Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

En utändsk serie som jag tror skulle passa i 91:an men osäker på om den skulle tilltala den breda massan av läsare, är Gyllenbom. Lite i samma anda som Kronblom, Lilla Fridolf, Åsa-Nisse och tuffa Viktor (ännu en utländsk serie som medverkat i 91:an).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Erik skrev:När vi ändå snackar biserier så är jag inte särskilt imponerad av Radio Gaga. Tycker humorn känns tunn. Personligen tycker jag att strippformatet hör hemma i dagstidningarna, där man får en Hälge-stripp om dagen. Det blir liksom lite tjatigt med flera sidor strippar på rad.

Det fanns väl iofs även någon strippversion av 91:an på 80-talet? Jag tror den hette "Ur 91:ans rullor" eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Wakuran skrev:
Erik skrev:När vi ändå snackar biserier så är jag inte särskilt imponerad av Radio Gaga. Tycker humorn känns tunn. Personligen tycker jag att strippformatet hör hemma i dagstidningarna, där man får en Hälge-stripp om dagen. Det blir liksom lite tjatigt med flera sidor strippar på rad.

Det fanns väl iofs även någon strippversion av 91:an på 80-talet? Jag tror den hette "Ur 91:ans rullor" eller något sånt...


Även Ur Klackamo dagbok som Gunnar låg bakom, var strippar.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Bear skrev:
Wakuran skrev:
Erik skrev:När vi ändå snackar biserier så är jag inte särskilt imponerad av Radio Gaga. Tycker humorn känns tunn. Personligen tycker jag att strippformatet hör hemma i dagstidningarna, där man får en Hälge-stripp om dagen. Det blir liksom lite tjatigt med flera sidor strippar på rad.

Det fanns väl iofs även någon strippversion av 91:an på 80-talet? Jag tror den hette "Ur 91:ans rullor" eller något sånt...


Även Ur Klackamo dagbok som Gunnar låg bakom, var strippar.

”Ur 91:ans rullor” var väl benämningen på de veckotidningsserier (1-sidas) av Rudolf Petersson som publicerades i 91:an-tidningen kronologiskt? Publiceringen fortsätter än idag men utan den benämningen.

Gunnars Klackamo Dagbok, som Bear nämner, var däremot strippar i format att tre strippar per sida fick plats. Den var iofs ett ganska trevligt inslag i tidningen, med ganska enkel men klurig Persson-humor.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

Tuffa Viktor tycker jag inte om. Enkelspårig gammal unken mansgris. Den slipper jag gärna i 91:an.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:Tuffa Viktor tycker jag inte om. Enkelspårig gammal unken mansgris. Den slipper jag gärna i 91:an.

Framför allt är det ju sån underklassmisär i grunden. Det är ju typ en deppig Ken Loach-film som buskishumor...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

Kattmannen skrev:En annan serie jag skulle vilja se som biserie i 91:an är Knallhatten! En gammal härligt knasig amerikansk serie! :)
Utan att diskutera med medredaktör Joakim kan jag nog svara på detta. Vi är försiktiga med seriestrippar generellt i 91:an, för det är en annan läsrytm och (oftast) humor än i de klassiska svenska serierna. Det sagt tog vi in Radio Gaga eftersom både jag och Joakim är stora fan, och det är en serie där man lär känna en "familj" på den där radiostudion, som man lever och glädjs med. Vi gör dock något som ingen gjort förut, när vi kör ALLA strippar från starten, komplett och nästintill kronologiskt, men ni som läst senare strippar i Serieparaden vet vad ni har att vänta. Nej, serien uppskattas inte till fullo av alla, men det gör nästan ingen annan biserie heller och tre, max fyra sidor i 2/3 av numren under året tror jag även de minst intresserade klarar.

