Den stora Marvel-tråden.

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag sökte efter de första 100 Thor-blaskorna på comicspriceguide.com men hittar bara från nummer 120..nånting. Samma sak med Annuals, de börjar vid nr.5, är det nån som vet varför?
Är det så att tidningen hette "Journey Into Mystery -with THOR" innan och att sedan titeln fick heta bara "The mighty THOR" efter ett tag?

Thor introducerades för första gången i Journey Into Mystery 83 Aug 1962 och blev sedan huvudkaraktären för tidningen...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Robrocker"]

Jag sökte efter de första 100 Thor-blaskorna på comicspriceguide.com men hittar bara från nummer 120..nånting. Samma sak med Annuals, de börjar vid nr.5, är det nån som vet varför?
[/quote]
Thor #126 för att vara exakt. Tidningen gick under namnet Journey into Mystery fram till #125, därefter bytte den namn till Thor. Ser ut som den 1996 gick tillbaka till JiM från #503. Mer syns på:
http://www.maelmill-insi.de/UHBMCC/FRAMES00.HTM

EDIT: tydligen gick jag och Robrocker om varandra.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ok, tack. Så det är nummer 126 man ska köpa för att ha den första riktiga Thor-tidningen eller måste jag ha J.I.M #83? =)

Tack för länken, den sidan var användbar!
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Robrocker"]

Så det är nummer 126 man ska köpa för att ha den första riktiga Thor-tidningen eller måste jag ha J.I.M #83? =)
[/quote]
Man kan nog se det från båda hållen. Vill man ha en komplett samling tidningar där karaktären Thor är med så måste ju samtliga JiM som han figurerar i vara med. Är ens samling koncentrerad till själva tidningen Thor kan man strunta i både JiM och Avengers och andra tidningar han dykt upp i. Såg att Journey into Mystery #83 även i uslaste skicket går på 60 dollar så hur man gör bestäms nog mest av plånboken, tyvärr.
http://www.comicspriceguide.com/p-indiv.asp?comicTableID=76549

Just det där med titelbyten kan göra livet knepigt för samlare. Säg att man samlar på Spindelmannens huvudtidning, alltså Amazing Spider-Man. Bör man då även ha Amazing Fantasy #15 för att det egentligen var den tidningen som var första numret och sedan bytte namn till ASM? I fallet med Spidey skulle jag säga att AF #15 ingår i komplett samling av ASM men gällande Thor är jag mera tveksam till att JiM #83-125 ska räknas in i en komplett samling av Thor-tidningen.

Jag kan förstå att Marvel när det begav sig valde att bara ändra titeln men inte starta numrering på #1 med Thor. De som köpte Journey into Mystery fortsatte ju egentligen att köpa samma tidning men med en ny titel på framsidan, fast så här i efterhand hade det blivit bättre med om Thor hade haft #1 istället för #126 som startnummer.

På senare år har Marvel kört med dubbel numrering ibland vilket känns som en knasig kompromiss. Mycket beroende på olika volymer. Defenders volume 2 #12 avslutas och blir plötsligt The Order volume 1 och startar från #1 fast det egentligen är Defenders volume 2 #13-18. Exempel syns här:
http://www.newkadia.com/NK.php?ipg=2760
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jo, jag håller med att det kan bli knepigt. Dessutom är ju inte heller JIM#83 ett förstanummer heller, inte AF#15 heller, bara första gången som hjältarna dyker upp.
JIM såg ju precis ut som Thorblaskan i slutet med stora THOR-loggan på omslaget osv.

För min del blir det nog bara Thortidningen som jag samlar på för plånboken ser oftast väldigt tom ut...=(
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag är nog aningen mer karaktärsamlare än titelsamlare. Köper tidningar med de gubbar och gummor jag gillar snarare än titeln. Fast i många fall blir det samma sak. Svårt att köpa Captain America-tidningar utan att köpa hans egna tidning.

Kollade i mitt registerprogram och den äldsta Thor jag har är #307 från maj 1981 så den var inte så gammal.

Knepigast tycker jag karaktärerna som är små är, de som hoppar runt och får mest göra gästspel och i bästa fall fått någon egen mini-serie på fyra nummer. Både svårare att hitta uppgifter var de varit med och blir lite konstig förvaring. Ska man lägga alla Black Widow tidningar bredvid varandra även om titlarna är helt olika, eller lägger man Daredevil & Black Widow på D medan Marvel Team-Up numrena med henne hamnar på M, eller ska MTU in bland Spidey-titlarna. Åh dessa I-landsproblem.

