Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av tfels »

Tror receptet vore att alla serieskapare gör sin grej i stort sett inom ramen för seriens grej. Alltså gäller det att matcha serieskapare och serie utifrån detta. Samma med redaktörerna och deras överredaktörer o chefer. Matcha det som passar. Men testa att överraska ibland.

Och så detta med events och liknande. Typ vart femte år vore kanske bra. Men begränsa det till t ex fyra dubbelnummer varannan vecka, så får man läsa allt ganska snabbt. Sedan är det slut på event-kalaset. Och låt de serieskapare som inte kan låna ut sina figurer till eventet slippa det, eller åtminstone ge tillbaka figurerna i önskat skick. Utan crossovers och tvång att följa storyn i andra titlar. Och utan oönskade komplikationer och följder i kommande tidningar. I så fall kunde events och crossoverserier rentav vara kul!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Det är som 80talet igen haha.

Jag förstår hur du menar, men events sålde vad jag förstod, och då bara fortsatte de med dem av farten och det skulle bli större och större hela tiden och involvera allt mer av vad de gav ut.

Men vi var inte ensamma som tyckte att det inte var bra med editorstyrda serier i längden, och inte att absolut allt måste var inblandat.

Jag förstår att man vill bygga ett universum där allt hänger ihop, men det är omöjligt i längden så glöm det och släpp loss lite i stället, det är för många inblandade så är det inte möjligt, en liten grupp skapare kan möjligen skapa en värld som hänger ihop säg som Dungeon, i övrigt glöm saken att var absolut exakt..
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jag förstår att man vill bygga ett universum där allt hänger ihop, men det är omöjligt i längden så glöm det och släpp loss lite i stället, det är för många inblandade så är det inte möjligt, en liten grupp skapare kan möjligen skapa en värld som hänger ihop säg som Dungeon, i övrigt glöm saken att var absolut exakt..


Se Donjon, om ni inte känner till.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Stranger »

Agentum skrev:Det är som 80talet igen haha.

Jag förstår hur du menar, men events sålde vad jag förstod, och då bara fortsatte de med dem av farten och det skulle bli större och större hela tiden och involvera allt mer av vad de gav ut.

Men vi var inte ensamma som tyckte att det inte var bra med editorstyrda serier i längden, och inte att absolut allt måste var inblandat.

Jag förstår att man vill bygga ett universum där allt hänger ihop, men det är omöjligt i längden så glöm det och släpp loss lite i stället, det är för många inblandade så är det inte möjligt, en liten grupp skapare kan möjligen skapa en värld som hänger ihop säg som Dungeon, i övrigt glöm saken att var absolut exakt..

Det jag stör mig på mest med events är att det aldrig blir några konsekvenser för nånting, katastroferna är så enorma att samhället inte skulle fungera, men allting blir bara likadant nästa vecka.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Ala »

På tal om events; Vad tycker folket här om The Button och kommande Doomsday Clock? De spinner ju vidare på slutet av Rebirth och det ska tydligen bli ett riktigt stort event.

Jag har själv bara läst Rebirth och The Button och även om de är bra och välgjorda så känns hela premissen rätt krystad och onödig. Väntar med slutgiltigt utlåtande tills hela Doomsday Clock finns ute och man ser lite mer hur det påverkar universumet.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mib »

Ala skrev:På tal om events; Vad tycker folket här om The Button och kommande Doomsday Clock? De spinner ju vidare på slutet av Rebirth och det ska tydligen bli ett riktigt stort event.

Jag har själv bara läst Rebirth och The Button och även om de är bra och välgjorda så känns hela premissen rätt krystad och onödig. Väntar med slutgiltigt utlåtande tills hela Doomsday Clock finns ute och man ser lite mer hur det påverkar universumet.


Jag tycker det hela känns lite spännande och mycket tack vare Rebirth kom serier in i mitt liv igen efter cirka 25 års frånvaro. The Button står dock fortfarande oläst i hyllan. [8)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag har blivit underhållen av de 3 första nummren av "Doomsday Clock".