Ang. Knallhatten och Tuffa Viktor, är det inte troligt att de dyker upp. Vi (jag+Joakim) är båda barnsligt förtjusta i Al Capp och hans rappa, galna humor men jag betvivlar att det är en serie som fungerar speciellt bra översatt i en serietidning över huvud taget. För de intresserade finns det dessutom underbara samlingsvolymer från IDW, och tidigare Kitchen Sink. Tuffa Viktor (som för den delen också publicerats i 91:an) är i mitt tycke en serie som åldrats rätt dåligt och mest känns dammig idag. Den har en osympatisk huvudfigur och ofta skev kvinnosyn, som ältas till leda utan att jag börjar känna vare sig sympati eller intresse för figurerna. Åter igen, vi är mycket restriktiva till stripp-serier i 91:an, men kan någon förklara Tuffa Viktors storhet för mig är jag idel öra – serien har faktiskt glatt f a brittiska läsare i decennier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Knallhatten är ju dessutom en narrativ strippserie med längre historier. Nu kan ju de iofs funka i serietidningar ibland också, som de anglo-amerikanska dagspresserierna i X9 och Western, eller Rick O'Shay i Fantomen, men de känns ju krångligare att knöka in i en serietidning än någon strippserie med i stort sett enbart fristående skämt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
Kattmannen skrev:En annan serie jag skulle vilja se som biserie i 91:an är Knallhatten! En gammal härligt knasig amerikansk serie! :)
Utan att diskutera med medredaktör Joakim kan jag nog svara på detta. Vi är försiktiga med seriestrippar generellt i 91:an, för det är en annan läsrytm och (oftast) humor än i de klassiska svenska serierna. Det sagt tog vi in Radio Gaga eftersom både jag och Joakim är stora fan, och det är en serie där man lär känna en "familj" på den där radiostudion, som man lever och glädjs med. Vi gör dock något som ingen gjort förut, när vi kör ALLA strippar från starten, komplett och nästintill kronologiskt, men ni som läst senare strippar i Serieparaden vet vad ni har att vänta. Nej, serien uppskattas inte till fullo av alla, men det gör nästan ingen annan biserie heller och tre, max fyra sidor i 2/3 av numren under året tror jag även de minst intresserade klarar.

Ang. Knallhatten och Tuffa Viktor, är det inte troligt att de dyker upp. Vi (jag+Joakim) är båda barnsligt förtjusta i Al Capp och hans rappa, galna humor men jag betvivlar att det är en serie som fungerar speciellt bra översatt i en serietidning över huvud taget. För de intresserade finns det dessutom underbara samlingsvolymer från IDW, och tidigare Kitchen Sink. Tuffa Viktor (som för den delen också publicerats i 91:an) är i mitt tycke en serie som åldrats rätt dåligt och mest känns dammig idag. Den har en osympatisk huvudfigur och ofta skev kvinnosyn, som ältas till leda utan att jag börjar känna vare sig sympati eller intresse för figurerna. Åter igen, vi är mycket restriktiva till stripp-serier i 91:an, men kan någon förklara Tuffa Viktors storhet för mig är jag idel öra – serien har faktiskt glatt f a brittiska läsare i decennier.

Låter vettigt resonerat tycker jag, som också är en stor diggare av Knallhatten, känns inte som om den skulle fungera så bra i 91:an. Plus att jag tycker den fungerar allra bäst som just en stripp / dag med sin suveräna känsla för hur varje stripp ska dra ögonen till sig, förklara vad som redan pågår, och sen föra handlingen framåt. Vete tusan om det finns någon annan serie som gör det lika bra.

Tyvärr har jag inte läst någonting alls av Radio Gaga men det får jag nog se till att ändra på någon dag. Tuffe Viktor har väl aldrig känts speciellt fräsch, och med tiden har den bara blivit sämre och sämre. Ska man nu ta någon äldre brittisk serie så borde det såklart vara Fosdyke Saga, eller hur Germund? :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

smorkin skrev: jag, som också är en stor diggare av Knallhatten, känns inte som om den skulle fungera så bra i 91:an. Plus att jag tycker den fungerar allra bäst som just en stripp / dag med sin suveräna känsla för hur varje stripp ska dra ögonen till sig, förklara vad som redan pågår, och sen föra handlingen framåt. Vete tusan om det finns någon annan serie som gör det lika bra.