För tillfället gör jag så att titeln (på omslaget) får styra var den hamnar i bokstavordning. Men när jag plötsligt vill läsa samtliga tidningar med Valkyrie så får jag börja researcha var hon dykt upp och plocka tidningar från olika ställen.


Spoiler Alert!!!! Läs inte nedanför om ni inte vet nutida saker om Thor

Apropå Thor-klonen eller vem det nu egentligen är, så dyker han tydligen upp i Black Panther #25.
http://www.comicartcommunity.com/gallery/details.php?image_id=22874&sessionid=65a35055edb12bb065d819643f004417
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[url="http://www.zazzle.com/collections/browse.asp?collectionName=marvel&ctgy_type=story&general_category_id=196717151255336037&ctgy_level=2&ctgy1=196707628355556825"]Klicka här[/url]

Här kan man fixa coola marveltröjor! =)

Justerade in din länk då den förskjuter hela sidan. Bara att klicka på texten "Klicka här" ovanför så kommer ni till tröjsajten.
Hälsning.
LR 26 - Moderator
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

Jag tror att jag hade en thor nr. 298 men den var ju på engelska och jag var mindre så jag brydde mig inte om den.tror jag har slarvat/tappat bort den.

EDIT:har för mig att han slogs mot en drake.....

www.immortalthor.net en sida med thor[8]

Slog ihop dina två poster, var snäll använd ändra istället för att posta två gånger i rad.

Hälsning.
LR 26 - Moderator
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Här är ett omslag som får mig att tänka på svunna tider. Inte teckningsmässigt utan i själva upplägget. Varför fajtas Norrin Radd och Wakandas chef, och var är FF? Sådana där saker som kanske får en att köpa tidningen bara för att se varför omslaget är som det är.
http://www.comicartcommunity.com/gallery/details.php?image_id=22978
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

Nu har jag hittat min thor tidning[:o)]

Daredevil: tänk på att skriva lite mer i dina poster, och intressantare inlägg för alla. Lägger du in fler sådana här meningslösa inlägg kommer de att hamna i papperskorgen.

Hälsning.
LR 26 - Moderator


ok jag ska skärpa mig men jag kommer bara inte på vad jag ska skriva[?]
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

citat:
gällande Thor är jag mera tveksam till att JiM #83-125 ska räknas in i en komplett samling av Thor-tidningen.


Självklart ska JiM räknas med! Att de första numren är så dyra att alla inte har råd med dem är förstås beklagligt, men det finns ju reprints att tillgå för den som bara vill läsa historierna (tror tom att det finns en 'Marvel Milestone Edition' för JiM #83 där alla sidor från originalet inklusive reklamen är återgivna).

Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Visste inte var jag skulle lägga mitt inlägg över marvel.

USA marvel är inte riktigt min grej, även om jag samlar dom stora Giant Size sorten. Det som är så tröttsamt med amerikanska, är all reklam som jag tycker tar upp en stor del (gäller nog alla amerikanska tidningar). Tunna tidningar och lite serier. Men jag försökte läsa en av dom nyare svenska marveltidningarna och mer (nu får jag hela forumet på mig[:D]) "grötigare" serie får man leta efter, rörigt och "bläffigt" 1 bildruta på 2 sidor. Jag vill ha snygga grejor som för det framåt som i dom äldre (ruta för ruta) men om det är lika i "grälligt" alla nya Svenska marveltidningar vet jag inte eftersom jag har slutat samla/läsa dom (utom Conan om den ska räknas som marvel, även där händadet att det gick över styr med bilderna).
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag kan hålla med dej, burnout, att det är jobbigt att dom amerikanska tidningarna är så tunna och innehåller mycket reklam. Jag köper nästan inga nya sådana, i stort sett håller jag mej bara till mitt favoritförlag DC Vertigo och en och annan indpendent serie som verkar intressant. Men det som är verkligen bra är att det bästa från amerikanska förlag kommer ut i TPB(minialbum) oftast så snart serien gått klart. Dom albumen är mera lika vårt svenska sätt att ge ut serier på. T ex som Megamarvel m fl.

Något jag verkligen gillar också är dom billiga "The Essentials" från Marvel och "Showcase presents" från DC. Marvels är sv/v återtryck av början av alla dom stora serierna. Det är t ex rätt kul att läsa Spindelmannen från början utan att det behöver kostar skjortan. DC´s är också roliga för dom plockar fram gamla bortglömda godingar i t ex krigs- och skräckseriekategorierna.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="spidercrazy"]

citat:
gällande Thor är jag mera tveksam till att JiM #83-125 ska räknas in i en komplett samling av Thor-tidningen.[/quote]

Självklart ska JiM räknas med! Att de första numren är så dyra att alla inte har råd med dem är förstås beklagligt, men det finns ju reprints att tillgå för den som bara vill läsa historierna (tror tom att det finns en 'Marvel Milestone Edition' för JiM #83 där alla sidor från originalet inklusive reklamen är återgivna).