Inte för att jag tycker det är världens bästa story ever, men underhållande.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Ala »

Tvivlar inte på att det är underhållande, men det känns onödigt att fasa ihop Watchmen med DCs "vanliga" universum tycker jag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Va Watchmen? Är de sinnessjuka?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag tycker det är kul. Jag har inga problem som helst att DC gör en story av det. Onödigt är det absolut, som de flesta events, och man mjölkar de flesta koncept man har.

Jag kan läsa dem som separata grejer. Som de flesta storys som denna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Klart man kan, om man vill.

Personligen ser jag Watchmen som klart ett avslutat kapittel, de lyckades iofs mjölka det för några år sen med before serierna men de var knappast top notch och sålde väl mest på namnet.

Och nu är det dags igen, med en serie som skrevs helt vid sidan av allt annat och bara egentligen gavs ut av DC.

Iofs förstår jag att väldigt lite nytt tillkommer idag i de stora bolagens huvudlinjer eftersom de ju äger allt nytt DU kommit upp med.

Men som tur är finns ju andra serier.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Before serierna sålde på grund av namnet och för att de som var inblandade var väldigt stora namn.

"Doomsday Clock" säljer på grund av kopplingen till Watchmen, att det är ett "event" och "viktigt" för DCs universum, och den görs av Geoff Johns och Gary Frank.

Skulle inte förvåna mig om den är DCs största framgång på flera år.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Ala »

Håller med Agentum. Watchmen är en avslutad historia och ett mästerverk på alla sätt och vis som man inte borde pilla med. Därför läste jag aldrig ens Before-serierna. Kommer dock att läsa Doomsday Clock eftersom det påverkar universumet i stort, och Geoff Johns är grym som fan, men jag väntar tills alla nummer finns ute så man kan plöja det.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Rätt kul, och detta säger jag inte alls nedlåtande mot dig Ala, jag prenumererar ju själv på "Doomsday Clock". Det du säger är ju ungefär det som DC har räknat med. "Watchmen är sin egen serie, en avslutad serie" men sen är den här "viktig" för DCs universum så folk köper den ändå.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mib »

Jag hoppade på DC tåget uteslutande tack vare, eller man kanske ska säga på grund av Rebirth. Mycket har känts lite förvirrande och läsordningen varierar på vart man tittar på nätet (mycket förvirrande). Genomgående är dock detta evinnerliga "viktigt" för DCs universum. [}:)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Vad tycker du är förvirrande?

Jag själv tycker sånt är en stor grej av genren. Det är förvirrande för det mesta av den här typen av storys är kosmiska mysterier.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av mib »

super85 skrev:Vad tycker du är förvirrande?

Jag själv tycker sånt är en stor grej av genren. Det är förvirrande för det mesta av den här typen av storys är kosmiska mysterier.


Framför allt läsordningen, för att få så bra flyt och kontinuitet i det hela som man kan. Det där med "viktigt" för DCU kan jag tänka mig är ganska subjektivt och varierar från person till person.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Newsflash: Events är aldrig viktiga, de glöms helt av efter några år om äns det.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Fast det ändrar inte det att de säljer bättre än "vanliga serier" och diverse tie-ins boostar försäljningssiffrorna.

Som jag skrivit så många gånger, DC och Marvel slutar göra events sen när folk slutar köpa dem.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Ala »

super85 skrev:Rätt kul, och detta säger jag inte alls nedlåtande mot dig Ala, jag prenumererar ju själv på "Doomsday Clock". Det du säger är ju ungefär det som DC har räknat med. "Watchmen är sin egen serie, en avslutad serie" men sen är den här "viktig" för DCs universum så folk köper den ändå.


Haha, nej, jag vet. Jag borde ju egentligen ha bojkottat både detta och The Button. Men jag läste ju Rebirth och där slutade det ju med en cliffhanger som leder in i detta. Så jag får skylla på det ;P
Skriv svar