Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av KRax »

Var nere i Berlin för några veckor sedan och skaffade lite ny läsning, tyska översättningar från franska och ett urtyskt album. Ett av de här albumen var Cristopher Arlestons (Lanfeust från Troy) första del i serien Ekhö - spegelvärlden. Del ett heter New York, del två Paris Empire, del 3 Hollywood Boulevard och den avslutande del 4 heter Barcelona. Ni fattar var albumen utspelar sig. Det är bara det att det gör de inte alls, i alla fall inte i de städer och den verklighet vi känner till, utan i något slags parallellt universum, där världen, inte styrs, men är organiserad av några små gnagarliknande varelser, som kallas Preshauns. De är karikatyrer av britter, ni vet lugna, tedrickande, noggranna, stiff upper lip och allt det där.

Huvudpersonerna är två vanliga människor från den vanliga världen, som under en flygresa till New York är med om att planet kraschar och då dyker en sådan är Preshaun upp och säger att flickan kan ärva sin faster i den parallella världen... Det är inte alls meningen, men när hon accepterar råkar hennes sittplatsgranne på flyget hänga med in i den andra världen, där elektricitet inte finns, men ändå alla moderna bekvämligheter på ett eller annat sätt. Alltså är det flyg de nu plötsligt befinner sig på någon sorts drake i klassisk småful Arleston-stil. Japp, ser ut som djuren i Lanfeust, fast det är en helt annan tecknare.

En fantastiskt tecknare, Alessandro Barbucci, mest känd för serien Sky Doll, tror jag (om en android). Han tecknar så snyggt, så mjukt, så ledigt. Både män och kvinnor. Det enda som kanske inte är lika självklart bra tecknat är en del monster, som nog inte är så hemska som det är meningen att de ska vara. Allt är sött.

Vad går serien ut på? Tja, mest att visa upp denna andra värld och hur den världen är uppbyggd och vad den egentligen är, det blir också de två huvudpersonernas uppgift, att ta reda på. Där ligger spänningen, humorn och det intressanta. Asterix-inspirerad serie, med lite mer avslappnad humor, och det här första albumet är riktigt bra! Flera upplagor i både Frankrike och Tyskland. Del två får också bra kritik på nätet, medan del tre och fyra ser ut att tappa lite. Efter den här inledningen, så känner jag ändå att resten nog kommer att köpas in på ett eller annat sätt, för jag är mycket nöjd med del ett.

Bild
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Wakuran »

Preshaun låter som det kommer från leprechaun, alltså irländska tomtar eller gnomer...

Framförallt om man tänker in franskans artikel "le preshaun"...

Men de är inte uppenbart lika leprechauner i övrigt?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Cadial »

Ser snyggt ut!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Grumme »

Ser mycket snyggt ut!
Tänker spontant att den här serien borde ju vara precis i Albumförlagets stil. Kanske något för Lennon att kika lite mer på? [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Wakuran »

Det ser ju rätt snyggt ut, även på sidexemplen jag hittade...

Det kanske är enklare att diskutera avtal med Soleil när man redan har Lanfeust och Zorn & Dirna-licensen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av KRax »

Preshaun är säkert inspirerat av leprechaun, men de är som sagt talande djur och inga tomtar.

Del ett är alltså både bra äventyr och småkul parodi på riktiga världen. Kritiken mot främst del tre är att den blir bara parodi och det finns 12 sidor långt smakprov på den delen på nätet, som nog bekräftar det. Det jag såg i det handlade om Norma Jean, som är en vacker skådis i Hollywood på uppåtgående. Där finns väl också det i serien, som kan irritera lite: betydligt fler bröst och rumpor än muskler.

Kanske ska säga att tjejen på framsidan, huvudpersonen, heter Ludmilla och att killen där bakom, som bara råkade hänga med och är den manliga side-kicken, heter Juri. Ludmillas efternamn är förresten Tiller...
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av MrKumquack »

Har man gjort bort sig något sånär taffligt, är väl det här ett utmärkt forum för att bjussa på sig själv... [:)]
Läste denna tråd och blev mycket intresserad av att läsa Ehkö, dock inte på tyska eller franska. Googlade runt lite och hittade till min oförställda glädje denna sida:
https://www.comixology.eu/Ekho-Vol-1-Ne ... Qvc2VyaWVz
Albumen på engelska. Perfekt! Och till ett väldigt bra pris oxå! Bara att lägga i korgen o betala.
När det gått några dagar, och jag ännu inte fått något vi-har-skickat-din-order-mail börjar jag undra vad som är fel. Det visar sig att jag mitt nöt har lagt en order på en digital utgåva av albumen, och inte en fysisk! Så nu är man med i den digitala matchen helt självförvållat. Det är ju bara att läsa länkadressen lite noggrant, så ser man ju var man har hamnat...! Detta får bli läropengar, och förhoppningsvis gör jag inte om samma misstag en gång till. Serier ska man hålla i handen och bläddra i är min bestämda åsikt. Och jag har heller inte orkat/velat ta tag i läsandet av det här debaclet ännu. Men det kanske kommer så småningom, en regnig sommardag kanske? Håller ändå tummarna för att något trevligt förlag ger ut dom på svenska! Hälsningar från MrKumquack, som fortfarande inte har kunnat få en avatar ordnad. [:I]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Kattmannen »

Den här serien tror jag definitivt på!