Jag antar att du har rätt Sidercrazy. Jag gör nog ändå så som du gjort med Amazing Spiderman, samlar allt det som går att få för mindre pengar först, och köper dyrare nummer lite då och då. Sen kan man koncentrera på de tigigaste numren sist av allt...

Ps. Såg din hemsida, kul! Hoppas du får upp fler bilder på din samling snart! Ds.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Conan är Dark Horse numera, Marvel förlorade licensen.

Amerikanska serietidningar är i allmänhet 22 sidor, väldigt tunt mot vad vi är vana med i Sverige, men tänk på att de ska ut en gång i månaden allt som oftast och att det är nyproducerat material, att göra en serietidning är ett förbaskat hårt jobb än idag.

Det är en hel del reklam det håller jag med om och en anna sak är att många skriver serierna för tradeformatet, så att varje story blir utdragen över en 5-8 tidningar för tat passa i en trade senare, detta gör ju att om man köper enstaka tidningar sälan får en begriplig story, de är helt enkelt väldigt dekompresserade mot vad de var bara för 20 år sedan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Agentum"]

...och en anna sak är att många skriver serierna för tradeformatet, så att varje story blir utdragen över en 5-8 tidningar för tat passa i en trade senare, detta gör ju att om man köper enstaka tidningar sälan får en begriplig story, de är helt enkelt väldigt dekompresserade mot vad de var bara för 20 år sedan.
[/quote]

Det är helt riktigt. Jag brukar samla ihop tidningarna och läsa först när en storyline är klar. Har också gått över mer och mer att bara köpa TPB och inte enstaka tidningar.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo samma här, jag köper allt mer bara TPB, men DC är fortfarande väldigt efter Marvel med sådan utgivning så ibland får man skaffa floppisarna.

Jag vill inte säga att den moderna berättartekniken är enbart dålig, trots allt har väldigt mycket bra serier givits ut under 2000 talet.
Fast 80-talet är min favoritperiod, jag tycker balansen mellan karaktärsbyggande och action var som bäst då över lag, jag gillar även den mörkare perioden i slutet av 80-talet fast om många gärna kastar skit på den idag.
Men jag tillhör inte dem som förkastar alla moderna superserier som skräp, det har alltid funnits en massa skräpserier och det är ingen skillnad idag.
Bottenperioden imho är första halvan av 90-talet, men inte ens där är allt skräp men Marvel var verkligen ute och seglade liksom Image, smaklösa serier i mängder.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det någon som har koll på när Janet slutade vara Wasp (Get-Inga) och blev Giant-Girl?
http://www.comicartcommunity.com/gallery/details.php?image_id=23073
Eller startar de direkt med origin-avsnittet kanske?

EDIT: verkar som Marvel kör hårt med att Spidey ska vara team-player numera.
http://www.comicartcommunity.com/gallery/details.php?image_id=23051&mode=search
Någon som har en idé varför? Marvel Team-Up är ju en sak men att slänga in honom i Avengers och andra grupper känns lite galet på något sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

[quote="labrador road 26"]

Är det någon som har koll på när Janet slutade vara Wasp (Get-Inga) och blev Giant-Girl?
http://www.comicartcommunity.com/gallery/details.php?image_id=23073
Eller startar de direkt med origin-avsnittet kanske?[/quote]

Kollade runt på nätet och hittade bla denna text:
"In the all-ages oriented series Marvel Adventures: The Avengers (which has its own loose continuity), Janet Van Dyne is known as Giant-Girl. She wears a costume similar to Hank Pym's original Giant-Man uniform and uses Pym particles to assume gigantic size."

Saxat ur (mitt på sidan):
http://en.wikipedia.org/wiki/Janet_van_Dyne
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tror LR26 visade någon bild med spindelmannen, ice-man m.fl nånstans. De var ovanför en teater eller liknande och såg ner på ett par skådespelare. Bilden kan vara ifrån 1978-1983. Om någon vet var den bilden är så länka gärna till den, jag måste kolla upp en grej där. Ursäkta om detta var fel ställe å fråga. =)
With great powers comes great responsibility.
Skriv svar