Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Opus »

Tusen tack!
Finns även kyrilliska på sid 15, 20, 34, 41.
Men endast de två sista verkar ha översättningar i svarta rutor.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Rufus »

Spirou är en serie som jag som barn blev tvungen att mer eller mindre bortprioritera pga begränsad ekonomi och begränsad tid, men jag tänkte nu ge denna serie av den mästerlige Franquin en riktig chans. Det började bra med ett mycket fint fynd hos min lokala second hand-affär med 4 st gamla Spirou-album till ett mycket bra pris och bra skick också. 2 st av dom är tom förstaupplagor. Men nu skulle jag vilja ha tag på samlingsutgåvan "Spirou 1938-46", så att jag kan börja med att läsa serien ifrån början. Men den verkar ganska svår att få tag på. Den går förvisso att köpa hos Bokbörsen. Men för 1.200 kr, och det tänker jag inte betala.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Rufus skrev:Men nu skulle jag vilja ha tag på samlingsutgåvan "Spirou 1938-46", så att jag kan börja med att läsa serien ifrån början. Men den verkar ganska svår att få tag på. Den går förvisso att köpa hos Bokbörsen. Men för 1.200 kr, och det tänker jag inte betala.

Det e nog tyvärr något åt det hållet du kommer få betala. Vill själv ha tag i den då det är ända sättet att läsa de serierna på svenska.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det ser ut som den är rätt svår att få tag på, på danska också. Själv passade jag på under någon Köpenhamnsrea.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo de där äldre utgivna samlingarna med Spirou brukar inbringa höga priser på Tradera, men har ni tur kanske det ges ut igen, Lucky Luke har ju en ny utgivning av det äldsta tex.

Och det som är Franquin måste ju för fasen gå att sälja i samlingar ännu, men jag antar att någon annan har rätteigheterna där?

Föresten vad kommer näst i Spirousamling? Är nåt i pipen?
9mm, i'm never further away than that.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Göran Semb »

Morvan och Munueras Spirou är på tryck.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Sir-L »

Rufus skrev:[...] Men nu skulle jag vilja ha tag på samlingsutgåvan "Spirou 1938-46", så att jag kan börja med att läsa serien ifrån början. Men den verkar ganska svår att få tag på. Den går förvisso att köpa hos Bokbörsen. Men för 1.200 kr, och det tänker jag inte betala.

Själv har jag lånat denna på biblioteket. Billigt och bra [:)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Rufus »

Sir-L skrev:
Rufus skrev:[...] Men nu skulle jag vilja ha tag på samlingsutgåvan "Spirou 1938-46", så att jag kan börja med att läsa serien ifrån början. Men den verkar ganska svår att få tag på. Den går förvisso att köpa hos Bokbörsen. Men för 1.200 kr, och det tänker jag inte betala.

Själv har jag lånat denna på biblioteket. Billigt och bra [:)]


Jag har kollat efter den i hyffsat närliggande bibliotekets databaser och just denna finns dessvärre inte med där. Men annars lånar jag en hel del på biblioteket just för att det gratis.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Göran Semb skrev:Morvan och Munueras Spirou är på tryck.

Tack för det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Sir-L »

Rufus skrev:
Sir-L skrev:
Rufus skrev:[...] Men nu skulle jag vilja ha tag på samlingsutgåvan "Spirou 1938-46", så att jag kan börja med att läsa serien ifrån början. Men den verkar ganska svår att få tag på. Den går förvisso att köpa hos Bokbörsen. Men för 1.200 kr, och det tänker jag inte betala.

Själv har jag lånat denna på biblioteket. Billigt och bra [:)]


Jag har kollat efter den i hyffsat närliggande bibliotekets databaser och just denna finns dessvärre inte med där. Men annars lånar jag en hel del på biblioteket just för att det gratis.


Den finns i Alingsås. Det borde gå att beställa den därifrån till närliggande bibliotek.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

För en ringa penning (5-10 kr) kan man göra fjärrlån av material från andra bibliotek. Även univ- och högskolebibliotek. Så har du bara tillgång till ett folkbibliotek kan du komma åt det mesta som har kommit ut i Sverige. I vissa fall kan det vara "läsesalslån" (om det är ömtåliga böcker), då kan du få sitta på ditt bibliotek och läsa det beställda materialet.
Men i de allra flesta fall kan du låna hem det och lägga dig på rygg på soffan och läsa.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Rufus »

Sir-L skrev:
Rufus skrev:
Sir-L skrev:
Rufus skrev:[...] Men nu skulle jag vilja ha tag på samlingsutgåvan "Spirou 1938-46", så att jag kan börja med att läsa serien ifrån början. Men den verkar ganska svår att få tag på. Den går förvisso att köpa hos Bokbörsen. Men för 1.200 kr, och det tänker jag inte betala.

