd sen det till chansningar. Om man tittar på senaste året, 2017, så har de nog gett ut fler nya saker än Zoom, Albumförlaget osv.

Och det är bara bra att det finns mycket att välja på, både gammalt och nytt, från olika förlag. Diversitet = yay! [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av smorkin »

Ah, just det ja: Grattis till Albumförlaget för 10 års kämpande! Och jag håller med, väldigt trevligt att serier som påbörjats också avslutas, även om försäljningen går sisådär.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Albumförlaget

Inlägg av trimble »

Ledsen är väl att ta i, gillar också Albumförlagets utgåvor har läst dom flesta dock ej Langfeust.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Albumförlaget

Inlägg av RioGrande »

Sedan verkar Cobolt (via danska Cobolt, som väl egentligen bara var en skatteteknisk fortsättning på Carlsen i Danmark (man fick inte ge bort albumen till Egmont?)) ha fått lite "gratis" när det gäller rättigheter till populära serier --- som Jonas inte tilläts hantera "eftersom de redan låg hos Egmont" eller hur det hette...
Nå. Om det där vet jag ingenting. Och det SER inte likadant ut i Danmark och Sverige. Här kommer exempelvis Spirou och Asterix ut hos Egmont. I Danmark ges Spirou ut av Cobolt och Asterix av FC...
Vad försöker jag säga? (Vet inte riktigt!)
Och Jonas fick faktiskt Lucky Luke sedan!
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av smorkin »

Just Spirou är ju härligt komplicerad i Sverige känns det som, med tre olika förlag som samtidigt ger ut serier med karaktären :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Albumförlaget

Inlägg av Sandblaster »

Såååå Lennon något release datum för Lanfeustarna resp Borgia ännu?!?
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Nja, Lanfeustarna är snart klara för att skicka till tryck, så om en månad cirka.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av larsa66 »

Någon plan för undertaker?
Har hört att det finns två album till förutom dem du gett ut.
Eller måste du vänta tills egmont publicerat dom i fantomen?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Albumförlaget

Inlägg av burnout »

Man kan bara hoppas på att Fantomen red. har tröttnat på att publicera den serien. Sorgligt att den först måste vara i fantomen innan den kan ges ut i ett album. Jag tvivlar på att det skulle påverka upplagan av fantomen. Dom som köper fantomen köper den inte för bi-serierna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Albumförlaget

Inlägg av RioGrande »

Jag gör. Fast jag blir mer och mer besviken för varje gång. Inser ju dessutom att kostnaden för två serietidningar ofta överstiger kostnaden att köpa albumet. Om jag köper en Cinebook-utgåva fraktfritt via Bookdepository. (Och då menar jag inte JUST Undertaker. Men flera av de andra biserierna.)
Skriv svar