Hoppas att den kommer på svenska :)
FABIO25
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 04 aug 2016, 16:55

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av FABIO25 »

Ser snygg ut! Ser fram emot att djupdyka i den lite mer :) Tack!
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av MrKumquack »

Vill tipsa om denna sida ... där det går utmärkt att läsa sju album i serien online gratis. Med engelsk text, bäst att tillägga...
Jag har själv inte tagit mig tiden att göra detta, men som tidigare sagt; serien ser ut att vara väldigt snygg, detaljerad och välgjord!

Moderator: 100% olaglig sida.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Agentum »

Samma stil som alla dessa Lanfeust album ungeför, men det är inte relaterat alls.

Ser trevligt ut iaf, får ta mg tid att se vad det är nåt tag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av MrKumquack »

MrKumquack skrev:Vill tipsa om denna sida ... där det går utmärkt att läsa sju album i serien online gratis. Med engelsk text, bäst att tillägga...
Jag har själv inte tagit mig tiden att göra detta, men som tidigare sagt; serien ser ut att vara väldigt snygg, detaljerad och välgjord!

Moderator: 100% olaglig sida.

Åhå, aha och hoppsan! Ber om ursäkt så mycket... Blev själv överraskad när jag idag fann sidan. Har ju - som jag tidigare skrivit om - redan köpt mig rättigheter att läsa serien digitalt. Hur ser och vet man att en websida är olaglig? Är det sunda förnuftet som gäller om man finner en sida med gratisläsning, då det egentligen är helt naturligt att serieskapare vill ha ersättning för sitt arbete? Fick lite "varningsvibbar" när jag hittade sidan, men tänkte ändå att det kunde vara trevligt att dela med sig av kunskapen. Kommer inte upprepa detta... :oops:
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Agentum »

Jag hann inte ens se sidan så mod var snabb nog, du får väl skriva vad du själv tycker om serien sen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:
MrKumquack skrev:Vill tipsa om denna sida ... där det går utmärkt att läsa sju album i serien online gratis. Med engelsk text, bäst att tillägga...
Jag har själv inte tagit mig tiden att göra detta, men som tidigare sagt; serien ser ut att vara väldigt snygg, detaljerad och välgjord!

Moderator: 100% olaglig sida.

Åhå, aha och hoppsan! Ber om ursäkt så mycket... Blev själv överraskad när jag idag fann sidan. Har ju - som jag tidigare skrivit om - redan köpt mig rättigheter att läsa serien digitalt. Hur ser och vet man att en websida är olaglig? Är det sunda förnuftet som gäller om man finner en sida med gratisläsning, då det egentligen är helt naturligt att serieskapare vill ha ersättning för sitt arbete? Fick lite "varningsvibbar" när jag hittade sidan, men tänkte ändå att det kunde vara trevligt att dela med sig av kunskapen. Kommer inte upprepa detta... :oops:

I regel är det väl olagligt, ifall det inte är väldigt gamla grejer, eller publicerat som webbserie.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av BoJustBo »

Ett varningstecken är om dom blandar marvel och DC i logotypen =P
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Kattmannen »

Är det en ny serie och så mycket gratismaterial så är det nog något lurt. Vi har nog alla gjort fel på nätet. Man får lära sig av sina misstag.

Hoppas att den kommer ut i pappersform, och gärna på svenska, eller åtminstone engelska.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Wakuran »

Av vad jag kan utröna finns den översatt till, förutom tyska, även nederländska, italienska, polska och tjeckiska, men tyvärr inte engelska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Agentum »

Nä inte i papper då utan bara just digital, detta gäller många fler serier av detta slaget kan jag meddela.

DE kommer troligen aldrig heller ut i pappersversion på engelska inom kort, kanske i senare samlingar om det verkar som intresse finns.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av spindelmannenelektra »

Den verkar intressant. Den får jag nog se till att läsa, tack för tips.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ehkö - Spegelvärlden del 1: New York

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Nä inte i papper då utan bara just digital, detta gäller många fler serier av detta slaget kan jag meddela.

Finns det en 'laglig' översättning till engelska? Den har jag missat, i så fall.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar