Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Serieguden »

Jag har läst en del historia om vikingatiden, och när Jag såg första säsongen blev jag förvånad över hur mycket som faktiskt anses vara baserat på verkliga händelser och personer.
Det finns en hel del material till filmer i de isländska sagorna (saga betyder historia på isländska). De skrevs visserligen efter vikingatidens slut 1066 ( förutom på Grönland, där det räknades till vikingatid till 1400- talet) men mycket har visat sig stämma.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Punisher får en säsong 2. Hoppas den blir lika vass som säsong 1. Ser framemot Jessica Jones 2 också. Jag tyckte riktigt bra om säsong 1. Även om jag tycker det är lite synd att samma fiende dyker upp igen.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av larsa66 »

Mr robot har jag nämnt tidigare i denna tråd. Den är nu i slutet(på svt) på tredje säsongen och är fortfarande kusligt bra. Även om det inte är en serieadaption känns det som det. Den påminner om V men känns mer äkta och verklighetsnärvarande. Bl. a. Är det ett komiskt inslag där en kinesisk boss pratar med en amerikansk underställd "förresten har vi hittat en president för ert land" han pekade mot teven och där stod Donald Trump och höll ett tal [:D] om jag inte är ute och cyklar gjordes serien före han verkligen blev vald.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av mib »

Agentum skrev:Jag har bara sett nåt enstaka avsnitt för många säsonger sedan av Vikings så jag hänger inte med, men det handlar just om vikingatiden iaf så som amerikaner tänker sig den........


Hur menar du där? Serien är förmodligen så långt från hur Amerikaner (eller Hollywood i stort) tänker sig vikingatiden som man kan komma. Det skulle vara en ren dödsstöt mot serien att försöka gå ett eller två steg längre mot vad man tror är verklighet.

Tycker de fyra första säsongerna är helt ok. Det är svårt att sia om vad som är rätt eller fel då sagorna skrevs av folk som inte var där. Att de tar sig vissa friheter med manuset tycker jag är helt ok och känner inte alls någon Amerikaniserad vibb för det. Det är ju ingen som helt vet hur saker och ting förhöll sig, de har dock spikat mycket mitt i prick av det man tror sig veta i större drag.

*Spoiler alert* Kvinnor och män är mer jämlika, personer i serien handlar ut i från ett starkt egen intresse när "demokratin" väl har avgjort vad som ska göras. De har inte använt sig av massa fiktiva personer utan försökt göra en intressant berättelse kring den tidens (vad vi känner till) storheter. *Ännu mera Spoiler alert* Att Björn Järnsida har en annan mor eller Rollo gjorts till bror i serien hänger jag absolut inte upp mig på. Hellre ett par Hollywood trick där än att försöka följa något som ingen ändå kan säga.... "Så här var det".
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Serieguden »

mib skrev:
Agentum skrev:Jag har bara sett nåt enstaka avsnitt för många säsonger sedan av Vikings så jag hänger inte med, men det handlar just om vikingatiden iaf så som amerikaner tänker sig den........


Hur menar du där? Serien är förmodligen så långt från hur Amerikaner (eller Hollywood i stort) tänker sig vikingatiden som man kan komma. Det skulle vara en ren dödsstöt mot serien att försöka gå ett eller två steg längre mot vad man tror är verklighet.

Tycker de fyra första säsongerna är helt ok. Det är svårt att sia om vad som är rätt eller fel då sagorna skrevs av folk som inte var där. Att de tar sig vissa friheter med manuset tycker jag är helt ok och känner inte alls någon Amerikaniserad vibb för det. Det är ju ingen som helt vet hur saker och ting förhöll sig, de har dock spikat mycket mitt i prick av det man tror sig veta i större drag.

*Spoiler alert* Kvinnor och män är mer jämlika, personer i serien handlar ut i från ett starkt egen intresse när "demokratin" väl har avgjort vad som ska göras. De har inte använt sig av massa fiktiva personer utan försökt göra en intressant berättelse kring den tidens (vad vi känner till) storheter. *Ännu mera Spoiler alert* Att Björn Järnsida har en annan mor eller Rollo gjorts till bror i serien hänger jag absolut inte upp mig på. Hellre ett par Hollywood trick där än att försöka följa något som ingen ändå kan säga.... "Så här var det".



Har inte sett de senaste säsongerna, så jag undrar om Rollo verkar vara baserad på Vikingen Rollo/GångeRolf (som skulle varit för stor för att en häst skulle kunna bära honom, därav GångeRolf) som fick ett område i Frankrike mot att han skulle hindra andra vikingar från att härja där, och grundande det Normandiska väldet. Var också släkt med Vilhelm erövraren som gjorde den sista lyckade erövringen av England 1066, samma år som vikingatiden ansågs ta slut då den siste vikingakungen Harald Hårdråde dog i slaget vid Stamford Brigde, i sitt försök att erövra England. Hård gubbe. Var över 50 bast när han gick i fronten, men dog av en pil i halsen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Fast om du läser allt ser du att jag just menar att det såklart måste finnas en fiktion del, annars var det ju inget att se på.:-)

Dock känns det ju inte som just annat än hur andra tänker sig vikingatiden utifrån imo, sen kanske inte det är dåligt.
Hollywood menar jag inte, vi behöver inte ta i så [:o)]

