Xerxez - science fiction noir

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag hade tidigare en tråd med en serie med snarlikt namn
men det här är en annan serie!
Rubriken till trots så har jag tänkt att serien ska vara i färg!

Bild

Lite varelser från mörkrets vrår kan dyka upp...

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

Färgläggning av första sidan...

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har tänkt om lite när det gäller "Xerxez" och inriktar mig nu på att göra en historia som passar bättre med titeln i den här tråden...

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

Helsidesupplag med svävarbilar på Jorden och i rymden... [:)]

Bild
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av BoJustBo »

Ser ju ut som en trevlig start men det är jäkligt färglatt för en "noir" historia.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Ser ju ut som en trevlig start men det är jäkligt färglatt för en "noir" historia.


Jo, det har du rätt i. Ändå lyckades Blade Runner-filmen vara just det...färgsprakande och mörk på samma gång...lite knepigt men det kanske går att få till den kombinationen i en serie också. [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Ser ju ut som en trevlig start men det är jäkligt färglatt för en "noir" historia.


Jo, det har du rätt i. Ändå lyckades Blade Runner-filmen vara just det...färgsprakande och mörk på samma gång...lite knepigt men det kanske går att få till den kombinationen i en serie också. [;)]

Och Moebius visuella föregångare "The Long Tomorrow" än mer... (Manusförfattaren Dan O' Bannon är amerikan, så den engelska texten kan vara originalet...)

http://bronzeageofblogs.blogspot.se/200 ... orrow.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av BoJustBo »

Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Ser ju ut som en trevlig start men det är jäkligt färglatt för en "noir" historia.


Jo, det har du rätt i. Ändå lyckades Blade Runner-filmen vara just det...färgsprakande och mörk på samma gång...lite knepigt men det kanske går att få till den kombinationen i en serie också. [;)]


Då är det kontrast du är ute efter. Jag kan ju rekomendera att göra alla dom där gråblåa väggarna till mest svart och lägga till lite mer ljus på dom färglada partierna.
Ett annat bra exempel på neo-noir som det ibland kallas är första Terminator filmen
Bild
Bild

Bladerunner är ju mångt å mycket samma estetik.
Bild

En annan film man kan ta inspiration från är Streets of Fire som visserligen inte är sci-fi men definitivt har samma estetik.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Ser ju ut som en trevlig start men det är jäkligt färglatt för en "noir" historia.


Jo, det har du rätt i. Ändå lyckades Blade Runner-filmen vara just det...färgsprakande och mörk på samma gång...lite knepigt men det kanske går att få till den kombinationen i en serie också. [;)]

Och Moebius visuella föregångare "The Long Tomorrow" än mer... (Manusförfattaren Dan O' Bannon är amerikan, så den engelska texten kan vara originalet...)

http://bronzeageofblogs.blogspot.se/200 ... orrow.html

Jag är ett stort fan av moebius men jag tycker att The Long Tomorrow är helt misslyckad visuellt som noir berättelse. Tonen känns verkligen fel när man bara kollar på bilderna.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

Blade Runner och Streets of Fire är två av mina absoluta favoritfilmer!

Trots att jag är lite av en science fiction-fantast gillar jag Jean Giraud bäst när han tecknar Western! Som Moebius har han gjort en del mycket snygga sidor men oftast har storyn inte imponerat på mig...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:
BoJustBo skrev:Ser ju ut som en trevlig start men det är jäkligt färglatt för en "noir" historia.


Jo, det har du rätt i. Ändå lyckades Blade Runner-filmen vara just det...färgsprakande och mörk på samma gång...lite knepigt men det kanske går att få till den kombinationen i en serie också. [;)]

Och Moebius visuella föregångare "The Long Tomorrow" än mer... (Manusförfattaren Dan O' Bannon är amerikan, så den engelska texten kan vara originalet...)

http://bronzeageofblogs.blogspot.se/200 ... orrow.html


The long tomorrow var trots allt en av de bättre historierna - och jag gillade den ganska bra (förutom att den snygga flickan förvandlades till ett rymdmonster! ). Och det var nog mest Dan O´Bannons förtjänst - han var ju killen som skrev manuset till första Alien-filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=cl4aKjX ... 38CCF48329
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:
En annan film man kan ta inspiration från är Streets of Fire som visserligen inte är sci-fi men definitivt har samma estetik.


Det är ditt fel att jag blev uppesittande sent och plockade fram min gamla vhs-kasset och såg "Streets of Fire" [8D] ...

Jag startade en tråd för länge sen om kultmusik i filmer som du kanske inte sett...
http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=37&t=9587&hilit=streets+of+fire
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av BoJustBo »

Allan Kämpe skrev:BoJustBo skrev:
En annan film man kan ta inspiration från är Streets of Fire som visserligen inte är sci-fi men definitivt har samma estetik.


Det är ditt fel att jag blev uppesittande sent och plockade fram min gamla vhs-kasset och såg "Streets of Fire" [8D] ...

Jag startade en tråd för länge sen om kultmusik i filmer som du kanske inte sett...
http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=37&t=9587&hilit=streets+of+fire

Aldrig fel att se om en sådan klassiker ;)
Nej den tråden har jag inte sett, får ta och kolla in den. Brukade vara soundtrack enthusiast.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

En mörk fasad i förgrunden på denna sida...Blade Runnern tar en wisky på sin balkong...

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Wakuran »

Det där fotot tar ju väldigt mycket uppmärksamhet av läsaren. Du kanske kan tackna av bilden istället.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Xerxez - science fiction noir

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:Det där fotot tar ju väldigt mycket uppmärksamhet av läsaren. Du kanske kan tackna av bilden istället.


Jo, det var bara en collage-test på skoj för att testa hur en fasadreklam för kvällens ormtjuserska skulle se ut.

Har tittat på den senaste Blade Runner-filmen och den var väl ok, speciellt musiken och miljöerna. Men jag håller med Rutger Hauer (som spelade replikanten Roy Batty i första filmen) om att den nya filmen saknar hjärta! Det är lite väl kyligt mörkt och hopplöst! Saknar glimten i ögat från första filmen och de myllrande stadsscenerna! Och ingen riktig romans heller...bara ett jäkla AI-hologram!

Nästa år är det 2019 så det är ju läge för en Blade Runner-inspirerad serie! [:)]
Skriv svar