Tyvärr har jag inte läst någonting alls av Radio Gaga men det får jag nog se till att ändra på någon dag. Tuffe Viktor har väl aldrig känts speciellt fräsch, och med tiden har den bara blivit sämre och sämre. Ska man nu ta någon äldre brittisk serie så borde det såklart vara Fosdyke Saga, eller hur Germund? :-)
Fosdykesagan: Jag är inte helt säker på att 91:ans läsare hade hoppat högt av glädje, men jag hade gjort det. Å andra sidan brukar jag ju hylla Labans framgångskoncept, så min personliga smak kan diskuteras. (Det kommer ett "faktauppslag" om Laban i 91:an nr 8, men jag skyller på att det var Joakims idé. Kanske blir det en hyllning till Fosdykesagan också snart ...) Jag har faktiskt precis fått brittiska Fosdykesamlingar 9,12,13,14 med posten i veckan, så jag har kul läsning framför mig. Två böcker kvar till ett komplett set. Hurra!

Knallhatten: Briljant, och jag håller med om allt du skriver. Det som irriterar mig med Capp är dock att han hade - hur ska jag säga - FÖR mycket idéer, och han hinner knappt avsluta berättelserna innan han hoppar vidare till nästa galna idé. Det är så klart en lyckat koncept när man läser en stripp om dagen, men när jag läser samlingsvolymer kan jag bli riktigt förbannad över att inte få veta vad som kunde ha hänt om han bara tagit sig tid att utnyttja och avsluta idéerna ordentligt. Ett lyxproblem, om det nu finns sådana.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av smorkin »

germund skrev:Fosdykesagan: Jag är inte helt säker på att 91:ans läsare hade hoppat högt av glädje, men jag hade gjort det. Å andra sidan brukar jag ju hylla Labans framgångskoncept, så min personliga smak kan diskuteras. (Det kommer ett "faktauppslag" om Laban i 91:an nr 8, men jag skyller på att det var Joakims idé. Kanske blir det en hyllning till Fosdykesagan också snart ...) Jag har faktiskt precis fått brittiska Fosdykesamlingar 9,12,13,14 med posten i veckan, så jag har kul läsning framför mig. Två böcker kvar till ett komplett set. Hurra!

Knallhatten: Briljant, och jag håller med om allt du skriver. Det som irriterar mig med Capp är dock att han hade - hur ska jag säga - FÖR mycket idéer, och han hinner knappt avsluta berättelserna innan han hoppar vidare till nästa galna idé. Det är så klart en lyckat koncept när man läser en stripp om dagen, men när jag läser samlingsvolymer kan jag bli riktigt förbannad över att inte få veta vad som kunde ha hänt om han bara tagit sig tid att utnyttja och avsluta idéerna ordentligt. Ett lyxproblem, om det nu finns sådana.

Du ligger ett album före mig med Fosdyke; jag saknar 3 stycken till en komplett samling :-)

Och det där med Knallhatten håller jag mycket med om; ohyggligt frustrerande när Capp glatt överger en intressant tråd för att springa vidare med en annan [:o)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av MrKumquack »

En biserie som var “mossig” redan när den gick i 91:an på 70-talet är ju Biffen och Bananen. Jag fullkomligt älskade humorn och språket i den då, och det har inte förändrats idag. Minns att det var diskussioner på insändarsidorna, där ett flertal ville ha bort den, och – om jag inte missminner mig – att man störde sig på svordomar och språkbruket i stort. För min del ser jag gärna en återkomst för kisarna på Surbrunnsgatan! Fast jag kanske är rätt ensam om den åsikten? Tror väl heller inte att serien som sådan tilltalar dagens “målgrupp” (vilken den nu är), när vi skriver 2018 i våra kalendrar...
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:En biserie som var “mossig” redan när den gick i 91:an på 70-talet är ju Biffen och Bananen. Jag fullkomligt älskade humorn och språket i den då, och det har inte förändrats idag. Minns att det var diskussioner på insändarsidorna, där ett flertal ville ha bort den, och – om jag inte missminner mig – att man störde sig på svordomar och språkbruket i stort. För min del ser jag gärna en återkomst för kisarna på Surbrunnsgatan! Fast jag kanske är rätt ensam om den åsikten? Tror väl heller inte att serien som sådan tilltalar dagens “målgrupp” (vilken den nu är), när vi skriver 2018 i våra kalendrar...


Det är ganska mycket stockholmsslang i den serien och jag minns den som lite svårbegriplig. Och just slang är ju ofta också färskvara och förändras snabbt. Så ja, det är nog få som uppskattar den idag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Men är inte just 91:an en serie som läses av gamla kufar och stötar, oavsett?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

Mitt intryck på redaktionen är att 91:an har förvånansvärt många yngre läsare. Javisst, självklart många "gamla kufar och stötar" och vi kör definitivt en viss andel "äldre" serier, som veckosidorna med 91:an och Åsa-Nisse, men tidningen tycks vara fräsch nog att tilltala många olika grupper. Det är säkert skälet till att den fortfarande fungerar idag och att vi fortfarande kan ha nyproducerade serier i varje nummer av tidningen.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

MrKumquack skrev:En biserie som var “mossig” redan när den gick i 91:an på 70-talet är ju Biffen och Bananen. Jag fullkomligt älskade humorn och språket i den då, och det har inte förändrats idag. Minns att det var diskussioner på insändarsidorna, där ett flertal ville ha bort den, och – om jag inte missminner mig – att man störde sig på svordomar och språkbruket i stort. För min del ser jag gärna en återkomst för kisarna på Surbrunnsgatan! Fast jag kanske är rätt ensam om den åsikten? Tror väl heller inte att serien som sådan tilltalar dagens “målgrupp” (vilken den nu är), när vi skriver 2018 i våra kalendrar...


Kan inte annat än att hålla med.
När jag började läsa 91:an som barn, hoppade jag alltid över Biffen och Bananen. Jag tyckte att rutorna var fullproppade med text och förstod inte riktigt humorn. När jag som äldre läste om dessa tidningar, var Biffen och Bananen bland det bästa och rentav det bästa i vissa nummer. Köpte faktiskt på mig några album av serien för några år sedan.
Även om jag skulle uppskatta om serien börjat repriseras i 91:an igen, så tror jag inte det varit gångbart och uppskattats av läsarskarans majoritet.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

germund skrev:Mitt intryck på redaktionen är att 91:an har förvånansvärt många yngre läsare.

Här kanske jag får flika in att begreppet "yngre" läsare är relativt. Jag skulle säga att om man är under 50 så tillhör man de "yngre" läsarna.
(Men vi har två (2) bekräftade läsare som är under arton i alla fall. Det var resultatet av en högst ovetenskaplig undersökning jag hade på läsarsidorna för ett tag sedan ...)
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Joakim Gunnarsson skrev:
germund skrev:Mitt intryck på redaktionen är att 91:an har förvånansvärt många yngre läsare.

Här kanske jag får flika in att begreppet "yngre" läsare är relativt. Jag skulle säga att om man är under 50 så tillhör man de "yngre" läsarna.
(Men vi har två (2) bekräftade läsare som är under arton i alla fall. Det var resultatet av en högst ovetenskaplig undersökning jag hade på läsarsidorna för ett tag sedan ...)

Inte heller särskilt vetenskapligt eftersom den bara når målgruppen som har Facebook (och inte automatiskt köper tidningen). Men kanske nås några fler om ni kör en undersökning på Facebook genom att skapa en omröstning? Osäker på om den går att dela på fler sidor, men om det går så kan jag dela den på 91an.net-facebooksidan. Båda sidorna har ju kring 1500 följare, så några hundra kanske tar sig tid att trycka?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Edit: Läste kommentaren ovan med syftningsfel från mitt håll. Har därför tagit bort mitt första svar.

En undersökning på FB kan vara en idé. Ska prata med min redaktörskollega om det hela!
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:
Kattmannen skrev:Tuffa Viktor tycker jag inte om. Enkelspårig gammal unken mansgris. Den slipper jag gärna i 91:an.

Framför allt är det ju sån underklassmisär i grunden. Det är ju typ en deppig Ken Loach-film som buskishumor...


Underklassmisären har jag ingenting emot att få skildrad i serieform, och definitivt inte heller det brittiska i serien. Men det mansgrisaktiga borde alltid ha betraktats som unket.
Skriv svar