Jag vet inte om jag ska börja se ikappneller inte bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag tittade nyss på "Godless" med farsan. Jag har för mig någon här tipsade om den. Den bästa western jag har sett. Tack för den.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Jag har precis avslutat den andra säsongen av den svenska tv-serien "Jordskott".
Precis som efter den första säsongen, så är jag lite ambivalent. Grundidén är riktigt bra, men jag kan inte komma ifrån att amerikaner, britter, norrmän eller för den delen danskar, hade gjort ett bättre jobb med den.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Inte ovanligt, jag mins svenska äkta människor som var en soppa och som gjordes av britter senare bättre tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Sir-L »

Vissa har nog nämnts förut men jag kan rekommendera några tv-serier jag följer:
The Ranch - sitcom/drama med Sam Elliott, Debra Singer, Ashton Kutcher, Elisha Cuthbert, Danny Masterson mfl
Taboo - perioddrama med Tom Hardy
Lucifer - Har ni söker koll på
Wynonna Earp - nutida ättling till Wyatt Earp jagar demoner pga förbannelse som uttalats över Wyatt.
Penny Dreddful - victorianskt skräckdrama med alla monsterlegender i ett. Minna Harker har blivit bortrövad av monster (vampyrer) och hennes far och bästa väninna letar efter henne. Till hjälp tar de Victor Frankenstein och en amerikansk vilda-västern-showman. En viss Dorian Gray figurerar också.
Peaky Blinders - brittisk version av Empire Bordwalk
Black Sails - Piratdrama , prequel till Skattkammarön

Glömde ju att jag klämde första säsongen av American Gods, som var rätt bra. Kommer inte riktigt ihåg boken så jag kan inte säga om den är förlagan trogen. Men det känns så.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Penny dreadfull var bra, men det är avslutat.

Peaky Blinders slutade lite konstigt så jag vet inte om det kommer igen?
Skön brittisk 20tals stil där mycket bättre än den motsvarande amerikansla gangsterserien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av mib »

SS 3 av Flash ligger på Flixen nu. Tycker den börja väldigt bra med Flashpoint och Paradox. Blir intressant att se om de lyckas hålla ångan uppe hela säsongen.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Peaky Blinders slutade lite konstigt så jag vet inte om det kommer igen?
Skön brittisk 20tals stil där mycket bättre än den motsvarande amerikansla gangsterserien.


Den där verkar väldigt lovande! [^]
Enligt IMDb så är det en femte säsong inplanerad för 2018.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Såg förresten att det gick en ny TV-serie baserad på X-Men-franchisen på Fox sen ett tag tillbaka... (Den svenska premiären är tydligen två månader efter 183 andra länder, vilket känns sådär kul...) Vet inte om det kan vara något...

Trailern kändes litet kitschig, iofs... Väldigt mycket ungdomar med lustiga hårfärger som viftar med händerna...

https://www.moviezine.se/nyheter/nu-kom ... ll-sverige
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Har de inte redan the Runnaways som serie?

Inget jag orkar se, men jag tycker mig sett det.

Det här är ytterligare i samma ungdomsanda antar jag.

Själv försöker jag se the Punishet serien, trööööög var ordet, förbannat lite utdelning av punishing, hittils imo en besvikelse, drt här var absolut inte det jag ville se med figuren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Mithroth »

Håller med Agentum. Tog mig igenom hela säsongen men vetetusan var Punisher höll hus för han var inte med i serien. Tyckte det var fullständigt värdelöst och tog en solklar sistaplats av Netflix marvelserier.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Sover alla? Inte ett inlägg på hela forumet på två dygn?
Jag försöker att väcka lite liv genom att berätta att jag f.n. ser den spanska tv-serien "La Casa De Papel". En lite annorlunda "stora kuppen-serie", där intrigen går parallellt mellan rånet och rånarnas, polisernas och gisslans privata våndor och historik.

Har sett fem av 13 avsnitt hittills, men den är än så länge riktigt bra. [:)]

http://www.imdb.com/title/tt6468322/?ref_=nv_sr_1
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

"Pappershuset" antar jag att det betyder...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av super85 »

Jag gillade "Punisher" att den lider av samma sak som alla de där Marvel Netflix tv-serierna att det finns för mycket "filler" och man skulle klara sig bättre på 4-5 avsnitt. Jag gillade serien, men precis som de andra kunde den vara betydligt kortare.

"The Defenders" kunde ha varit mycket kortare och det var typ 7 avsnitt. Punisher är definitivt bättre än Defenders, Luke Cake ,Iron Fist ochJessica Jones,

Den enda hela säsongen av någon av Marvel Netflix som var bra nivå var första säsongen av "Daredevil".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Jag gillade andra bättre, men första var bra med.

Punisher är den sämsta jag sett hittils men jag hoppade över Defenders och var det Inhumans med, orkade inte helt enkelt.
Men Punisher är ju en favorit så den måste jag ju se, och det fick jag inte, han var bättre i DD tycker jag.

Det har aldeles för myckey av rundgång i hur misstänksam han var minsan, bla bla bla, besöka frun till Micro och hålla på med nonsens.

Jag förstår att de vill förklara honom, men en fullständig psykisk profil kändes onödig, ut o skjut o säg coola oneliners nångång.

Föresten Black Lightning ska ha börjat, ok det är DC men såg att folk tyckt den var rätt bra, ja för startavsnittet då.
Får gräva upp.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar