Digitalisering + upphovsrätt?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Ahead »

Hej forumet!

Jag har ett gäng gamla serietidningar från 80-talet som knappast är i "samlingsskick". Det som lockar mig, och det jag undrar över, är om jag bryter mot upphovsrätten om jag digitaliserar dessa? (observera att jag inte har för avsikt att sprida materialet vind för våg, men vill samtidigt respektera upphovsmakaren innan jag eventuellt gör något). Det känns bättre att göra något med dessa serier än att bara slänga bort dem. Åsikter/synpunkter?

Mvh
Alex
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Wakuran »

Nej, det är bara medveten spridning som är olaglig. Inte att föra över dem till ett nytt format, på privat håll.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Agentum »

Presis det man själv äger får man ju kopiera för egen del.
9mm, i'm never further away than that.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Ahead »

Tacksam för era svar! Då vet jag att inte gör något dumt, dessutom frigörs en del volym i hemmet om jag kan digitalisera dessa. :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Wakuran »

Rent praktiskt innebär det väl iofs spridning till 'en' person, men det är väl inget som någon skulle orka ta upp i rätten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av satori »

Som Wakuran säger så är det i de flesta fall olagligt att göra en kopia även för eget bruk, men det finns inget sätt att hålla koll på det och antagligen svårt att fälla någon för det, så inget företag orkar besvära sig om det.
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av sverre »

Lagen om upphovsrätt.
Se kap 2 paragraf 12
https://lagen.nu/1960:729
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Ahead »

Intressanta synpunkter. Om jag läser Lagen om upphovsrätt (och tolkar det korrekt, vilket man aldrig vet) så ser jag inte direkt något hinder mot att genomföra detta, så länge jag inte sprider materialet vidare. Sedan, som påpekats, så lär ingen "komma på" mig med att ha genomfört det heller.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Agentum »

Nej, för min del så tycker jag du räddar innehållet, iaf om inte datan blir oläslig, en dag finns ju inte våra tidningar kvar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Sir-L »

Kan man inte i detta fall, anser att det är en säkerhetskopia (backup)? Det är väl tillåtet? Eller det kanske inte gäller pappersverk.

[Edit ] Såg nu att Agentum var inne på samma spår. :)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av rkaj »

Jag är inne på samma spår som Agentum och Sir-L, om du bara ska ha de scannade filerna för egen del så bör det inte bara så att du kommer undan med det utan till och med direkt tillåtet.

En hake är att "för egen del" nog förutsätter att du behåller eller förstör originalen. Om du säljer (eller ens skänker bort) själva tidningarna så har du nog inte rätt att behålla kopian. Och om du faktiskt förstör tidningarna när du har scannat dem kan du (kanske, i princip, i värsta fall) behöva kunna bevisa att du har ägt dem och inte överlåtit dem på någon annan.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Ahead »

Jag är inte så orolig att "bli påkommen" vad skulle sannolikheten vara för det? (om det nu inte är tillåtet, vilket inte verkar vara helt självklart) Men jag vill snarare följa de regler som faktiskt finns av respekt för kreatörerna. Planen är som sagt att digitalisera för att spara plats så på ett eller annat sätt måste originalen försvinna. Men jag kanske får följa @rkajs råd och bevisa att jag haft dem i min ägo... Kanske en selfie med alla tidningarna? givetvis i bar överkropp och inoljad (because... why not?) ;)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Wakuran »

På en personlig etisk nivå har jag å andra sidan svårt för medveten destruktion av läsbara serier. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Ahead
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 mar 2017, 09:07
Ort: Norrköping

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Ahead »

Misstänker att det är många på detta forumet som delar din syn på det ;)
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av mib »

Förmodligen en annan diskussion, tycker man skulle fått en digitalnyckel med nya serieböcker precis som med blu-ray filmer. Med andra ord, köper man en ny seriebok fysiskt skulle man ha rätt till den digitalt t.ex på itunes med.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Wakuran »

mib skrev:Förmodligen en annan diskussion, tycker man skulle fått en digitalnyckel med nya serieböcker precis som med blu-ray filmer. Med andra ord, köper man en ny seriebok fysiskt skulle man ha rätt till den digitalt t.ex på itunes med.

Kanske en poäng inför framtiden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av smorkin »

mib skrev:Förmodligen en annan diskussion, tycker man skulle fått en digitalnyckel med nya serieböcker precis som med blu-ray filmer. Med andra ord, köper man en ny seriebok fysiskt skulle man ha rätt till den digitalt t.ex på itunes med.

Både Marvel & DC har gjort just det av och till; ibland har det gällt alla deras titlar, ibland bara de något dyrare, ibland några andra. Så de har varit lite veliga, helt klart, men idén ligger där och puttrar och har gjort så i många år. Och det är en trevlig idé :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av tfels »

Wakuran skrev:
mib skrev:Förmodligen en annan diskussion, tycker man skulle fått en digitalnyckel med nya serieböcker precis som med blu-ray filmer. Med andra ord, köper man en ny seriebok fysiskt skulle man ha rätt till den digitalt t.ex på itunes med.

Kanske en poäng inför framtiden...

Det skulle ju samtidigt innebära att den som trycker något blir skyldig att tillhandahålla verket digitalt med en nyckel. Låter inte så bra med ett sånt tvång, även om tillhandahållandet borde uppmuntras på olika sätt.

Bör man inte för övrigt skilja mellan upphovsmakare och upphovsrättsinnehavare? Det är ju inte säkert att den som skapat något har behållit upphovsrätten.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av Agentum »

Det där är ju nåt som måste lösas en dag då ju allt mer konsumeras i digital form.

Vi är ju på väg dit även om jag personligen föredrar fysiska serier i de flesta fall, men så är jsg ju från den analoga världen med [:)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Digitalisering + upphovsrätt?

Inlägg av mib »

tfels skrev:
Wakuran skrev:
mib skrev:Förmodligen en annan diskussion, tycker man skulle fått en digitalnyckel med nya serieböcker precis som med blu-ray filmer. Med andra ord, köper man en ny seriebok fysiskt skulle man ha rätt till den digitalt t.ex på itunes med.

Kanske en poäng inför framtiden...

Det skulle ju samtidigt innebära att den som trycker något blir skyldig att tillhandahålla verket digitalt med en nyckel. Låter inte så bra med ett sånt tvång, även om tillhandahållandet borde uppmuntras på olika sätt.

Bör man inte för övrigt skilja mellan upphovsmakare och upphovsrättsinnehavare? Det är ju inte säkert att den som skapat något har behållit upphovsrätten.


Ser inte problemet, har filmbranschen lyckats så borde det rimligen gå att lösa.Tydligen har det redan förekommit @smorkin
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Skriv svar