Själv har jag lånat denna på biblioteket. Billigt och bra [:)]


Jag har kollat efter den i hyffsat närliggande bibliotekets databaser och just denna finns dessvärre inte med där. Men annars lånar jag en hel del på biblioteket just för att det gratis.


Den finns i Alingsås. Det borde gå att beställa den därifrån till närliggande bibliotek.


Tack för denna info! Jag gick nu till mitt bibliotek och bad dom beställa in den från Alingsås. Men då började dom leta i ett hemligt magasin, och några minuter senare kom bibliotikarien med "Spirou 1938-46" i näven! [:)] Att biblioteken ibland lägger undan böcker i hemliga magasin, känner jag till sen tidigare. Men att de även mixtrar med sökfunktionen i databasen så att låntagarna inte ens kan se vissa undanlagda böcker alls, var nytt för mig. Men tack vare det, så kan jag nu läsa ett ex i nästan nyskick. Hade det stått tillgängligt på serieavdelningen i biblioteket, så hade det varit sönderläst.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

En bibliotekarie berättade för mig en gång att de hade ett hemligt magasin med "rariteter", men att det mest var tänkt som ett reservlager för populära böcker ifall de skulle läsas sönder eller förkomma.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Tror det var Larsa66 som hittat denna bok i sitt biblioteks hög för GALLRAD LITTERATUR... de sålde den för några enstaka kronor!
Så olika kan det vara!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Bibliotekarier har ju generellt ganska dålig koll på samlarvärden och nischade subkulturer, och gallrar regelbundet bland böcker som inte lånats ut särskilt ofta i statistiken, eller börjar bli slitna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Så är det såklart, jag har utgallrade biblioteksböcker från halva USA, alltid är det nån som hugger när de säljs ut för småpengar och sen flippar dem direkt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Iofs, det borde ju finnas en marknad på nätet, också. Jag brukar ju kolla direkt på biblioteken...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Rufus »

Vad tycker ni förövrigt om Fourniers Spirou-serier? Jag har läst "Spirou 1969-1972" och tyckte inte att den var nåt speciellt faktiskt. Och "Spirou 1938-46" (som jag nu har läst) var intressant men egentligen inte bra serier. Tome & Janry har jag inte läst nånting utav, så jag kanske inte ska uttala mig om dom. Men jag får uppfattningen att det är Franquins Spirou-serier som man bör läsa, och de andra kan man egentligen hoppa över.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av RioGrande »

Som Spiroufil har jag väl (förstås) en lite mer utvidgad smak. Alla de olika tecknarna har sina poänger (utom möjligen Nic Broca?) Jag tycker Fournier är skicklig och rolig. Det han mest har emot sig är att han alltid jämförs med Franquin (fantastiskt otacksamt att ta över efter en sån förgudad tecknare). Fournier för in lite andra stämningar i serien. Mystik och även skräck.

En tecknare du absolut inte ska missa är Schwartz som tecknat tre "extraordinära" Spiroualbum (till manus av Yann). Han tecknar väldigt säkert i en retrostil (lite som Franquins femtiotal).
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av smorkin »

Rufus skrev:Vad tycker ni förövrigt om Fourniers Spirou-serier? Jag har läst "Spirou 1969-1972" och tyckte inte att den var nåt speciellt faktiskt. Och "Spirou 1938-46" (som jag nu har läst) var intressant men egentligen inte bra serier. Tome & Janry har jag inte läst nånting utav, så jag kanske inte ska uttala mig om dom. Men jag får uppfattningen att det är Franquins Spirou-serier som man bör läsa, och de andra kan man egentligen hoppa över.

Håller nog med; Franquins serier när han blivit varm i kläderna är riktigt bra, men sen kom det en massa album av andra som man verkligen inte behöver läsa. Jag tycker det blivit roligare igen de senaste åren, med de där extraordinära äventyren och även i standard-Spirou :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar